AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 15. februārī
Klāss Vāvere

Emerson, Lake & Palmer

(“Emersons, Leiks & Palmers”, arī ELP)
angļu rokgrupa

Saistītie šķirkļi

  • džezs
  • elektroniskā mūzika
  • laikmetīgā folkmūzika
  • pankroks
  • progresīvais roks
  • rokmūzika
  • trio
Emerson, Lake & Palmer. 20. gs. 70. gadi.

Emerson, Lake & Palmer. 20. gs. 70. gadi.

Avots: GAB Archive/Redferns/Getty Images, 85224315.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Dalībnieku darbība pēc grupas izjukšanas un atkalapvienošanās
  • 5.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 6.
    Sabiedrības un mūzikas industrijas novērtējums
  • 7.
    Dalībnieki
  • 8.
    Ievērojamākie Emerson, Lake & Palmer izpildītie skaņdarbi
  • 9.
    Albumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Dalībnieku darbība pēc grupas izjukšanas un atkalapvienošanās
  • 5.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 6.
    Sabiedrības un mūzikas industrijas novērtējums
  • 7.
    Dalībnieki
  • 8.
    Ievērojamākie Emerson, Lake & Palmer izpildītie skaņdarbi
  • 9.
    Albumi

Grupai ir lieli nopelni ārtroka un progresīvā roka māksliniecisko pamatu izveidē un popularizēšanā 20. gs. 70. gadu 1. pusē.

Repertuārā apvienoja roka, folka, džeza un klasiskās mūzikas elementus, ievērojama ar virtuozu izpildījumu, kā arī savā laikā novatorisku skanējumu, kurā rokmūzikā tradicionāli dominējošo elektrisko ģitāru vietā bagātīgi izmantotas elektriskās ērģeles un sintezatori. Dēvēta par progresīvā roka pirmo supergrupu, jo visi dalībnieki bija pazīstami mūziķi arī pirms kopīgas darbības uzsākšanas.

Grupas rašanās

ELP radās 1970. gadā bijušajam grupas The Nice taustiņinstrumentālistam Kītam Emersonam (Keith Emerson, pilnā vārdā Kīts Noels Emersons, Keith Noel Emerson) apvienojoties ar agrāko grupas King Crimson basģitāristu un vokālistu Gregu Leiku (Greg Lake, pilnā vārdā Gregorijs Stjuarts Leiks, Gregory Stuart Lake) un bundzinieku Karlu Palmeru (Carl Palmer, pilnā vārdā Karls Frederiks Kendals Palmers, Carl Frederick Kendall Palmer), kurš iepriekš muzicēja grupās TheCrazy World of Arthur Brown un Atomic Rooster. Visi bija tehniski virtuozi mūziķi, bet idejisko virzību visvairāk noteica K. Emersona aizraušanās ar klasiskās mūzikas un roka sintēzi.

Profesionālā darbība

Debijas albumā, plašu publikas un kritikas ievērību guvušajā Emerson, Lake & Palmer (1970), līdzās grupas dalībnieku sacerējumiem iekļauta arī kompozīcija The Barbarian – ungāru komonista Bēlas Bartoka (Bélla Bartók) klavierskaņdarba Allegro barbaro (1911) aranžējums, savukārt, kompozīcijā Knife-Edge dzirdami čehu komponista Leoša Janāčeka (Leoš Janáček) un vācu komponista Johana Sebastiana Baha (Johann Sebastian Bach) darbu motīvi. 1971. gadā negaidītus panākumus guva koncertalbums Pictures at an Exhibition ar krievu komponista Modesta Musorgska (Модест Петрович Мусоргский) klaviercikla “Izstādes gleznas” (Картинки с выставки, 1874) roka versiju, un arī turpmāk ELP repertuārā, līdzās oriģinālkompozīcijām bija dažādu laikmetu klasiskās mūzikas skaņdarbu aranžējumi.

Albumi Tarkus, Pictures at an Exhibition (abi 1971), Trilogy (1972) un Brain Salad Surgery (1973) ELP izvirzīja starp progresīvā roka nozīmīgākajām grupām – ne mazāk populāri bija tās koncerti, kuros mūziķi demonstrēja nevainojami izkoptu izpildījuma meistarību, kā arī dinamisku, vērienīgiem vizuāliem efektiem bagātu skatuvisko priekšnesumu. ELP panākumi šajā laikā veicināja daudzu rokmūziķu pievēršanos garām, dramaturģiski izvērstām, ritmiski un harmoniski sarežģītām kompozīcijām, kas no izpildītājiem prasīja augstu tehnisko sagatavotību, bet no klausītājiem – ievērojami nopietnāku iedziļināšanos nekā vairums agrākās rokmūzikas, un nereti līdzinājās klasiskās mūzikas estētikai (albumā Works Volume 1, 1977, iekļauts K. Emersona skaņdarbs Piano Concerto No. 1, ko autors izpilda ar Londonas Filharmonijas orķestri, London Philharmonic Orchestra, diriģents Džons Maiers, John Mayer).

Emerson, Lake & Palmer koncerts. Bostona, 04.02.1978.

Emerson, Lake & Palmer koncerts. Bostona, 04.02.1978.

Fotogrāfs John Blanding. Avots: The Boston Globe via Getty Images, 142427745.

70. gadu vidū ELP jaunradē iestājās idejisks apsīkums, kas sakrita ar progresīvā roka popularitātes kritumu, bet 1979. gadā, neilgi pēc albuma Love Beach iznākšanas, grupa beidza pastāvēt, kaut tās dalībnieki kopā strādājuši arī vēlāk.

ELP debijas albums Emerson, Lake & Palmer (1970).

ELP debijas albums Emerson, Lake & Palmer (1970).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

ELP albums Tarkus (1971).

ELP albums Tarkus (1971).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Dalībnieku darbība pēc grupas izjukšanas un atkalapvienošanās

1986. gadā K. Emersons un G. Leiks izdeva albumu Emerson, Lake & Powell ar agrāko grupas Rainbow bundzinieku Koziju Pauelu (Cozy Powell); 1988. gadā K. Emersons un K. Palmers muzicēja (un izdeva albumu To the Power of Three) īslaicīgā projektā 3 ar amerikāņu mūziķi Robertu Beriju (Robert Berry), bet 90. gadu sākumā ELP uz vairākiem gadiem atkal apvienojās oriģinālajā sastāvā – atgriešanās guva vērā ņemamu ievērību progresīvā roka cienītāju aprindās, tomēr kādreizējos mākslinieciskos un komerciālos panākumus atkārtot neizdevās. 2010. gadā K. Emersons un G. Leiks veica kopīgu turneju pa Ziemeļameriku, turklāt, atzīmējot ELP dibināšanas četrdesmitgadi, grupa pilnā sastāvā sniedza vienreizēju uzstāšanos Viktorijas parkā Londonā (koncertalbums High Voltage, 2010). Visi trīs izdevuši arī solo albumus, K. Emersons uzstājies un ierakstījies ar grupu Keith Emerson Band, G. Leiks muzicējis grupās Asia un Ringo Starr & His All Star Band, K. Palmers spēlējis grupā Asia.

Gūto sasniegumu nozīme

Kaut arī savulaik – īpaši pankroka uzplaukuma laikā 20. gs. 70. gadu 2. pusē – ELP tika daudz kritizēti par pretenciozitāti un pseidointelektuālismu, kas rokmūziku attālinājis no tās sākotnējās vitalitātes un dumpīguma, trio labākie darbi ir būtiski bagātinājuši roka stilistisko daudzveidību, paaugstinājuši mūziķu profesionālisma standartus un paplašinājuši klausītāju gaumes robežas, savukārt K. Emersons, būdams viens no pirmajiem taustiņistrumentālistiem, kurš intensīvi izmantoja agrīnos Moog sintezatorus, būtiski ietekmējis roka skanējumu un elektroniskās mūzikas attīstību.

Sabiedrības un mūzikas industrijas novērtējums

Būdama viena no sava laika komerciāli un mākslinieciski veiksmīgākajām rokgrupām, ELP arī daudzus gadus pēc darbības beigšanas ir starp progresīvā roka cienītāju iemīļotākajiem mūziķiem. Grupai veltītas vairākas grāmatas (Džordža Forestera, George Forrester, Mārtina Hensona, Martyn Hanson, Frenka Eskjū, Frank Askew, “ELP: Nebeidzamā izrāde... atkārtot!”, ELP: The Show That Never Ends... Encore, 2000; Gērija Frīmena, Garry Freeman, “Vēlies nospēlēt ko maģisku?”, Do You Wanna Play Some Magic?, 2012). ELP trīsreiz nominēta Grammy balvai, bet K. Palmers saņēmis angļu mūzikas žurnāla Prog ikgadējo balvu “Proga dievs” (Prog God, 2017, viens no prestižākajiem apbalvojumiem progresīvās rokmūzikas apritē).

Dalībnieki

K. Emersons (Hammond ērģeles, klavieres, sintezatori, 1970–1979; 1991–1994; miris 2016)

G. Leiks (basģitāra, akustiskā ģitāra, elektriskā ģitāra, vokāls, 1970–1979; 1991–1994; miris 2016)

K. Palmers (sitamie instrumenti, 1970–1979; 1991–1994)

Ievērojamākie Emerson, Lake & Palmer izpildītie skaņdarbi

A Time and a Place; Abaddon’s Bolero; Brain Salad Surgery; C’est la vie; Fanfare for the Common Man; From the Beginning; Hoedown; I Believe in Father Christmas; Jerusalem; Karn Evil 9, 1st Impression, Pts. 1 and 2; Knife-Edge; Lucky Man; Nutrocker; Peter Gunn; Piano Concerto No. 1 – 1st Movement; Take a Pebble; Tank; Tarkus; The Barbarian; The Endless Enigma, Pt. 1; The Great Gates of Kiev; The Only Way (Hymn); The Sage; Toccata

Albumi

Emerson, Lake & Palmer (Island, 1970); Tarkus (Island, 1971); Pictures at an Exhibition* (Island, 1971); Trilogy (Island, 1972); Brain Salad Surgery (Manticore, 1973); Welcome Back, My Friends, to the Show That Never Ends – Ladies and Gentlemen* (Manticore, 1974); Works Volume 1 (Atlantic, 1977); Works Volume 2 (Atlantic, 1977); Love Beach (Atlantic, 1978); Black Moon (Victor Music, 1992); Works Live* (Victor Music, 1993); Live at the Royall Albert Hall* (Sanctuary, 1993); In the Hot Sea (Victor Music, 1994); Live at the Isle of Wight Festival 1970* (Sanctuary, 1997); Live in Poland* (Sanctuary, 1997); There and Now* (Eagle, 1998); Live at the High Voltage Festival 2010* (Concert Live, 2010); Live at Nassau Coliseum ’78* (Shout! Factory, 2011)

 * Koncertalbumi. Pēc ELP pastāvēšanas beigām dažādi izdevēji laiduši klajā daudzus vēsturiskus grupas koncertierakstus. Šeit minētie 06.02.2018. uzrādīti grupas tīmekļa vietnē.

Multivide

Emerson, Lake & Palmer. 20. gs. 70. gadi.

Emerson, Lake & Palmer. 20. gs. 70. gadi.

Avots: GAB Archive/Redferns/Getty Images, 85224315.

Emerson, Lake & Palmer koncerts. Bostona, 04.02.1978.

Emerson, Lake & Palmer koncerts. Bostona, 04.02.1978.

Fotogrāfs John Blanding. Avots: The Boston Globe via Getty Images, 142427745.

ELP debijas albums Emerson, Lake & Palmer (1970).

ELP debijas albums Emerson, Lake & Palmer (1970).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

ELP albums Tarkus (1971).

ELP albums Tarkus (1971).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Emerson, Lake & Palmer. 20. gs. 70. gadi.
No kreisās: Karls Palmers, Gregs Leiks un Kīts Emersons.

Avots: GAB Archive/Redferns/Getty Images, 85224315.

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • džezs
  • elektroniskā mūzika
  • laikmetīgā folkmūzika
  • pankroks
  • progresīvais roks
  • rokmūzika
  • trio

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Emerson, Lake & Palmer rezultāti Apvienotās Karalistes Oficiālajā singlu un albumu tabulā
  • K. Emersona tīmekļa vietne
  • G. Leika tīmekļa vietne
  • K. Palmera tīmekļa vietne
  • Sweeting, A., The Guardian, Keith Emerson obituary, 13.03.2016.
  • Hann, M., The Guardian, Greg Lake obituary, 08.12.2016.

Ieteicamā literatūra

  • Blake, M., Farewell to Arms. Greg Lake obituary, Mojo, March 2017.
  • Charlesworth, C., ELP make it through the night, Melody Maker, 15.12.1973.
  • Dickson, I., Greg Lake obituary, Uncut, March 2017.
  • Elliott, P., Carl Palmer & Emerson, Lake & Palmer: Hello Goodbye, Mojo, January 2008.
  • Lake, G., Lucky Man. The Autobiography, London, Constable, 2017.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 3rd edn., London, New York, Muze; New York, Exclusive distribution in the USA by Grove’s Dictionaries, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • Putland, M., The Making of Fanfare for the Common Man by ELP, Uncut, March 2017.
  • Sutcliffe, P., Uncommon Man. Keith Emerson obituary, Mojo, June 2016.
  • Ward, E., G. Stokes and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, London, Penguin Books, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Weigel, D., The Show That Never Ends: The Rise and Fall of Prog Rock, New York, London, W.W. Norton & Company, 2017.
  • Welch, C., ELP – they’re so good, they’re frightening!, Melody Maker, 29.08.1970.
  • Welch, C., The ELP enigma, Melody Maker, 24.06.1972.
  • Welch, C., ELP: more than a flash in Japan, Melody Maker, 05.08.1972.

Klāss Vāvere "Emerson, Lake & Palmer". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 27.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4047 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana