F. Zapa veicinājis rokmūzikas intelektuālo progresu un māksliniecisko daudzveidību.
Jaunradei raksturīgs novatorisms un eksperimentālisms, žanriska eklektika, sarkastiski kritisks skatījums uz amerikāņu sabiedrības dzīvesveidu, puritānismu un politiskajām doktrīnām, kā arī hipiju kontrkultūru un mākslas komercializāciju. Darbojies roka, ārtroka, džezroka, džeza, akadēmiskās mūzikas un citos žanros.
Dzimis itāļu imigrantu ģimenē. Muzikālās iemaņas pārsvarā apguva pašmācības ceļā, vidusskolas laikā aizrāvās ar blūzu, ritmblūzu, dūvapu (doo-wop) un 20. gs. klasisko un eksperimentālo mūziku, īpaši Edgara Varēza (Edgar Varèse) darbiem; šajā laika sāka spēlēt ritmblūza grupā, kā arī sacerēja avangardiskus skaņdarbus, ko izpildīja ar skolas orķestri. 50. gadu nogalē F. Zapa sadraudzējās ar skolasbiedru Donu Glenu Vlītu (Don Glen Vliet), kurš kļuva par ietekmīgu avangarda roka mūziķi ar skatuves vārdu Kapteinis Bīfhārts (Captain Beefheart). Šajā laikā abi veica kopīgus mājas ierakstus, sadarbību turpinot arī vēlāk.