AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2022. gada 5. novembrī
Klāss Vāvere

regejs

(angļu, franču reggae, vācu Reggae, krievu регги)
populārās mūzikas žanrs

Saistītie šķirkļi

  • Bobs Mārlijs
  • dabs
  • džezs
  • hiphops
  • populārā mūzika
  • ritmblūzs
  • ska
  • soulmūzika
Bobs Mārlijs uzstājas Santabarbarā. ASV, 1979. gads.

Bobs Mārlijs uzstājas Santabarbarā. ASV, 1979. gads.

Fotogrāfs Chris Walter. Avots: WireImage/Getty Images, 76189674.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Žanra izcelšanās, izveidošanās, attīstība. Muzikālie un idejiskie avoti
  • 3.
    Izplatība ārpus Jamaikas
  • 4.
    Žanra nozīmīgākie pārstāvji un ieraksti
  • 5.
    Ietekme uz kultūru un sabiedrību
  • 6.
    Žanra novērtējums mūsdienās
  • 7.
    Populārākie mūsdienu regeja mūziķi un grupas
  • Multivide 3
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Žanra izcelšanās, izveidošanās, attīstība. Muzikālie un idejiskie avoti
  • 3.
    Izplatība ārpus Jamaikas
  • 4.
    Žanra nozīmīgākie pārstāvji un ieraksti
  • 5.
    Ietekme uz kultūru un sabiedrību
  • 6.
    Žanra novērtējums mūsdienās
  • 7.
    Populārākie mūsdienu regeja mūziķi un grupas

Radies 20. gs. 60. gadu otrajā pusē Jamaikā un vēlāk izplatījies citās valstīs.

Žanra izcelšanās, izveidošanās, attīstība. Muzikālie un idejiskie avoti

Apzīmējums “regejs” tiek lietots kopš 60. gadu nogales un pirmo reizi minēts grupas Toots and the Maytals dziesmā Do the Reggay 1968. gadā.

Regejs radās muzikālas evolūcijas procesā, kurā Karību tradicionālās (mento, mento) un modernās (kalipso, calypso) deju mūzikas žanri saplūda ar amerikāņu (džezs, ritmblūzs, soulmūzika) un Āfrikas mūzikas elementiem. 50. gadu beigās tādējādi radās ska (ska) – optimistiska strauja tempa deju mūzika ar sinkopētu ritmu, uzsvērtu basa zemo frekvenču skanējumu un bagātīgu pūšaminstrumentu pielietojumu. Pieaugot soulmūzikas ietekmei, ska pārauga žanrā, kas pazīstams kā rokstedijs (rocksteady, arī blūbīts, blue beat) – temps kļuva lēnāks, pūšaminstrumentus aizstāja elektriskās ģitāras, dziesmu tematikā ienāca vairāk sociālpolitisku motīvu (reakcija uz valstisko neatkarību, ko Jamaika ieguva 1962. gadā). Uz rokstedija bāzes radās regejs – vēl lēnāka tempa mūzika ar vēl izteiktāk sinkopētu ritmu. Regejam raksturīga dziesmas forma, 4/4 taktsmērs ar akcentētu otro un ceturto taktsdaļu un vienkāršu muzikālu frāžu daudzkārtējos atkārtojumos balstītu hipnotisku iedarbību. Regeju izpilda neliels vokāli instrumentāls ansamblis, kurā ietilpst sitamie instrumenti un perkusiju instrumenti, ritma un solo ģitāra, basģitāra, klavieres, elektroērģeles vai sintezators, vokālists, parasti arī vairāki fona vokālisti, dažreiz arī pūšaminstrumenti.

Žanra māksliniecisko un idejisko pamatu izveidē ļoti nozīmīga bija rastafari – reliģiska kustība, kas balstīta pārliecībā par Etiopijas imperatora Hailes Selasijes I (Haile Selassie I) dievišķo lomu un debesu valstību, kurā melnādainie brāļi un māsas būs brīvi no balto cilvēku pārvaldītās laicīgās pasaules netaisnībām. No rastafari nāk arī regeja mūziķu saistība ar marihuānu – tās smēķēšana rastām nozīmē sakramenta baudīšanu, garīgu pieredzi, kas ļauj tuvoties Dievam. Zīmīgi, ka rastafari idejas plašu izplatību guva, tieši pateicoties regeja mūzikai un tās nozīmīgākajam pārstāvim Bobam Mārlijam (Bob Marley), kura dziesmas 70. gados ievērojami veicināja gan rastafari, gan regeja popularitāti daudzās valstīs. Savukārt regeja ritmisko struktūru ietekmējusi nyahbingi – rastafari rituālo bungu spēles maniere, kas imitē cilvēka sirdspukstus.

60. gados regejs strauji attīstījās, pateicoties jamaikiešu mūziķiem Prinsam Basteram (Prince Buster), Desmondam Dekeram (Desmond Dekker), Millijai Smolai (Millie Small), grupām The Abyssinians, The Heptones, The Maytals, The Maytones, The Melodians, The Paragons, The Skatalites, The Wailers un citiem, vairākām neatkarīgām ierakstu kompānijām (nozīmīgākās bija Trojan un Studio One), producentiem Koksonam Dodam (Coxsone Dodd), Džo Gibsam (Joe Gibbs), Lī “Skrečam” Perijam (Lee “Scratch” Perry), Djūkam Rīdam (Duke Reid), Kingam Tabijam (King Tubby), kā arī dīdžejiem, kuri uzstājās ar ritmiski un melodiski variētiem runātiem skandējumiem ierakstītas mūzikas pavadījumā.

Izplatība ārpus Jamaikas

60. gadu nogalē regeja elementus savā jaunradē sāka izmantot arī daži amerikāņu un britu mūziķi. Pirmās plašu atpazīstamību ieguvušās angloamerikāņu dziesmas, kas radās regeja ietekmē, bija Nīla Daimonda (Neil Diamond) Red Red Wine, 1967. gadā, un grupas The Beatles hits Ob-la-di, Ob-la-da, 1968. gadā. 1972. gadā amerikāņu rokgrupa Three Dog Night sasniedza Amerikas Savienoto Valstu (ASV) singlu tabulas 1. vietu ar regeja dziesmas Black and White kaverversiju. Džonijs Nešs (Johnny Nash), kurš sadarbojās ar B. Mārliju, šajā pašā gadā guva starptautiskus panākumus ar pašsacerētu regeja skaņdarbu I Can See Cleary Now, bet Pols Saimons (Paul Simon) savu dziesmu Mother and Child Reunion ierakstīja Jamaikā ar vietējiem mūziķiem. Tomēr ārpus Jamaikas regejs joprojām tika uzskatīts drīzāk par eksotisku kuriozu, nekā patstāvīgu rietumu mūzikas tirgū eksistētspējīgu žanru.

Regeja starptautisko izplatību 60. gados veicināja Jamaikas imigrantu kopiena Lielbritānijā – tiesa, sākotnēji regejs bieži tika asociēts ar šajā vidē valdošo varmācīgo bandu darbību. 1960. gadā būtiski nopelni bija arī angļu uzņēmējam Krisam Blekvelam (Chris Blackwell). Dzīvojot Jamaikā, viņš nodibināja ierakstu kompāniju Island Records, kas vietējo mūziķu ierakstus importēja uz Lielbritāniju. 1962. gadā, pārceļoties uz Lielbritāniju, K. Blekvels un Island turpināja popularizēt Jamaikas mūziku, īpaši B. Mārlija ierakstus.

70. gadu pirmajā pusē daudzās valstīs tika demonstrēta kriminālfilma “Jo vairāk tie uzprasās” (The Harder They Come, režisors Perijs Henzels, Perry Henzell, 1972, Jamaika), kas stāsta par nabadzīga provinces puiša (galvenajā lomā regeja mūziķis Džimijs Klifs, Jimmy Cliff) likteni Kingstonas šovbiznesa un noziedzības pasaules krustugunīs. Filma un tajā skanošās dziesmas (t. sk. vairāki Dž. Klifa skaņdarbi) veicināja regeja starptautisko atpazīstamību, kā arī nostiprināja priekšstatu par to kā sociāli un politiski nepakļāvīgu vienkāršās tautas mūziku, kurā, par spīti dzīves grūtībām, netrūkst optimisma un dzīvesprieka.

Džimijs Klifs uzstājas Capital Radio Jazz festivālā Hertfordšīrā. Anglija, 17.07.1982.

Džimijs Klifs uzstājas Capital Radio Jazz festivālā Hertfordšīrā. Anglija, 17.07.1982.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 693973135.

Žanra nozīmīgākie pārstāvji un ieraksti

70. gados, galvenokārt pateicoties B. Mārlija un viņa grupas The Wailers panākumiem, regejs kļuva par starptautiski akceptētu un pieprasītu mūziku, un radās daudzi no žanra nozīmīgākajiem ierakstiem – B. Mārlija un The Wailers albumi Catch the Fire (1973), Burnin’ (1973), Natty Dread (1974), Rastaman Vibration (1976), Exodus (1977), grupas Burning Spear albums Marcus Garvey (1976), Max Romeo & The Upsetters albums War Ina Babylon (1976), Pītera Toša (Peter Tosh, bijušais The Wailers dalībnieks) albums Legalize It (1976), Džūniora Mārvina (Junior Murvin) albums Police and Thieves (1977), The Heptones albums Party Time (1977), vokālā trio Culture albums Two Sevens Clash (1977) un citi.

Ietekme uz kultūru un sabiedrību

20. gs. 70. gadu 1. regeja skaņdarbus savā repertuārā iekļāva daudzi populāri rietumu rokmūziķi un grupas (Ēriks Kleptons, Eric Clapton; Eltons Džons, Elton John; Pols Makartnijs, Paul McCartney; Džons Lenons, John Lennon; The Rolling Stones; Led Zeppelin u. c.), savukārt Jamaikas mūziķi nereti regeja stilistikā izpildīja slavenas rokmūzikas un popmūzikas dziesmas. Savukārt 70. gadu otrajā pusē un 80. gadu sākumā regejs (arī ska) un tā dumpīgā sociālpolitiskā retorika bija viens no britu pankroka un jaunā viļņa mūziķu inspirācijas avotiem – The Clash; The Slits; The Ruts; The Police un citas grupas izpildīja Jamaikas autoru sacerējumus, kā arī pašas radīja regeja estētikā balstītus skaņdarbus. Savukārt Anglijas priekšpilsētu internacionālajā imigrantu vidē radās virkne grupu – Aswad; UB40; Steel Pulse un citas, kas regeju apvienoja ar britu mūzikas skanējumu un sev aktuālu tematiku (bezdarbs, rasu neiecietība, nabadzība). Īpaši nozīmīga bija UB40 no Birmingemas – dažādu rasu un tautību mūziķu apvienība, kas 80. un 90. gados kļuva par populārāko regeja grupu pasaulē. Līdz ar UB40 panākumiem par izplatītāko žanra stilistiku ārpus Jamaikas kļuva regejpops vai popregejs (reggae-pop, pop reggae), ko raksturo izlīdzināts, komerciāli orientēts skanējums, uzsvērta melodiskā līnija un lielākoties apolitiski dziesmu teksti.

Grupa UB40. Londona, Anglija, 1983. gads. 

Grupa UB40. Londona, Anglija, 1983. gads. 

Fotogrāfs George Wilkes. Avots: Hulton Archive/Getty Images, 481029631.

Žanra novērtējums mūsdienās

Arī mūsdienās regejs ir Jamaikas kultūras simbols, vairums starptautiski pazīstamāko regeja mūziķu ir jamaikieši, vai arī to izcelsme saistīta ar Jamaiku. Tomēr žanrs ir izplatīts daudzviet pasaulē. ASV, Latīņamerikā, Āfrikā, Āzijā, Austrālijā, Lielbritānijā, citviet Eiropā, arī Latvijā, ir mūziķi, kuri izpilda regeja vai tā apakšžanru (dabs, dub; dānshols, dancehall; ragamafinu mūzika, raggamuffin music, jeb raga, ragga; sambregejs, samba reggae u. c.) mūziku, kas nereti papildināta ar vietējās kultūras iezīmēm. Savukārt specifiskajai regeja ritmikai, dīdžeju melodiskās runas priekšnesumu tradīcijai un ierakstu producēšanas tehnikai bijusi nozīmīga loma tādu žanru kā hiphops (hip hop), džangls (jungle) un dabsteps (dubstep) izveidē un attīstībā.

Populārākie mūsdienu regeja mūziķi un grupas

Black Uhuru; Čino (Chino); Dub Syndicate; Easy Star All-Stars; Eleina (Alaine); Edijs Grānts (Eddy Grant); Inner Circle; Ali Kembels (Ali Cambell); Anželika Kidžo (Angélique Kidjo); Bauntijs Killers (Bounty Killer); Dža Kūrs (Jah Cure); Beringtons Levī (Barrington Levy); Macijahu (Matsiyahu); Fredijs Makgregors (Freddie McGregor); Deimjens Mārlijs (Damian Marley); Džūliens Mārlijs (Julian Marley); Kai-mani Mārlijs (Ky-Mani Marley); Stīvens Mārlijs (Stephen Marley); Zigijs Mārlijs (Ziggy Marley); Morgan Heritage; Pablo Mozess (Pablo Moses); No-Madzz; Maksī Prīsts (Maxi Priest); Protože (Protoje); Bannijs Ragss (Bunny Rugs); Džūniors Rīds (Junior Reid); Sly & Robbie; Steel Pulse; Šagī (Shaggy); Eidriens Šervuds (Adrian Sherwood); Third World; UB40 un citi.

Multivide

Bobs Mārlijs uzstājas Santabarbarā. ASV, 1979. gads.

Bobs Mārlijs uzstājas Santabarbarā. ASV, 1979. gads.

Fotogrāfs Chris Walter. Avots: WireImage/Getty Images, 76189674.

Džimijs Klifs uzstājas Capital Radio Jazz festivālā Hertfordšīrā. Anglija, 17.07.1982.

Džimijs Klifs uzstājas Capital Radio Jazz festivālā Hertfordšīrā. Anglija, 17.07.1982.

Fotogrāfs Michael Putland. Avots: Getty Images, 693973135.

Grupa UB40. Londona, Anglija, 1983. gads. 

Grupa UB40. Londona, Anglija, 1983. gads. 

Fotogrāfs George Wilkes. Avots: Hulton Archive/Getty Images, 481029631.

Bobs Mārlijs uzstājas Santabarbarā. ASV, 1979. gads.

Fotogrāfs Chris Walter. Avots: WireImage/Getty Images, 76189674.

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Bobs Mārlijs
  • dabs
  • džezs
  • hiphops
  • populārā mūzika
  • ritmblūzs
  • ska
  • soulmūzika

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Spensers, N., Kā regejs revolucionizēja Lielbritāniju, Spencer, N., Reggae: the sound that revolutionised Britain, 30.01.2011.
  • Kacs, D., Lover’s rock: stāsts par regeja Motown, Katz, D., Lover’s rock: the story or reggae’s Motown, 22.09.2011.

Ieteicamā literatūra

  • Bradley, L., Prince Buster. One Step Beyond, Mojo, September 1997.
  • Bradley, L. and Maycock, J., King Tubby: " This Is a Journey to Sound", Mojo, April 1999.
  • Bradley, L., The Skatalites. The Graduates, Mojo, August 2002.
  • Cameron, K., Chant Down Albion, Mojo, September 2016.
  • Coleman, R., Marley: “Don’t deal with dark things…”, Melody Maker, 12.06.1976.
  • Gill, A., Bob Marley. A Change Is Gonna Come, Mojo, August 2002.
  • Dallas, K., Wailin’, Melody Maker, 26.07.1975.
  • Katz, D., Coxsone Dodd. One Step Beyond!, Mojo, March 2005.
  • Katz., D., Prince Buster. One Step Beyond, Mojo, June 2008.
  • Katz, D., Bunny Wailer. The Mojo Interview, Mojo, October 2009.
  • Katz, D., Blood + Fire, Mojo, September 2016.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • MacDonald, I., The People’s Music, London, Pimlico, 2003.
  • Thompson, D., Reggae & Caribbean Music, San Francisco, Backbeat Books, 2002.
  • Thomson, G., Lee ‘Scratch’ Perry: “People think I’m mad.”, Uncut, June 2018.
  • Ward, E., G. Stokes and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, London, Penguin Books, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Wilmer, V., Ezz Reco: Missing Person, Mojo, August 2002.
  • Wilson, L., Jimmy Cliff. The Mojo Interview, Mojo, July 2012.

Klāss Vāvere "Regejs". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 28.11.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4167 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana