AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2022. gada 23. septembrī
Klāss Vāvere

asidhauss

(angļu acid house, franču l'acid house, vācu Acid House, krievu эсид-хаус)
hausmūzikas stilistika, kas radusies 20. gs. 80. gadu vidū un ievērojami veicinājusi elektroniskās deju mūzikas (EDM) attīstību un popularitāti

Saistītie šķirkļi

  • deja
  • elektroniskā mūzika
  • hausmūzika
  • hiphops
  • mūzika
  • New Order
  • regejs
  • rokmūzika
  • The Stone Roses

Satura rādītājs

  • 1.
    Stilistikas rašanās un vispārējs raksturojums
  • 2.
    Nosaukuma “asidhauss” izcelsme
  • 3.
    Izplatība un popularitāte Lielbritānijā, reiva kustība
  • 4.
    Ietekme uz elektroniskās deju mūzikas attīstību
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Stilistikas rašanās un vispārējs raksturojums
  • 2.
    Nosaukuma “asidhauss” izcelsme
  • 3.
    Izplatība un popularitāte Lielbritānijā, reiva kustība
  • 4.
    Ietekme uz elektroniskās deju mūzikas attīstību
Stilistikas rašanās un vispārējs raksturojums

Asidhausa stilistika aizsākās 80. gadu vidū, Čikāgas (Ilinoisas pavalsts, Amerikas Savienotās Valstis, ASV) deju klubu dīdžejiem eksperimentējot ar basa sintezatoru Roland TB 303. Pēc sākotnējās inženiertehniskās ieceres japāņu kompānijas Roland ražotais instruments bija paredzēts basģitāras skaņas imitēšanai, taču profesionālu mūziķu vidū tā skanējums tika uzskatīts par nedabisku, tādēļ sintezators neguva piekrišanu un ražošanā bija īslaicīgi (1982–1984). Savukārt hausmūzikas dīdžeji atklāja, ka tas ir ideāli piemērots viņu vajadzībām, – Roland TB 303 zemo frenkvenču skaņas padarīja “biezāku” ritmisko pulsāciju, savukārt specifiski sintētiskie tembri akcentēja hausa mehāniski robotisko un futūrisko identitāti.

Starp jaunās stilistikas nozīmīgākajiem pionieriem bija Adoniss (Adonis); Dīdžejs Pjērs (DJ Pierre); Spenkijs (Spanky) un Herbs Dž. (Herb J.). Trīs pēdējie pazīstami kā grupa Phuture, kas radīja vienu no pirmajiem un ietekmīgākajiem asidhausa hitiem Acid Tracks, – kaut arī oficiāls tā pirmizdevums skaņuplatē notika 1987. gadā, Čikāgas klubos tas skanēja jau 1985. gadā.

Nosaukuma “asidhauss” izcelsme

Apzīmējuma “asidhauss” izcelsme ir neskaidra. Atsevišķi dīdžeji un EDM pētnieki uzskata, ka priedēklis “asid” (angļu acid ‘skābe’) saistīts ar halucinogēno narkotiku (arī par skābi dēvētā lizergīnskābes dietilamīda LSD) lietošanu hausmūzikas klubos. Savukārt grupas Phuture dalībnieki, kuru hits Acid Tracks veicināja ne vien stilistikas skanējuma, bet arī nosaukuma izplatību, uzsvēra, ka neatbalsta narkotiku lietošanu (Phuture singlā Acid Tracks iekļauts arī skaņdarbs Your Only Friend, kura tekstā aprakstīta kokaīna postošā ietekme). Cits skaidrojums nosaukumu saista ar hausmūzikā izplatīto samplēšanas (no citiem ieskaņojumiem aizgūtu skaņas fragmentu izmantošanu) tendenci, kas pēc vairāku tālaika publikāciju autoru domām līdzīgi skābes iedarbībai iznīcina mūzikas oriģinalitāti. Vārda sakne “hauss” (angļu house ‘māja’) ir patapināta no apzīmējuma “hausmūzika”.

Izplatība un popularitāte Lielbritānijā, reiva kustība

80. gadu otrajā pusē stilistika izplatījās arī daudzviet Eiropā, īpašu ievērību gūstot Lielbritānijā. Tās popularizēšanā īpaši nozīmīgi bija Londonas naktsklubi Shoom; The Trip; Future; Heaven un citi, kur dīdžeji Denijs Remplings (Danny Rampling); Pols Oukenfolds (Paul Oakenfold); Nikijs Halovejs (Nicky Holloway); Terijs Fārlijs (Terry Farley) un citi atskaņoja amerikāņu ierakstus, to remiksus un pašu veidotu mūziku. Ievērojams stilistikas centrs bija Mančestras klubs The Haçienda, kurā pulcējās daudzi asidhausa mūziķi un dīdžeji: 808 State; A Guy Called Gerald, Maiks Pikerings (Mike Pickering), arī grupas Happy Mondays; The Stone Roses; The Charlatans un New Order, kas jaunā skanējuma elementus integrēja elektrisko ģitāru skanējumā balstītā rokmūzikā.

Britu asidhausu raksturojoša savdabība bija Jamaikas regeja un daba (dub) muzikālo paņēmienu aizguvumi, arī izteiktāka (nekā amerikāņu agrīnajā asidhausā) hiphopa ietekme. 04.1988. projekta S’Express (dīdžeja Marka Mūra, Mark Moore, pseidonīms) hits Theme from S’Express kļuva par pirmo britu asidhausa singlu, kas sasniedzis nacionālā topa virsotni.

Desmitgades izskaņā britu asidhausa vidē dzima reiva (rave) kustība, kas izpaudās oficiāli nesankcionētos visu nakti (dažreiz arī diennakti) ilgstošos EDM pasākumos jeb reivos. Šie notikumi, kas risinājās pamestās industriālās telpās vai neapdzīvotās ārpilsētas teritorijās, piesaistīja milzīgu interesi, liekot pamatus reiva un t. s. klubu mūzikas subkultūrai, kuras masveidība un entuziasms atgādināja panku kustības uzplaukumu 70. gados, – daudzi mūzikas apskatnieki uzskata, ka tā bijusi pēdējā reize, kad mūzika sniegusi identifikācijas iespēju tik plašām jaunatnes masām. Taču, atšķirībā no panku izaicinoši antisociālās pozīcijas, asidhausa mūzikai un reiva kustībai piemita uzmundrinoši optimistisks noskaņojums un vienotību un savstarpēju iecietību sludinošs vēstījums – šīs īpašības gan to nepasargāja no oficiālo aprindu un sabiedriskās domas nosodījuma, kura pamatā bija narkotiskās vielas Ecstasy izplatība reiva pasākumos.

Ietekme uz elektroniskās deju mūzikas attīstību

Asidhausa lielākās popularitātes laiks bija 80. gadu otrajā pusē un 90. gadu sākumā, taču tā ietekme sastopama gandrīz visās turpmākajās EDM stilistikās, jo īpaši tehno (techno), triphopā (trip hop), breikbītā (breakbeat), džanglā (jungle) un transā (trance). Arī 21. gs. asidhausa skanējuma elementus savā mūzikā izmanto tādi mūziķi un producenti kā Skrillex; SFV Acid; Gatekeeper; Funineven un citi.

Saistītie šķirkļi

  • deja
  • elektroniskā mūzika
  • hausmūzika
  • hiphops
  • mūzika
  • New Order
  • regejs
  • rokmūzika
  • The Stone Roses

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Beinbridžs, L., The Guardian, Asidhauss un jaunās reiva pasaules rītausma, Bainbridge, A., Acid house and the dawn of rave new world, 23.02.2014.
  • Māršals, A., New York Times, 1988. gadā Britāniju iekaroja asidhauss, Marshall, A., In 1988, Acid House Swept Britain, 10.09.2018.

Ieteicamā literatūra

  • Anthony, W., Class of 88, Virgin Books, 2018.
  • Gilbert, J. and E. Pearson, Discographies: Dance, Music, Culture and the Politics of Sound, London, New York, Routledge, 1999.
  • Harris, J., A World Gone Mad, Mojo, April 2019.
  • Hook, P., The Haçienda: How Not to Run a Club, It Books, 2014.
  • Saunders, J., House Music... The Real Story, Baltimore, PublishAmerica, 2007.

Vāvere K. "Asidhauss". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 03.10.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4067 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana