AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 23. janvārī
Klāss Vāvere

Led Zeppelin II

grupas Led Zeppelin otrais albums (LP). Pirmizdevuma datums: 22.10.1969. (Amerikas Savienotajās Valstīs, ASV) un 31.10.1969. (Lielbritānijā); producents: Džimijs Peidžs (Jimmy Page); izdevējs: Atlantic Records

Saistītie šķirkļi

  • blūzs
  • Led Zeppelin
  • Led Zeppelin, albums
  • Led Zeppelin III
  • Roberts Plānts
  • smagais metāls
  • smagais roks
Led Zeppelin 1969. gada albums Led Zeppelin II.

Led Zeppelin 1969. gada albums Led Zeppelin II.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Sesijas
  • 3.
    Saturs
  • 4.
    Autorības kontroversija
  • 5.
    Vāka attēls
  • 6.
    Rezonanse
  • 7.
    Dziesmas
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Sesijas
  • 3.
    Saturs
  • 4.
    Autorības kontroversija
  • 5.
    Vāka attēls
  • 6.
    Rezonanse
  • 7.
    Dziesmas

Par spīti nelabvēlīgām preses atsauksmēm, 1969. gada sākumā izdotais grupas debijas albums Led Zeppelin un tam sekojušās turnejas izpelnījās plašu ievērību ar smago, blūzā balstīto roka skanējumu un saliedēti virtuozo koncertsniegumu, kas iezīmēja jaunu rokmūzikas attīstības virzienu.

Sekojot tolaik mūzikas industrijā izplatītai praksei, pirmo panākumu nostiprināšanai jau tā paša gada rudenī – desmit mēnešus pēc debijas LP – bija ieplānota grupas nākamā albuma iznākšana.

Sesijas

1969. gada lielāko daļu Led Zeppelin ar strauji augošiem panākumiem aizvadīja koncertturnejās ASV un, uzstājoties ar tādām amerikāņu grupām kā Vanilla Fudge; Iron Butterfly; Delaney & Bonnie un Three Dog Night, sniedza vairāk nekā 100 koncertu, kuros arvien biežāk aizēnoja par galvenajām zvaigznēm uzskatītos konkurentus. Aktīvās koncertdarbības dēļ otrā LP ieskaņošanu nācās veikt turneju pārbraucienu starplaikos – no aprīļa sākuma līdz augusta beigām grupa aizvadīja daudzas īsas, bet intensīvas ierakstu un miksējumu sesijas deviņās Londonas (Anglija), Losandželosas, Ņujorkas (abas ASV) un Vankūveras (Kanāda) studijās ar atšķirīga līmeņa tehnisko nodrošinājumu; vairumā sesiju ar grupu strādāja skaņu inženieris Edijs Kreimers (Eddie Kramer).

LP tapšanas laikā grupa saņēma uzaicinājumu piedalīties Vudstokas festivālā (Woodstock festival), no kura tā atteicās.

Saturs

Sākoties otrā LP ieskaņošanai, kopš Led Zeppelin rašanās vēl nebija pagājis pat gads, bet lielākā daļa agrīnā repertuāra jau bija iekļauta pirmajā LP, tādēļ brīvbrīžos starp koncertiem un ierakstiem vajadzēja sacerēt jaunas dziesmas. To pamatā nereti bija klasisku blūza skaņdarbu motīvi un koncertu improvizācijās radušies ģitāras rifi, kuru salikumi izstrādāti viesnīcu istabās un vietējās studijās. Saspringtais darba grafiks, turneju dzīvesveida specifika un radošās pašapziņas pieaugums grupai gan koncertos, gan studijā sniedza spontānu, brutāli tiešu enerģiju, kuras pirmreizīgā emocionālā intensitāte pārspēja gandrīz visu līdz tam radīto rokmūziku – ne velti šis bieži atzīts par Led Zeppelin “smagāko” albumu. Turpinot debijas LP aizsākto blūza, folka un dažbrīd arī psihedēlijas sintēzi ar skaļiem un agresīviem ģitāras rifiem, grupa panākusi vēl nebijuša līmeņa skaņas blīvuma, muzikālas dinamikas un virtuozitātes kombināciju, aizsākot vienu no izšķirošiem pavērsieniem smagā metāla agrīnajā evolūcijā (paši Led Zeppelin gan savu žanrisko piederību ar metālu nesaistīja).

Iespaidīgākais un slavenākais LP skaņdarbs ir to ievadošais Whole Lotta Love, kurā grandiozs, uzbrūkoši agresīvs Dž. Peidža ģitāras rifs sabalsojas ar erotiskas kaisles piesātinātu Roberta Plānta (Robert Plant) dziedājumu un Džona Pola Džounsa (John Paul Jones) un Džona Bonema (John Bonham) ritma tandēma drudžaino enerģiju, bet kulmināciju veido eksperimentāla trokšņu kolāža skaņdarba vidusdaļā. Saīsināta dziesmas versija tika izdota singlā, kas, sasniedzot topa virsotni Austrālijā un vairākās Eiropas valstīs, kā arī ceturto pozīciju ASV (Lielbritānijā Led Zeppelin singlus neizdeva), kļuva par grupas pirmo hitu un pacēla tās slavu jaunā līmenī. 

Līdzās vairākām ekspresīvām blūzroka dziesmām grupas oriģinalitāti un jaunās rokmūzikas māksliniecisko potenciālu demonstrē tādi skaņdarbi kā What Is and What Should Never Be; Heartbreaker; Living Loving Maid (She’s Just a Woman) un vairāku klausītāju paaudžu iecienīta instrumentāla kompozīcija Moby Dick. Tā sākas un noslēdzas ar jau ierasti izteiksmīgu instrumentālistu trio rifu, bet skaņdarba lielāko daļu veido tehniski virtuozs Dž. Bonema bungu solo, ko koncertos bundzinieks mēdza izvērst 20 un vairāk minūšu garumā. Savukārt tādas kompozīcijas kā Ramble On, un jo īpaši liriskā mīlas balāde Thank You, ko R. Plānts veltījis savai sievai, iezīmē grupas interesi par folkroka stilistiku, kas plašāk pārstāvēta nākamajā albumā Led Zeppelin III (1970).

Autorības kontroversija

Kaut Led Zeppelin visas LP dziesmas reģistrēja kā oriģinālkompozīcijas, Whole Lotta Love un albuma noslēgumā dzirdamās Bring It on Home, tāpat arī The Lemon Song mūzikā un tekstā izmantoti aizguvumi no klasiskiem blūziem You Need Love un Bring It On Home (abu autors Villijs Diksons, Willie Dixon) un Killing Floor (autors Haulins Vulfs, Howlin’ Wolf), ko grupa ievērojami pārveidojusi, papildinot ar atšķirīgiem rifiem, izvērstām solopartijām, tempa maiņām un pašsacerētiem motīviem, kas šiem skaņdarbiem sniedz principiāli jaunu muzikālo dramaturģiju un žanrisko identitāti. Turklāt Whole Lotta Love aranžējums ir stilistiski tuvāks nevis Madija Votersa (Muddy Waters) singlam You Need Love (1962), kas uzskatāms par V. Diksona sacerējuma oriģinālizpildījumu, bet gan angļu grupas The Small Faces dziesmai You Need Loving (1966), kas radīta V. Diksona dziesmas ietekmē, autorību piedēvējot Small Faces dalībniekiem.

Tomēr, tāpat kā vairāku Led Zeppelin debijas LP skaņdarbu gadījumā, arī šo dziesmu autorpiederība tika uzskatīta par strīdīgu, un jau 20. gs. 70. gadu sākumā H. Vulfs tika atzīts par The Lemon Song līdzautoru (dažos tā laika izdevumos dziesma pat iekļauta ar nosaukumu Killing Floor, H. Vulfu – ar īsto vārdu Česters Bērnets, Chester Burnett – minot kā vienīgo autoru). Savukārt 80. gadu vidū pēc V. Diksona pārstāvju ierosinātās tiesvedības viņš tika atzīts (vienojoties bez tiesas sprieduma) par abu pārējo dziesmu līdzautoru; 2014. gadā klajā laistā remāsterētā Led Zeppelin II izdevumā V. Diksons minēts kā Bring It On Home vienīgais autors.

Vāka attēls

LP vāka noformējumā izmantota pārveidota Pirmā pasaules kara laika fotogrāfija, kurā sākotnēji bijuši redzami vācu armijas Gaisa spēku iznīcinātāju 11. eskadriļas lidotāji, t. sk. viens no slavenākajiem kara pilotiem Manfreds fon Rihthofens (Manfred von Richthofen, zināms arī kā Sarkanais barons, Roter Baron), kuram tiek piedēvētas uzvaras 80 gaisa cīņās. Pielietojot kolāžas un fotomontāžas tehnikas, vāka autors Deivids Džunipers (David Juniper) vairāku pilotu sejas fotogrāfijā nomainījis ar Led Zeppelin mūziķu portretiem (pirmajā rindā sēž Dž. P. Džounss, aiz viņa tup Dž. Peidžs un R. Plānts, bet kā pirmais no labās puses stāv Dž. Bonems). Sejas mainītas vēl vairākām personām, taču to “jaunās identitātes” ir neskaidras un dažādos avotos atšifrētas atšķirīgi. Piemēram, otro personu (no kreisās) otrajā rindā D. Džunipers atzinis par džeza trompetistu Mailzu Deivisu (Miles Davis), taču vairums mūzikas vēsturnieku uzskata, ka tas ir blūzmenis Blainds Villijs Džonsons (Blind Willie Johson) vai viņa kolēģis Sonijs Bojs Viljamsons (Sonny Boy Williamson). Tāpat D. Džunipers stāstījis, ka otrajā rindā kā otro no labās puses iemontējis astronautu Nīlu Ārmstrongu (Neil Armstrong), taču īstenībā tur redzams amerikāņu astronauts Frenks Bormans (Frank Borman). Attēlā saglabātas arī dažu vācu lidotāju sejas (t. sk. M. fon Rihthofens – augšējā rindā, vidū), taču tās papildinātas ar bārdām, ūsām un saulesbrillēm. Turklāt oriģinālajā fotogrāfijā M. fon Rihthofens sēž kaujas lidmašīnas kabīnē, taču uz skaņuplates vāka tās vietā redzams stilizēts cepelīna siluets.

Rezonanse

Led Zeppelin II iznākšanas laikā daudzi kritiķi pret smago roku joprojām izturējās noliedzoši, tādēļ tas, tāpat kā grupas debijas LP, izpelnījās pārsvarā nesaudzīgu mūzikas preses vērtējumu. Daudz atzinīgāk to uzņēma publika – LP sasniedza Nr. 1 pozīciju Lielbritānijā un vēl sešās valstīs. 1969. gada pēdējās dienās tas izvirzījās arī ASV topa vadībā, ko ar pārtraukumiem saglabāja septiņas nedēļas, šajā laikā līderpozīcijā divreiz nomainot The Beatles albumu Abbey Road; trešajā vietā tobrīd atradās The Rolling Stones albums Let It Bleed – vēlāk mūzikas apskatnieki kā spilgtu laikmeta zīmi komentēja faktu, ka, tuvojoties jaunai desmitgadei, Led Zeppelin II triumfs apliecinājis arī vadošo mūzikas tendenču maiņu un jaunu roka mākslinieciskās evolūcijas stadiju, kas kulminēja 70. gadu sākumā.

Līdz ar mūzikas tālāko attīstību būtiski mainījās arī roka kritikas vērtējums, un nākamajās desmitgadēs Led Zeppelin II kļuva par vispāratzītu žanra vērtību. 2003. gadā pirmoreiz publicētajā žurnāla Rolling Stone 500 visu laiku ievērojamāko albumu sarakstā (500 Greatest Albums of All Time) tas ierindots 75. vietā; šā reitinga vēlākajās versijās 2012. un 2020. gadā tas minēts 79. un 123. vietā.

Dziesmas

1. puse

 

 

Nr. p. k.

Nosaukums

Autors

1.

Whole Lotta Love

Dž. Bonems / Dž. P. Džounss / Dž. Peidžs / R. Plānts / V. Diksons

2.

What Is and What Should Never Be

Dž. Peidžs / R. Plānts

3.

The Lemon Song

Dž. Bonems / Dž. P. Džounss / Dž. Peidžs / R. Plānts / Č. Bērnets

4.

Thank You

Dž. Peidžs / R. Plānts

2. puse

 

1.

Heartbreaker

Dž. Bonems / Dž. P. Džounss / Dž. Peidžs / R. Plānts

2.

Living Loving Maid (She’s Just a Woman)

Dž. Peidžs / R. Plānts

3.

Ramble On

Dž. Peidžs / R. Plānts

4.

Moby Dick

Dž. Bonems / Dž. P. Džounss / Dž. Peidžs

5.

Bring It On Home

Dž. Bonems / Dž. P. Džounss / Dž. Peidžs / R. Plānts / V. Diksons

Multivide

Led Zeppelin 1969. gada albums Led Zeppelin II.

Led Zeppelin 1969. gada albums Led Zeppelin II.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Led Zeppelin 1969. gada albums Led Zeppelin II.

Fotogrāfs Klāss Vāvere.  

Saistītie šķirkļi:
  • Led Zeppelin II
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • blūzs
  • Led Zeppelin
  • Led Zeppelin, albums
  • Led Zeppelin III
  • Roberts Plānts
  • smagais metāls
  • smagais roks

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • “Led Zeppelin” tīmekļa vietne
  • Goodman, W., Billboard, ‘Led Zeppelin’s ‘Led Zeppelin II’ Turns 50: Ranking the Tracks’, 22.10.2019.
  • Scavieli, T., Classic Rock History, ‘Looking Back At Led Zeppelin’s Masterpiece Led Zeppelin II’, 2019.

Ieteicamā literatūra

  • Editors of Uncut, Led Zeppelin: The Ultimate Music Guide, 2015.
  • Pilkington, S., On track… Led Zeppelin. Every Album, Every Song, Sonicbond Publishing, 2022.
  • Popoff, M., Led Zeppelin: Album by Album. All the Albums, All the Songs, expanded edition, Chartwell Books, 2022.
  • Q Special edition, Led Zeppelin: Inside the Ultimate Rock’n’Roll Band, 2003.
  • Vāvere, K., Led Zeppelin: Mūzika, cilvēki un simboli, Rīga, Mansards, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Klāss Vāvere "Led Zeppelin II". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/179066-Led-Zeppelin-II (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/179066-Led-Zeppelin-II

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana