20. gs. 80. gadu nogalē Baltijā sākās politiskais un ekonomiskais “atkusnis”, kas pavēra iespējas dažādu masu pasākumu rīkošanai. Sekojot pasaules rokmūzikas tradīcijām, arī Latvijā notika tematiskas mūziķu kopā sanākšanas ar saukļiem “Mēs – Liepājai”, “Roks pret narkomāniju” u. c. Festivālā jeb akcijā “Roks par neatkarību” tika nolemts dot iespēju rokmūziķiem un viņu atbalstītājiem paust savu attieksmi pret sabiedriski politisko kustību Latvijas Tautas fronti (LTF) un Latvijas Republikas neatkarību. Nosaukumā lietotais vārds “neatkarība” tika saistīts arī ar neatkarīgo jeb pagrīdes mūziķu piedalīšanos festivālā, jo padomju okupācijas laikā grupām, kas nepiedalījās pašdarbības ansambļiem obligātajās skatēs, iesniedzot Emīla Melngaiļa Tautas mākslas nama estrādes komisijai repertuāru apstiprināšanai, nebija tiesību publiski uzstāties un nebija savas koncertaparatūras. Žanriskā brīvība, kas valdīja festivālā, norādīja uz nepieciešamību pēc radošās, saturiskās, ne tikai politiskās neatkarības, kuras šķērslis bija padomju laika iekārta.