AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 1. jūlijā
Klāss Vāvere

soulmūzika

(angļu soul music, soul, vācu Soul Musik, franču musique soul, krievu соул-музыка), souls
populārās mūzikas žanrs

Saistītie šķirkļi

  • Aizeks Heiss
  • Arita Frenklina
  • Berijs Vaits
  • Bils Vizerss
  • blūzs
  • disko
  • džezs
  • Els Grīns
  • gospelis
  • Kērtiss Meifīlds
  • Maikls Džeksons
  • Mārvins Gejs
  • Motown Records
  • Otiss Redings
  • Rejs Čārlzs
  • ritmblūzs
  • Sems Kuks
  • Sly and the Family Stone
  • Stax Records
  • Stīvijs Vonders
  • Tīna Tērnere
  • Vitnija Hjūstone
Otiss Redings uzstājas Monterejas starptautiskajā popfestivālā (Monterey International Pop Festival). ASV, 17.06.1967.

Otiss Redings uzstājas Monterejas starptautiskajā popfestivālā (Monterey International Pop Festival). ASV, 17.06.1967.

Fotogrāfe Elaine Mayes. Avots: Getty Images, 1175090323.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Rašanās sociālie un mākslinieciskie priekšnoteikumi
  • 3.
    Žanra izcelšanās, attīstība un ievērojamākie pārstāvji
  • 4.
    Soula transformācijas
  • Multivide 6
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Rašanās sociālie un mākslinieciskie priekšnoteikumi
  • 3.
    Žanra izcelšanās, attīstība un ievērojamākie pārstāvji
  • 4.
    Soula transformācijas
Kopsavilkums

Soulmūzika radusies uz gospeļa, džeza, ritmblūza un dūvapa bāzes 20. gs. 50. gadu 2. pusē un 60. gadu sākumā Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) un ietekmējusi daudzus citus mūzikas žanrus.

Apzīmējums soul (‘dvēsele’) nācis no gospeļmūzikas vides, kur muzikāla priekšnesuma raksturošanai ticis lietots jau 20. gs. 30. gados. Soulmūzikas rašanos un izplatību atviegloja virkne sabiedrisku un muzikālu priekšnoteikumu – baltādaino klausītāju pakāpeniska atteikšanās no agrākajiem aizspriedumiem pret afroamerikāņu kultūru; blūza, džeza un ritmblūza veicināta t. s. melnās mūzikas tirgus izaugsme, kā arī arvien izplatītāka gospeļu – afroamerikāņu baznīcas dziesmu – sekularizācija. Līdzīgi baltādaino popmūzikai, souls lielā mērā bija mūzikas industrijas produkts, kura izveidē liela nozīme bija profesionāliem dziesmu autoriem, aranžētājiem un producentiem; paradoksāli – jo souls ir nepārprotama aforamerikāņu kultūras izpausme, bet daudzi no šiem industrijas profesionāļiem bija baltādainie.

Rašanās sociālie un mākslinieciskie priekšnoteikumi

Soulmūzikas pamatā ir no gospeļmūzikas aizgūta emocionāla dziedāšanas maniere – daudzi ievērojami soula izpildītāji bijuši arī gospeļu dziedātāji (Arita Frenklina, Aretha Franklin, Sems Kuks, Sam Cooke, Kērtiss Meifīlds, Curtis Mayfield, u. c.) un dažreiz arī garīgie sludinātāji (Solomons Bērks, Solomon Burke, Els Grīns, Al Green, Litls Ričards, Little Richard, u. c.). Savukārt soula bieži vien neslēpti hedoniskā ievirze afroamerikāņu sabiedrībā izraisīja plašas diskusijas un pārmetumus garīgā un morālā izlaidībā, tādēļ žanra agrīnajā periodā iecienīti mūziķi reizēm mainīja muzikālo piederību no laicīgas uz garīgu (un dažreiz arī atpakaļ). Līdz ar ASV pilsoņtiesību kustības uzplaukumu 60. gados, souls pārstāja būt tikai izklaides mūzika, līdzīgi džezam kļūstot par afroamerikāņu pašidentifkācijas līdzekli un nepakļāvības vairotāju.

Žanra izcelšanās, attīstība un ievērojamākie pārstāvji

Žanra rašanos parasti saista ar Reja Čārlza (Ray Charles) jaunradi – viņa I Got a Woman (1954) tiek uzskatīta par pirmo populāro souldziesmu. Apvienodams gospeļdziedātāju vokālo tehniku ar džeza un ritmblūza ietekmētu instrumentālo pavadījumu, R. Čārlzs radīja daudzus klasiskus soulmūzikas skaņdarbus, iedibināja žanra mākslinieciskos pamatus un kļuva ļoti populārs gan melnādainajā, gan baltādainajā publikā.

Līdzīga mēroga mūziķis bija Džeimss Brauns (James Joseph Brown) – vokālists, dziesmu autors un šovmenis ar ļoti ekspresīvu dziedāšanas un uzstāšanās manierei, kurš soulu un ritmblūzu sapludināja ar fanku, radot agrāk nebijušu, bet turpmāk izplatītu skanējumu. Dž. Brauns aktīvi iestājās par melnādaino amerikāņu tiesībām un pašapziņu – viena no viņa slavenākajām dziesmām saucās “Saki to skaļi – esmu melns un lepns” (Say it Aloud I’m Black and Proud, 1968). Gan R. Čārlzs, gan Dž. Brauns bija aktīvi mūziķi ar nezūdošu ietekmi līdz pat mūža beigām 21. gs. pirmajā desmitgadē.

Citi mūziķi, kuriem bija liela nozīme žanra izveidē, bija S. Bērks, A. Frenklina, Mārvins Gejs (Marvin Gaye), S. Kuks, K. Meifīlds, Nina Simone (Nina Simone), Džekijs Vilsons (Jackie Wilson) un citi. Soulmūzikas māksliniecisko un pilsonisko briedumu iezīmēja M. Geja, Aizeka Heisa (Isaac Hayes), K. Meifīlda, Stīvija Vondera (Stevie Wonder), Bila Vizersa (Bill Withers) un grupas Sly and the Family Stone darbība 60. gadu beigās un 70. gadu 1. pusē. Visi šie mūziķi bija gan izpildītāji, gan autori un radīja virkni albumu – sabiedriski politiskus vēstījumus, kuru saturiskā un mākslinieciskā nozīmība ievērojami pārsniedza mūzikas industrijas standartus.

Soula transformācijas

Soulmūzikas stilistiskā daudzveidība lielā mērā saistīta ar vairāku ierakstu kompāniju darbību. Žanra veidošanās sākumstadijā nozīmīga bija Atlantic Records. Tās prezidents Ahmets Erteguns (Ahmet Ertegun) un producenti Toms Dauds (Tom Dowd) un Džerijs Vekslers (Jerry Wexler), balstoties no ritmblūza gūtajā pieredzē, vieni no pirmajiem saskatīja soula māksliniecisko un komerciālo potenciālu, un piesaistīja tādus māksliniekus kā R. Čārlzs, A. Frenklina, Bens E. Kings (Ben E. King), Vilsons Pikets (Wilson Pickett), Persijs Sledžs (Percy Sledge)  un citus, kuru daiļradei bija fundamentāla ietekme uz žanra attīstību.

Memfisas ierakstu kompānijas Stax Records darbība 60. gados pārsvarā bija saistīta ar t. s. Dienvidu soulu jeb dziļo soulu (Southern soul, deep soul), kas iemiesoja ritmblūza un kantrīmūzikas hibrīdu. Stax specifiskā skanējuma izveidē lieli nopelni bija instrumentālai grupai Booker T. & the MGs – kolektīvs, kura sastāvā bija gan melnādainie, gan baltādainie mūziķi, spēlēja pavadījumu Edija Floida (Eddie Floyd), A. Heisa (viens no Stax štata dziesmu autoriem), V. Piketa, Otisa Redinga (Otis Redding), Sam & Dave, The Staple Singers, Karlas Tomasas (Carla Thomas), Rufusa Tomasa (Rufus Thomas) un citu vokālistu ierakstos un koncertos.

Soulmūzikas komerciālās iespējas 60. gados un 70. gadu sākumā vispilnīgāk izmantoja Detroitas kompānija Motown, kuras devīze bija “Jaunās Amerikas skaņa” (The Sound of Young America), bet biznesa modelis tika aizgūts no Detroitas autoindustrijas. Motown izdeva neskaitāmus singlus, ko rūpnieciskā intensitātē radīja dziesmu autori Braiens Holands (Brian Holland), Lamonts Dozjē (Lamont Dozier) un Edijs Holands (Eddie Holland; visi trīs strādāja kopā), Normens Vitfīlds (Norman Whitfield) un Smokijs Robinsons (Smokey Robinson; abi darbojās radošā tandēmā), kā arī sesijmūziķu grupa The Funk Brothers. Šo ierakstu zvaigznes bija The Four Tops, M. Gejs (vēl viens Motown autoru komandas profesionālis), Gladys Knight & the Pips, The Miracles (S. Robinsona grupa), The Jackson Five, Martha Reeves & The Vandellas, The Supremes (meiteņu grupa, kuras soliste Daiena Rosa, Diana Ross, vēlāk kļuva par vienu no slavenākajām souldziedātājām), The Temptations, S. Vonders un citi. Viņu hiti parasti bija vienkāršota ātra tempa soulmūzika ar izteikti izklaidējošu raksturu, taču to labprāt atskaņoja radiostacijas, kas parasti afroamerikāņu mūziku nespēlēja. Motown ierakstu panākumi ievērojami veicināja afroamerikāņu nacionālo pašlepnumu un soulmūzikas izplatību daudzās valstīs.

70. gadu 1. pusē Motown nišu populārāko ierakstu tabulās ieņēma Philadelphia International – kompānija, kuras mūziķu (Delfonics, Harold Melvin and the Blue Notes, Patija LaBelle, Patti LaBelle, MFSB, Three Degrees, O’Jays, Spinners, Stylistics u. c.) ieraksti izcēlās ar bagātīgiem orķestru aranžējumiem un uzsvērtu ritmisku pulsāciju – skanējumu, kas pazīstams kā Filadelfijas souls (Philadelphia soul, arī Philly soul).

Filadelfijas souls, Motown hiti un tādi mūziķi kā A. Heiss un Berijs Vaits (Barry White) aizsāka soula pāraugšanu diskomūzikā – disko izplatība 70. gados mazināja soulmūzikas popularitāti, bet ne ietekmi, kas bija pārsniegusi afroamerikāņu mūzikas robežas. Jau 20. gs. 60. gadu 1. pusē britu grupas The Animals, The Beatles, The Rolling Stones, The Who un citas savā repertuārā nereti iekļāva Motown un citu amerikāņu soulmākslinieku skaņdarbus un turpmāk soulu izpildīja (arī sacerēja) arvien vairāk baltādaino mūziķu Lielbritānijā, ASV un citās valstīs. Baltādaino mūziķu soulu dēvē par zilacaino soulu (blue eyed soul) un tā slavenākie pārstāvji ir Adele (Adele), Deivids Bovijs (David Bowie), Culture Club, Toms Džonss (Tom Jones), Hall & Oates, Fils Kolinss (Phil Collins), Enija Lenoksa (Annie Lennox), Vens Morisons (Van Morrison), Simply Red, Dastija Springfīlda (Dusty Springfield), Līza Stensfīlda (Lisa Stansfield), Rods Stjuarts (Rod Stewart), Stīvs Vinvuds (Steve Winwood) un citi.

20. gs. 80. gados, soulmūzikai tuvinoties ar laikmetīgo ritmblūzu un vēlāk arī hiphopu, radās urbānais souls (urban soul), kura spilgtākie pārstāvji bija Ālija (Aaliyah), Mērija Dž. Blīdža (Mary J. Blige), Boyz II Men, Bobijs Brauns (Bobby Brown), Dženeta Džeksone (Janet Jackson), Vitnija Hjūstone (Whitney Houston), R. Kellijs (R. Kelly) un citi.

Mūsdienās nozīmīgākā soulmūzikas izpausme ir neosouls (neo soul) – 20. gs. 90. gados radies stils, kurā saplūdušas tradicionālā soula, laikmetīgā ritmblūza, hiphopa, džeza un citas iezīmes. Ievērojamākie neosoula mākslinieki ir D’Andželo (D’Angelo), Eraika Badū (Erykah Badu), Bilals (Bilal), Meisija Greja (Macy Gray), Entonijs Hamiltons (Anthony Hamilton), Lorina Hilla (Lauryn Hill), Ališa Kīsa (Alicia Keys), Džons Ledžends (John Legend), Maksvels (Maxwell), Frenks Oušens (Frank Ocean), Rafaels Sadiks (Raphael Saadiq), Džilla Skota (Jill Scott), Endžija Stouna (Angie Stone) un citi.

Kopš pirmsākumiem souls bagātinājies ar dažādu žanru (džeza, blūza, ritmblūza, psihedēliskā roka, hiphopa, elektroniskās mūzikas u. c.) mākslinieciskajiem paņēmieniem, savukārt soula estētika veicinājusi džeza, 50. gadu amerikāņu rokenrola, 60. gadu britu roka, fanka, disko, 90. gadu deju mūzikas (hauss, džangls), modernā ritmblūza (robežas starp soulu un mūsdienu R&B bieži vien ir gandrīz nenosakāmas), hiphopa, dabstepa un citu žanru attīstību un daudzveidību. 21. gs. soulmūzikas ietekme ir sastopama gandrīz visos izplatītākajos populārās mūzikas žanros.

Motown ierakstu studija un muzejs Detroitā, Mičiganas pavalstī, ASV, 11.2017.

Motown ierakstu studija un muzejs Detroitā, Mičiganas pavalstī, ASV, 11.2017.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

Stax ierakstu studija un muzejs Memfisā, Tenesī pavalstī, ASV, 11.2018.

Stax ierakstu studija un muzejs Memfisā, Tenesī pavalstī, ASV, 11.2018.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

Stax amerikāņu soulmūzikas muzeja ekspozīcija, 11.2018.

Stax amerikāņu soulmūzikas muzeja ekspozīcija, 11.2018.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

Multivide

Otiss Redings uzstājas Monterejas starptautiskajā popfestivālā (Monterey International Pop Festival). ASV, 17.06.1967.

Otiss Redings uzstājas Monterejas starptautiskajā popfestivālā (Monterey International Pop Festival). ASV, 17.06.1967.

Fotogrāfe Elaine Mayes. Avots: Getty Images, 1175090323.

Mārvins Gejs uzstājas "Sexual Healing" turnejas laikā Ņujorkā. ASV, 19.05.1983.

Mārvins Gejs uzstājas "Sexual Healing" turnejas laikā Ņujorkā. ASV, 19.05.1983.

Fotogrāfs Gary Gershoff. Avots: Getty Images, 1351534911.

Motown ierakstu studija un muzejs Detroitā, Mičiganas pavalstī, ASV, 11.2017.

Motown ierakstu studija un muzejs Detroitā, Mičiganas pavalstī, ASV, 11.2017.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

Stax ierakstu studija un muzejs Memfisā, Tenesī pavalstī, ASV, 11.2018.

Stax ierakstu studija un muzejs Memfisā, Tenesī pavalstī, ASV, 11.2018.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

Stax amerikāņu soulmūzikas muzeja ekspozīcija, 11.2018.

Stax amerikāņu soulmūzikas muzeja ekspozīcija, 11.2018.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.

D’Andželo uzstājas festivālā Essence Music Festival Ņūorleānā. ASV, 06.07.2012.

D’Andželo uzstājas festivālā Essence Music Festival Ņūorleānā. ASV, 06.07.2012.

Fotogrāfs Skip Bolen. Avots: WireImage/Getty Images, 147972435.

Otiss Redings uzstājas Monterejas starptautiskajā popfestivālā (Monterey International Pop Festival). ASV, 17.06.1967.

Fotogrāfe Elaine Mayes. Avots: Getty Images, 1175090323.

Saistītie šķirkļi:
  • soulmūzika
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Aizeks Heiss
  • Arita Frenklina
  • Berijs Vaits
  • Bils Vizerss
  • blūzs
  • disko
  • džezs
  • Els Grīns
  • gospelis
  • Kērtiss Meifīlds
  • Maikls Džeksons
  • Mārvins Gejs
  • Motown Records
  • Otiss Redings
  • Rejs Čārlzs
  • ritmblūzs
  • Sems Kuks
  • Sly and the Family Stone
  • Stax Records
  • Stīvijs Vonders
  • Tīna Tērnere
  • Vitnija Hjūstone

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Otisa Redinga un viņa revolūcijas piemiņai, In Memory of Otis Redding and His Revolution, The New Yorker, 10.12.2017.
  • Bērnstains, Dž. Kā rasu spriedze ietekmē mūsdienu soulmūziku, Bernstein, J., ‘They put us in a little box’: how racial tensions shape modern soul music, 13.06.2018.

Ieteicamā literatūra

  • Brown, G., and Hoskyns, B., 100 From the Heart: 100 Soul Albums Everyone Should Own, Mojo, August 2001.
  • Brown, G., Otis Redding: Energy Flash, Mojo, November 2017.
  • Clarke, D. (ed.), The Penguin Encyclopedia of Popular Music, 2th edn., London, Penguin Books, 1998.
  • Editors of Mojo, The Top 70 Soul Albums of the 70’s, Mojo, September 2010.
  • Guralnick, P., Sweet Soul Music: Rhythm & Blues and the Southern Dream of Freedom, 2th edn., Boston, New York, London, Little, Brown & Company, 1999.
  • Hood, D., Rick Hall. Back Road Into Town, Uncut, April 2018.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 5th edn., London, Omnibus Press, 2007.
  • Mehr, B., Hi Records: For the Good Times, Mojo, March 2014.
  • Pinnock, T., Holland-Dozier-Holland: Hit Wave! Uncut, October 2014.
  • Simmons, S., Lamont Dozier. The Mojo Interview, Mojo, December 2018.
  • Thomson, G., The Making of Dancing In the Street by Martha and the Vandellas, Uncut, May 2018.
  • Wall, T., Studying Popular Music Culture, 2th edn., Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington, Sage, 2013.
  • Ward, E., G. Stokes and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, London, Penguin Books, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • White, A., Motown Confidential, Mojo, March 2016.

Klāss Vāvere "Soulmūzika". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/3776-soulm%C5%ABzika (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/3776-soulm%C5%ABzika

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana