AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 27. novembrī
Arnolds Klotiņš

Baumaņu Kārlis

(Kārlis Baumanis; pseidonīmi Ako, Aco, Azo, Antikangars; 29.04./11.05.1835. Valmieras apriņķa Viļķenes (Katriņas) Indriķu pusmuižā, tagad Limbažu novada Viļķenes pagasta Indriķi–28.12.1904./10.01.1905. Limbažos. Apbedīts Limbažu Jūras ielas kapsētā)
latviešu skolotājs, komponists, publicists, sabiedrisks darbinieks

Saistītie šķirkļi

  • folkloristika Latvijā
  • latviešu folklora
  • latviešu tautasdziesmas
  • Latvijas valsts himna
  • Vispārējie latviešu dziesmu un deju svētki
Baumaņu Kārlis. 19. gs. 70. gada beigas.

Baumaņu Kārlis. 19. gs. 70. gada beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās
  • 3.
    Izglītība
  • 4.
    Profesionālā un sabiedriskā darbība
  • 5.
    Svarīgākās problēmas. Nozīmīgākie darbi
  • 6.
    Nozīme, novērtējums, apbalvojumi
  • 7.
    Diskogrāfija
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Izcelšanās
  • 3.
    Izglītība
  • 4.
    Profesionālā un sabiedriskā darbība
  • 5.
    Svarīgākās problēmas. Nozīmīgākie darbi
  • 6.
    Nozīme, novērtējums, apbalvojumi
  • 7.
    Diskogrāfija

Pirmais latviešu tautības profesionālas oriģinālmūzikas komponists. Dziesmas “Dievs, svētī Latviju” – sākumā tautas himnas, vēlāk Latvijas valsts himnas – vārdu un mūzikas autors. Jaunlatviešu sabiedriskās kustības darbinieks un viens no nacionālās atmodas ievadītājiem, spilgts publicists – aizstāvējis latviešu tautas godu un tiesības, izceldams nacionālās īpatnības.

Izcelšanās

Vectēvs Tenis, Brāļu draudzes aktīvists, bija namdaris, tāpēc uzvārdu došanā amata nosaukums vāciskots par uzvārdu Baumann (no vācu bauen 'celt', 'būvēt'). Tēvs Jākobs, māte lībiete, dzimusi Anne Feldmane. Ģimene no 1836. gada dzīvojusi Limbažu tuvumā – nomnieki Pilsmuižas Lemškalnos. Te uzaudzis Baumaņu Kārlis, sestais dēls 12 bērnu ģimenē, citu vidū visspilgtāk paudis garīgās intereses.

Izglītība

Mācījās Limbažu draudzesskolā (1846–1848), pilsētas vācu elementārskolā (1848–1850), Limbažu apriņķskolā (1850–1852). 1853. gadā iestājās Vidzemes Skolotāju seminārā Valkā, ko teicami absolvēja (1856). Īsu laiku bija skolotāja palīgs Valmieras draudzesskolā. Nodoms iestāties Tērbatas Universitātē (tagad Tartu Universitāte, Tartu Ülikool), neīstenojās, un 1858. gadā Baumaņu Kārlis devās uz Pēterburgu. Tur ieguva mājskolotāja diplomu, strādāja Svētās Annas bāriņu namā un Svētās Annas skolā (1858–1859). Mājskolotāja vieta augsta Tautas apgaismošanas ministrijas ierēdņa Nikolaja Rēbindera (Николай Ребиндер) ģimenē (1859–1860) pavēra iespēju pašizglītībai plašajā mājas bibliotēkā un sakarus ar Pēterburgas izglītības darbinieku eliti. 1860. gadā Baumaņu Kārlis ieguva ģimnāzijas skolotāja tiesības, ap 1865. gadu uzsāka privātas klavierspēles studijas pie konservatorijas profesora Franča Černija (Franz Czerny), apguva mūzikas teoriju pie V. Tomasa, kā arī kompozīciju pie čehu diriģenta un komponista Voiteha Hlavāča (Voitӗch Hlaváč), kurš iepazīstināja arī ar čehu tautasdziesmām un nacionālajiem centieniem.

Profesionālā un sabiedriskā darbība

Labi atalgotais vācu valodas, zīmēšanas u. c. priekšmetu skolotāja darbs prestižās Pēterburgas mācību iestādēs – 22 gadi elitārajā Reformātu skolā (no 1860. gada), Smoļnija Dižciltīgo jaunavu institūtā (Смольный институт благородных девиц, no 1870. gada) un citur – nodrošināja labu materiālo un sabiedrisko stāvokli. Viņa plašais dzīvoklis 60. un 70. gados bija radikālās latviešu inteliģences pulcēšanās un diskusiju vieta, iebraukušo latviešu salons un pajumte. Tur tikušies Baumaņu Kārļa tuvākie domubiedri Auseklis, Kažoku Dāvis, Jurjānu Andrejs – satīrisko krājumu “Dunduri” (1875–79) veidotāji, un viņu vidū arī šo krājumu izdevējs Pēteris Gūtmanis, kā arī līdzstrādnieks un finansētājs Baumaņu Kārlis. “Dunduri” turpināja “Pēterburgas Avīžu”, kuru līdzstrādnieks Baumaņu Kārlis bija pirms tam, satīras tradīcijas, vērsās pret “kaunīgajiem latviešiem”, popularizēja jēdzienu “kārklu vācietis”, šaustīja t. s. bizmaņus – konservatīvos aristokrātus, kuri aizgājušo laiku vārdā joprojām nēsāja parūku ar bizi. “Dunduru” turpinājums bija Baumaņu Kārļa satīriskā, cenzūras aizliegtā luga “No tumsības caur dūmiem pie gaismas”.

1860./70. gadu mijā Baumaņu Kārlis sāka veidot latviešu tautasdziesmu apdares (to kopskaits ap 50), kā arī oriģināldziesmas, un līdz 1875. gadam tapušas gandrīz visas kompozīcijas (visvairāk ar Ausekļa vārdiem). Viņš kļuva par Rīgas Latviešu biedrības Dziedāšanas komisijas locekli (1870–1871) un runasvīru (1871–1873). Pirmo vispārīgo latviešu dziedāšanas svētku (1873) repertuāram Baumaņu Kārlis iesūtīja dziesmas no sava krājuma “Līgo”, no tām programmā tika uzņemtas “Daugavas zvejnieku dziesma” (F. Brīvzemnieks) un “Tēvijas dziesma” (Lapas Mārtiņš), bet “Dievs, svētī Latviju” cenzūras dēļ izskanēja tikai svētku atklāšanas aktā. Tomēr tika uztverta kā tautas himna.

Uzskatīdams, ka Pirmo vispārīgo latviešu dziedāšanas svētku goda mielastā notikusi latviešu tautasdziesmu noniecināšana, Baumaņu Kārlis 1873. gadā Pēterburgā komponēja un izdeva publicistisku duetu “Latvju tautas dziesmu liktens”, kurā asiem vārdiem apsūdzēja vācbaltiešu ideologus latviešu garamantu vajāšanā. Šis skaņdarbs, kā arī Baumaņu Kārļa kritika par svešu melodiju iekļaušanu Jāņa Cimzes “Dziesmu rotas” latviešu tautasdziesmu daļā izraisīja idejisko pretinieku asus uzbrukumus dziesmu krājumam “Līgo” (tā izdevums pēc Krievijas Iekšlietu ministrijas pavēles un gubernatora rīkojuma tika konfiscēts un Daugavmalā publiski sadedzināts), kā arī gadu ilgu ļoti asu polemiku laikrakstos jautājumā, vai latviešiem ir savas tautasdziesmas un vai latvieši ir tauta, – polemiku, kas izvērtās par vācbaltiešu konservatīvo aprindu un jaunlatviešu principiālu ideoloģisku cīņu. Šaurākā nozīmē šī polemika stimulēja latviešu folkloristikas veidošanos.

Baumaņu Kārļa pāri par 200 dziesmas ar tautas atmodas dzejnieku un paša vārdiem pieder pie tautiskā romantisma, taču arī sniedzās pāri tā ietvariem. Tās idealizē latvju senatni, bet asi izceļ arī sociāli kritisko tematiku, vēršas pret Baltijas baronu ideoloģiju un tās latviešu līdzskrējējiem, aicina cienīt dzimto valodu, tiekties pēc izglītības.

Viņa kompozīcijas iznāca paša finansētos izdevumos Pēterburgā: kora un solo dziesmu krājums trīs burtnīcās “Austra” (1874), vīru kora dziesmu krājums “Līgo” (1. daļa, 1874), četru kordziesmu burtnīca Ata Kronvalda piemiņai Mortuos plango (1875). Nepublicēts palika kopā ar Ausekli darinātais vokālo ansambļu krājums “Dziesmu vītols” trīs burtnīcās (1877) un “Līgo” otrā daļa.

Jaunlatviešu kustības pretinieku denuncēts un priekšlaicīgi pensionēts, Baumaņu Kārlis 1882. gadā pārcēlās uz dzīvi Limbažos, bija viens no turienes Saviesīgās biedrības dibinātājiem (1884), bibliotēkas izveidotājiem, izglītojošu un muzikālu vakaru rīkotājiem (1886–1899), izdevis Īsto Baltijas kalendāru ar savām apcerēm un kuplejām. Pieredzējis 1905. gada revolūcijas manifestantus dziedam viņa “Dievs, svētī Latviju”.

Latvijas valsts himnas “Dievs, svētī Latviju!” partitūra Baumaņu Kārļa rokrakstā.

Latvijas valsts himnas “Dievs, svētī Latviju!” partitūra Baumaņu Kārļa rokrakstā.

Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Avots: Valda Villeruša privātkolekcija.

Svarīgākās problēmas. Nozīmīgākie darbi

Baumaņu Kārlis licis pamatus latviešu oriģinālmūzikai. Bijis pirmais latviešu solo un kora dziesmu autors. Par spīti formas trūkumiem tās bijušas publicistiski aktuālas un ierosinošas. Laika pārbaudi izturējušas “Tēvijas dziesma” (Lapas Mārtiņš), “Daugavas zvejnieku dziesma” (Fricis Brīvzemnieks), “Latviski lai atskan dziesmas” (Lapas Mārtiņš), kā arī it sevišķi “Trimpula” (“Kā Daugava vaida”, Auseklis), kas savulaik folklorizējusies, tās melodija kā zīme izmantota latviešu simfoniskajā mūzikā. Lai arī daudzas dziesmas tehniski nepilnīgas, Ādolfs Alunāns teicis, ka to mūzika, pavadīdama dedzīgu tautisku tekstu, ir iepotējusi daža latvieša sirdī neizdzēšamu mīlestību uz savu tautu un tēviju.

Nozīme, novērtējums, apbalvojumi

Baumaņu Kārļa darbība un publicistika patriotiski iedvesmojusi vairākas paaudzes. Par izcilo pedagoģisko darbību Pēterburgā saņēmis Svētās Annas ordeni (Императорский орден Святой Анны), III šķira, un Svētā Staņislava ordeni (poļu Order Świętego Stanisława, krievu Императорский и Царский Орден Святого Станислава), II šķira. Atklāts kapa piemineklis Limbažu Jūras ielas kapos (tēlnieks Gustavs Šķilters, 1920), piemiņas zīme pie dzimtajiem “Indriķiem” (tēlnieks Vilnis Titāns, 1988), piemineklis Limbažu centrā, Baumaņu Kārļa laukumā (tēlnieki Zigrīda Rapa un Juris Rapa, 1998), ar piemiņas zīmi papildināta Dziesmu svētku memoriālā siena Rīgā Viesturdārzā (tēlnieks Jānis Strupulis, 2003). Limbažos bijušais Tirgus laukums pārdēvēts Baumaņu Kārļa vārdā (1935).

Baumaņu Kārļa piemineklis. Limbaži, 2019. gads.

Baumaņu Kārļa piemineklis. Limbaži, 2019. gads.

Fotogrāfe Elza Ščerbinska.

Pastmarka veltīta Baumaņu Kārlim. 2005. gads.

Pastmarka veltīta Baumaņu Kārlim. 2005. gads.

Avots: VAS "Latvijas Pasts".

Diskogrāfija

CD*, Latvijas Republikas valsts himna “Dievs, svētī Latviju!” = The national anthem of the Republic of Latvia “God, bless Latvia!” Atskaņojuma veidi: simfoniskais orķestris, in B (2:03); simfoniskais orķestris un koris, in B (2:11): simfoniskais orķestris un koris, in F (2:03); pūtēju orķestris, in B (2:03); pūtēju orķestris un koris, in F (2:12); jauktais koris, in B (1:55); sieviešu koris, in B (1:55); vīru koris, in B (1:55); vienbalsīgs koris (1:48); klavieres, in B(1:48); klavieres un koris, in B (2:01); klavieres un koris, in F (2:01); ērģeles, in B (2:20); ērģeles un koris, in B (2:20); ērģeles un koris, in F (2:20). Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris; Valsts koris “Latvija”; Māris Sirmais, mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents; Imants Resnis, Imants Kokars, diriģenti; Latvijas Nacionālo bruņoto spēku štāba orķestris; Pēteris Rudzītis, diriģents; Aivars Kalējs, ērģeles; Ventis Zilberts, klavieres. Musica Baltica (bez nr.), Rīga, 2004. gads

LP**, “Dievs, svētī Latviju”. Latvijas Nacionālās operas vīru koris. VOX, 3079***, Rīga, ap 1935. gadu

LP, “Kā Daugava vaida”. Prezidiju konventa vīru koris Teodora Kalniņa vadībā. Bellaccord-Electro, Rīga

LP, “Dievs, svētī Latviju”. Reitera koris, Stokholmas Filharmonijas orķestris (Konsertföreningens orkester) Teodora Reitera vadībā. Latvian Music, LM K2, Stokholma, 1988. gads

LP, Latvijas Republikas valsts himna “Dievs, svētī Latviju”. Latvijas Radio Teodora Kalniņa koris, Valsts Akadēmiskais koris “Latvija”, Latvijas Valsts simfoniskais orķestris, diriģents Sigvards Kļava. “Melodija", C1030505 007, Rīga, 1990. gads

CD, Dziesmu svētki. “Dievs, svētī Latviju”. XX Vispārējo latviešu dziesmu svētku kopkoris. Maestro REC, LRCD 021, Rīga, 1998. gads

* kompaktdisks

** vinilplate

*** kompaktdiska, vinilplates numurs, ko devis izdevējs

Multivide

Baumaņu Kārlis. 19. gs. 70. gada beigas.

Baumaņu Kārlis. 19. gs. 70. gada beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Latvijas valsts himnas “Dievs, svētī Latviju!” partitūra Baumaņu Kārļa rokrakstā.

Latvijas valsts himnas “Dievs, svētī Latviju!” partitūra Baumaņu Kārļa rokrakstā.

Avots: Latvijas Universitātes Akadēmiskā bibliotēka.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Baumaņu Kārļa dziesmu krājums “Līgo”. Rīga, Brāļi Buši, 1874. gads. Titullapas litogrāfija darināta pēc Baumaņu Kārļa meta.

Avots: Valda Villeruša privātkolekcija.

Baumaņu Kārļa piemineklis. Limbaži, 2019. gads.

Baumaņu Kārļa piemineklis. Limbaži, 2019. gads.

Fotogrāfe Elza Ščerbinska.

Pastmarka veltīta Baumaņu Kārlim. 2005. gads.

Pastmarka veltīta Baumaņu Kārlim. 2005. gads.

Avots: VAS "Latvijas Pasts".

Baumaņu Kārlis. 19. gs. 70. gada beigas.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Rakstniecības un mūzikas muzejs.

Saistītie šķirkļi:
  • Latvijas valsts himna
  • Baumaņu Kārlis
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • folkloristika Latvijā
  • latviešu folklora
  • latviešu tautasdziesmas
  • Latvijas valsts himna
  • Vispārējie latviešu dziesmu un deju svētki

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Gailīte, Z., Mūsu Baumaņu Kārlis, Rīga, Zvaigzne, 2015.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Goluba, G., Baumaņu Kārlis, Rīga, Liesma, 1990.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Misiņš, J., ‘Baumaņu Kārļa kompozīcijas un Jāņa Cimzes “Dziesmu rota”’, Ilustrēts Žurnāls, 1926, nr. 6, 197. lpp.
  • Reimanis, A. (Ādams), Baumaņu Kārlis, Rīga, Literatūra, 1935.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Straume, J., ‘Atmiņas par Baumaņu Kārli’, Ilustrēts Žurnāls, 1920, nr. 2, 8. lpp.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Arnolds Klotiņš "Baumaņu Kārlis". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/30422-Bauma%C5%86u-K%C4%81rlis (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/30422-Bauma%C5%86u-K%C4%81rlis

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana