AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 13. februārī
Klāss Vāvere

Frenks Zapa

(Frank Zappa, pilnā vārdā Frenks Vinsents Zapa, Frank Vincent Zappa; 21.12.1940. Baltimorā, Mērilendas pavalstī, Amerikas Savienotās Valstis, ASV–04.12.1993. Losandželosā, Kalifornijas pavalstī, ASV)
amerikāņu komponists, ģitārists, dziedātājs, aranžētājs, producents, satīriķis un sabiedrisks aktīvists

Saistītie šķirkļi

  • avangards, mūzikā
  • ārtroks
  • Kapteinis Bīfhārts
Frenks Zapa. ASV, 1980. gads.

Frenks Zapa. ASV, 1980. gads.

Avots: Scanpix/imago/Cola Images.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 3.
    Sabiedriski politiskā darbība
  • 4.
    Novērtējums
  • 5.
    Ievērojamākie Frenka Zapas skaņdarbi
  • 6.
    Ievērojamākie Frenka Zapas albumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Profesionālā un radošā darbība
  • 3.
    Sabiedriski politiskā darbība
  • 4.
    Novērtējums
  • 5.
    Ievērojamākie Frenka Zapas skaņdarbi
  • 6.
    Ievērojamākie Frenka Zapas albumi

F. Zapa veicinājis rokmūzikas intelektuālo progresu un māksliniecisko daudzveidību.

Jaunradei raksturīgs novatorisms un eksperimentālisms, žanriska eklektika, sarkastiski kritisks skatījums uz amerikāņu sabiedrības dzīvesveidu, puritānismu un politiskajām doktrīnām, kā arī hipiju kontrkultūru un mākslas komercializāciju. Darbojies roka, ārtroka, džezroka, džeza, akadēmiskās mūzikas un citos žanros.

Dzimis itāļu imigrantu ģimenē. Muzikālās iemaņas pārsvarā apguva pašmācības ceļā, vidusskolas laikā aizrāvās ar blūzu, ritmblūzu, dūvapu (doo-wop) un 20. gs. klasisko un eksperimentālo mūziku, īpaši Edgara Varēza (Edgar Varèse) darbiem; šajā laika sāka spēlēt ritmblūza grupā, kā arī sacerēja avangardiskus skaņdarbus, ko izpildīja ar skolas orķestri. 50. gadu nogalē F. Zapa sadraudzējās ar skolasbiedru Donu Glenu Vlītu (Don Glen Vliet), kurš kļuva par ietekmīgu avangarda roka mūziķi ar skatuves vārdu Kapteinis Bīfhārts (Captain Beefheart). Šajā laikā abi veica kopīgus mājas ierakstus, sadarbību turpinot arī vēlāk. 

Profesionālā un radošā darbība

1964. gadā F. Zapa pārņēma Kalifornijas ritmblūza grupas Soul Giants vadību un pārdēvēja to vispirms par The Mothers, pēc tam par The Mothers of Invention (“Izgudrojuma mātes”). Grupas debijas albums Freak Out! (1966) – viens no pirmajiem roka dubultabumiem – bija idejiski ambiciozs un muzikāli daudzveidīgs (R&B, dūvaps, roks, musique concrète, skaņu kolāžas u. c.) darbs ar satīriskiem, mietpilsonisko morāli un patērētāju sabiedrību izsmejošiem tekstiem, un pieteica F. Zapas daudzpusīgās muzikālās un intelektuālās intereses, kurām viņš palika uzticīgs visas radošās darbības laikā. Ar Mothers of Invention strādāja (paralēli izdeva arī solo ierakstus) līdz 70. gadu vidum, kad sāka sacerēt skaņdarbus lieliem orķestriem.

Nekomerciālās avangarda rokmūzikas līdera reputāciju F. Zapam nodrošināja Hot Rats (1969) – instrumentāls (vienīgi kompozīcijā Willie the Pimp dzirdams Kapteiņa Bīfhārta vokāls) džezroka albums ar lielu ietekmi uz sava laika mūziku. Arī karjeras turpinājumā, ignorējot žanru robežas un dažreiz arī kritikas neizpratni, F. Zapa radīja daudzveidīgus skaņdarbus dažādiem roka sastāviem, kamermūzikas ansambļiem un lieliem džeza un simfoniskās mūzikas orķestriem, bet mūža pēdējos gados – digitāli programmējamiem elektroniskajiem instrumentiem.

Dažādos Mothers of Invention sastāvos, kā arī solo karjeras laikā F. Zapa sadarbojās ar augsti profesionāliem un virtuoziem džeza un roka mūziķiem: Īans Andervuds (Ian Underwood, pūšaminstrumenti un taustiņinstrumenti), Eidrians Beljū (Adrian Belew, ģitāra), Terijs Bazio (Terry Bozzio, bungas), Maikls Brekers (Michael Brecker, saksofons), Rendijs Brekers (Randy Brecker, trompete), Einslijs Danbars (Aynsley Dunbar, bungas), Džordžs Djūks (George Duke, taustiņinstrumenti), Toms Faulers (Tom Fowler, basģitāra), Vinsents Kolajuta (Vincent Colaiuta, bungas), Česters Tompsons (Chester Thompson, bungas), Žans Liks Pontī (Jean-Luc Ponty, vijole), Stīvs Vaijs (Steve Vai, ģitāra) un citi.

Sabiedriski politiskā darbība

F. Zapas radošā darbība bieži atspoguļojusi viņa sabiedriski politisko pārliecību, īpaši, iestājoties par runas brīvību, vēršoties pret cenzūru un tabū tēmām mākslā, par ko nereti izpelnījusies dažādu sabiedrisku un politisku organizāciju kritiku; 1985. gadā mūziķis liecināja ASV Senāta komisijas sēdē, kur kritizēja runas brīvības ierobežojumus mūzikas industrijā – sēdes ierakstu fragmenti iekļauti vairākos F. Zapas skaņdarbos.

1990. gadā F. Zapa pēc prezidenta Vāclava Havela (Václav Havel) ielūguma apmeklēja Čehoslovākiju un tika iecelts par valsts “tirdzniecības, kultūras un tūrisma īpašo vēstnieku Rietumos” – pēc ASV administrācijas iebildumiem šis postenis tika anulēts un mūziķim uzticēti Čehoslovākijas neoficiālā kultūras atašeja pienākumi.

Novērtējums

F. Zapas dzīves laikā tika izdoti vairāk nekā 60 viņa albumi, bet pēc nāves klajā laisti vēl vairāk nekā 50. Kaut ne viss viņa radošais mantojums vērtējams vienlīdz augstu, F. Zapa bija viens no neparastākajiem un nozīmīgākajiem 20. gs. 60., 70. un 80. gadu rokmūziķiem, kura daudzpusīgā radošā personība, muzikālā erudīcija un mākslinieciskā neatkarība, kā arī improvizētā elektriskās ģitāras spēle iedvesmojusi daudzus roka, džeza un akadēmisko žanru mūziķus. F. Zapas sacerējumus arī 21. gs. regulāri interpretē dažādu žanru mūziķi: amerikāņu dūvapa grupa The Persuasions, austriešu eksperimentālās mūzikas ansamblis Studio Dan, amerikāņu džezroka grupa The Z3, itāļu džeza grupa Riccardo Fassi Tankio Band, amerikāņu kamermūzikas trio Reinecke Trio, vācu kameransamblis Ensemble Modern, Briseles Filharmonijas orķestris Brussells Philharmonic, latviešu kamerorķestris Sinfonietta Rīga un citi, savukārt komponista dēls, roka ģitārists Dvīzils Zapa (Dweezil Zappa) tēva mūzikas popularizēšanai izveidojis projektu Dweezil Zappa Plays Frank Zappa.

1995. gadā F. Zapa uzņemts Rokenrola slavas zālē (Rock and Roll Hall of Fame), 1997. gadā viņam piešķirta Grammy balva par Mūža ieguldījumu (ar Grammy novērtēts arī pēdējais F. Zapas mūža laikā izdotais studijas albums Jazz From Hell; pavisam viņš balvai nominēts deviņas reizes). Angļu hārdroka grupas Deep Purple slavenajā skaņdarbā Smoke on the Water (1972) apdziedāta vēsturiska epizode, kad F. Zapas un Mothers of Invention koncerta laikā izcēlās ugunsgrēks Montrē pilsētas (Šveicē) kazino zālē. 1996. gadā pēc Lietuvas Frenka Zapas fanu kluba iniciatīvas Viļņā tika uzstādīts mūziķa krūšutēls (skulptors Konstantins Bogdans, Konstantinas Bogdanas); kopš 2010. gada pieminekļa kopija aplūkojama F. Zapas dzimtajā Baltimoras pilsētā; kopš 2007. gada Marcānas rajonā Berlīnē F. Zapas vārdā nosaukta iela (Frank Zappa Straße).

Dzīves pēdējos gados mūziķis cīnījās ar vēzi un viņa pēdējais publiskais iznāciens notika 09.1992. Frankfurtes festivālā, kur vācu kameransamblis Ensemble Modern izpildīja F. Zapas mūzikas programmu (ieraksti izdoti albumā The Yellow Shark, 1993).

Ievērojamākie Frenka Zapas skaņdarbi

America Drinks & Goes Home; Bobby Brown Goes Down; Cosmik Debris; Dancin’ Fool; Don’t Eat the Yellow Snow; Inca Roads; It Must Be a Camel; Joe’s Garage; Montana; My Guitar Wants to Kill Your Mama; Peaches en Regalia; Tinsel Town Rebellion; Valley Girl; Who Are the Brain Police?; Willie the Pimp; Yo’Mama

Frenka Zapas albums Hot Rats (1969).

Frenka Zapas albums Hot Rats (1969).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Frenka Zapas albums Sheik Yerbouti (1979).

Frenka Zapas albums Sheik Yerbouti (1979).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Ievērojamākie Frenka Zapas albumi

Freak Out!* (Verve, 1966); Absolutely Free* (Verve, 1967); Lumpy Gravy (Capitol, 1968); We’re Only In It for the Money* (Verve, 1968); Uncle Meat* (Bizarre/Reprise, 1969); Hot Rats (Bizarre/Reprise, 1969); Burnt Weeny Sandwich* (Bizarre/Reprise, 1970); Weasels Ripped My Flesh* (Bizarre/Reprise, 1970); Chunga’s Revenge (Bizarre/Reprise, 1970); 200 Motels** (United Artists, 1971); Waka/Jawaka (Bizarre/Reprise, 1972); The Grand Wazoo* (Bizarre/Reprise, 1973); Over-Nite Sensation* (DiscReet, 1973); Apostrophe (‘) (DiscReet, 1974); Bongo Fury•• (DiscReet, 1975); One Size Fits All* (DiscReet, 1975); Zoot Allures (Warner Bros., 1976); Zappa in New York• (DiscReet, 1978); Sheik Yerbouti (Zappa, 1979); Shut Up ‘n Play Yer Guitar• (Barking Pumpkin, 1981); Shut Up ‘n Play Yer Guitar Some More• (Barking Pumpkin, 1981); You Are What You Is (Barking Pumpkin, 1981); Boulez Conducts Zappa: The Perfect Stranger (Angel, 1984); Them Or Us (Barking Pumpkin, 1984); Jazz from Hell (Barking Pumpkin, 1986); Guitar• (Barking Pumpkin, 1988); You Can’t Do That on Stage Anymore Vol. 1• (Rykodisc, 1988); Broadway the Hard Way• (Barking Pumpkin, 1988); The Yellow Shark (Barking Pumpkin, 1993); Zappa: The London Symphony Orchestra, Vols. 1 & 2 (Barking Pumpkin, 1995); Joe’s Domage (Zappa, 2004); Trance-Fusion (Zappa, 2006); Wazoo• (Zappa, 2007); Joe’s Menage• (Zappa, 2008)

 * ar The Mothers of Invention

** mūzika tāda paša nosaukuma filmai

• koncertieraksti

 •• koncertieraksti ar Kapteini Bīfhārtu

Multivide

Frenks Zapa. ASV, 1980. gads.

Frenks Zapa. ASV, 1980. gads.

Avots: Scanpix/imago/Cola Images.

Frenks Zapa ar grupu The Mothers of Invention. ASV, 1968. gads.

Frenks Zapa ar grupu The Mothers of Invention. ASV, 1968. gads.

Avots: Stark-Otto/ ullstein bild via Getty Images, 537158045.

Frenka Zapas albums Hot Rats (1969).

Frenka Zapas albums Hot Rats (1969).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Frenka Zapas albums Sheik Yerbouti (1979).

Frenka Zapas albums Sheik Yerbouti (1979).

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Frenks Zapa. ASV, 1980. gads.

Avots: Scanpix/imago/Cola Images.

Saistītie šķirkļi:
  • Frenks Zapa
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • avangards, mūzikā
  • ārtroks
  • Kapteinis Bīfhārts

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Vols, M., Frenks Zapa: “Ļaudis domāja, ka The Beatles ir Dievs! Tas nav pareizi", Wall, M., Frank Zappa: People thought the Beatles were god! That’s not correct’, Louder, 07.11.2012.
  • Nikolsons, S., Frenka Zapas džeza mantojums, Nicholson, S., Frank Zappa’s jazz legacy, Jazzwise magazine.

Ieteicamā literatūra

  • Alexander, P., How to Buy: Frank Zappa, May 2010.
  • Aston, M., Zappa Crashes 200 Motels, Mojo, January 2022.
  • Chapman, R., “I Was a Teenage Moose Freak!”, Mojo, December 1998.
  • DiMartino, D., The Addams Family, Mojo, March 1994.
  • DiMartini, D., Double Trouble, Mojo, July 2008.
  • Editors of Mojo, Frenk Zappa. And Fuck You Too, Mojo, January 20004.
  • Houghton, M., Mothers Superior, Mojo, Spring 2002.
  • Murray, C.S., The Father of Invention, Mojo, January 2004.
  • Paytress, M., ’Zappa’, Mojo, August 2020.
  • Simmons, S., Shhhh... Genius at Work, Mojo, January 2004.
  • Slaven, N., Electric Don Quixote: The Definitive Story of Frank Zappa, 2nd revised edn., London, New York, Paris, Sydney, Copenhagen, Madrid, Tokyo, Omnibus, 2003.
  • Watson, B., The Last Days of Frank Zappa, Mojo, March 1994.
  • Zappa, F. and P. Occhiogrosso, The Real Frank Zappa Book, New York, Touchstone, 1999.

Klāss Vāvere "Frenks Zapa". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/7881-Frenks-Zapa (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/7881-Frenks-Zapa

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana