K. Vaildas karjeras panākumiem bagātākais periods bija 20. gs. 80. gados, kad dziedātāja darbojās jaunā viļņa, popmūzikas un deju mūzikas stilistikās, kļūstot par vienu no desmitgades lielākajām britu popzvaigznēm.
K. Vaildas karjeras panākumiem bagātākais periods bija 20. gs. 80. gados, kad dziedātāja darbojās jaunā viļņa, popmūzikas un deju mūzikas stilistikās, kļūstot par vienu no desmitgades lielākajām britu popzvaigznēm.
K. Vaildas tēvs Mārtijs Vailds (Marty Wilde, īstajā vārdā Redžinalds Leonards Smits, Reginald Leonard Smith) 20. gs. 50. gados bija starp pirmajiem ievērību guvušajiem britu rokenrola dziedātājiem, bet māte Džoisa Beikere (Joyce Baker) šajā laikā dziedāja meiteņu vokālajā ansamblī. Savukārt K. Vaildas jaunākais brālis Rikijs Vailds (Ricky Wilde, īstajā vārdā Ričards Džeimss Redžinalds Stīvens Smits, Richard James Reginald Steven Smith) 11 gadu vecumā ieskaņoja singlu ar tēva sacerētu dziesmu un pēc dažiem gadiem kļuva par profesionālu mūziķi.
1980. gadā divdesmitgadīgā K. Vailda kā fona vokāliste piedalījās brāļa ierakstu sesijās, izpelnoties producenta un ierakstu sabiedrības RAK Records īpašnieka Mikija Mosta (Mickie Most) ievērību. Pievilcīgajā meitenē saskatīdams potenciālu pusaudžu popzvaigzni, M. Mosts viņas pirmajiem ieskaņojumiem grasījās piesaistīt RAK mākslinieku Sūzijas Kvatro (Suzi Quatro), Smokie un Mud hitu autorus un producentus Nikiju Činnu (Nicky Chinn) un Maiku Čepmenu (Mike Chapman), taču R. Vailds uzstāja, ka māsai piemērotāks būs viņa un abu tēva sacerēts repertuārs. Turpmāk R. Vailds ar M. Vaildu bija vairuma K. Vaildas hitu autori, turklāt R. Vailds daudzus no tiem arī producēja. Savukārt par viņas menedžeri kļuva māte Dž. Beikere. Veicot pirmos ieskaņojumus, jaunā dziedātāja pieņēma tēva skatuves uzvārdu, no Kimas Smitas pārtopot Kimā Vaildā.
K. Vaildas karjera sākās ar ļoti veiksmīgu debijas singlu – pirmo viņas ieskaņoto dziesmu – Kids in America (1981). Laikmetīgi enerģiskais, ģitāras un sintezatorus apvienojošais skanējums, tāpat arī teksts par amerikāņu pusaudžu dzīvi un videoklipā redzamais meitenīgi nepretenciozais, taču elegantais dziedātājas tēls ar dziesmu ļāva identificēties daudziem jauniešiem, piesaistot plašu ievērību arī izpildītājai. Kids in America izvirzījās britu tabulas otrajā pozīcijā un guva lielu ievērību arī citās Eiropas valstīs, kā arī sasniedza 25. vietu Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), turpmāk kļūstot par K. Vaildas “dziesmu-vizītkarti”.
Arī debijas albumā Kim Wilde (1981) jauniešu tematikai veltīti teksti un popmūzikas melodisms apvienoti ar jaunā viļņa spontāno enerģiju un sintpopa elektronisko skanējumu, kurā integrētas Orchestral Manoeuvres in the Dark; Ultravox; Gerija Ņūmena (Gary Numan); The Clash u. c. aktuālās mūzikas autoritāšu ietekmes; savukārt K. Vaildas izpildījuma maniere agrīnajā periodā bieži tika salīdzināta ar Blondie vokālisti Debiju Heriju (Debbie Harry). Lielbritānijā Kim Wilde ierindojās trešajā vietā (K. Vaildas augstākais rezultāts britu albumu tabulā), bet Vācijā un Zviedrijā sasniedza topa virsotni; ievērojamus panākumus guva arī tā singli Chequered Love un Water on Glass.
Līdzīgā stilistikā ieturētais otrais albums Select (1982) debijas panākumus atkārtot nespēja (Top 20 Lielbritānijā), tomēr, pateicoties singliem Cambodia un View from a Bridge, nostiprināja K. Vaildas statusu starp daudzu valstu jauniešu iecienītākajiem mūziķiem, kas gan nepasargāja no mūzikas preses pārmetumiem. Norādot uz dziedātājas salīdzinoši ierobežotajām vokālajām spējām un izvairīšanos no publiskas uzstāšanās (pirmo koncertturneju K. Vailda veica vairākus mēnešus pēc otrā albuma iznākšanas un arī turpmāk koncertdarbībai viņas karjerā bijusi otršķirīga nozīme), daži kritiķi rakstīja, ka viņas panākumu pamatā ir nevis muzikāls talants, bet fotogēniskā āriene, simpātiskais “kaimiņu meitenes” tēls videoklipos, kā arī ģimenes pieredze un sakari mūzikas industrijā.
Par spīti šiem pārmetumiem, 1983. gadā K. Vaida saņēma britu mūzikas industrijas balvu Brit Award kategorijā Labākā britu solomāksliniece (Best British Female Solo Artist). Atspēkojot nelabvēļu piedēvēto marionetes reputāciju, nākamajos albumos Catch as Catch Can (1983) un Teases & Dares (1984), dziedātāja izpaudās arī kā dziesmu autore un līdzautore, taču to rezonanse bija ievērojami vājāka nekā viņas pirmajiem ierakstiem.
No kreisās: Maikls Džeksons (Michael Jackson), Kima Vailda, Pīts Taunzends (Pete Townshend) un Pols Makartnijs (Paul McCartney) britu mūzikas industrijas balvu Brit Award pasniegšanas ceremonijā. Londona, 16.02.1983.
1986. gadā prognozes par slavas norietu izgaisināja 60. gadu amerikāņu meiteņu grupas The Supremes singla You Keep Me Hangin’ On interpretācija, ko K. Vailda izpildīja no oriģinālversijas popsoula skanējuma būtiski atšķirīgā deju mūzikas stilistikā. Sasniedzot Billboard singlu topa virsotni, You Keep Me Hangin’ On kļuva par viņas lielāko hitu ASV (Lielbritānijā Nr. 2) un aizsāka jaunu panākumu sēriju, kas turpinājās ar singliem Say You Really Want Me un Another Step (Closer to You) – duetu ar britu R&B mūziķi Džunioru Gizkombu (Junior Giscombe).
1988. gadā K. Vailda veica līdz šim lielāko koncertturneju, kā iesildītāja uzstājoties Maikla Džeksona (Michael Jackson) turnejas Bad Eiropas koncertos (1990. gadā piedalījās arī Deivida Bovija, David Bowie, turnejā Sound + Vision), kā arī ieskaņoja vienu no saviem veiksmīgākajiem darbiem Close (1988). Tas bija viņas pirmais britu Top 10 albums kopš debijas, savukārt trīs tā dziesmas – You Came; Never Trust a Stranger un Four Letter Word – kļuva par Top 10 singliem.
Šie panākumi K. Vaildai ļāva desmitgadi noslēgt kā rezultatīvākajai Top 40 māksliniecei britu sieviešu konkurencē – Apvienotās Karalistes topa pirmajā četrdesmitniekā 80. gados ierindojušies 17 viņas singli, 12 no tiem sasnieguši Top 20, bet astoņi – Top 10.
20. gs. 90. gadu pirmajā pusē K. Vaildas repertuārā dominēja jauna skanējuma un stilistikas meklējumi. Albumā Love Is (1992) vairākas dziesmas sacerējis un producējis Belindas Kārlailas (Belinda Carlisle) un Stīvijas Niksas (Stevie Nicks) hitu autors Riks Novelzs (Rick Nowels), bet Now & Forever (1995) demonstrēja pievēršanos R&B estētikai, kas gan palika masu publikas nenovērtēta – pirmo reizi K. Vaildas albums nespēja iekļūt britu topā. 1994. gadā, veicot Eiropas koncertturneju Greatest Hits, dziedātāja uzstājās arī Latvijā (Rīgā un Liepājā), bet 1996. gadā ar lomu rokoperā “Tommijs” (Tommy) debitēja Vestendas (Londonā, Anglija) muzikālajā teātrī.
90. gadu otrajā pusē pēc laulības ar mūziklu zvaigzni Helu Fauleru (Hal Fowler), K. Vailda, pilnībā neatsakoties arī no muzikālās darbības, par dzīves prioritāti izvirzīja ģimeni un bērnu audzināšanu. Šajā laikā viņa arī aizrāvās ar ainavu dārzkopību, kļūstot par Lielbritānijā pazīstamu šīs jomas autoritāti, tai veltītu TV pārraižu vadītāju un grāmatu autori.
21. gs. pirmajās desmitgadēs K. Vaildas muzikālās darbības intensitāte bijusi mazāka nekā agrāk, tomēr dziedātāja piedalījusies vairākās 80. gadu slavenību kopturnejās, kā arī izdevusi virkni jaunu ieskaņojumu.
2003. gadā daudzviet Eiropā panākumus guva duets ar vācu mūziķi Nenu (Nena) Anyplace, Anywhere, Anytime, bet 2006. gadā klajā laistais Never Say Never, kurā līdzās jaunām dziesmām dzirdami arī Kids in America; Cambodia; You Keep Me Hangin’ On (vēl viens duets ar Nenu) u. c. K. Vaildas 80. gadu hiti jaunos ieskaņojumos, bija pirmais albums 11 gadu laikā. Arī vēlāk viņa izdevusi vairākus jaunu ierakstu albumus, t. sk. Snapshots (2011) ar popmūzikas un alternatīvā roka klasikas kaverversijām un Here Comes the Aliens (2018) – šis darbs, ko dziedātāja pieteica kā atzīšanos nepārejošā mīlestībā uz 20. gs. 80. gadu popmūziku, kļuva par viņas pirmo britu Top 40 albumu kopš 1992. gada. Vairumu K. Vaildas ieskaņojumu joprojām producē R. Vailds, turklāt, atšķirībā no karjeras sākumperioda, mūsdienās viņa pati ir daudzu dziesmu autore vai līdzautore.
Anyplace, Anywhere, Anytime*; Cambodia; Chequered Love; Dancing in the Dark; Four Letter Word; If I Can’t Have You; You Came; You Keep Me Hangin’ On; Kids in America; Love Blonde; Never Trust a Stranger; Rage to Love; View from a Bridge; Water on Glass; Young Heroes.
* ar Nenu
Kima Vailda. 10 ievērojamas dziesmas.
Kim Wilde (RAK, 1981); Select (RAK, 1982); Catch as Catch Can (RAK, 1983); Teases & Dares (MCA, 1984); Another Step (MCA, 1986); Close (MCA, 1988); Love Moves (MCA, 1990); Love Is (MCA, 1992); Now & Forever (MCA, 1995); Never Say Never (EMI, 2006); Come Out and Play (Columbia, 2010); Snapshots (Columbia, 2011); Wilde Winter Songbook (Wildeflower, 2013); Here Comes the Aliens (Wildeflower, 2018); Aliens Live* (Ear Music, 2019).
* koncertieraksti