Jaunā viļņa stilistiskā daudzveidība (īpaši žanra veidošanās stadijā par tam piederīgiem tika klasificēti gan eksperimentāla pankroka, gan elektroniskā roka un popa, gan ska, regeja un popmūzikas pārstāvji, reizēm arī tādi roka dziesminieki kā Toms Petijs, Tom Petty, un Brūss Springstīns, Bruce Springsteen, un pat rokabilī grupa Stray Cats) to padara grūti definējamu. Bieži izplatītas, bet ne obligātas jaunā viļņa pazīmes ir norobežošanās no “vecā” roka izteiksmes līdzekļiem (dramaturģiski izvērstām kompozīcijām, garām instrumentu solopartijām, kompleksiem aranžējumiem, izsmalcināta producējuma), elektronisko mūzikas instrumentu (īpaši sintezatoru) izmantojums, straujāks (nekā rokmūzikā) temps, melodiskas, plašam klausītāju lokam viegli uztveramas un dejošanai piemērotas dziesmas, kas stilistiski tuvākas popmūzikai nekā rokam un pankrokam. Dziesmu tematika bija saistīta ar jaunatnes dzīvesveidu, taču bez pankroka sociālpolitiskās neiecietības.
Par spīti uzsvērtam laikmetīguma un novitātes aspektam, daudzi jaunā viļņa mākslinieki ietekmējās no 50. un 60. gadu mūzikas intonācijām, ritmikas un skanējuma, kā arī tādu mūziķu kā The Velvet Underground; Roxy Music; Kraftwerk; Joko Ono (Yoko Ono) un Deivids Bovijs (David Bowie) jaunrades. Būtisks pirmavots bija arī Lielbritānijā izplatītā krogu roka jeb pabroka (pub rock) stilistika (Dr. Feelgood; Brinsley Schwarz; Niks Lavs, Nick Lowe; Graham Parker & the Rumour u. c.), kuras pārstāvji līdzīgi pankiem distancējās no roka mākslinieciskās un intelektuālās pretenciozitātes, koncentrējoties uz formā vienkāršām dziesmām nepastarpināti tiešā un enerģiskā izpildījumā, taču iztika bez pankroka nihilistiskās agresijas.
Mūzikas industrijas interesei par jauno novirzienu bija arī ekonomiska motivācija – jaunā viļņa ieskaņojumu pašizmaksa bija ievērojami zemāka nekā rokmūzikas ierakstiem. Mūzikas vēstures pētnieks Teo Keteforiss (Theo Cateforis) grāmatā “Vai mēs neesam jaunais vilnis?” (Are We Not New Wave?, 2011) raksta, ka rokalbumu pašizmaksa 70. gadu 2. pusē parasti bijusi 70 000–100 000 ASV dolāru, bet tādu slavenību kā The Eagles un Fleetwood Mac albumi izmaksājuši sešas un septiņas reizes vairāk. Savukārt jaunā viļņa albuma ierakstīšana nereti izmaksājusi vien 2000–4000 ASV dolāru.