Galvenās iezīmes literatūrā – tematika un autori Latviešu trimdas literatūrā attīstījās visi literārie žanri – dzeja, īsproza (stāsti, noveles, miniatūras, humoreskas, feļetoni, skices, literārās pasakas un citi), romāni (vēsturiski, laikmetīgi), drāma (viencēliens, komēdija, drāma, kamerluga un citi). Trimdā tapušajos literārajos tekstos, atmiņās un vēstījumos pastarpināti ienāca autoru autobiogrāfiskā pieredze, taču vienlaikus tie kļuva par sava veida trimdinieku līdzīgas pieredzes vai dzīves stāstījumu.
Pēc literatūrzinātnieces Valijas Ruņģes domām, latviešu rakstnieki svešumā grupējami nevis pēc literāriem virzieniem vai skolām, bet paaudzēm.
- Nometņu laikā dominēja vecākā paaudze (dzimuši 19. gs. 70.–90. gados) – Jānis Jaunsudrabiņš, Pēteris Ērmanis, Pāvils Gruzna, Aīda Niedra, Jānis Veselis, Kārlis Skalbe un citi; literārajā procesā iesaistījās līdz 20. gs. 20. gadam dzimušie – Zinaīda Lazda, Velta Toma, Alfreds Dziļums, Anšlavs Eglītis, Valdemārs Kārkliņš, Irma Grebzde un citi, Zviedrijā – Andrejs Eglītis un Veronika Strēlerte un citi.
- Ap 20. gs. 50. gadu vidu, 60. gadu sākumu aizvien nopietnāku balsi ieguva Latvijas neatkarības laikā dzimušie, to vidū Velta Sniķere, Linards Tauns, Dzintars Sodums, Gunars Saliņš, Jānis Krēsliņš, Rita Gāle, Ivars Lindbergs, Baiba Bičole, Aina Zemdega, Aina Kraujiete, Valdis Krāslavietis, Olafs Stumbrs, Ilze Šķipsna, Guntis Zariņš, Tālivaldis Ķiķauka, Aivars Ruņģis, Andrejs Irbe, Indra Gubiņa un citi. Rakstniecībā pārādījās arī vēlīnie debitanti, to vidū rakstnieks Gunars Janovskis.
- Trešo grupu veido autori, kas Latviju atstāja kā bērni, piemēram, Lalita Muižniece, Valters Nollendorfs, vai tie, kas dzimuši svešumā, piemēram, Sniedze Ruņģe, Zinta Aistara, Sarma Muižniece, Baiba Kaugara, Margita Gūtmane, Pāvils Johansons, Juris Kronbergs un citi.
Latviešu trimdas literatūrā kopumā izteiktas divas tematiskās līnijas – atmiņas, atminēšanās, proti, aizgājušais laiks, "Latvijas laiks", galvenokārt kavējoties 20. gs. 20. un 30. gados – Latvijas lauku un pilsētas dzīvē, kas sasaucas ar pašu autoru jaunības, iespēju, brīvības un lielo cerību laiku. Otru līniju veido vēstījumi par latvieti jaunos apstākļos, bēgļu gaitās un jaunajā zemē. Darbos pastarpināti ienākusi rakstnieku autobiogrāfiskā pieredze, Vācijas, ASV, Kanādas, Zviedrijas, Austrālijas un Anglijas zemju iespaidi. Trimdas prozas tekstus raksturo divas paralēlas laiktelpas – sava/Latvijas un svešā/trimdas. Darbības vide prozas tekstos ir gan senāki laiki Latvijā, gan Latvijas lauki, ikdiena un pilsētas, tostarp Rīgas, tēlojums, savukārt tematikā skaudri iezīmējas pārmaiņu dramatiskais laiks – padomju okupācijas gads, deportācijas noskaņas, karš, iesaukums leģionā, ikdienas dzīve bēgļu nometnēs, dzīve dažādās svešās pasaules malās. 20. gs. 50. gadu izskaņā parādījās romāni, kas pievērsās toreizējās padomju Latvijas tēlojumam. Bažas pazaudēt sevi, savu identitāti, latviskumu netieši stiprināja arī latviešu rakstniekos apziņu rakstīt tradicionāli – reālisma stilā, nostalģiski, romantizēti, patriotiski vai pat dramatiski. Tas pamatos ir vēstījums par pagātni. Latviešu trimdas prozas dominante ir romāns, kas kvantitatīvi attīstījās tieši pēc 1950. gada, kad tēmas un vēstījumi sazarojās, radās aizvien jauni rakstītāji.
Kara, trimdas un okupācijas nestās pārmaiņas salīdzināmas ar katastrofu, tās atspoguļojas darbu saturā. Savukārt pārmaiņas stilā, literārajā paradigmā, vēstījuma struktūrā un problemātikā iezīmējas, mainoties paaudzēm. Ap 20. gs. 60. gadu sākumu rakstniecībā ienāca jauna paaudze, kas izglītību ieguva citu zemju augstskolās, ietekmējusies no jauniem vides un kultūras procesiem. Līdzās ierasti reālistiskam, vietumis sentimentāli nostalģiskam vēstījumam, kurā saduras pagātnes romantizētais skatījums ar tagadnes (trimdas) realitāti, ienāk eksistenciāls, pat grotesks vēstījums. Laikmeta notikumi un pieredzētais atbalsojas literāro varoņu iekšējās pretrunās. Jauno autoru prozas iezīme – asredzība un tiešs skatījums uz trimdas sabiedrību un attiecībām, atsvešinātība, daudz lielāka vientulība, saasināti dzīvības un nāves jautājumi, vairāk eksistenciālu izjūtu, pesimisma, bezcerības, rezignācijas, arī karavīra (leģionāra) skaudrā pieredze. Cilvēks šajā prozā tieks parādīts kā atsevišķs indivīds, izolēts vai izolējies no citiem, arī apkārtējās sabiedrības tēlojums kļūst sarkastiskāks. Jaunus apvāršņus prozā pavēra I. Šķipsna, T. Ķiķauka, A. Irbe, G. Zariņš, Benita Veisberga, Dz. Sodums un citi.
Latviešu lirika Vācijā un Zviedrijā cieši saistīta ar tautas likteņgaitām, spēcīgi reaģējot uz laikmeta notikumiem un pārdzīvojumiem. Vērojama izolēšanās no jauniem dabas un vides iespaidiem, svešajā mēģināts saskatīt līdzīgo, izteikts atmiņu pārdzīvojums, raksturīgie motīvi: kara posts, Kurzemes cīņu glorificējums, zaudētā dzimtene, bēgļu gaitas un svešums, intīmu un filozofisku pārdomu rindas un reliģiskas atziņas (A. Eglītis, V. Strēlerte, P. Ērmanis, Anna Dagda, Arveds Švābe, Elza Ķezbere, Rūta Skujiņa, Jānis Veselis un citi). Par dzejas attīstībai nozīmīgu faktoru kļuva dominējošās paaudzes nomaiņa. Latviešu trimdas dzejā pirmo pagrieziena punktu iezīmēja triju jauno dzejnieku – V. Sniķeres, Dz. Soduma un Ojāra Jēgena – kopkrājums “Trīs autori” (1950); paies vairāki gadi, līdz tiks atsevišķi publicētas jauno dzejnieku pirmās dzejas grāmatās. Savukārt ap 20. gs. 50. gadu vidu lirikā (agrāk nekā prozā) mainījās vai spēcīgi nostiprinājās jaunākā paaudze, 60. gadu beigās trimdas lirikā ienāca t. s. “Elles ķēķis” – Ņujorkā dzīvojošie dzejnieki vai to gara radinieki, kas turpināja Aleksandra Čaka dzejas līniju, saturā iekļaujot lielpilsētas tēlu – G. Saliņš, L. Tauns, A. Kraujiete, Astrīde Ivaska, B. Bičole, R. Gāle, I. Lindbergs, Maija Meirāne un daudzi citi. Dzejas tematikā un noskaņās vērojama plaša amplitūda – no rezignētas raudzīšanās pagātnē līdz tagadnei svešumā ar laikmetīgām noskaņām, ietverot plašu izjūtu gammu – no svešās un citādās vides nolieguma, gremdēšanās bijušajā, glorificejot pagātni, spēcīgi izjustas patriotiskās lirikas līdz jaunās vides un pasaules iezīmēšanai, jaunu izjūtu tvērumam, atvērtībai pasaulei, formas brīvību un citzemju literārajiem impulsiem. Tika saglabāta tautasdziesmām tuvā pasaules izjūta un apzinātas modernās lirikas iespējas. Dzejā ienāca vēl jaunāka paaudze, to vidū M. Gūtmane, J. Kronbergs, P. Johansons, Ausma Jaunzeme un citi.

No kreisās: V. Kalve, Linards Tauns, Teodors Zeltiņš, Gunars Saliņš, Fridrihs Milts pie bāra letes. 20. gs. 50./60. gadi.
Fotogrāfs Bruno Rozītis. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.
Lirikā kopš 20. gs. 70. gadiem (pēc Latvijas apciemojumiem) atgriezās Rīgas tēls, laikmetīgas reminiscences, nostalģiskas noskaņas. Dzejas noskaņa – patriotiska, romantizēta, reālistiska, pat sarkastiska; no stingros pantmēros ieturētiem dzejoļiem līdz verlibram.
Literatūrzinātniece un valodniece L. Muižniece uzskata, ka bēgļu laikā dominēja vecākā paaudze, turpinot konvenciālo un Latvijā iedibināto dzejas tradīciju, kam raksturīga stingra forma, maz izteiksmes meklējumu. Trimdas gados nākamās paaudzes ierosmes smēlās ne vien latviešu, bet arī pasaules dzejā, dzīvē un kultūrā; paplašinājās tematika, un attieksme pret Latviju kļuva indivduālāka. Jautājums par tradicionālo un moderno latviešu trimdas pirmā posma prozā vairāk vai mazāk ir jautājums par literārajām paaudzēm, pieredzi, pasaules redzējumu un tvērumu. Pavērsiens uz jauniem meklējumiem savā ziņā bija likumsakarīgs, kaut tolaik ne vienmēr saprasts un novērtēts.
Trimdā ciešā sasaistē ar teātri attīstījās arī drāma, tās spilgtākie pārstāvji ir A. Eglītis, V. Kārkliņš un Mārtiņš Zīverts, ietverot arī dramatisko pārdzīvojumu. Viņš ir vienīgais, kurš darbojās tikai šajā žanrā. A. Eglītis un V. Kārkliņš pamatos tomēr bija prozas rakstnieki. Trimdā attīstījās kamerlugas un viencēlienu žanrs, jo lugu rakstniecībā bija jādomā par latviešu teātru iespējām svešumā. Dominē vēsturiski un laikmetīgi sižeti.
Latviešu trimdas literatūrā pārsvarā bija reālististiski darbi, taču, mainoties desmitgadēm, parādījās spēcīgas eksistenciālas iezīmes (G. Zariņš), sirreālas noskaņas (V. Sniķere, T, Ķiķauka), folklorisms vai mitoloģisms (Jānis Turbads, V. Nollendorfs, A. Ruņģis, Juris Rozītis un citi). Svešumā bija pārstāvēti visi literatūras veidi: dzeja, īsproza, romāni, lugas, esejas (Zenta Mauriņa, A. Johansons), literatūras kritika (Jānis Bičolis, Jānis Rudzītis, Jānis Andrups, Vītauts Kalve, Jānis Grīns, Jānis Kadilis, Juris Silenieks, V. Ruņģe, Rolfs Ekmanis un citi). Būtiska nozīme bija reliģiskajai literatūrai. Domājot par jauno lasītāju paaudzi trimdā, tapa literārās pasakas, stāsti bērniem un jauniešiem (Jānis Širmanis, Mirdza Timma un citi). Ņemot vērā izteikto autobiogrāfisko aspektu un atmiņu vai atminēšanās dominanti, attīstījās atmiņu literatūra, īpašu nozīmi ieguva autobiogrāfiski darbi un memuāri. Latviešu trimdas periodikas lappuses pildīja humoristiski un satīriski darbi, ceļojumu iespaidi un apraksti.
Kaut katras zemes latviešu rakstnieku kopa dzīvoja it kā savrupu dzīvi, tomēr daiļdarbi pārsniedza robežas – grāmatas ceļoja no zemes uz zemi, literārie teksti un recenzijas tika publicētas citu mītnes zemju izdevumos. Nostabilizējoties ikdienas dzīvei, radās iespēja arī ceļot un satikties. Dalījums pa mītnes zemēm vairāk ir formāls, ar literatūru tam mazāk saistības. 20. gs. 70. gadu sākumā aktualizējās jautājums – cik ilgi dzīvot starp divām pasaulēm? Latviešu rakstnieki svešumā mēģināja nodibināt kontaktus ar latviešu autoriem padomju Latvijā – brauca, tikās, sūtīja grāmatas, jo bija jābūt piederības sajūtai. Latviešu trimdas literatūra grāmatu formātā Latvijā galvenokārt nonāca pēc neatkarības atjaunošanas.
Latviešu trimdas literatūras tapšana nav saistīta ar kādām grupām vai novirzieniem, vairāk gan iespējams runāt par gara radiniekiem – t. s. “jaungaitniekiem” (grupējās ap 1955. gadā izveidoto žurnālu “Jaunā Gaita”) un t. s. “Elles ķēķi”.