R. Johansons galvenokārt strādāja kā salona fotogrāfs, taču Latvijas fotogrāfijas vēsturē viņš ir iegājis ar savām mākslas fotogrāfijām un dokumentālo uzņēmumu sērijām. Kopumā R. Johansona radošā darbība aptver laika posmu no 20. gs. sākuma līdz 30. gadu vidum. Lielākoties viņa veidotie mākslas attēli iekļaujas piktoriālisma estētikā. Radošās darbības piemēros var redzēt plašu ar šo virzienu asociējamo pozitīvu izgatavošanas tehniku – gumiarābika (arī gumijdruka; vācu Gummidruck, angļu gum dichromate (arī bichromate) print), oglekļa nospieduma (arī pigmentdruka; vācu Pigmentdruckverfahren, angļu carbon print) un bromeļļas (vācu Bromöldruck, angļu bromoil process) – lietojumu. Gan 20. gs. sākuma, gan starpkaru perioda māksliniecisko attēlu klāstā ir daudz piemēru, kas, pateicoties šo procesu izmantošanai, drīzāk atgādina akvareļus vai rūpīgi veiktus zīmējumus. Tika uzskatīts, ka gleznainā stilistika ļāva veiksmīgāk akcentēt autora personisko redzējumu, nekā tas bija iespējams tiešā melnbaltā attēlā. Minēto paņēmienu izmantojums R. Johansona darbībā ir uzskatāms par ļoti nozīmīgu Latvijas fotomākslas vēstures kontekstā, ņemot vērā, ka šāda veida piktoriālo attēlu oriģinālu līdz mūsdienām ir saglabājies salīdzinoši maz. R. Johansons galvenokārt bija ainavists; viņu īpaši interesēja ziemas un agra pavasara atainojums fotogrāfijā. Starp R. Johansona mākslas darbiem ir sastopami portreti un atsevišķi akti, pie sadzīves žanra pieskaitāmi darbi, kas pamatā ir ainavas ar izteiksmīgu, skata noskaņu akcentējošu stafāžu. Starp viņa redzamākajiem piktoriālisma stila darbiem var minēt attēlus “Aizkraukles ainava” (20. gs. sākums), “Doles salā” (20. gs. sākums), “Akts” (1910), “Strautmalā” (1912), “Piekalnē” (1912), “Kalējs” (1912), “Akla sirmgalvja portrets” (1928) un citus.

"Doles sala". 1913. gads.
Fotogrāfs Roberts Johansons. Avots: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.
R. Johansona Maskavas perioda galvenais veikums ir Krievijas mākslinieku un kultūras darbinieku portretu sērijas izveidošana. Portretētās personības visbiežāk ir saistītas ar konkrētām apvienībām – galvenokārt Krievu mākslinieku savienību (Союз русских художников), ietverot arī Mākslas pasaules (Мир искусства), Ceļojošo mākslas izstāžu biedrības (Товарищество передвижных художественных выставок) izstāžu eksponentus un Krievu mākslinieku savienības popularizēto ideju turpinātājas – grupas "Makovecs" (Маковец), arī "Pērļu saules" (Жемчужное солнце) dalībniekus. Visas simbolizē R. Johansonam saistošus mākslas strāvojumus, kas pārstāvēja nacionālā reālisma, simbolisma un impresionisma virzienus. Fotografēto Krievijas mākslinieku vidū ir tādas personības kā Nikolajs Andrejevs (Николай Андреевич Андреев), Konstantīns Juons (Константин Фёдорович Юон), Nikolajs Krimovs (Николай Петрович Крымов), Konstantīns Korovins (Константин Алексеевич Коровин), Mihails Ņesterovs (Михаил Васильевич Нестеров), Leonīds Pasternaks (Леонид Осипович Пастернак), Viktors Vasņecovs (Виктор Михайлович Васнецов) un daudzi citi gan pazīstami, gan mazāk zināmi autori. Turpmākajos gados sērija tika papildināta ar Latvijas mākslinieku portretiem. Krievu mākslinieku uzņēmumi tapuši Maskavā no 1920. līdz 1924. gadam, un Krievijas kultūras vēstures kontekstā ir uzskatāma par vienu no apjomīgākajām šāda veida viena autora veidotām portretu sērijām.
R. Johansons aktīvi strādāja arī dokumentālās fotogrāfijas jomā, un šādi uzņēmumi mūsdienās veido viņa mantojuma apjomīgāko daļu. Pamatā veikums attiecas uz starpkaru gadiem. Tie ir arhitektūras, pilsētu un lauku vides, Latvijas iedzīvotāju portretējumi. Visvairāk R. Johansons ir fotografējis Rīgu – gan centrālos objektus, gan nomaļākas vietas. Attēlos, kuros redzami Latvijas iedzīvotāji, pārsvarā ir zemnieki un darbaļaudis, kas fotogrāfam likušies interesanti kā cilvēku tipāži. Šādus attēlus R. Johansons dēvēja par vēsturiskām fotogrāfijām vai dokumentiem. R. Johansona Latvijas ainavas un lauku darbu uzņēmumi ir sastopami gan laikrakstos, gan iekļauti, piemēram, tādos izdevumos kā “Rīga kā Latvijas galvas pilsēta” (1932), “Latvijas zeme, daba un tauta” (1937), “Dzintarzeme-dzimtene: Latvijas dabas un kultūras vērojumi” (1938), “Latvijas pilsētas valsts 20 gados” (1938) un citos. Nozīmīga R. Johansona aizraušanās bija arī sporta fotogrāfija. Viņa darbu arhīvā ir atrodami vairāki savā laikā pazīstamu smagatlētu un cīņas sporta pārstāvju uzņēmumi.