AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 9. aprīlī
Dita Rietuma

“Ceplis”, spēlfilma

latviešu spēlfilma

Saistītie šķirkļi

  • Eduards Pāvuls
  • kino Latvijā
  • Pāvils Rozītis
  • Rolands Kalniņš
Aina no spēlfilmas “Ceplis”, 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs. 

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Filmas autori
  • 3.
    Filmas galveno lomu tēlotāji
  • 4.
    Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas
  • 5.
    Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process
  • 6.
    Filmas novērtējums kinomākslas kontekstā
  • Multivide 7
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Filmas autori
  • 3.
    Filmas galveno lomu tēlotāji
  • 4.
    Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas
  • 5.
    Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process
  • 6.
    Filmas novērtējums kinomākslas kontekstā

Spēlfilma “Ceplis” (1972) ir viena no nozīmīgākajām un stilistiski izsmalcinātākajām izcilā latviešu kinorežisora Rolanda Kalniņa veidotajām filmām. Filmas pamatā – Pāvila Rozīša sarakstītais romāns “Ceplis” (1928), kas stāsta par 20. gs. 20. gadu Latvijas uzņēmējdarbības vidi. Filma kļuvusi par spilgtu šī romāna ekranizāciju, to raksturo īpašas kinematogrāfiskas kvalitātes, to skaitā – filmas tapšanas laikā unikāls neatkarīgās Latvijas vides un norišu atainojums.

Satīriskā drāma “Ceplis” uzņemta Rīgas kinostudijā – tolaik vienīgajā filmu ražošanas studijā, kas darbojās Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā (LPSR)  –  padomju kino ražošanas sistēmas ietvarā. 

Filmas autori

Režisors R. Kalniņš, scenārists Viktors Lorencs, operators Gvido Skulte, mākslinieks Uldis Pauzers, komponists Marģeris Zariņš, kostīmu māksliniece Ieva Kundziņa.

Filmas galveno lomu tēlotāji

Eduards Pāvuls (Ceplis), Helga Dancberga (Berta), Gunārs Cilinskis (Nagainis), Regīna Razuma (Austra Zīle), Aivars Siliņš (Edmunds Sausais), Velta Straume (Valentīna), Rolands Zagorskis (Caune), Lidija Freimane (Sausene), Arturs Dimiters (Sesks), Uldis Dumpis (Briedis), Oļģerts Kroders (deputāts Kļaviņš), Rostislavs Gorjajevs (deputāts Cīrulis), Juris Strenga (Dziļupietis), Imants Adermanis (Zutis), Līga Liepiņa (Zuša kundze), Edgars Liepiņš (Krauklis), Margarita Vilcāne (dziedātāja restorānā).

Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Helga Dancberga Bertas lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

No kreisās: Helga Dancberga Bertas lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Eduards Pāvuls Cepļa lomā un Regīna Razuma Austras Zīles lomā filmā “Ceplis”, 1972. gads.

No kreisās: Eduards Pāvuls Cepļa lomā un Regīna Razuma Austras Zīles lomā filmā “Ceplis”, 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”. 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzeja krājums.

No kreisās: Eduards Pāvuls, Rolands Kalniņš filmas "Ceplis" uzņemšanas laikā. 1972. gads.

No kreisās: Eduards Pāvuls, Rolands Kalniņš filmas "Ceplis" uzņemšanas laikā. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Filmas sižeta un satura galvenās līnijas, galvenās darbojošās personas

Filmas sižets stāsta par fabrikanta Edgara Cepļa biznesa plāna – Latvijas māla izmantošana ķieģeļu ražošanā – īstenošanu. Ceplis nodibina akciju sabiedrību, lai ražotu ķieģeļus eksportam, viņa projektā, kas sola peļņu, iesaistās daudzi sabiedrībā pazīstami cilvēki – biznesa un politiskās elites pārstāvji. Cepļa dzīvē būtiska nozīme ir viņa kundzei – racionālajai Bertai, taču Cepli saista kaislīgas attiecības ar sekretāri Austru Zīli. Kad atklājas, ka māls nav piemērots ķieģeļu ražošanai, Ceplis glābjas un par akciju sabiedrības vadītāju padara virsnieku Edmundu Sauso, saglabājot savu statusu sabiedrībā. Būtiska nozīme notikumos ir grāmatvedim Cēzaram Caunem, žurku slazdu fabrikantam Nagainim un citiem izteiksmīgiem tipāžiem, kuri raksturo 20. gs. 20. gadu Latvijas biznesa un politikas vidi.

Filmas uzņemšanas un izplatīšanas process

Režisors R. Kalniņš pie “Cepļa” ķērās pēc vairāku cenzūras (kino ražošanu uzraugošo institūciju, kas darbojās LPSR) aizliegtu filmu – “Akmens un šķembas”(1966) un “Četri balti krekli” (1967) – veidošanas.

“Ceplis” salīdzinājumā ar minētajām  filmām bija tematiski neitrālāks, jo filmas pamatā – pazīstams literārs darbs.  Filmas scenāriju pēc P. Rozīša romāna veidoja scenārists V. Lorencs, ar kuru R. Kalniņš bija strādājis kopā pie filmas “Akmens un šķembas”.

Par principiālu var uzskatīt režisora R. Kalniņa vēlmi strādāt ar materiālu, kura ekranizācijas procesā ir nepieciešams radīt Latvijas starpkaru perioda vidi.  Padomju okupācijas režīma apstākļos šo Latvijas vēstures posmu bija iespējams atainot tikai kritiski, satīriski, tā dēvētās “buržuāziskās sabiedrības ērtības” atmaskojoši. Tomēr R. Kalniņam un viņa kolēģiem – filmas radošajai grupai – izdevās radīt pārliecinošu, jēdzieniski daudzslāņainu darbu, kurā īpaša uzmanība tika pievērsta starpkaru perioda Latvijas vides – telpu, ārskatu un priekšmetiskās vides – radīšanai. Daudzās filmas epizodēs atsevišķi elementi atgādināja par Latvijas zaudēto neatkarību un to Latvijas vēstures posmu, kas padomju okupācijas laikā uz ekrāna parādījās ļoti reti. Piemēram, akciju sabiedrības “Ceplis” dibināšanas un valdes pārvēlēšanas epizodēs sarkanbaltsarkanie aizkari, kas nosedz zāles logus, uzskatāmi atgādina Latvijas Republikas karogu –  to tonālais risinājums ir nepārprotams.

Visi filmā izmantotie kino valodas elementi meistarīgi papildina cits citu. Būtiska nozīme filmas vizuālā tēla veidošanā bija operatoram G. Skultem un māksliniekam U. Pauzeram, kuri bija radījuši īpašu filmas vizuālo dramaturģiju.

Īpaša nozīme filmā “Ceplis” tika piešķirta krāsai, veidojot katru filmas epizodi noteiktā tonalitātē. U. Pauzers katrai epizodei bija izstrādājis noteiktu krāsu gammu, kurai attiecīgi tika pieskaņoti visi vides elementi: dekorācijas, priekšmeti, aktieru kostīmi. Piemēram, Cepļa viesībās iezīmējas pelēki pērļainie toņi, restorāna skatā, kur “Ceplis” izklaidējas ar sekretāri Austru, telpa veidota, izmantojot piesātinātu sarkano toni ar zelta dekoriem, kas rada smagnējības, grēcīguma noskaņu. Virsnieka Sausā un Valentīnas kāzu skatā greznības efekts panākts, izmantojot spoguļu atspulgus. 

Savdabīgi risinātas arī epizodes, kas filmētas dabā. Nereti vide, kurā tās filmētas, tika pakļauta kadra prasībām un pārveidota. Filmas operators G. Skulte izmantoja īpašu tehniku (garā fokusa optiku), lai radītu nosacītības un gleznieciskuma sajūtu ārskatos. Kostīmu mākslinieces I. Kundziņas veidotie kostīmi lieliski iekļāvās filmas vidē, piešķirot  elegances  un ekstravagances akcentus. Par nozīmīgu elementu laikmeta faktūras radīšanā kļuva arī komponista M. Zariņa mūzika. 

Nozīmīgs filmas veiksmes faktors bija izcilie, pārsteidzošie aktierdarbi. Aktieru atlase galvenajai – Cepļa – lomai bija sarežģīts process. Daudzu priekšstatos Cepļa tēls asociējās ar aktiera Jāņa Oša darbu režisora Alfrēda Amtmaņa Briedīša iestudētajā izrādē “Ceplis” (1953) toreizējā LPSR Akadēmiskajā Drāmas teātrī (mūsdienās Latvijas Nacionālais teātris). Filmas sagatavošanās periodā  J. Osis tika minēts kā viens no iespējamajiem Cepļa lomas atveidotājiem, tomēr aktieris no šīs iespējas atteicās. Par vienu no Cepļa lomas kandidātiem tika uzskatīts arī G. Cilinskis, kas filmā pēcāk nospēlēja fabrikantu Nagaini. Aktieris pirmo reizi savā karjerā varēja izmantot spilgtus, kariķējošus aktierspēles paņēmienus, kas kontrastēja ar viņa līdzšinējo pieredzi, atveidojot varoņlomas. Par Cepļa lomas atveidotāju kļuva E. Pāvuls, kuram šī loma ir viena no viņa kinokarjeras spožākajām virsotnēm.

Ar filmu “Ceplis“  kino ienāca vairākas jaunās paaudzes aktrises un aktieri. Ar Cepļa kundzes Bertas lomu kino spilgti debitēja Liepājas teātra aktrise H. Dancberga. Ar izcilu aktierdarbu rezultējās R. Kalniņa izvēle koķetās Austras lomu uzticēt neprofesionālei – dejotājai R. Razumai, kura līdz šim bija spēlējusi tikai epizodisku lomu Oļģerta Dunkera filmā “Tauriņdeja” (1971). Mietpilsoniskās Valentīnas lomā debitēja V. Straume. Debitanti bija arī R. Zagorskis centīgā grāmatveža Cēzara Caunes un A. Siliņš leitnanta un karjerista Edmunda Sausā lomā. Kolorītu nabadzīgās sievas Sausenes lomu filmā nospēlēja izcilā aktrise L. Freimane.

Filmas uzņemšana sākās 11.04.1972. Lielākā daļa filmas tika nofilmēta dekorācijās Rīgas kinostudijas paviljonā, filmas sākuma epizodi – karaspēka parādi – filmēja Pārdaugavā, Nagaiņa slazdu fabriku – Vecmīlgrāvī, ķieģeļu fabriku – Kuldīgas apkaimē. Filmēšanas process noritēja bez īpašiem šķēršļiem  – atšķirībā no vairākām iepriekšējām R. Kalniņa filmām, kino ražošanu uzraugošajām instancēm nebija būtisku iebildumu ne pret filmas sižetu, ne tās māksliniecisko risinājumu. 

Filmas  “Ceplis” pirmizrāde notika 07.12.1972. Rīgas kino namā, kam sekoja filmas izplatīšana visā Latvijā, kā arī ārpus tās robežām.

Filmas novērtējums kinomākslas kontekstā

Filmas pirmizrādei sekoja atzinīgas publikācijas tā laika LPSR presē. Kaut  daļā no tām filma tika analizēta atbilstoši ideoloģiskajām nostādnēm, uzsverot Cepli kā kapitālistisku plēsoņu, tomēr tika akcentētas arī filmas  mākslinieciskās kvalitātes. Ietekmīgais kino kritiķis Mihails Savisko žurnālā “Māksla” īpaši akcentēja M. Zariņa mūziku, pievēršot uzmanību arī dziesmai ar P. Rozīša vārdiem, ko restorāna epizodē izpilda dziedātāja M. Vilcāne. M. Savisko uzsvēra arī filmas vides – tērpu, aksesuāru, mēbeļu – autentiskumu un arī mūsdienīgumu. Filmu atzinīgi novērtēja kritiķis Ābrams Kleckins, kurš laikrakstā “Padomju Jaunatne” rakstīja, ka “pirmo reizi daudzu gadu laikā vienā filmā savienojušās mūsu kinostudijas labākās īpašības”. Kritiķe Silvija Līce laikrakstā “Literatūra un Māksla” atzina, ka tapusi P. Rozīša romāna cienīga filma, uzsverot, ka “pirmo reizi Rīgas kinostudijas filmā redzam tik smalku, atturīgu un mērķtiecīgi izturētu krāsas lietojumu”. 

2017. gadā veikta filmas “Ceplis” digitālā restaurācija. Filma ir iekļauta Latvijas kultūras kanonā un ir viena no 20. gs. nozīmīgākajām Latvijas kinomākslas vērtībām. Tapusi arī Latvijas televīzijas dokumentālā filma “Filmas arheoloģija. “Ceplis”” (2017, rež. Agita Cāne), kas stāsta par spēlfilmas “Ceplis” tapšanu.

Multivide

Aina no spēlfilmas “Ceplis”, 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs. 

Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Helga Dancberga Bertas lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

No kreisās: Helga Dancberga Bertas lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Aivars Siliņš Edmunda Sausā lomā, Regīna Razuma Austras Zīles lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

No kreisās: Aivars Siliņš Edmunda Sausā lomā, Regīna Razuma Austras Zīles lomā un Eduards Pāvuls Cepļa lomā spēlfilmā “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs.

No kreisās: Eduards Pāvuls Cepļa lomā un Regīna Razuma Austras Zīles lomā filmā “Ceplis”, 1972. gads.

No kreisās: Eduards Pāvuls Cepļa lomā un Regīna Razuma Austras Zīles lomā filmā “Ceplis”, 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”. 1972. gads.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzeja krājums.

No kreisās: Eduards Pāvuls, Rolands Kalniņš filmas "Ceplis" uzņemšanas laikā. 1972. gads.

No kreisās: Eduards Pāvuls, Rolands Kalniņš filmas "Ceplis" uzņemšanas laikā. 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: LKA Rīgas Kino muzejs.

Aina no spēlfilmas “Ceplis”, 1972. gads.

Fotogrāfs Aivars Čakste. Avots: Latvijas Kultūras akadēmijas Rīgas Kino muzejs. 

Saistītie šķirkļi:
  • “Ceplis”, spēlfilma
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • Eduards Pāvuls
  • kino Latvijā
  • Pāvils Rozītis
  • Rolands Kalniņš

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Matīsa, K., ‘Režisora Rolanda Kalniņa (1922–2022) spēlfilma “Ceplis”, 1972.’
  • Pīrāga, I., ‘Rolanda Kalniņa kinofilma “Ceplis”’
  • Spēlfilma “Ceplis”

Ieteicamā literatūra

  • Matīsa, K., Vecās, labās... Latviešu kinoklasikas 50 spožākās pērles, Rīga, Atēna, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pērkone, I., et al., Inscenējumu realitāte: Latvijas aktierkino vēsture, Rīga, Mansards, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rolanda Kalniņa telpa, autoru kolektīvs, Rīga, Neputns, 2018.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Dita Rietuma "“Ceplis”, spēlfilma". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/174374-%E2%80%9CCeplis%E2%80%9D,-sp%C4%93lfilma (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/174374-%E2%80%9CCeplis%E2%80%9D,-sp%C4%93lfilma

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana