Ziemeļamerikas pamatiedzīvotāju tradīcijas pirmskoloniālisma laikmetā atšķīrās no citu reģionu materiālās un garīgās kultūras. Pēc pamatnodarbošanās tie bija mednieki, zvejnieki un lauksaimnieki. Iedzīvotāju ticība balstījās pirmatnējo, animismā, maģijā, fetišismā un citos pirmatnējos reliģiskajos priekšstatos. Ticība izpaudās arī maģiskos rituālos, kuru neatņemama sastāvdaļa bija deja. Ziemeļamerikas indiāņiem raksturīgi bija nonākt transā rituāla deju laikā. Piemēram, Kalifornijas reģiona indiāņi izpildīja Griešanās deju, kuras monotonās nepārtrauktās griešanās laikā transā nonāca gan izpildītāji, gan skatītāji. Atzīmējot tādus notikumus kā dzimšanu, iniciāciju vai nāvi, šamaņi nereti izmantoja arī halucinogēnās vielas. Inuīti un aleuti rituālos izmantoja cilvēku un zvēru maskas, lai attēlotu garus un dievus. Prēriju indiāņi rituālu laikā greznojās ādās un lietoja milzīgas galvassegas no putnu spalvām, krāsoja seju un ķermeni ar rituālu zīmēm. Tās ceremonijas, kurās piedalījās visi iedzīvotāji, notika kopienas dzīvesvietas centrā speciāli būvētās ēkās, kurās varēja atrasties un dejot vienlaicīgi vairāki simti cilvēku. Dejas tika iekļautas lielās ceremonijās, kuras varēja turpināties vairākas dienas. Tās pavadīja gari rečitatīvi ar vēstījuma skaidrojumu. Tā, izpildot Baltā brieža deju, uz gariem kātiem tika iznestas brieža ādas, dejotāji arī tērpās ādās un aizklāja acis ar īpašām saitēm no ērgļu spalvām. Inuītu dejas iedalīja pēc dzimuma – medību un kara dejas izpildīja vīrieši, bet kulta un apbedījumu rituālos dejoja tikai sievietes. Ziemeļamerikas zemkopju rituāla dejās nedrīkstēja piedalīties skatītāji, jo uzskatīja, ka tas var nest nelaimi. Īpaša vieta rituāla tradīcijās bija indiāņu kara dejām, īpaši prērijās. Tās varēja turpināties visu dienu un pilnveidoja gan izpildītāju fizisko sagatavotību, gan attīstīja un stiprināja vienotības un identitātes sajūtu – Skalpu deja, Zāles deja, Zirga deja, Pīpes deja un citas. Iecienīta bija dažādu dzīvnieku attēlošana dejā – lapsas, lāča, govs tēli bija populāri komiskajās dejās. Prēriju iedzīvotāju vidū bija iecienīta Saules deja – ceremonija par godu vasaras medību sezonas noslēgumam. Četru dienu sagatavošanās ciklā tika dejots bez apstājas, atsakoties no atpūtas un ēdiena. Ceremonijas kulminācijā dejotāji ar īpašām ādas strēmelēm piestiprināja pie sava ķermeņa bizona galvaskausu, turpinot riņķot apkārt stabam, kas simbolizēja svēto koku un tikšanos pēc Dieva. Deju izpildījumam raksturīgas smagnējas mīņāšanās kustības pussaliektās kājās, muskuļu atbrīvošana dejas laikā, atturīgi žesti.

Sanhuanas pueblo indiāņu brieža deja tradicionālā ceremoniālā. Gallapa, Ņūmeksika, ASV, 2002. gads.
Avots: Universal Images Group via Getty Images, 179802668.
Lauksaimniecības kultūru teritorijās, kuras apdzīvoja hopi cilts, dejoja arī iztaisnotiem augumiem, tika pieļautas ķermeņa riņķveida kustības un liekšanās. Dejas pavadījumos tika izmantoti galvenokārt sitamie instrumenti un balss. Ziemeļaustrumu virzienā dzīvojošās ciltīs populāras bija dejas solo un kora dziedāšanas pavadījumā. Parasti dejotāji paši izpildīja dziesmas, stāvot noslēgtā aplī. Raksturīgas bija arī pāru dejas, līniju dejas, dejas, kurās piedalījās tikai vīrieši vai sievietes. Mūsdienās etniskos rituālus kopš 1935. gada rekonstruējusi Rozālija Džounsa (Rosalia Jones), piedaloties tajos kā dejotāja, kā arī iekļaujot tos mūsdienu dramatiskā teātra formā demonstrējumos muzejos un skolās. Jaunu nozīmi mūsdienu kultūrā ieguvuši Ziemeļamerikas indiāņu svētki pauvau (angļu pow-wow) – dažādu indiāņu kopienu sanākšana, lai kopā muzicētu, dejotu, dibinātu kontaktus un godinātu indiāņu kultūru. Šo svētku pamatā ir Saules dejas rituāls. Vēsturiski indiāņi ar pauvau saprata rituāla dejas šamaņa vadībā; eiropieši ar pauvau apzīmē jebkuru indiāņu rituālu. Mūsdienās šo svētku laikā notiek dažādi konkursi un performances.