AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 13. augustā
Līva Bodniece

horijambs

(no sengrieķu χορίαμβος, choriambos, kas veidots no χορεῖος, horeios ‘dejojošs’ + ἴαμβος, iambos ‘jambs’; angļu choriamb, vācu Choriambus, franču choriambe, krievu xориямб)
četrzilbju pēda, kuru veido trohaja un jamba pēdu savienojums

Saistītie šķirkļi

  • antīkā literatūra
  • aioliešu dialekts
  • literatūrzinātne
  • sengrieķu dzeja
  • sengrieķu literatūra
Horijamba piemērs.

Horijamba piemērs.

Satura rādītājs

  • 1.
    Termina izcelsme
  • 2.
    Termina lietojums
  • 3.
    Horijambs latviešu dzejā
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Termina izcelsme
  • 2.
    Termina lietojums
  • 3.
    Horijambs latviešu dzejā
Termina izcelsme

Termins veidots no divām daļām, apvienojot horijambu veidojošo pēdu nosaukumus. “Horejs” ir trohaja pēdas nosaukuma sinonīms. Termins “horijambs” netika lietots antīkajā dzejas teorijā, tas radies viduslaikos.

Termina lietojums

Horijambs raksturīgs sengrieķu aioliskajai lirikai. Senākie līdz mūsu dienām saglabājušies paraugi ir Sapfo (Σαπφώ/Ψάπφω) un Alkaja (Ἀλκαῖος) dzeja, kas sacerēta ap 7. gs. p. m. ē. Liriku izpildīja mūzikas pavadījumā, tāpēc var secināt, ka horijamba pēda piederīga dziedamajai dzejai.

Horijambs ir logaēdisko rindu elements, nevis nejauša pāradība, kas radusies, piemēram, aizstājot trohaju ar jambu. Horijambs veido kodolu Sapfo strofā, Alkaja strofā, Askelpiāda strofā, vienpadsmitzilbniekā, Glikoneja rindā. Atsevišķi teorētiķi, piemēram, latviešu klasiskais filologs Pēteris Ķiķauka, norādījis, ka horijambu nevar viennozīmīgi aplūkot kā nemainīgu, liriskajiem pantmēriem raksturīgu elementu, jo tam katrā dzejolī var būt atšķirīga nozīme.

Antīkajā dzejā horijambu veido divas garas zilbes, kurām pa vidu atrodas divas īsas zilbes. Zilbes garumu mērvienība ir mora. Īsās zilbes izruna atbilst vienai morai, garās zilbes – divām morām. Horijamba izrunas ilgums metriskajā dzejā ir sešas moras. Pēc izrunas ilguma horijambam līdzvērtīgs ir joniks, moloss un antispasts. Sengrieķu dzejā horijambs bieži kombinēts ar jamba dipodijām.

Parasti horijamba pēdu attēlo:  

– U U –

(– ir gara/uzsvērta zilbe; U ir īsa/neuzsvērta zilbe)

Aprakstot antīkās dzejas prosodiju, modernie teorētiķi lieto arī terminu “horijamba dimetrs”. To ieviesis vācu klasiskais filologs Ulrihs fon Vilamovics-Melendorfs (Ulrich von Wilamowitz-Moellendorff), raksturojot sengrieķu drāmas pantmērus. Mūsdienās par horijamba dimetru parasti sauc 8 zilbju rindu, kuru noslēdz horijambs.

Modernajā toniskajā dzejā par horijambu var uzskatīt arī atsevišķas substitūcijas trohaja vai jamba metros. Tomēr tās var arī nebūt autora apzināti veidotas.

Apzināti veidotas horijamba rindas parasti var konstatēt dzejoļos, kas sacerēti jambu pentametrā vai tetrametrā. Piemēram, Endrū Mārvela (Andrew Marvell) dzejolī “Nimfa sūdzas par sava briedēna nāvi” (The Nymph Complaining for the Death of her Fawn, 1681), kas sarakstīts jambu tetrametrā, atrodama rinda, kas veidota no diviem horijambiem:

Lilies without,| roses within

“lilijas no ārpuses, rozes no iekšas”

Dažkārt horijambi modernajā dzejā izmantoti metriskos eksperimentos, piemēram, angļu dzejnieka Eldžernona Čārlza Svinbērna (Algernon Charles Swinburne) dzejolī “Horijambi” (Choriambics, 1878).

Vēl horijambu toniskie atveidojumi sastopami antīkās dzejas tulkojumos un stilizācijās, piemēram, Johana Volfganga fon Gētes (Johann Wolfgang von Goethe) dramatiskajā sacerējumā “Pandora” (Pandora, 1810) sengrieķu drāmas noskaņas radīšanai lietots horijambu dimetra atveidojums.

Horijambs latviešu dzejā

Latviešu valodai raksturīgais fiksētais uzsvars uz pirmās zilbes rada grūtības horijamba atveidē. Tomēr, līdzīgi kā krievu vai angļu modernajā dzejā, arī latviešu valodā horijambu var konstatēt kā trohaja substitūciju jambu rindā, piemēram, Aspazijas dzejolī “Sāpju tiesības”:

“Sāpēm tik tad ir tiesības,

Ja tā spēj tevi pārveidot...“

Latviešu oriģināldzejai nav raksturīgi metriski eksperimenti ar horijambu lietojumu, tāpat arī antīko strofu atveidē nav novērojama tieksme saglabāt horijamba kodolu, visbiežāk to atveido ar daktilu, kuram seko trohajs vai daktils. Piemēram, šajā Sapfo strofas atdzejojumā horijamba kodolu veido daktils un trohajs –

“Sviedriem| klāta| trīcu pie |visas |miesas,

Topu| tā kā |zāle un |manim |liekas –

Tiešām,| būtu |vieglāk |mirt, ne|dzīvot,

Neredzot| tevis.“

(Sapfo, atdzejojis Kārlis Straubergs)

Multivide

Horijamba piemērs.

Horijamba piemērs.

Horijamba piemērs.

Saistītie šķirkļi:
  • horijambs
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • antīkā literatūra
  • aioliešu dialekts
  • literatūrzinātne
  • sengrieķu dzeja
  • sengrieķu literatūra

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Horijambs Krievijas Fundamentālās elektroniskās bibliotēkas (Фундаментальная электронная библиотека) tīmekļa vietnē

Ieteicamā literatūra

  • Greene, R. et al. (eds.), The Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics, 4th edn., Princeton, Princeton University Press, 2012.
  • Halporn, J.W., Ostwald, M. and T.G. Rosenmayer, The Meters of Greek and Latin Poetry, Indianapolis, Bobbs-Merrill, 1963.
  • Kursīte, J., Dzejas vārdnīca, Rīga, Zinātne, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • West, M.L., Introduction to Greek Metre, Oxford, Oxford University Press, 1987.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Līva Bodniece "Horijambs". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/129374-horijambs (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/129374-horijambs

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana