AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 14. jūlijā
Anna Auzāne

Miervaldis Birze

(īstajā vārdā Augusts Miervaldis Bērziņš; 21.03.1921. Rūjienā–06.06.2000. Cēsīs. Apbedīts Cēsu Meža kapos)
latviešu rakstnieks, publicists un ārsts
Miervaldis Birze. Cēsis, 03.1981.

Miervaldis Birze. Cēsis, 03.1981.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Pseidonīma izvēle
  • 3.
    Izcelsme, izglītība un ģimene
  • 4.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 5.
    Nozīmīgākie darbi
  • 6.
    Apbalvojumi un novērtējums
  • Multivide 6
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Pseidonīma izvēle
  • 3.
    Izcelsme, izglītība un ģimene
  • 4.
    Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība
  • 5.
    Nozīmīgākie darbi
  • 6.
    Apbalvojumi un novērtējums
Kopsavilkums

Miervaldis Birze bija viens no populārākajiem 20. gs. otrās puses latviešu rakstniekiem. Viņa darbu klāsts ietver gan komēdijas, humoreskas un feļetonus, gan traģēdijas un stāstus, kas skar dzīvības, nāves, kara un slimību tēmas.

Nozīmīgas ir viņa dienasgrāmatas, kas publicētas 20. gs. 90. gados un dokumentē pārmaiņu izpausmes – ne tikai ekonomisko krīzi un politisko apjukumu, bet arī uzplaukušo brīvības apziņu un patriotismu. Daudzi M. Birzes darbi tika iestudēti vai nu uz teātra skatuves, vai ierakstīti radioteātrī (piemēram, tipiska ir ironija par padomju okupācijas laikā maskēto dzīšanos pēc dažādām precēm “Kalmāru konservos”, 1970).

M. Birze 1949.–1966. gadā strādāja par ārstu Republikāniskajā tuberkulozes sanatorijā “Cēsis” un šo pieredzi izmantoja literārajā darbībā.

Pseidonīma izvēle

Pseidonīmu literāts pieņēma 1952. gadā. Saskaņā ar M. Birzes atmiņām, “Padomju Jaunatnes” redakcijā tika vaicāts, kā parakstīt viņa sacerējumu (ar īsto uzvārdu vai pseidonīmu). Viņš izvēlējās būt Miervaldis Birze, jo Bērziņu esot daudz un, ja stāstu kritizēs, būs iespējams izlikties, ka tas nav viņš, savukārt, ja slavēs, tad interesentiem varēs atklāt īsto autoru.

Izcelsme, izglītība un ģimene

M. Birze piedzima Rūjienā. Māte Emma Bērziņa (dzimusi Cīrule) saimniekoja mājās, bet tēvs Jānis Bērziņš bija sociāldemokrātiski noskaņots pilsētas valdes darbinieks. Rakstniekam bija jaunākais brālis Indulis Bērziņš, kurš vēlāk nonāca trimdā Austrālijā.

1938. gadā, pabeidzis Valmieras ģimnāziju, M. Birze izvēlējās medicīnas studijas. Šo izvēli noteica paša slimību pieredze (īpaši tuberkuloze), agrīnā saskarsme ar atsaucīgiem medicīnas darbiniekiem un zviedru ārsta un literāta Aksela Muntes (Axel Munthe) grāmatas “Stāsts par Sanmikelu” (The Story of San Michele, 1929) atstātais iespaids.

1939. gadā M. Birze uzsāka studijas Latvijas Universitātes (LU) Medicīnas fakultātē. Padomju okupācijas laikā, 1941. gada maijā, viņš iestājās komjaunatnē. Nacistiskās Vācijas okupācijas laikā, 1941. gada 18. jūlijā, tēva aktivitāšu un paša dalības komjaunatnē dēļ M. Birze tika apcietināts. 1943. gada septembrī M. Birzi pārvietoja uz Salaspils koncentrācijas nometni. Oktobrī viņu iedalīja grupā, kas Spilves aerodromā izbūvēja skrejceļus. 1944. gada jūlija beigās viņu pārveda uz Vācijas nometnēm Neiengammē, 3. augustā M. Birze ieradās Būhenvaldē. 1945. gada aprīlī M. Birze no Būhenvaldes nometnes izbēga un atgriezās okupētajā Latvijā. Viņš pabeidza studijas LU jau padomju otrreizējās okupācijas apstākļos (1949).

M. Birze apprecēja kursa biedreni Liliju Boni, bērni – Ieva, Zane un Indulis Bērziņi.

Cēsu tuberkulozes sanatorijas ārsts Miervaldis Birze ar sievu sanatorijas ārsti Liliju. Rīga, 09.11.1961.

Cēsu tuberkulozes sanatorijas ārsts Miervaldis Birze ar sievu sanatorijas ārsti Liliju. Rīga, 09.11.1961.

Fotogrāfs Juris Poišs. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs. 

Profesionālā, radošā un sabiedriskā darbība

No 1949. gada līdz 20. gs. 60. gadu vidum M. Birze strādāja par ārstu Republikāniskajā tuberkulozes sanatorijā “Cēsis”. Paralēli tiešajiem mediķa pienākumiem 50. gados un 60. gadu sākumā M. Birze rakstīja gan avīzēm, gan atsevišķus daiļdarbus. Medicīnas tematikai veltītie darbi, arī publicistiskie raksti žurnāliem “Veselība” un “Sveiks un Vesels”, ir apkopoti krājumā “Quid stas, transit hora!” (2012). 1956. gadā M. Birzi uzņēma Latvijas Padomju rakstnieku savienībā.

M. Birzes ārsta darbība lielā mērā bija atkarīga no tuberkulozes viļņu dinamikas, tāpēc reizēm darba bija daudz, reizēm tas izsīka. Šis apstāklis rosināja domāt par pārkvalificēšanos, tomēr M. Birzes vēlāko pievēršanos rakstniecībai galvenokārt noteica iekšēja nepieciešamība rakstīt. Darbā viņu atbalstīja medicīnas studente Lilija Bone, kura vēlāk kļuva par M. Birzes sievu un Cēsu sanatorijas galveno ārsti.

Nozīmīga bija arī rakstnieka pieredze kā koncentrācijas nometņu bijušajam ieslodzītajam un sanitāram. Šīs atmiņas viņš bieži dokumentēja savos darbos un uz tām atsaucās, apmeklējot upuru piemiņas pasākumus. M. Birzem ir vairāki darbi, kas veltīti nacistiskās Vācijas režīmam; piemēram, viņš piedalījās fotoalbuma “Salaspils” (1970) veidošanā un sarakstīja “Visiem rozes dārzā ziedi” (1958), kas tulkots vairākās valodās.

Miervaldis Birze. 1958. gads.

Miervaldis Birze. 1958. gads.

Fotogrāfs Jevgeņijs Rjapasovs. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

No kreisās: Līvija Volkova, Austra Rudzīte un Miervaldis Birze pie Minsteres ģimnāzijas. 1989. gada maijs.

No kreisās: Līvija Volkova, Austra Rudzīte un Miervaldis Birze pie Minsteres ģimnāzijas. 1989. gada maijs.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

No kreisās: rakstniece Regīna Ezera un rakstnieks Miervaldis Birze, saņemot Latvijas Republikas Kultūras ministrijas prēmiju un stipendiju. Rīga, 1998. gads.

No kreisās: rakstniece Regīna Ezera un rakstnieks Miervaldis Birze, saņemot Latvijas Republikas Kultūras ministrijas prēmiju un stipendiju. Rīga, 1998. gads.

Fotogrāfe Zenta Auziņa. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Nozīmīgākie darbi

Ievērojamākais darbs, kas daļēji autobiogrāfiski attēlo M. Birzes pieredzi, ir stāsts “Smilšu pulkstenis” (1964). Tā darbība notiek kādā sanatorijā “Arona” 30 kilometrus no Rīgas, un iestāde šķietami apliecina padomju medicīnas sasniegumus. Galvenais ārsts Eduards Egle, kurš tēlots kā pašaizliedzīgs varonis, uzzina, ka ir neglābjami slims ar staru slimību, tomēr šo ziņu cenšas slēpt gan no ģimenes, gan no kolēģiem. Darba beigās Egle nomirst – par spīti tam, ka iepriekš sapulcē tika postulējis, ka “komunisms un tuberkuloze nav savienojami jēdzieni”. “Smilšu pulkstenis” attāli un galvenokārt shematiski līdzinās vācu rakstnieka Tomasa Manna (Thomas Mann) romānam “Burvju kalns” (Der Zauberberg, 1924), tomēr M. Birzes tēlojumā galvenais akcents ir uz sociālistisko pienākumu pret sabiedrību. Vēl pirms literārās versijas šis sižets ir iemūžināts spēlfilmā “Diena bez vakara” (režisors Māris Rudzītis, Rīgas Kinostudija, 1962).

M. Birze ir atstājis plašu īsprozas mantojumu. Viņš rakstīja daļēji izklaidējošus un daļēji izglītojošus rakstus medicīnas žurnāliem, piemēram, par nervozitāti, kašķi, medikamentu deficītu un citām tēmām, sacerēja humoreskas un feļetonus, kas regulāri parādījās presē. Humoristiskie stāstu krājumi, piemēram, “Sajaukta diagnoze” (1963), “Nejauši noklausītas sarunas” (1965), “Jauneklis ar skaņuplati” (1977) un citi, ietver žurnālista kā toreizējās ideoloģiskās mašinērijas darbinieka gaitu aplūkojumu (īpaši nosūtījumos uz laukiem vai kultūras namiem, lai sacerētu publikācijas) un ārsta kā ķermeņa un gara dziedētāja prakses tēlojumu. Krietna daļa no M. Birzes īsprozas darbiem veltīti dažādiem tematiem, piemēram, dzīvei sanatorijās, zobārstniecības līmenim, blata (neoficiālas priekšrocības padomju režīmā) izpausmēm medicīnas sistēmā un padomju medicīnas centieniem ierobežot pieaugošo alkoholismu un ar to saistīto vardarbību ģimenē.

Atsevišķa vieta M. Birzes darbos ir satīriskajam stāstam “Rozā zilonis” (1976). Laikraksta “Cīņa” ievadā, piesakot gaidāmo darbu, kas apjoma un izvērsuma ziņā vairāk līdzinās romānam, autors rakstīja: “Tajā ar nenopietnu aci esmu aplūkojis dažus šķietama modernisma pārspīlējumus mūsu dzīvē.” Stāsts risinās Birzgalē, kur ierodas kolorīts kultūras nama mākslinieciskais vadītājs Bērtulis Suneps un ierobežotas rocības apstākļos gādā par tā kultūras programmu. Vienlīdz spraigu sižeta līniju uztur divi hipiji – Broņislavs un Baiba jeb Binniji. Viņi tiek tēloti kā ārišķīgi, izskata ziņā gandrīz neatšķirami tipi, kuri ir slinki, nevīžīgi un dzenas pakaļ visam rietumnieciskajam. Jau sākumā ir skaidrs, ka Binnijiem neizdosies nedz sevi uzturēt nestrādājot, nedz bez kaimiņu ziņkāres nodoties “brīvajai mīlai”, nedz izvairīties no valsts aparāta darbinieku intereses par sevi. Autora aizbildniecisko attieksmi pret hipijiem var uzskatīt par nodevu Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (PSRS) nepieciešamībai reaģēt uz nevēlamām kontrkultūrām brīdī, kad tās vairs nebija iespējams ignorēt. 1977. gadā “Rozā zilonis” tika iestudēts Jaunatnes teātrī (režisors Uldis Pūcītis).

Populāri bija arī M. Birzes ceļojumu iespaidi, kas publicēti dažādos laikrakstos. Tie vēlāk apkopoti grāmatā “Lai atgrieztos” (1984). Ceļojumu piezīmes iekļauj rakstnieka ekskursijas gan uz tā sauktajām sociālistiskajām, gan kapitālistiskajām valstīm. Šīs piezīmes bieži ir sacerētas kā korespondenta reportāža, salīdzinot citas valstis ar Latvijas PSR.

M. Birze ir paudis neapmierinātību par oriģināllugu nepietiekamo iestudējumu teātros un to, ka lugas politiskās konjunktūras dēļ bieži palika neiestudētas. Arī viņa paša lugas ietvēra padomju režīma apstākļiem riskantu tēmu lokus. Piemēram, 1965. gadā Dailes teātrī iestudētā drāma “Pie “Melnā medņa”” (režisore Venta Vecumniece) uzrāda Latvijas vēstures notikumus brīdī – 1941. gada 3. un 4. jūlijā –, kad viss kādā Ziemeļvidzemes pilsētiņā risinās tik strauji, ka vairs nav saprotams, vai un kāda varasvīra portretu pienaglot pie traktiera sienas, un tas, kāda rīt būs naudas vērtība. “Bišentropa balzams” (1970) aptver laiku no 20. gs. paša sākuma līdz 60. gadu beigām. Lugā šarlatānisks aptiekārs cenšas izdabāt klientu visuntumainākajām prasībām un dažādos veidos apiet varas ierobežojumus.

Pēc neatkarības atjaunošanas ievērojamākie un gandrīz vienīgie darbi ir publicētās dienasgrāmatas, kurās izpaužas gan M. Birzes introspekcija, ciešā saskarsme ar dabu un kultūras iespaidi, gan politisko juku laiks ar brīvības apziņu, bet arī ar zemajām algām, inflāciju, politisko nevarību sadarboties Baltijas valstu līmenī, latviešu valodas kā valsts valodas faktiskā statusa atgūšanas grūtībām un citām iezīmēm. M. Birze šajā laikā arī uzsvēra rakstniecības jaunās problēmas. No vienas puses, viņš pozitīvi vērtēja, ka vairs nav valsts noteikto favorītu un ka rakstniekam savam lasītāju lokam ir jāiepatīkas pa īstam. No otras puses, joprojām pastāvēja liels papīra trūkums, radās ārzemju grāmatu tirgus konkurence un latviešu rakstnieki bieži nespēja vai nevēlējās strauji mainīt ikdienas darbu tematus, it īpaši, ja agrāk bija ieturēts ļoti konformistisks padomju okupācijas varas kurss. Viņi zaudēja auditoriju arī tāpēc, ka Dzejas dienas, tikšanās reizes ar rakstniekiem un līdzīgi pasākumi pamazām kļuva arvien elitārāki, jo cilvēki vairs netika mudināti uz tiem doties centralizēti.

Apbalvojumi un novērtējums

Padomju okupācijas laikā M. Birzem piešķirta Latvijas PSR Valsts prēmija (1958), LPSR Nopelniem bagātā kultūras darbinieka tituls (1967), Žaņa Grīvas prēmija (1985) un Andreja Upīša prēmija (1987). Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas M. Birze apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeni (IV šķira, 1996).

Sabiedrības atzinības apliecinājums ir M. Birzes ievēlēšana “Sirdsapziņas parlamentā”. Tā ir atsauce uz “Neatkarīgās Rīta Avīzes” 1996. un 1997. gada aicinājumu ievēlēt tos iedzīvotājus, kuri ir guvuši tautas uzticību un simboliskā ziņā ir cienīgi pārstāvēt tās morāli un godaprātu.

2001. gadā tika izveidota M. Birzes piemiņas komisija (vadītājs – Ilgonis Bērsons; viņa pārraudzībā ir rakstnieka arhīvs).

Multivide

Miervaldis Birze. Cēsis, 03.1981.

Miervaldis Birze. Cēsis, 03.1981.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Miervaldis Birze. 1958. gads.

Miervaldis Birze. 1958. gads.

Fotogrāfs Jevgeņijs Rjapasovs. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Cēsu tuberkulozes sanatorijas ārsts Miervaldis Birze ar sievu sanatorijas ārsti Liliju. Rīga, 09.11.1961.

Cēsu tuberkulozes sanatorijas ārsts Miervaldis Birze ar sievu sanatorijas ārsti Liliju. Rīga, 09.11.1961.

Fotogrāfs Juris Poišs. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs. 

Rakstnieks Miervaldis Birze pie vienas no Republikāniskās tuberkulozes sanatorijas “Cēsis” ēkām. Ap 1986. gadu.

Rakstnieks Miervaldis Birze pie vienas no Republikāniskās tuberkulozes sanatorijas “Cēsis” ēkām. Ap 1986. gadu.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Cēsu Vēstures un mākslas muzejs.

No kreisās: Līvija Volkova, Austra Rudzīte un Miervaldis Birze pie Minsteres ģimnāzijas. 1989. gada maijs.

No kreisās: Līvija Volkova, Austra Rudzīte un Miervaldis Birze pie Minsteres ģimnāzijas. 1989. gada maijs.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

No kreisās: rakstniece Regīna Ezera un rakstnieks Miervaldis Birze, saņemot Latvijas Republikas Kultūras ministrijas prēmiju un stipendiju. Rīga, 1998. gads.

No kreisās: rakstniece Regīna Ezera un rakstnieks Miervaldis Birze, saņemot Latvijas Republikas Kultūras ministrijas prēmiju un stipendiju. Rīga, 1998. gads.

Fotogrāfe Zenta Auziņa. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Miervaldis Birze. Cēsis, 03.1981.

Fotogrāfs nezināms. Avots: LNA Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīvs.

Saistītie šķirkļi:
  • Miervaldis Birze
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “Ar Triju Zvaigžņu ordeņa starojumu. Ordeņa virsnieks Miervaldis Birze. Autobiogrāfija, ne jau pirmā”, Latvijas Vēstnesis, Nr. 150/151, 1997.
  • “Atzīšanās dzīvē”, Rīgas Laiks, augusta numurs, 1997.
  • Intervija ar rakstnieku Miervaldi Birzi 2000. gada janvārī tīmekļa vietnē youtube.com
  • Miervalža Birzes komēdijas "Kalmāru konservi" radiouzvedums tīmekļa vietnē lsm.lv
  • Saruna ar rakstnieku M. Birzi par lietām, par kurām nepatīk runāt tīmekļa vietnē youtube.com
  • Spēlfilma “Diena bez vakara” (1962) tīmekļa vietnē filmas.lv

Ieteicamā literatūra

  • Birze, M., Pie “Melnā medņa”, Rīga, Liesma, 1965.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Birze, M., Rozā zilonis, Rīga, Liesma, 1976.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Birze, M., Smilšu pulkstenis, Rīga, Latvijas Valsts izdevniecība, 1964.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Birze, M., Trīspadsmit mēneši, Rīga, Preses Nams, 1996.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sokolova, I., Miervaldis Birze: mozaīka, Rīga, Zinātne, 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Strautmanis, I. (sast.), Salaspils: fotoalbums, Rīga, Liesma, 1970.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Šetlere, M. un Apinis, P. (sast.), Quid stas, transit hora!, Rīga, Medicīnas apgāds, 2012.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Anna Auzāne "Miervaldis Birze". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/241688-Miervaldis-Birze (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/241688-Miervaldis-Birze

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana