AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 25. augustā
Klāss Vāvere

Carpenters

amerikāņu populārās mūzikas duets

Saistītie šķirkļi

  • popmūzika
  • poproks
  • populārā mūzika
Ričards Kārpenters un Karena Kārpentere. 20. gs. 70. gadi.

Ričards Kārpenters un Karena Kārpentere. 20. gs. 70. gadi.

Avots: NBCU Photo Bank/NBCUniversal via Getty Images via Getty Images, 138452891.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Dueta izveidošanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Pēc Karenas Kārpenteres
  • 5.
    Mākslinieciskā savdabība un tās vērtējuma izmaiņas
  • 6.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 7.
    Ievērojamākās Carpenters repertuāra dziesmas
  • 8.
    Albumi
  • Multivide 3
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Dueta izveidošanās
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Pēc Karenas Kārpenteres
  • 5.
    Mākslinieciskā savdabība un tās vērtējuma izmaiņas
  • 6.
    Mūzikas industrijas novērtējums
  • 7.
    Ievērojamākās Carpenters repertuāra dziesmas
  • 8.
    Albumi
Kopsavilkums

Lielākos sasniegumus dziedātāja un bundziniece Karena Kārpentere (Karen Carpenter) un taustiņistrumentālists, fona (reizēm arī solo) vokālists, komponists un aranžētājs Ričards Kārpenters (Richard Carpenter) guva 20. gs. 70. gados, kad kļuva par vienu no panākumiem bagātākajiem duetiem populārās mūzikas vēsturē. Muzicēja popmūzikas un softroka stilistikās.

Dueta izveidošanās

R. Kārpenters (dzimis 15.10.1946.) un viņa jaunākā māsa Karena (02.03.1950.) piedzima un uzauga Ņūheivenā (Konektikutas pavalsts, Amerikas Savienotās Valstis, ASV). Viņu vecāki bija mūzikas cienītāji, un tēvam piederēja dažādu žanru skaņuplašu kolekcija. Mūzika kopš agras bērnības interesēja arī R. Kārpenteru, kurš pie vairākiem skolotājiem apguva klavierspēli un 15 gadu vecumā tika uzņemts Jēlas Universitātes Mūzikas skolā (Yale School of Music, Ņūheivenā); pēc ģimenes pārcelšanās uz Dauni pilsētu (Kalifornijas pavalsts, ASV) mācības turpināja Longbīčas Kalifornijas pavalsts Universitātē (California State University, Long Beach). Īpaši R. Kārpenteru saistīja studijas tehnoloģiju novatora Lesa Pola (Les Paul) 20. gs. 50. gadu ieskaņojumi ar Mēriju Fordu (Mary Ford) un L. Pola izstrādātā producēšanas metode, kas paredzēja jau veiktu ierakstu papildināšanu ar jaunām instrumentu vai balss partijām; ar līdzīgiem risinājumiem, kas arī maziem izpildītāju sastāviem ļāva panākt harmoniski bagātu skanējumu, R. Kārpenters eksperimentēja savās pirmajās sesijās.

K. Kārpentere sākotnēji aizrāvās ar stepa dejošanu un baletu, bet pusaudzes vecumā apguva sitamo instrumentu spēli un 1967. gadā sāka mūzikas studijas Kalifornijas pavalsts Universitātē, kur arī dziedāja korī.

60. gadu vidū abi muzicēja džeza grupā Richard Carpenter Trio, kas vispirms izpildīja instrumentālu mūziku, bet vēlāk arī K. Kārpenteres dziedātus vokālinstrumentālus skaņdarbus. Trio darbībai apsīkstot, brālis un māsa iesaistījās popgrupā Spectrum, bet pēc tās izjukšanas (1968) darbojās duetā Carpenters (no angļu ‘Kārpenteri’), kam izdevās ieinteresēt populāro džeza un popmūzikas trompetistu un dziedātāju, arī ierakstu kompānijas A&M Records līdzīpašnieku Herbu Alpertu (Herb Alpert). Būdams pārliecināts par R. Kārpentera autora un aranžētāja talantu, H. Alperts duetam piedāvāja sadarbības līgumu ar A&M.

Profesionālā darbība
Slavas sākums

1969. gadā A&M izdeva Kārpenteru debijas singlu – veiksmīgi pāraranžētu The Beatles dziesmas Ticket to Ride interpretāciju, kas izpelnījās mērenu radiostaciju interesi. Savukārt debijas albuma Offering (1969) pirmizdevums palika mediju un plašākas publikas nepamanīts.

Toties Carpenters izdevās piesaistīt ievērojamā popmūzikas komponista Bērta Bekaraka (Burt Bacharach) uzmanību. Pēc B. Bekaraka ierosinājuma duets ieskaņoja viņa dziesmu (They Long to Be) Close to You, ko bez īpašiem panākumiem jau bija iedziedājušas tik prominentas izpildītājas kā Diona Vorvika (Dionne Warwick) un Dastija Springfīlda (Dusty Springfield). Tās jaunā versija R. Kārpentera aranžējumā 1970. gadā sasniedza Billboard singlu tabulas virsotni, nodrošinot starptautisku atzinību dueta otrajam albumam Close to You (1970), kā arī Offering atkārtotam izdevumam ar mainītu nosaukumu Ticket to Ride (1970).

Kulminācija

20. gs. 70. gadu pirmajā pusē Carpenters bija starp pašiem veiksmīgākajiem popmūziķiem pasaulē, bet kulmināciju dueta slava sasniedza 1973. un 1974. gadā, kad globālus panākumus (tostarp Nr. 2 ASV un Apvienotajā Karalistē, AK) guva pirmais Kārpenteru pašproducētais albums Now & Then (1973) ar vienu no viņu ilglaicīgi pazīstamākajām dziesmām Yesterday Once More. 1973. gada nogalē tam sekoja populārāko dziesmu izlase The Singles: 1969–1973, kas 17 nedēļas ieņēma AK tabulas līderpozīciju un kļuva par vienu no desmitgades populārākajiem albumiem, savukārt 1974. gadā klajā nāca trešais un pēdējais ASV Nr. 1 singls – meiteņu grupas Marvelettes 1961. gada hita Please Mr. Postman kaverversija (1972. gadā Billboard topa virsotnē pabija arī R. Kārpentera un viņa pastāvīgā līdzautora Džona Betisa, John Bettis, sacerētā Top of the World). 1970.–1973. gadā vēl pieci dueta singli (We’ve Only Just Begun; Rainy Days and Mondays; Superstar; Hurting Each Other un Yesterday Once More) ierindojās Billboard tabulas 2. vietā, līdzīgus panākumus gūstot arī citviet pasaulē.

Atplūdi

Paralēli darbam ierakstu studijā Carpenters regulāri uzstājās dažādu valstu televīzijas pārraidēs un koncertēja, 1971.–1975. gadā sniedzot vairāk nekā 800 koncertu dažādos kontinentos. Ar laiku profesionālā pārslodze un slavas izraisīts stress ietekmēja gan mūziķu darbaspējas, gan veselību – R. Kārpenters kļuva atkarīgs no nomierinošiem medikamentiem, bet vēl lielāku zvaigznes statusa izraisītu psiholoģisku diskomfortu izjuta K. Kārpentere, kurai kopš skolas gadiem bija emocionālu traucējumu veicinātas diētas problēmas. Pirmajos slavas gados viņa koncertu lielāko daļu pavadīja pie bungu komplekta, bet vēlāk menedžments uzstāja, ka galvenajai dziedātājai jābūt labi redzamai skatuves priekšplānā, tādēļ vairumu skaņdarbu duets izpildīja ar citu bundzinieku, savukārt K. Kārpentere, nespējot pierast pie jaunās skatuviskās lomas, piedzīvoja postošu bulīmijas un anoreksijas saasinājumu.

Albumā A Kind of Hush (1976) dziedātāja pirmoreiz vairs nespēlēja sitamos instrumentus, bet nākamais albums Passage (1977) bija pirmais bez nevienas viņas brāļa sacerētas dziesmas. Pēc vairākus gadus ilgušās karjeras augšupejas mazinājās arī panākumi hitu tabulās un radio programmās. Par Kārpenteru pēdējo starptautisko hitu (AK Top 10) 1977. gadā kļuva viens no viņu ekstravagantākajiem ierakstiem – kanādiešu rokgrupas Klaatu dziesma Calling Occupants of Interplanetary Craft par savstarpēji neveiksmīgiem Zemes iedzīvotāju un citplanētiešu saziņas centieniem vērienīgā ārtpopa aranžējumā ar imitētu radio dīdžeja pieteikumu, kori un vairāk nekā 100 instrumentu orķestri.

Karenas Kārpenteres nāve

70. gadu otrajā pusē duets kopējo profesionālo aktivitāti samazināja. Desmitgades izskaņā R. Kārpenteram izdevās atbrīvoties no medikamentu atkarības, bet K. Kārpentere ieskaņoja soloalbumu Karen Carpenter. Tā tapšanas laikā dziesmu autors Rods Tempertons (Rod Temperton) viņai piedāvāja savus jaunos sacerējumus Rock with You un Off the Wall, taču K. Kārpentere no tiem atteicās kā nepiemērotiem; nedaudz vēlāk abas dziesmas ar lieliem panākumiem iedziedāja Maikls Džeksons (Michael Jackson). Lai arī soloalbumā dziedātāja sadarbojās ar ievērojamiem sesijmūziķiem, komponistiem, aranžētājiem un producentu Filu Ramonu (Phil Ramone), A&M vadība to vērtēja kritiski, dodot priekšroku kārtējam dueta albumam Made in America (1981). Tas kļuva par pēdējo dziedātājas dzīves laikā izdoto Carpenters darbu – K. Kārpentere nomira 04.02.1983. neirotiskās anoreksijas izraisītas sirdslēkmes rezultātā 32 gadu vecumā. Viņas vienīgais soloalbums tika izdots 1996. gadā.

Pēc Karenas Kārpenteres

T. Kārpenters pēc māsas nāves producēja vēl dažus dueta albumus ar iepriekš neizdotiem ierakstiem, kā arī AK Top 10 pozīciju sasniegušu hitu izlasi Carpenters with the Royal Philharmonic Orchestra (2018) – abu oriģinālie ieraksti tajā papildināti ar Londonas Karaliskā Filharmonijas orķestra (Royal Philharmonic Orchestra) ieskaņojumiem, kas veikti studijā Abbey Road Londonā (diriģents T. Kārpenters).

T. Kārpenters arī izdevis vairākus soloalbumus.

Mākslinieciskā savdabība un tās vērtējuma izmaiņas

20. gs. 60. gadu beigās un 70. gados Kārpenteru romantiski melodiskās balādes, maigās balsu harmonijas un solīdais ģimenes izklaidētāju tēls (ierakstu kompānija mūziķus pozicionēja kā “amerikāņu paraugjauniešus” un viņu popularizēšanai izmantoja bērnišķīgi naivus fotoattēlus) krasi atšķīrās no aktuālās rokmūzikas estētikas un jaunatnes kontrkultūras idejiskajām nostādnēm, tādēļ par spīti milzīgiem panākumiem populārās mūzikas apritē duetam ilgstoši bija pretrunīgs statuss un pat tā cienītāji nereti vairījās publiski atzīt savas simpātijas.

Tomēr daudzi Carpenters ieskaņojumi pieskaitāmi populārās mūzikas labākajiem paraugiem ne tikai 70. gadu kontekstā. Dziesmām raksturīgas spilgtas melodijas un izsmalcināti aranžējumi, kuros daudz izmantoti popmūzikā reti dzirdami instrumenti (oboja, flauta, arfa, čelesta, klavesīns, Wurlitzer elektriskās klavieres) un dažādas konfigurācijas stīgu instrumentu sastāvi, turklāt aranžējumos netrūkst stilistiski neparastu risinājumu. Piemēram, liriskajai balādei Goodbye to Love ar kopskanējumu negaidīti kontrastējošu, bet iedarbīgu akcentu dod izvērsts, rokmūzikai raksturīgs distorsētas ģitāras solo, bet albuma Now & Then otrā puse sniedz konceptuālu ieskatu populārās mūzikas vēsturē: sākusies ar tēmas pieteikumu oriģināldziesmā Yesterday Once More, tā turpinās ar dīdžeja komentāru caurvītu 50.–60. gadu hitu popūriju un noslēdzas ar Yesterday Once More reprīzi.

Unikālu, viegli atpazīstamu identitāti, kurā jauneklīga eiforija savijusies ar nostalģiski melanholisku noskaņu, repertuāram nodrošina K. Kārpenteres emocionālais, izjusti intīmais kontralta dziedājums un niansēta daudzbalsība (fona balsis dzied gan R. Kārpenters, gan K. Kārpentere). ASV mūzikas industrijas izdevuma Billboard mūzikas eksperts Pols Greins (Paul Grein) minējis, ka K. Kārpenteres izpildījumā apvienojušās vairāku izcilu dziedātāju spilgtākās īpašības – Neta “Kinga” Koula (Nat “King” Cole) toņa siltums un tīrība, Barbras Streisandas (Barbra Streisand) skaidrība un precizitāte un Džūdijas Gārlendas (Judy Garland) trauslais jutīgums.

Pēc dziedātājas nāves duetam veltītas vairākas grāmatas un filmas, tostarp režisora Toda Heinsa (Todd Haynes) neparastā biogrāfiskā filma “Superzvaigzne: Karenas Kārpenteres stāsts” (Superstar: The Karen Carpenter Story, 1987), kurā galvenos varoņus personificē Bārbijlelles. Kārpenteru muzikālais mantojums šajos darbos vērtēts bez 70. gadu populārajā kultūrā izplatītiem aizspriedumiem, ļaujot duetam atbrīvoties no sentimentālu, uz pārsaldināta kiča robežas balansējošu popbalāžu izpildītāju un “paraugjauniešu” reputācijas. Autoritāti nākamo paaudžu klausītāju starpā veicināja grupu Grant Lee Buffalo, Stone Temple Pilots un The Offspring dalībnieku, Metjū Svīta (Matthew Sweet) un citu rokmūziķu paustā atzinība, kā arī alternatīvā roka grupas Sonic Youth veltījums K. Kārpenterei – dziesma Tunic (Song for Karen), kas iekļauta grupas albumā Goo (1990). Sonic Youth izpildītā Carpenters hita Superstar versija arī bija populārākā dziesma veltījumalbumā If I Were a Carpenter (1994), kurā dueta repertuāru interpretē dažādi mākslinieki: The Cranberries; Šerila Krova (Sheryl Crow); American Music Club; 4 Non Blondes un citi.

K. Kārpenteres vokālā izpildījuma maniere sniegusi profesionālu ierosmi Madonnai (Madonna), k.d. lengai (k.d. lang), Šenaiai Tvenai (Shania Twain), Šerilai Krovai (Sheryl Crowe), Rūmerei (Rumer), Lanai del Rejai (Lana Del Rey) un citām nākamo paaudžu dziedātājām.

Carpenters saņem balvas par albuma Now & Then un izlases The Singles: 1969–1973 pārdošanas rezultātiem. Amsterdama, Nīderlande, 02.1974.

Carpenters saņem balvas par albuma Now & Then un izlases The Singles: 1969–1973 pārdošanas rezultātiem. Amsterdama, Nīderlande, 02.1974.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 464627593. 

Mūzikas industrijas novērtējums

Carpenters ieskaņojumi novērtēti ar trīs Grammy balvām. 

Close to You divreiz iekļauts žurnāla Rolling Stone 500 visu laiku ievērojamāko albumu sarakstā (500 Greatest Albums of All Time, 2003 un 2012).

Ievērojamākās Carpenters repertuāra dziesmas

Calling Occupants of Interplanetary Craft; For All We Know; Goodbye to Love; Hurting Each Other; Yesterday Once More; Only Yesterday; Please Mr. Postman; Rainy Days and Mondays; Superstar; (They Long to Be) Close to You; Ticket to Ride; Top of the World; We’ve Only Just Begun

Albumi

Offering (A&M, 1969, zināms arī kā Ticket to Ride); Close to You (A&M, 1970); Carpenters (A&M, 1971); A Song For You (A&M, 1972); Now & Then (A&M, 1973); Horizon (A&M, 1975); A Kind of Hush (A&M, 1976); Live at the Palladium* (A&M, 1976); Passage (A&M, 1977); Christmas Portrait (A&M, 1978); Made in America (A&M, 1981); Voice of the Heart (A&M, 1983); An Old-Fashioned Christmas (A&M, 1984); Lovelines (A&M, 1989)

* koncertieraksti

Multivide

Ričards Kārpenters un Karena Kārpentere. 20. gs. 70. gadi.

Ričards Kārpenters un Karena Kārpentere. 20. gs. 70. gadi.

Avots: NBCU Photo Bank/NBCUniversal via Getty Images via Getty Images, 138452891.

Duets Carpenters uzstājas Nippon Budokan stadionā Tokijā. Japāna, 02.06.1972.

Duets Carpenters uzstājas Nippon Budokan stadionā Tokijā. Japāna, 02.06.1972.

Fotogrāfs Koh Hasebe. Avots: Shinko Music/Getty Images, 1272402194.

Carpenters saņem balvas par albuma Now & Then un izlases The Singles: 1969–1973 pārdošanas rezultātiem. Amsterdama, Nīderlande, 02.1974.

Carpenters saņem balvas par albuma Now & Then un izlases The Singles: 1969–1973 pārdošanas rezultātiem. Amsterdama, Nīderlande, 02.1974.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 464627593. 

Ričards Kārpenters un Karena Kārpentere. 20. gs. 70. gadi.

Avots: NBCU Photo Bank/NBCUniversal via Getty Images via Getty Images, 138452891.

Saistītie šķirkļi:
  • Carpenters
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • popmūzika
  • poproks
  • populārā mūzika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “Carpenters” tīmekļa vietne
  • “Carpenters” rezultāti “Billboard” singlu un albumu tabulās
  • “Carpenters” rezultāti Apvienotās Karalistes Oficiālajās singlu un albumu tabulās
  • Chilton, M., UDiscoverMusic, “Why “Carpenters” Were Cooler Than You Think”, 15.10.2024.

Ieteicamā literatūra

  • Coleman, R., The Carpenters. The Untold Story, London, Boxtree, 1995.
  • Irvin, J., ‘Yesterday Once More’, Mojo, December 2021.
  • May, C. and Lennox, M. C., with Carpenter, R., Carpenters: The Musical Legacy, New York, Princeton Architectura; Press, 2021.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • O’Brien, L., Lead Sister: The Story of Karen Carpenter, Lanham, Boulder, New York, London, Rowman & Littlefield, 2024.
  • Schmidt, R. L., Yesterday Once More: Memories of the Carpenters and Their Music, Cranberry Township, Tiny Ripple Books, 2000.
  • Schmidt, R. L., Little Girl Blue: The Life of Karen Carpenter, Chicago, Chicago Review Press, 2011.
  • Tongson, K., Why Karen Carpenter Matters, Austin, University of Texas Press, 2019.

Klāss Vāvere "Carpenters". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/263703-Carpenters (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/263703-Carpenters

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana