AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 24. septembrī
Ainārs Dimants

žurnālistikas ekonomiskā teorija

(angļu economic theory of journalism, vācu ökonomische Theorie des Journalismus, franču théorie économique de journalisme, krievu економическая теория журналистики)
mediju un komunikācijas zinātnes teorija plašsaziņas (masu komunikācijas) procesa skaidrošanai no racionālas procesa dalībnieku (mediju aktoru) rīcības viedokļa atbilstoši ekonomikas likumsakarībām

Saistītie šķirkļi

  • dienas kārtības teorija
  • komunikācijas teorijas
  • komunikatīvās rīcības teorija
  • kultivācijas teorija
  • mediju lietojuma un apmierinājuma teorija
  • publiskās sfēras teorija
  • sistēmteorija
  • vārtu sargāšanas teorija
  • žurnālistika

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji
  • 3.
    Teorijas attīstība
  • 4.
    Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas
  • 5.
    Pielietojamās metodes un teorijas izmantojums dažādās nozarēs
  • 6.
    Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji
  • 3.
    Teorijas attīstība
  • 4.
    Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas
  • 5.
    Pielietojamās metodes un teorijas izmantojums dažādās nozarēs
  • 6.
    Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi
Kopsavilkums

Žurnālistikas ekonomiskā teorija, tāpat kā sistēmteorija, pieņem, ka kritiska žurnālistika ir demokrātiskas sabiedrības priekšnosacījums, taču uzsver, ka plašsaziņas mediji un žurnālisti tomēr nav orientēti tikai uz vispārējo labumu, tāpēc ka tiem piemīt arī visnotaļ savtīgas intereses uzmanības un ietekmes iegūšanā. Žurnālisti un redaktori, mediju vadītāji, kā arī mediju lietotāji un avoti šajā teorijā tiek aplūkoti kā stratēģisku interakciju dalībnieki (stratēģiskas rīcības aktori). Galvenās teorijas sastāvdaļas, tāpat kā ekonomikā, ir (ekonomiskās) priekšrocības (preferences), resursi, apmaiņa un žurnālistikas institūcijas.

Teorijas rašanās cēloņi un iemesli, teorijas radītāji

Žurnālistikas ekonomiskā teorija ar ekonomikas zinātnes tradīcijā individuālistiski orientēto aktorteorētisko skatupunktu (perspektīvu) izvirza sev uzdevumu papildināt žurnālistikas pētniecībā valdošo un socioloģijas tradīcijā kolektīvi orientēto sistēmteorijas skatījumu. Pēdējais ir piemērots galvenokārt makrolīmeņa (sabiedrība kopumā) un ievērojami mazāk – mezolīmeņa (mediji kā organizācijas un satura programmas), bet pavisam ierobežoti – mikrolīmeņa (žurnālists kā indivīds) analīzei. Turklāt ekonomisko skatījumu principā interesē nevis atsevišķa žurnālista, bet daudzu žurnālistu uzvedības agregētais rezultāts, viņiem rīkojoties un izdarot racionālas izvēles no ekonomiskā viedokļa, sava izdevīguma labad (rational choise theory). Neatkarīgi no mediju ekonomizēšanās (ekonomizācija, Ökonomisierung) vērtējuma, kas mediju un komunikācijas zinātnē nereti raksturota kā pieaugoša mediju komercializēšanās (komercializācija), tā ir ne vien mezolīmeņa, bet gan plašāka – drīzāk makrolīmeņa ‒ parādība, kas notiek atbilstoši tirgus saimniecības (kapitālistisko) sabiedrību ekonomiskajiem nosacījumiem. Koorientācijā ar mediju organizācijām (korporatīvā sociālā atbildība, pārvaldības labā prakse) mediju ekonomizācija rezultējas tādējādi, ka ekonomiskie apsvērumi arvien vairāk nosaka žurnālistu rīcību.

Pieņemot šo kā faktu, žurnālistikas ekonomiskā teorija ne vien apraksta sabiedrības un žurnālistikas problēmas, bet spēj piedāvāt arī risinājumus, vispirms jau identificējot problemātiskās stimulu struktūras, kas ietekmē mijiedarbību starp dažādajiem mediju aktoriem, un pēc tam norādot un iesakot, kādā veidā var izveidot stimulus, kas ir alternatīvi mērķēti (uz augstāku žurnālistikas kvalitāti) un rada izmaiņas žurnālistu motivācijā un rīcībā.

Kopš uzvedības ekonomikas (angļu attention economy, vācu Aufmerksamkeitsökonomie) teorijas aktualizēšanās ekonomikas zinātnē 20. gs. 90. gadu vidū arī mediju un komunikācijas zinātnē pastiprināti diskutēts par to, ka žurnālisti iegūst informāciju no saviem avotiem apmaiņā pret uzmanību, resp., publicitāti. Šis jautājums sevišķi iezīmējies attiecībā uz žurnālistikas un sabiedrisko attiecību mijiedarbību, kas, apskatot to tuvāk, ir ekonomisku apsvērumu diktēta interakcija, jo profesionālas sabiedriskās attiecības piedāvā žurnālistikai gan zināmā mērā vienpusīgus, bet tomēr labākajā gadījumā kvalitatīvi sagatavotus bezmaksas informācijas resursus apmaiņā pret uzticamu publicitāti, ko savukārt nodrošina profesionāla žurnālistika.

Uz šo ekonomisko mijiedarbību pirmie norādīja vācu mediju un komunikācijas zinātnes profesori Štefans Russ-Mols (Stephan Russ-Mohl) un Zuzanne Fenglere (Susanne Fengler), kuri arī uzskatāmi par žurnālistikas ekonomiskās teorijas izvirzītājiem un pamatlicējiem 21. gs. sākumā, viņi arī vēlējās papildināt valdošo sistēmteorijas pieeju. Tas notika, zināmā mērā balstoties ne tikai uz ekonomiskiem modeļiem, bet arī uz līdzīgām, racionālu aktora rīcību implicējošām pieejām mediju un komunikācijas zinātnē – kā lietojuma un apmierinājuma teoriju mediju lietojuma pētniecībā, ziņu vērtību teoriju un klusuma spirāles teoriju.

Teorijas attīstība

Pieaugošās mediju ekonomizācijas kontekstā, ko it īpaši ietekmējušas mediju ainavas strukturālās pārmaiņas līdz ar interneta mediju un sevišķi sociālo mediju koplietošanas platformu dominanci mediju patēriņā, universitātes kā mediju un komunikācijas zinātnes starpdisciplināru apakšnozari pirmajās 21. gs. pāris desmitgadēs ir izvērsušas mediju ekonomikas un mediju vadības (menedžmenta) studijas, līdzīgi kā mediju politikas studijas (mācības un pētījumus). Arī šajā tendencē iekļaujas Z. Fengleres un Š. Rusa-Mola attīstītā žurnālistikas ekonomikas teorija, sevišķi vācvalodīgajā pasaulē.

Viņu jaunākajās zinātniskajās publikācijās uzsvērts, ka plašsaziņas mediju ekonomiskās problēmas pēdējos gados ir nobremzējušas žurnālistikas profesionalizēšanos (profesionalizāciju), kas tomēr bija novedusi pie pamatkonsensa par žurnālistikas spēles noteikumiem. Runa ir gan par jaunām un neizmantotām iespējām mediju pārskatatbildībai (accountability), lai nodrošinātu to uzticamību (credibility) kā galveno žurnālistikas kapitālu, gan vienlaikus par mediju digitalizācijas draudiem kritiskam un reizē demokrātiskam diskursam uzmanības ekonomikā un par sabiedrisko attiecību un propagandas ietekmi sarūkošā mediju finansējuma dēļ.

Tāpat tiek runāts par tiešās pārdošanas nozīmes izšķirošo pieaugumu duālajā mediju tirgū uz reklāmas ienākumu rēķina un par jauniem mediju biznesa modeļiem, kuri tomēr nodrošinātu, ka neizplūst robežas starp žurnālistiku no vienas puses un sabiedriskajām attiecībām un reklāmu no otras puses. Sabiedriskajām attiecībām ir citi profesionālie standarti, nevis patiesības noskaidrošana. Tāpat arī klienti, kuri tās pērk, arī ir citi – atšķirībā no žurnālistikas, tā nav publika, bet šaurāku ekonomisko un/vai politisko interešu pārstāvji, līdz ar to ieņēmumi ievērojami pastarpinātāk ir ekonomiski atkarīgi no auditorijas uzmanības.

Svarīgākās diskusijas, iespējamās pretrunas

Galvenos iebildumus izraisījis materiālistiskais uzsvars uz ekonomisko motivāciju. Tomēr jau sākotnēji ir argumentēts, ka žurnālistikas ekonomiskā teorija nebūt nepretendē būt par universiālu, visu izskaidrojošu teoriju, bet par produktīvu papildinājumu sevišķi plašsaziņas (masu komunikācijas) sistēmteorijai, kas savā ziņā ir normatīva un līdz ar to nespēj izskaidrot visas sociālās parādības. Tāpat dažkārt neizpratni izraisa žurnālistikas ekonomiskās teorijas starpdisciplinārais raksturs, kādēļ rodas nepieciešamība īpaši paskaidrot, kā daži jēdzieni izprotami mediju un komunikācijas zinātnes un ekonomikas un vadībzinātnes skatījumā.

Pielietojamās metodes un teorijas izmantojums dažādās nozarēs

Žurnālistikas ekonomiskā teorija savu produktivitāti, sevišķi kombinācijā ar citām teorētiskajām pieejām, ir apliecinājusi žurnālistikas, kā arī mediju ekonomikas un vadības pētījumos. Parasti lietotas jau aprobētās sociālo zinātņu pētījumu metodes, gan kvantitatīvās, gan kvalitatīvās: intervijas, kontentanalīzes un citas. 

Teorijas ietekme uz pētniecību, akadēmisko un neakadēmisko vidi

Žurnālistikas ekonomiskās teorijas radītāji Š. Russ-Mols un Z. Fenglere izveidojuši un koordinē Eiropas Žurnālistikas observatoriju (European Journalism Observatory, EJO), kas darbojas tiklab kā Eiropas mēroga mediju pētnieku tīkls, kas bazēts partneruniversitātēs, kā arī interneta platforma vairākās valodās, ieskaitot latviešu (Parzurnalistiku.lv), kas domāta zināšanu pārnesei par žurnālistiku un plašsaziņas medijiem no pētniekiem pie nozares profesionāļiem.

Saistītie šķirkļi

  • dienas kārtības teorija
  • komunikācijas teorijas
  • komunikatīvās rīcības teorija
  • kultivācijas teorija
  • mediju lietojuma un apmierinājuma teorija
  • publiskās sfēras teorija
  • sistēmteorija
  • vārtu sargāšanas teorija
  • žurnālistika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Dimants, A., ‘Chapter 18, Latvia: Different journalistic cultures and different accountability within one media system’, in T. Eberwein, S. Fengler and M. Karmasin (eds.), The European Handbook of Media Accountability, London, New York, Routledge, pp. 143–149, 2018.
  • Dimants, A., ‘Latvian public service broadcasting (PSB) at a media policy crossroads on the path to public service media (PSM)’, Central European Political Studies, 2016, no. 2, pp. 155‒165.
  • Europas Žurnālistikas observatorija (European Journalism Observatory, EJO)

Ieteicamā literatūra

  • Becker, G.S., An Economic Approach to Human Behavior, Chicago, Ill., London, University of Chicago Press, 1977.
  • Davenport, T. and J. Beck, The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business, Cambridge, MA, Harvard Business School Press, 2001.
  • Dimants, A., ‘Redakcionālā autonomija kā korporatīvā sociālā atbildība mediju uzņēmējdarbībā’, Akadēmiskā Dzīve, 2008, Nr. 45, 36.–39. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Eberwein, T. et al. (eds.), Mapping Media Accountability – in Europe and Beyond, Köln, Herbert von Halem, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fengler, S. und S. Ruß-Mohl, Der Journalist als “Homo oeconomicus”, Konstanz, UVK, 2005.
  • Fengler, S., ‘Journalismus als rationales Handeln’, in M. Löffelholz und L. Rothenberger (Hrsg.), Handbuch Journalismustheorien, Wiesbaden, Springer VS, 2016, S. 235–248.
  • Franck, G., Ekonomie der Aufmerksamkeit: Ein Entwurf, München, Wien, Edition Hanser, 1998.
  • Gerecke, U., Soziale Ordnung in der modernen Gesellschaft: Ökonomie – Systemtheorie – Ethik, Tübingen, Mohr Siebeck, 2008.
  • Hamilton, J.T., All the News That’s Fit to Sell: How the Market Transforms Information into News, Princeton, Princeton University Press, 2004.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Mierzjewska, B.I. and A.C. Hollifield, ‘Theoretical Approaches in Media Management Research’, in A.B. Albarran, S.M. Chan-Olmsted and M.O. Wirth, Handbook of Media Management and Economics, Mahwah, N.J., Lawrence Erlbaum Associates, 2006, pp. 37‒66.
  • Picard, R.G. and S.S. Wildman (eds.), Handbook on the Economics of Media, Cheltenham, UK, Edward Elgar Publishing, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Russ-Mohl, S., Die informierte Gesellschaft und ihre Feinde: Warum die Digitalisierung unsere Demokratie gefährdet, Köln, Herbert von Halem, 2017.
  • Ruß-Mohl, S, Kreative Zerstörung: Niedergang und Neuerfindung des Zeitungsjournalismus in den USA, Konstanz, UVK, 2009.
  • Russ-Mohl, S. (Hrsg.), Streitlust und Streitkunst: Diskurs als Essenz der Demokratie, Köln, Herbert von Halem, 2020.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Russ-Mohl, S. and S. Fengler, ‘The Market Model: PR and Journalism in the Attention Economy’, in B. Merkel, S. Russ-Mohl and G. Zavaritt (eds.), A Complicated, Antagonistic & Symbiotic Affair: Journalism, Public Relations and their Struggle for Public Attention, Lugano, Giampiero Casagrande, 2007, pp. 79‒94.

Ainārs Dimants "Žurnālistikas ekonomiskā teorija". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/111263-%C5%BEurn%C4%81listikas-ekonomisk%C4%81-teorija (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/111263-%C5%BEurn%C4%81listikas-ekonomisk%C4%81-teorija

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana