19. gs. otrajā pusē nozīmīgs bija Rīgas pilsētas teātris, kura tradīcijas, starptautiskie sakari un kapacitāte ļāva kļūt par skatuves glezniecības paraugu citiem teātriem. Universālo dekorāciju komplektus šai laikā aizstāja piemērošanās katra uzveduma saturam. Dekorāciju pamatelementi bija gleznotas kulises, aizmugures prospekti un arī apgleznoti aizkari; tās izgatavoja uz vietas meistara vadībā, pasūtīja ārzemēs vai vietējā daiļkrāsotāju firmā Kurau & Passil. Iluzori gleznieciskā pieeja kalpoja pārliecinošiem vizuāliem efektiem, izmantojot arī gaismu un skaņu. Noteicošie bija Vācijas, kā arī Pēterburgas un Maskavas piemēri. Dekoratoru statuss nebija augsts; viņi bija iekļauti teātru tehniskajā personālā. Rīgas pilsētas teātrī strādāja vairāki scenogrāfi no Vācijas – Frīdrihs Helvigs (Friedrich Hellwig), Rihards Pacigs (Richard Patzig), Henrijs Martins (Henry Martin) un citi. Rīgas Latviešu teātrī tika nodarbināti Kurau & Passil meistari, bet Rīgas Krievu teātrī viesizrādes no impērijas metropolēm ienesa krievu jūgendstila dekoratīvi stilizējošās scenogrāfijas iezīmes. Viens no pirmajiem profesionālajiem scenogrāfiem bija Jānis Kuga (“Vaidelote”; 1909; “Uguns un nakts”, 1911; un citi). Viņš uzskatāms par 20. gs. sākuma scenogrāfijas centrālo figūru un spilgtu nacionālā romantisma pārstāvi ar savām krāšņi ornamentālajām, teiksmainajām Baltijas senatnes ainām. Līdzīgā, nedaudz gleznieciskākā ievirzē strādāja Arturs Cimermanis (“Zelta zirgs”, 1913; u. c.) un Pēteris Kundziņš (“Kalnu Eivins un viņa sieva”, 1913; un citi).
Bēgļu un strēlnieku gaitās Krievijā Pirmā pasaules kara un politisko kolīziju posmā (1915–1919) teātru trupām bija jāiztiek ar vienkāršām, improvizētām dekorācijām un kostīmiem. 01.05.1919. svinībām padomju varas laikā jaunie Rīgas mākslinieku grupas modernisti apgleznoja vērienīgus panno eksponēšanai Rīgas pilsētvidē. J. Kuga, A. Cimermanis u. c. mākslinieki lielā mērā turpināja pirmskara tradīcijas 20.–30. gadu scenogrāfijā, bet tajā ienāca arī laikmetīgo ģeometrizējošo virzienu adaptācijas un tehnoloģiski jaunievedumi (kino projekciju iekļaušana izrādēs un citi). Nozīmīgākie teātri bija Latvijas Nacionālā opera, Nacionālais teātris un Dailes teātris. Ludolfa Liberta dzirkstoši krāsainā, eksotiski ietonētā scenogrāfija (“Iļja Muromietis”, 1928; “Džonijs uzspēlē”, 1929; “Turandota”, 1930; “Sābas ķēniņiene”, 1935; u. c.) vistiešāk iemieso Art Deco stila iezīmes.
Ludolfs Liberts. Scenogrāfijas mets Frīdriha Hebela traģēdijai "Judīte". 1925. gads.
Monumentālākā tvērumā L. Liberta stilu turpināja Pēteris Rožlapa. Oto Skulme pārveidoja iluzori glezniecisko metodi formu vispārinājuma un vienkāršošanas virzienā, izmantojot arī dažādas arhitektoniskas konstrukcijas modernā laikmeta atklāsmei (“Lazika vētrainā dzīve”, 1926; “Amors uz drednauta”, 1930; un citas). Īpaši novatorisku pieeju attīstīja jau kara laikā Maskavā darbību uzsākušais Jānis Muncis (“Ligatūra”, 1925; “Nameja gredzens”, 1935; u. c.), uzsverot dinamiski plastisku, organisku izrādes formu, kuras centrā ir aktieris. Dekoratīvie elementi tika reducēti, kāpinot krāsainu gaismu efektus. Autoritārisma posmā J. Muncis noformēja vērienīgas brīvdabas izrādes par Latvijas vēstures tēmām. Izrāžu noformējumā konstruktīvi ģeometriskus un iluzori gleznieciskus paņēmienus dažādās proporcijās lietoja Niklāvs Strunke, Romans Suta, Herberts Līkums u. c. mākslinieki. Ar izkārtnēm, plakātiem un rakstiskiem saukļiem izcēlās “kreisā scenogrāfija”– sociāli kritisku uzvedumu noformējums; Strādnieku teātrī bijusi arī daudzveidīga skatuves tehnika ar dažādiem kustināmiem elementiem. Teātri darbojās arī Jelgavā (scenogrāfs Arvīds Spertāls kopā ar kostīmu mākslinieci Margu Spertāli), Liepājā, Daugavpilī un Valmierā. Krievu dramatiskajā teātrī scenogrāfs bija arhitekts Sergejs Antonovs, Vācu teātrī – no Vācijas ieceļojušais ekspresionisma piekritējs Herberts fon Hau (Herbert von Hau), bet Jaunajā ebreju teātrī – modernists un telpisku konstrukciju veidotājs Mihails Jo.