Impresionismam kā tēlotāja mākslas virzienam specifisks mākslas veids bija stājglezniecība (visbiežāk eļļas tehnikā), tā pazīmes atrodamas arī grafikā (zīmējums, oforts) un tēlniecībā (mīkstie materiāli, arī bronzas lējumi). Kā analoģija fotomākslā ir piktoriālisma virziens 19. gs. beigās un 20. gs. sākumā.
Impresionisms kā virziens radās un konsekventi visstraujāk attīstījās Francijā, un turpmāk izplatījās visās eiropeiskās kultūras zemēs. Virziens ievadīja būtiskas šo reģionu vispārējas tēlotāja mākslas izmaiņas 19. gs. beigās, veidojoties uz tolaik dominējošās mimētiskās (“dabu” atdarinošās) un abstrahējošās mākslas robežas. Impresionisms izauga no 19. gs. reālisma, kura pārstāvji tiecās patiesīgi un bieži sociāli ietonēti interpretēt sava laika dzīves tēmas, arvien vairāk un detalizētāk tuvinot tēlojumu vizuālai realitātei. Virziena attīstības konsekvence bija aprobežošanās ar vizuālās realitātes iespaidu atveidu tēlotāja mākslas līdzekļiem, kas ieguva estētisku pašvērtību un tādējādi izraisīja impresionismu. Vizuālās realitātes fragments tika tēlots kā “kopiespaids”, atsakoties no naturālistiskas detalizācijas un fiksējot tikai atsevišķas objektu pazīmes. To kopums bija subjektīvi optiska šķietamība, krāstoņu, gaismēnas plankumu attiecības bez noteiktām lineārām robežām, nevis plastiski cietas, ķermeniskas formas. Tēlotā iespaida laika dimensija bija salīdzinoši īsa (momenta fiksēšana). Glezniecībā objektu krāstoņi bija atkarīgi no gaismas iedarbības, priekšmetiskās lokālkrāsas sadalījās, radot sīki kontrastējošu gaismas, ēnas, refleksu silto un vēso toņu vibrāciju. Grafikā formas veidojās kā robežās neskaidri svītrinājumu sabiezējumi, tēlniecībā – kā saplūstošas un vienlaikus nelīdzenas gaismēnai pakļautas masas. Imitējot subjektīvā iespaida uztvērēja skatpunkta noteiksmi gleznā vai grafikā, to kompozīcijas kļuva decentriskas, tēlotie objekti tika rādīti fragmentāri un rakursos. Vadošajā mākslas veidā glezniecībā būtisks formveides elements bija atsevišķa triepiena lietojums, kas ļāva operatīvi fiksēt iespaidus (a la prima tehnikā). Salīdzinot ar tā laika akadēmiskās mākslas un sociālo reālistu devumu, impresionistu darbu formāti samazinājās, zuda atšķirības starp skici, studiju un gatavu darbu. Tematiski impresionisti turpināja 19. gs. reālistu “modernās”, t. i., sava laika, dzīves tēlojumu, bet orientācija uz iespaidu estētiku lika visbiežāk pievērsties tuvākai, vieglāk sasniedzamai, ikdienišķai, savā ziņā intīmai realitātei bez sociālo jautājumu risināšanas. Darbnīcās sacerētu kompozīciju vietā impresionisti visbiežāk gleznoja plenēra ainavas, fiksējot gaismas, atmosfēras efektus cilvēku apdzīvotā vidē pilsētās, piepilsētās, dārzos, pludmalēs. Tipiskas bija ierastas izklaides ainas (kafejnīcas, restorāni, teātri, hipodroms), netraucēta mājas sadzīve. Tika darināti arī portreti, klusās dabas, bet kopumā žanru robežas kļuva nenoteiktākas. Lai gan impresionisti nemeklēja īpašu emocionālo izteiksmību, viņu darbiem piemita zināma idilliska noskaņa. 19. gs. beigu mākslas pasaulē impresionisti parādījās kā novatori, kuru darbus plašākas sabiedrības aprindas sākumā nesaprata un neatzina. Tomēr aktīvākos mākslas centros viņu pienesums izstādēs tika novērtēts jau 19. gs. beigās, kā arī pakāpeniski bija iekarots arī mākslas tirgus.