19./20. gs. mijā atmiņa bija problēma, kuras izpētei pievērsās vairāki ievērojami filozofi un psihologi. “Matērija un atmiņa” ir apjomīgs pētījums filozofijā, psiholoģijā un psihopatoloģijā par atmiņas funkcijām un tās lomu cilvēka garīgo spēju (sajūtu, uztveres, apziņas, domāšanas) izpratnē. Tā piedāvā risināt Renē Dekarta (René Descartes) pieteikto gara un ķermeņa attiecību problēmu. A. Bergsons izmantoja plašu sava laika zinātnes empīrisko pētījumu materiālu par atmiņas un smadzeņu saistību, veica vadošo atmiņas teoriju klasifikāciju, analīzi un kritiku. Līdzās psiholoģiskai izpētei A. Bergsons skatīja atmiņu arī kā metafizisku jautājumu, aplūkojot to kā gara un matērijas attiecību krustpunktu. Filozofs izmantoja atmiņas problēmu kā gadījuma analīzes piemēru, lai kritiski vērstos pret sava laikmeta valdošajām teorijām, kas tiecas apziņu pilnībā reducēt uz smadzeņu darbību. Piesakot “tīrās” jeb virtuālās atmiņas jēdzienu, A. Bergsons aizstāvēja uzskatu, ka ne visas individuālās atmiņas izpausmes ir reducējamas uz smadzeņu funkcijām. Filozofa argumentācijas pīlārs ir ilgstamības jēdziens, kas raksturo atmiņu kā subjektīvu pieredzes veselumu, ko nevar izskaidrot ar tai ārējiem, objektīviem un materiālistiskiem nosacījumiem. A. Bergsons piedāvāja daudzpusīgu un sarežģītu personālās jeb individuālās atmiņas teoriju, kas apraksta vairākus nozīmīgus, arī mūsdienu atmiņu pētniecībā aktuālus atmiņas aspektus – ķermeniskā atmiņa, atmiņa-ieradums, atmiņas un uztveres attiecības, tēlu atmiņa, virtuālā atmiņa u. c.