V. Eglītis cieši sekoja sava laika literārajam procesam un ietekmēja tā virzību. Rakstnieka darbos dominējošā stilistika piedzīvoja būtiskas pārmaiņas, tomēr viņš aizvien saglabāja vēlmi pēc spilgtas, neparastas tēlainības. Mūža otrajā pusē vērojama formas eksperimentu mazināšanās, V. Eglītis galvenokārt meklēja iespējas paust savus uzskatus un idejas. Estētisko uzskatu noformēšanās un attīstība kopš 20. gs. sākuma atspoguļojas viņa rakstos un esejās. Apcerē “Poruks” (1903) aplūkoti modernisma aizsākumi latviešu literatūrā, akcentējot J. Poruka sacerējumu nozīmi. V. Eglīša raksti par literatūras un kultūras jautājumiem, kas tapuši posmā līdz Pirmajam pasaules karam, apkopoti krājumā “Ceļš uz latvju renesansi” (1914). 20. gs. 20. gadu sākumā vienkopus publicētas divas V. Eglīša monogrāfijas – “Jānis Poruks”, kas ir viņa agrāk iespiestā darba pārstrādāta un papildināta versija, un “Fallijs” (abas 1921. gadā). Polemiska ievirze ir V. Eglīša apcerei “Andrievs Niedra savā dzīvē un darbos” (1923).
Rakstnieka daiļrades sākuma posma stāstos, kas publicēti periodikā no 1899. gada līdz 1902. gadam un vēlāk sarakstīšanas secībā apkopoti krājumā “Zilā cietumā” (1907), kā arī romānā “Tilti un pārigājēji” (laikrakstā “Pēterburgas Avīzēs” 1902. gadā, grāmatā 1926. gadā) gan tematikas, gan stila ziņā vērojama tuvība reālismam. Tomēr jau šajos sacerējumos V. Eglītis pa daļai tuvinās agrīnā modernisma poētikai, tēlo arī jaunās latviešu inteliģences aprindas un to garīgos meklējumus. Modernisma iezīmes nostiprinātas viņa dzejas krājumā “Elēģijas” (1907. gadā, grāmatas noformējumā izmantotas autora vinjetes un zīmējumi, veidojot stilistiski vienotu mākslas darbu), kurā apkopoti laikā no 1902. gada līdz 1906. gadam tapuši dzejoļi, un stāstu krājumā “Vērtības pārvērtējot” (1911). Savukārt pāreja no modernisma uz jaunklasicismu iezīmējas dzejoļu krājumā “Hipokrēna” (1912), kurā ievietoti kopš 1906. gada rakstītie dzejoļi. V. Eglītis pievērsa lielu uzmanību dzejas krājumu kompozīcijai, tie veidoti stilistiski un tematiski saistītos ciklos. Krājumā “Hipokrēna” sākotnējās nodaļās liela vieta ierādīta modernisma iespaidā tapušai dzejai, bet noslēguma daļā apliecināta vēlme savu radošo devumu saistīt ar klasiskās kultūras tradīcijām. Spilgti atklājas arī rakstnieka daiļradē nozīmīgā balstīšanās personiskajos iespaidos.
Svarīga V. Eglīša radošā darba iezīme saistīta arī ar rakstnieka vēlmi literārajos sacerējumos ietvert un atspoguļot laikmetīgos vērojumus. Poēma “Pelēkais barons” (1909) iecerēta kā “šolaiku eposs”; 1905. gada revolūcijas atskaņu laika sabiedrisko aktualitāšu tēlojumā izmantota no krievu dzejnieka Aleksandra Puškina (Александр Сергеевич Пушкин) poēmas “Jevgeņijs Oņegins” (Евгений Онегин, 1833) pazīstamā t. s. Oņegina strofa. Formas ziņā identiski veidots arī “Pelēkā barona” turpinājums, kas sarakstīts 1930. gadā un 1933. gadā izdots ar norādi, ka tā ir “latvju renesanses poēmas otrā daļa”. Pārmaiņu laika dzīves ainas vēl uzskatāmāk atspoguļotas V. Eglīša prozas darbos. Izvērsti laikmeta vērojumi izcelti romānu triloģijā “Skolotāja Kalēja piedzīvojumi” (laikrakstā “Dzimtenes Vēstnesis” 1914. gadā, grāmatā 1921. gadā), “Nenovēršamie likteņi” (1926), “Domājošā Rīga” (sarakstīts 1928. gadā, izdots 1934. gadā), kur visai subjektīvi un atklāti tēloti daudzi sabiedrībā pazīstami cilvēki. Stāstā “Latvietis Krievijā” (1920) dokumentēta Pirmā pasaules kara bēgļu gaitās Krievijā gūtā pieredze, savukārt stāstos “Juku laikos” un “Zvēru dārzā” (abi izdoti vienā grāmatā 1923. gadā) aprakstīti notikumi varas maiņu laikā no 1917. gada līdz 1919. gadam. 1922. gadā izdots stāstu krājums “Dvēseles slāpes”, 1924. gadā – krājums “Laikmeta silueti”, kam ierosmes sniegusi kara un atbrīvošanas cīņu realitāte. V. Eglīša dzeja briedumu iegūst krājumā “Kastaļavots” (1925), kurā sintezētas vairākas rakstniekam būtiskas tematikas un poētikas tendences: iejūtīgs dzimtenes dabas uztvērums, intensīvi mīlestības pārdzīvojumi, atsauces uz antīko, īpaši grieķu kultūru, klasiskas panta formas. Sonetos rakstīta V. Eglīša “Mīlestības poēma” (1921) un leģenda “Dievu sūtne” (1934), ko viņš veltīja 1926. gadā mirušajai sievai Marijai. Rakstnieka uzskatu attīstībā nozīmīga bija arī interese par tautas pagātni un tradīcijām, tāpat kā aktīva pievēršanās dievturībai, kas atspoguļota arī daiļdarbu tematikā.
V. Eglīša sacerējumu klāstā tāpat ir samērā daudz dramaturģijas darbu, to vidū 20. gs. sākumā uzrakstītā luga “Galmā” (publicēta rakstu krājumā “Zalktis” 1906. gadā), “Ceļa biedri” (izdota 1921. gadā), komēdija “Lauku miljonārs, jeb Re, kur vīrs” (izdota 1923. gadā, iestudēta Dailes teātrī), drāma “Ministra sievas” (izdota 1924. gadā, izrādīta Latvijas Nacionālajā teātrī 1926. gadā) un “Nesaraujamās saites” (izrādīta Latvijas Nacionālajā teātrī 1934. gadā), tomēr plašāku ievērību tās nav izpelnījušās. Vairāki V. Eglīša literārie darbi nav publicēti, tie saglabājušies tikai rokrakstos. Pēc 1940. gada pārmaiņām padomju okupācijas, kā arī nacistiskās okupācijas apstākļos atsevišķos rakstnieka darbos iezīmējusies vēlme sadarboties ar jauno varu un tās slavinājums, dažkārt pausti antisemītiski uzskati.