AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 13. janvārī
Dace Lamberga

Ansis Cīrulis

(25.02.1883. Majoros–15.09.1942. Rīgā. Apbedīts Meža kapos)
latviešu gleznotājs, interjerists, grafiķis, keramiķis, tekstilmākslinieks

Saistītie šķirkļi

  • Jānis Liepiņš
  • māksla Latvijā
  • tautas lietišķā māksla Latvijā
  • tēlotāja māksla
Ansis Cīrulis. "Jaunsaimnieks". 1928. gads.

Ansis Cīrulis. "Jaunsaimnieks". 1928. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 5.
    Apbalvojumi
  • Multivide 15
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 4.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 5.
    Apbalvojumi
Kopsavilkums

Viens no daudzpusīgākajiem latviešu māksliniekiem Ansis Cīrulis ar panākumiem darbojies dažādās mākslas jomās – veidojis māla vāzes un bļodas, radījis figurālus sienas gleznojumus, projektējis sabiedriskos interjerus ar pieskaņotām mēbelēm, audumiem, intarsijām un metālkalumiem. Mākslinieka daiļradi raksturo stilistiski unikāls rokraksts, kas atklājas gan latviskajos ornamentos, gan grafiski oriģinālajos burtos. A. Cīrulis pats sevi uzskatīja par gleznotāju ar cēlu mērķi radīt savdabīgu latvisko izteiksmes veidu.

Izglītība

A. Cīrulis dzimis namdara Ādama un mājsaimnieces Lības ģimenē. Trīs gadus mācījies Majoru-Dubultu Labdarības biedrības pamatskolā, četrpadsmit gadu vecumā sāka apgūt mūrnieka amatu būvuzņēmumā “Alberts un Sēja” (1897–1901), bet no 1899. līdz 1902. gadam vakaros apmeklēja Rīgas Vācu amatnieku biedrības amatniecības skolu, kur zīmēšanu pasniedza Bernhards Borherts (Bernhard Borchert). A. Cīrulis turpināja mācības Venjamina Blūma (Вениамин Иосилевич Блюм) zīmēšanas un gleznošanas skolā (1903–1904) un Jūlija Madernieka studijā (1904–1906), bet īslaicīgi (1906) – Štiglica Centrālajā tehniskās zīmēšanas skolā (Центральное училище технического рисования барона Штиглица) Pēterburgā. Riharda Zariņa rosināts 1907. gadā viņš pievērsās podniecībai un pirmoreiz darbus parādīja izstādē Rīgā, bet 1908. gada personālizstādes ienākumi ļāva doties uz Parīzi, kur no 1908. līdz 1914. gadam mākslinieks pavadīja ziemas, apmeklējot Luvras skolu (École du Louvre), Žiljēna akadēmiju (Académie Julian).

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

Glezniecībai A. Cīrulis pievērsās ap 1913. gadu, piedaloties Neatkarīgo salona izstādē (Salon des Indépendants) Parīzē. Agrīnajos darbos jūtams franču mākslinieka Pjēra Pivī de Šavāna (Pierre Puvis de Chavanne) iespaids, tuvība simbolisma mistiski iracionālajai videi (“Dieva dēli, Saules meitas”, 1914). Pirmo pasaules karu mākslinieks pavadīja Rīgā, 1916. gadā radot virkni akvareļu: “Ēdiena sadales punkts”, “Bēgļi”, “Strēlnieki hospitālī”, “Ievainotais virsnieks”, zīmējot strēlnieku pulku zīmes un karogus, bet 1917. gadā – nacionālā sarkanbaltsarkanā karoga metu.

A. Cīruļa vēlmē radīt latvisku glezniecību itāļu protorenesanses paraugi tika apvienoti ar apzināti stilizētu naivismu. Figurālās kompozīcijas ar senlatviešu svētkiem, seno latgaļu dzīvi un viduslaiku jūras braucējiem aizgūti no tuvākas vai tālākas vēstures (“Barikādes. 1905. gads”, 1928; “Senie kurši”, 1930). Varoņu prototipus A. Cīrulis aizguva no Raiņa lugas “Spēlēju, dancoju” – spēlmanis Tots, Lelde un Zemgus iemūžināti gleznās “Kāzas” (1930) un (“Spēlēju, dancoju”, 1937). Mākslinieka idejiskie centieni spilgti atainojas idilliskajā kompozīcijā “Jaunsaimnieks” (1928), kur jaunās ģimenes tēls simbolizē tautas ideālu atdzimšanu. A. Cīrulis, sacerētājs pēc dabas, negleznoja dabas studijas, un ainavas (“Rīga”, 1922; “Nēķenes alus darītava”, 1923) jāuztver kā vispārināts kādas vietas raksturiezīmju apkopojums.

Jaunajā neatkarīgajā valstī A. Cīrulis pirmais ķērās pie monumentālu ieceru īstenošanas. Pēc Latvijas Lauksaimnieku Ekonomiskās savienības pasūtījuma tapa senlatviešu paražām (“Precības”, “Pērkona tēvs”, “Zāļu vakars”, “Krodziņā”) veltīti sienas gleznojumi sausās freskas tehnikā laucinieku viesnīcai Jelgavā (1921) un panno “Mintava”, kas stāsta par darbīgo Zemgales ostu pie Lielupes, Tautas namam (1922). Diemžēl šie gleznojumi nav saglabājušies. Toties restaurētas Ogres Centrālās slimokases bērnu sanatorijas (1926, arhitekts Konstantīns Pēkšēns) ēdamzāles kazeīna freskas ar bērnu nodarbēm. 1923. gadā Valsts prezidents Jānis Čakste izteica vēlēšanos Rīgas pilī izveidot telpu latviskā stilā ārzemju sūtņu akreditācijai. A. Cīrulis projektu konkursā ieguva pirmo godalgu, un pēc viņa metiem īstenots interjers no intensīvi zaļā, ornamentālā sienu krāsojuma līdz intarsijām rotātām mēbelēm un paklājiem (1926–1932). 1929. gadā mākslinieks apgleznoja zāles griestus, kur centrā izvērsts krāšņs sauļoto stabu motīvs ar Laimas, Jāņa, Zemes mātes un Baltā tēva figūrām. 1936. gadā tapa sienas gleznojumi Dzintaru koncertzālei (“Lielupe”, “Latvija”, “Jūra”, “Laima, Māra, Dievs”).

30. gados A. Cīrulis aktīvi pievērsās dažādām lietišķās mākslas nozarēm. Latvju sieviešu nacionālās līgas austuvē pēc viņa metiem tapa figurālas sienas segas saistītā gobelēna tehnikā un lielizmēra ornamentāli paklāji īsbārkšu tehnikā, bet 1934. gadā mākslinieks pievērsās audumu apdrukāšanai madarojuma tehnikā. 1938. gadā tapa intarsijas sienas panno Latvijas zālei Tautu savienības pilī (Palais des Nations) Ženēvā un četras vitrāžas Lielajai ģildei Rīgā. Pēc A. Cīruļa meta Augusta Bormaņa darbnīcā tika kalti Rīgas pils vārti (1939–1940).

Sākot ar 1918. gadu, plaši izvērtās A. Cīruļa grafiķa talants: pirmā Latvijas Republikas pastmarka ar saulīti, meti Lāčplēša Kara ordenim un naudas zīmēm, plakāti, laikrakstu galvas, vinjetes, grāmatzīmes, reklāmas, ielūgumi un tautas tērpu atklātnes pēc fotogrāfa Jāņa Rieksta pasūtījuma. Jāņa Rozes izdotajai dzejas antoloģijai radīti izteiksmīgi kokgriezumi ar Eduarda Veidenbauma, Kronvaldu Ata un Jāņa Asara portretiem (1919–1921), bet 1922. gadā “Ilustrētais Žurnāls” ik mēnesi reproducēja melnbaltu zīmējumu no cikla “Kalendāra mēneši”. Ap 1920. gadu A. Cīrulis bija izveidojis individuālu burtu tipu, kas tekstu nereti pielīdzināja dekoratīvam ornamentam.

No 1925. līdz 1938. gadam A. Cīrulis piedalījās latviešu mākslas izstādēs Stokholmā, Oslo, Maskavā, Ļeņingradā, Helsinkos, Tallinā, Tērbatā, Varšavā, Krakovā, kā arī starptautiskās izstādēs Parīzē, Florencē, Karaļaučos (Kaļiņingrada), Briselē un Berlīnē. Darbi glabājas Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā, Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, Latvijas Kara muzejā, Rakstniecības un mūzikas muzejā, Rīgas vēstures un kuģniecības muzejā, Liepājas muzejā un privātkolekcijās.

Ansis Cīrulis. "Vāzītes". 1909. gads.

Ansis Cīrulis. "Vāzītes". 1909. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Rīgas skats". 1922. gads.

Ansis Cīrulis. "Rīgas skats". 1922. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Siena jeb liepu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Ansis Cīrulis. "Siena jeb liepu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Paulas Baltābolas portrets". 1924. gads.

Ansis Cīrulis. "Paulas Baltābolas portrets". 1924. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Restaurētās Rīgas pils interjers. 2017. gads.

Restaurētās Rīgas pils interjers. 2017. gads.

Fotogrāfs Andris Tone.

Ansis Cīrulis. "Barikādes. 1905. gads". 1928. gads.

Ansis Cīrulis. "Barikādes. 1905. gads". 1928. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Senie kurši". 1930. gads.

Ansis Cīrulis. "Senie kurši". 1930. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. Paklājs. 1932. gads.

Ansis Cīrulis. Paklājs. 1932. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Rūpniecība". Vitrāža Lielajā ģildē. Rīga, 1937. gads.

Ansis Cīrulis. "Rūpniecība". Vitrāža Lielajā ģildē. Rīga, 1937. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Gūto sasniegumu nozīme

Patiesi unikālā personība, neatkārtojamais vienpatis A. Cīrulis laikabiedru vidū spilgti izcēlās ar saviem konsekventajiem latviskā meklējumiem, tomēr nevar noliegt, ka viņa radošajā rokrakstā etnogrāfiskā mantojuma studijas loģiski un pašsaprotami apvienojās gan ar Rietumeiropas seno kultūras mantojumu, gan arī ar novatoriskām laikmetīgās mākslas tendencēm.

Apbalvojumi

1925., 1929. gadā piešķirta Latvijas Kultūras fonda prēmija, 1935. gadā – Grand prix Universālajā un starptautiskajā izstādē Briselē (Beļģija) (Exposition universelle et internationale de Bruxelles), 1937. gadā – zelta medaļa starptautiskajā izstādē “Mākslas un tehnikas nozīme modernajā dzīvē” (Exposition internationale “Arts et Techniques dans la Vie moderne”) Parīzē, 1938. gadā – zelta medaļa Pirmajā starptautiskajā amatniecības izstādē (Erste Internationale Handwerks-Ausstellung) Berlīnē. 

Multivide

Ansis Cīrulis. "Jaunsaimnieks". 1928. gads.

Ansis Cīrulis. "Jaunsaimnieks". 1928. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Vāzītes". 1909. gads.

Ansis Cīrulis. "Vāzītes". 1909. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Rīgas skats". 1922. gads.

Ansis Cīrulis. "Rīgas skats". 1922. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Siena jeb liepu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Ansis Cīrulis. "Siena jeb liepu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Rudens jeb silu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Ansis Cīrulis. "Rudens jeb silu mēnesis" no cikla "Divpadsmit mēneši". 1922. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Nēķena alus darītava". 1923. gads.

Ansis Cīrulis. "Nēķena alus darītava". 1923. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Paulas Baltābolas portrets". 1924. gads.

Ansis Cīrulis. "Paulas Baltābolas portrets". 1924. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Restaurētās Rīgas pils interjers. 2017. gads.

Restaurētās Rīgas pils interjers. 2017. gads.

Fotogrāfs Andris Tone.

Ansis Cīrulis. "Barikādes. 1905. gads". 1928. gads.

Ansis Cīrulis. "Barikādes. 1905. gads". 1928. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Senie kurši". 1930. gads.

Ansis Cīrulis. "Senie kurši". 1930. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Saules pagalmos". 1939. gads.

Ansis Cīrulis. "Saules pagalmos". 1939. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. Paklājs. 1932. gads.

Ansis Cīrulis. Paklājs. 1932. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Madarojums". 20. gs. 30. gadi.

Ansis Cīrulis. "Madarojums". 20. gs. 30. gadi.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. "Rūpniecība". Vitrāža Lielajā ģildē. Rīga, 1937. gads.

Ansis Cīrulis. "Rūpniecība". Vitrāža Lielajā ģildē. Rīga, 1937. gads.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Ansis Cīrulis. Rīgas pils Sūtņu akreditācijas zāles krēsls. Karēlijas bērzs, ciets bērzs, kļava, riekstkoks, magoņkoks, palisandrs, intarsija, gobelēna tapsējums. 1926.–1929. g.

Ansis Cīrulis. Rīgas pils Sūtņu akreditācijas zāles krēsls. Karēlijas bērzs, ciets bērzs, kļava, riekstkoks, magoņkoks, palisandrs, intarsija, gobelēna tapsējums. 1926.–1929. g.

Fotogrāfs Māris Kundziņš.

Ansis Cīrulis. "Jaunsaimnieks". 1928. gads. Audekls, eļļa. 123 x 91 cm.

Avots: Latvijas Nacionālais mākslas muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Ansis Cīrulis
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Jānis Liepiņš
  • māksla Latvijā
  • tautas lietišķā māksla Latvijā
  • tēlotāja māksla

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Mākslinieka Anša Cīruļa (1883–1942) radītais Rīgas pils Sūtņu akreditācijas zāles interjers, 1923–1929

Ieteicamā literatūra

  • Rinka, R. (sast.), Ansis Cīrulis. Saules pagalmos, Rīga, Neputns, 2008.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kļaviņš, E. (sast.), Latvijas mākslas vēsture: Klasiskā modernisma un tradicionālisma periods: 1915–1940, 5. sējums, Rīga, Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, Mākslas vēstures pētījumu atbalsta fonds, 2016, 273.–274., 585.–588., 593.–594., 596.–598., 604., 643. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D., Ansis Cīrulis – latviskā meklētājs, Latvju Māksla, 1991, Nr. 17, 1665.–1681. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D., Klasiskais modernisms. Latvijas glezniecība 20. gadsimta sākumā, Rīga, Neputns, 2004, 2016, 207.–208. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lamberga, D., Classical Modernism. Early 20th Century Latvian Painting, Rīga, Neputns, 2018, pp. 218.–220.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pujāts, J., Anša Cīruļa sniegums lietišķajā mākslā, Latviešu tēlotāja māksla 1956, Rīga, Latvijas Valsts izdevniecība, 1957, 190.–221. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Siliņš, J., Ansis Cīrulis, Latvju Mēnešraksts, 1942, Nr. 11, 1014.–1026. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Siliņš, J., Latvijas māksla: 1915–1940, I sēj., Stokholma, Daugava, 1988, 329.–343. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Dace Lamberga "Ansis Cīrulis". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/50925-Ansis-C%C4%ABrulis (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/50925-Ansis-C%C4%ABrulis

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana