1986. gada pavasarī A. Mielavs iepazinās ar iepriekš pankroka grupā “Dzelzs ceļš” spēlējušo ģitāristu G. Solu un viņa grupas kolēģi basģitāristu Aivi Kalvānu. Turpmāk grupas daiļrades pamatā lielākoties bija A. Mielava un G. Solas kopīgi radītās dziesmas, kurām A. Mielavs deva muzikālo ideju, tekstu, bet G. Sola veidoja precīzu melodisko un harmonisko izteiksmi, aranžējumi tapa grupas kopdarbā. Pirmais ieraksts dziesmai “Kā atvarā” notika Ingus Baušķenieka (“Dzeltenie pastnieki”) mājas studijā. Par grupas bundzinieku kļuva Egons Lapiņš, iepriekš spēlējis grupās “Rīts” un “Jaunais laiks”, taču viņš pēc pāris mēnešiem tika iesaukts armijā. E. Lapiņa vietā stājās A. Kalvāna dzīvokļa biedrs Guntars Račs, 1987. gada sākumā šādā sastāvā notika dziesmu “Nemanot” un “Iedomas” ieskaņojums Vissavienības skaņuplašu firmas “Melodija” Rīgas skaņu ierakstu studijā. Grupas pirmais koncerts 1987. gada vasarā Baldonē notika jau ar nosaukumu “Jauns Mēness”; vārds “mēness” bieži iekļauts A. Mielava 20. gs. 80. gadu otrajā pusē sacerētajos dziesmu vārdos. Togad ansamblis koncertēja arī Ogrē, sniedza spilgtu un jau atzīstama muzikālā līmeņa priekšnesumu mūzikas un mākslas festivālā “Bildes”. Grupai nebija sava oficiāla saimnieka, tā nepiedalījās pašdarbības mūziķu tarifikācijas skatēs. Kad dienestā uz dažiem mēnešiem tika iesaukts bundzinieks G. Račs, grupa atsāka mēģinājumus ar V. Slavu un I. Rišķi – šādā sastāvā tika nospēlēts tikai viens koncerts.
1988. gada pirmajā pusē “Jauns Mēness” aktīvi mēģināja Poligrāfiķu kultūras nama mazajā zālē. Pavasarī tika atrasta oficiāla mājvieta – agrofirma “Mālpils”, kas atbalstīja ar līdzekļiem – tehniskā bāze deva iespēju iegādāties kvalitatīvus instrumentus, aparatūru. 1988. gada vasarā uz apmēram gadu pievienojās taustiņinstrumentālists Andris Ūdris, tobrīd grupa nekoncertēja. Viens no iemesliem bija arī G. Solas pamatdarbs grupā “K. Remonts”, no kura ģitārists pilnībā atteicās tikai 1989. gadā.
Notika vairāku jaunās programmas dziesmu (“Bailes”, “Esmu vēl dzīvs”, “Tiesa” u. c.) ieskaņojumi Latvijas Radio studijā; kā dzejnieks grupas “Jauns Mēness” mūzikā sevi pieteica arī G. Račs. A. Mielavs lielu uzmanību pievērsa “Jauns Mēness” vizuālajai identitātei, grupas logotips tapa sadarbībā ar mākslinieku Ilmāru Blumbergu. Notika fotosesijas ar Latvijas labākajiem fotogrāfiem, izpelnoties uzslavas par mūziķu pievilcību un fotogēniskumu (ādas jakas, gari mati).
1989. gadā grupai pievienojās vēl viens ģitārists – Uģis Tirzītis, iepriekš spēlējis Kaspara Dimitera grupā “Slēģi”. “Jauns Mēness” piedalījās pavasarī notikušajā vairākdienu festivālā “Roks par neatkarību”, pēc tam sāka aktīvu koncertdarbību, notika arī pirmais koncerts ārzemēs – Zviedrijā, 6. Eiropas latviešu dziesmu svētkos Helsingborgā. “Mikrofona ‘89” aptaujā dziesma “Bailes” sasniedza 17. vietu.
1990. gada sākumā notika apjomīga koncertturneja pa Latvijas kultūras namiem. Vasarā “Jauns Mēness” startēja Kārlshamnas popmūzikas festivālā Zviedrijā; rudenī ar trimdas tautiešu un J. Šipkēvica starpniecību tika sarīkota ierakstu sesija Londonā, kur ieskaņotas dziesmas “Spogulis”, “Debesis nāks lejā” latviešu un angļu valodā, notika neliels koncerts nomales klubā. Ķeltu roka (The Pogues, The Waterboys) iespaidā radītajā dziesmā “Pārcēlājs” ieskanējās tautiskas intonācijas, kokli un dūdas tajā iespēlēja Valdis Muktupāvels.
Arvien augošās popularitātes iespaidā grupu “Jauns Mēness” trimdas latvieši uzaicināja uzstāties Ziemeļamerikā – Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) un Kanādā. No turnejas gada beigās atgriezās tikai A. Mielavs un G. Sola, lai piedalītos “Mikrofons ‘90” aptaujas noslēguma koncertā. Dziesmas “Pārcēlājs” priekšnesumā viņiem pievienojās V. Muktupāvela brālis Māris Muktupāvels – folkloras kopu “Skandinieki” un “Iļģi” dalībnieks. Gaidot uzstāšanos, viņš “saspēlējās” improvizācijā ar G. Solu, un A. Mielavs nolēma nākamo grupas sastāvu orientēt uz jaunu skanējumu – rokmūzikas un latviešu folkloras sintēzi. Pārējie trīs “Jauns Mēness” dalībnieki – G. Račs, U. Tirzītis un A. Kalvāns – 1991. gadā izveidoja popgrupu “bet bet”.