Memoriāla teritorija aizņem 25 ha lielu platību bijušās nometnes vietā, no kuras bija saglabājušies tikai kādi ēku pamatu fragmenti. Veidojot Otrā pasaules kara koncentrācijas nometņu memoriālus (Aušvicā (poļu Osvencimā), Mauthauzenā, Dahavā un citur) saglabātām dokumentālajām liecībām (ēkas, ieslodzīto mantas un citas) bija liela nozīme kā pierādījumam nometņu eksistencei un cilvēku iznīcināšanai. Tāda prakse iedibinājās arī citos memoriālos (piemēram Hatiņā).
Ansambļa pamatā tika ņemts bijušās nometnes simetriskais plāns, kas bija zināms pēc attēliem un aprakstiem. Ieeja, kas celta kā masīvs veidņbetona bloks, kurš balstīts uz cita ar labradorītu apšūta betona bloka, tika novietots leņķī pret simetrijas asi izteiksmīga telpiska efekta dēļ. Uz betona bloka rakstīts: “Aiz šiem vārtiem vaid zeme”. Salaspils memoriāla arhitektūra ir LPSR periodā izcilākais brutālisma objekts. Izcils ir interjera kā kāpņu telpas un skulptūru apskates laukuma risinājums šajā ieejas betona blokā, kur, mijiedarbojoties pārdomātiem apgaismojuma paņēmieniem, telpai un skarbajām betona virsmām rodas pārliecinošs emocionālais efekts.
Ansambļa centrā, apejas ceļa ietverta, atrodas telpiski labi sabalansēta skulptūru grupa: “Nesalauztais”, “Pazemotā”, “Māte” un tematiski vienota četrfigūru grupa “Protests”, ko veido skulptūras “Solidaritāte”, “Rot front” un “Zvērests”. Skulptūru tematika atbilst oficiālajam padomju ideoloģijas naratīvam par ciešanām, solidaritāti un pretošanos nacistu okupācijai, kaut gan bija zināms, ka organizēta sacelšanās un pretošanās Salaspilī nenotika. Figūras ir vispārinātas, risinātas šķautņainās oļbetona formās un atbilst tolaik tā dēvētajai “skarbā stila” ievirzei.
Baraku vietas (bet ne visas) atzīmētas ar betona blokiem, arī sodu izpildes vieta. Paredzēta arī vieta ziedu nolikšanai un regulāru metronoma skaņu atskaņošanai (tā sauktā Salaspils sirds). Ansamblim raksturīga formu askētiska vienkāršība, telpiska atvērtība, mēra sajūta tēlainajā nometnes “rekonstrukcijā”, līdzsvars un harmonija, kas pamatoti padara to par veiksmīgu memoriālās mākslas darbu.
Ansambļa kompozīcijas atsevišķu elementu autorība galīgajā variantā pilnīgi droši nav nosakāma. Pēc I. Strautmaņa vārdiem – acentriskā ieejas bloka ideja bija viņa, apejas ceļu savukārt ieteicis O. Ostenbergs. Skulptūru mazie modeļi O. Skaraiņa dzīves laikā atradās viņa darbnīcā Ragaciemā, tāpēc var izteikt pieņēmumu, ka viņam pieder galvenās skulptūru kompozicionālās ieceres. O. Skarainis tolaik bija jauns un monumentālajā tēlniecībā nepieredzējis mākslinieks, viņš pozitīvi atsaucās par sadarbību ar Ļ. Bukovski un J. Zariņu, kuri kārtoja praktiskos jautājumus, viņi visi kopā veidoja lielos modeļus.