H. fon Kleista radošā darbība kļuva plašāk pazīstama, kad 1803. gadā tika publicēta viņa traģēdija “Šrofenšteinu ģimene” (Die Familie Schroffenstein), kas izrādīta 1804. gadā. Šai lugai sekoja darbs pie drāmas “Roberts Giskars, Normandijas hercogs” (Robert Guiskard, Herzog der Normänner, 1808), kuras sākotnējo variantu autors iznīcināja. Vēlāk lugas teksts tika daļēji atjaunots, tomēr tā palika nepabeigta. Autors publicēja vienīgi fragmentu, kas, līdzīgi vairākiem citiem H. fon Kleista darbiem, iespiests literārajā žurnālā “Fēbs” (Phöbus), ko rakstnieks 1808. gadā izdeva Drēzdenē kopā ar Ādamu Heinrihu Milleru (Adam Heinrich Müller). H. fon Kleists aktīvi sekoja sava laikmeta literārajam procesam, iepazīstoties ar Johana Volfganga fon Gētes (Johann Wolfgang von Goethe), Frīdriha Šillera (Friedrich Schiller), kā arī romantisma virziena autoru darbiem. H. fon Kleista darbiem nozīmīga eksistenciāla problemātika, protests pret psiholoģisku un sociālu apspiestību, kā arī patriotiska tematika, kas visvairāk izpaudās militāro konfliktu saasinājuma un Prūsijas politiska apdraudējuma posmā pēc 1806. gada. 1808. gadā tapa nācijas varonīgajai un leģendārajai pagātnei veltītā luga “Hermaņa kauja” (Hermannsschlacht, publicēta 1821. gadā), kurā aplūkota ģermāņu cilšu pretošanās romiešiem saistībā ar Teitoburgas meža kauju mūsu ēras 9. gadā. Vācu kultūras tradīcijās sakņotas mistikas un romantikas iezīmes piemīt lugai “Heilbronnas Katiņa” (Das Käthchen von Heilbronn, 1810). Uzsverot dramaturģijas konfliktu universālo raksturu, literārajos darbos H. fon Kleists izmantoja arī antīkās pasaules tēmas. Franču autora Moljēra (Molière, īstajā vārdā Žans Batists Poklēns, Jean-Baptiste Poquelin) iespaidā viņš sarakstīja komēdiju “Amfitrions” (Amphitryon, 1807), kuras mītā balstīto sižetu bija apstrādājis jau romiešu autors Tits Maksijs Plauts (Titus Maccius Plautus). Savukārt traģēdijā “Pentesileja” (Penthesilea, 1808), kuras centrā ir amazoņu karalienes Pentesilejas kaislīgā un nepiepildītā mīlestība pret grieķu varoni Ahileju, H. fon Kleists izmantoja Trojas kara notikumus. Lugas sižeta risinājumā, izmainot antīko tradīciju par varoņa uzvaru divkaujā, nogalināts tiek Ahilejs, kuru saplosa Pentesilejas suņi. Savukārt amazone, sapratusi varoņa agrākās rīcības patieso motīvu neizpratnes radītos maldus, beidz dzīvi pašnāvībā. Lugas uzbūvi veido 24 ainas, autoram atsakoties no dramaturģiska darba tradicionālā dalījuma cēlienos. Novele “Zemestrīce Čīlē” (Das Erdbeben in Chili, 1810) un “Saderināšanās Santodomingo” (Verlobung in St. Domingo, 1811), kurā mīlestības sižets risināts saistībā ar franču revolūcijas inspirētu vietējo iedzīvotāju sacelšanos Karību jūras salā, atklāj eksotisku motīvu klātbūtni H. fon Kleista literārajās interesēs un literāro darbu tēmās.

Heinriha fon Kleista komēdijas "Saplēstā krūze" iestudējums. Diseldorfas teātris (Düsseldorfer Schauspielhaus), 1959. gads.
Avots: Peterhofen/picture alliance via Getty Images, 1137745584.