AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 2. novembrī
Andris Vecumnieks

simfonija

(sengrieķu simphōnía , συμφωνία ‘saskaņa, saskanīgs skanējums, saskanība, vienība’; angļu symphony, vācu die Simfonie, franču symphonie, krievu симфония)
apjomīgākais 18.–21. gs. instrumentālā skaņdarba veids, kurā pārņemta no sakrālās mesas ideja caur mūziku paust pasaules uztveres modeli un kas mūsdienās pieskaņots laicīgam skatījumam

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • simfoniskais orķestris

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Simfonijas uzbūve
  • 3.
    Galvenie simfonijas virzieni un žanriskie tipi
  • 4.
    Simfonijas izveidošanās un attīstība
  • 5.
    Simfonijas raksturojums 21. gs.
  • 6.
    Nozīmīgākie simfoniju komponisti
  • 7.
    Nozīmīgākās iestādes
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Simfonijas uzbūve
  • 3.
    Galvenie simfonijas virzieni un žanriskie tipi
  • 4.
    Simfonijas izveidošanās un attīstība
  • 5.
    Simfonijas raksturojums 21. gs.
  • 6.
    Nozīmīgākie simfoniju komponisti
  • 7.
    Nozīmīgākās iestādes
Kopsavilkums

Tradicionālajā klasiskajā izpratnē simfonija ir skaņdarbs orķestrim, kurš sastāv no četrām kontrastējošām daļām – “četri stāsti par cilvēku”, un katrā no simfonijas cikla daļām tiek reprezentēti četri dažādi cilvēka esības rakursi:

1) darbības cilvēks (Homo agens) – visbiežāk ātra, dinamiska un aktīva daļa;

2) saprāta cilvēks (Homo sapiens) – visbiežāk lēna daļa;

3) spēles cilvēks (Homo ludens) – visbiežāk deja (gavote, menuets, lendlers, valsis u. c.) vai aktīvs skerco;

4) sabiedrības cilvēks (Homo communis) – visbiežāk ātra, dinamiska un aktīva daļa.

Simfonijai (atšķirība no mesas teocentrisma) ir raksturīgs antropocentrisms – uz cilvēku centrēts pasaules modelis. Simfonija visbiežāk ir apjomīgs, instrumentāls skaņdarbs, ko atskaņo orķestris; reizumis simfonijās ir iekļautas arī vokālās daļas.

Simfonijas uzbūve

Gandrīz vienmēr simfonijas 1. daļa ir rakstīta sonātes (allegro) formā, kas raksturo tā laika Georga Vilhlema Frīdriha Hēgeļa (Georg Wilhelm Friedrich Hegel) dialektikas ideju – divu tēmu (tēze un antitēze) eksponēšana, sadursme, konfrontācija, cīņa un atrisinājums, rezultāts (sintēze). Tas izpaužas obligātajā minimālajā sonātes formas uzbūvē:

1. fāze – ekspozīcija

2. fāze – izstrādājums

3. fāze – reprīze

Divu kontrastējošu tēmu pretstatījums:

a) tēma Nr. 1 (galvenā partija) – enerģiska, dzīvīga, kā atspere;

b) tēma Nr. 2 (blakus partija) – maiga, liriska;

katra tēma – citā tonalitātē.

Divu tēmu mijiedarbe, konflikts, cīņa, izaugsme.

Divu tēmu saskaņa un izlīdzinātība (abas tēmas vienā tonalitātē).

Bez šīm fāzēm iespējama arī ievadošā (ievads) un noslēdzošā (koda) daļa, kā arī 1. un 3. fāzes papildināšana ar saistījuma un noslēguma partijām un atteikšanās no izstrādājuma vai tā aizvietošana ar epizodi.

Pilna sonātes ( allegro) formas shēma:

Ievads

Ekspozīcija

Izstrādājums

Reprīze

Koda

Operas uvertīras funkcionālā nozīme – sagaidīt klausītājus

Tematisma eksponēšana

Tēmu attīstība un transformācija (izmaiņas)

Gan atkārtojums (lai klausītājs atceras tēmas), gan rezultāts

Visas tēmas – pamattonalitātē (vai vienvārda mažorā)

Rezumējums

Bēthovena koda – otrs izstrādājums

Var arī nebūt

  • Galvenā partija
  • Saistījuma partija
  • Blakus partija
  • Noslēguma partija
  • Ekspozīcijas atkārtojums
  • Izstrādājums
  • Epizode
  • Bez izstrādājuma (ja nav liels kontrasts vai konflikts)
  • Dinamizētā reprīze
  • Saīsinātā reprīze
  • Formas elementu pārstatījums reprīzē – spoguļreprīze

Var arī nebūt

Galvenie simfonijas virzieni un žanriskie tipi

Vēsturiskās attīstības laikā ir veidojušie ļoti daudzi simfonijas virzieni gan saturiski dramaturģiskajā, gan nacionāli specifiskajā aspektā. Kā galvenos var minēt:

1) tautiski žanriska simfonija (iezīmīgs pārstāvis Jozefs Haidns, Franz Joseph Haydn);

2) liriski dramatiska simfonija (iezīmīgs pārstāvis Volfgangs Amadejs Mocarts, Wolfgang Amadeus Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart);

3) heroiski dramatiska (iezīmīgs pārstāvis Ludvigs van Bēthovens, Ludwig van Beethoven);

4) episki heroiskā simfonija (iezīmīgs pārstāvis Aleksandrs Borodins, Александр Порфирьевич Бородин);

5) episki monumentālā simfonija (iezīmīgs pārstāvis Aleksandrs Glazunovs, Александр Константинович Глазунов, Žans Sibēliuss, Jean Sibelius);

6) liriski psiholoģiska simfonija (iezīmīgs pārstāvis Johanness Brāmss, Johannes Brahms, Pēteris Čaikovskis, Пётр Ильич Чайкoвский);

7) liriski monumentāla simfonija (iezīmīgs pārstāvis Antons Brukners, Josef Anton Bruckner, Gustavs Mālers, Gustav Mahler);

8) liriski episka simfonija (iezīmīgs pārstāvis Jānis Ivanovs);

9) psiholoģiski monumentālā simfonija (iezīmīgs pārstāvis Dmitrijs Šostakovičs, Дмитрий Дмитриевич Шостакович) un citi.

Simfonijas izveidošanās un attīstība

Žanra aizsākumi meklējami jau renesanses un baroka laikmetā Andrea Gabrielli (Andrea Gabrielli) daiļradē. Klasiskās simfonijas žanra priekštecis ir instrumentāls (orķestra) mūzikas žanrs sinfonia, kurš 17. gs. un 18. gs. sākumā tika lietots kā “atvēršanas mūzika” (uvertīra) pirms operām, kantātēm u. c. vokāli simfoniskiem darbiem, pakāpeniski ieguva aizvien lielāku autonomiju un klasicisma laikmetā transformējās par simfonijas žanru. Ievērojamākos darbus šajā žanrā rakstījuši Džovanni Sammartini (Giovanni Battista Sammartini) un Johana Sebastiāna Baha (Johann Sebastian Bach) dēli. 

Sinfonia transformācijas par simfoniju saistās ar Manheimas skolas (Mannheimer Schule) komponistu darbību (Johans Štāmics, vācu Johann Wenzel Anton Stamitz, čehu Jan Václav Antonín Stamic; Francs (Františeks) Benda, Franz (František) Benda, Jozefs Mislivečeks, Josef Mysliveček u. c.), kas ir inspirāciju pamats klasicisma laikmeta simfoniskajiem meklējumiem un žanra aktualizācijai. J. Haidna un V. A. Mocarta daiļradē bija vērojama žanra sistematizācija un standartizācija; nostabilizējās klasiskais simfonijas četrdaļu cikls un sonātes [allegro] forma, kā arī veidojās dažādi simfonijas dramaturģijas un koncepcijas tipi atbilstoši komponista vēstījuma saturam.  

Jauns radikāls un revolucionārs pavērsiens notika L. van Bēthovena daiļradē, kuram simfonija kļuva par sociālu vēstījumu un no sākotnējā izklaides funkcionālā izmantojuma pārvērtās par filozofisku, analītisku un konceptuālu žanru.

Romantisma laikā turpinājās simfonijas intensīva attīstība gan vācu – austriešu (Francs Šūberts, Franz Peter Schubert, Fēlikss Mendelsons, Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, A. Brukners, J. Brāmss), gan arī nacionālo skolu komponistu daiļradē (Francijā Hektors Berliozs, Louis-Hector Berlioz, Sezārs Franks, César-Auguste-Jean-Guillaume-Hubert Franck; Čehijā Antonīns Dvoržāks, Antonín Leopold Dvořák, Bohuslavs Martinū, Bohuslav Jan Martinů; Polijā Mečislavs Karlovičs, Mieczysław Karłowicz, Karols Šimanovskis, Karol Maciej Szymanowski; Krievijā A. Borodins, P. Čaikovskis, Aleksandrs Skrjabins, Александр Николаевич Скрябин, Sergejs Rahmaņinovs, Сергей Васильевич Рахманинов, A. Glazunovs; Somijā Ž. Sibeluss; Zviedrijā Hugo Alvfēns, Hugo Emil Alfvén, Francs Bervalds, Franz Adolf Berwald; Dānijā Karls Nīlsens, Carl Nielsen, u. c.). Šajā laikā simfonija kļuva daudzveidīgāka gan formas, gan satura ziņā. Notika gan žanra monumentalizācija (A. Brukners, G. Mālers), gan arī radās žanra alternatīvas – viendaļīgā simfoniskā poēma (Ferenca Lista, Franz (Ferenc) Listzt, “Prelīdes”, Les Préludes), kurā apvienojas un koncentrējas klasicisma laika sonātes cikla un sonātes forma, simfoniskā svīta (Nikolajs Rimskis-Korsakovs, Николай Андреевич Римский-Корсаков, “Šeherezade”, Шехерезада, u. c.). Romantisms piedāvā arī mūzikas un literatūras tēlainības sintēzi, kur noteicošais ir programmatisms – verbālais literārais vēstījums. Romantiskās simfonijas virsotne – G. Mālera daiļrade, kuram simfonija ir pasaules pārveides idejas filozofisks vēstījums. 

Simfonijas raksturojums 21. gs.

Pēc impresionisma un ekspresionisma virziena “klusuma” perioda, kad simfonijas žanrs zaudēja savu aktualitāti, simfonijas jauna atdzimšana ir saistāma ar neoklasicisma periodu. Pauls Hindemits (Paul Hindemith) aktualizēja simfonijas klasicistisko veidolu, uzbūvi un saturu, savukārt Igors Stravinskis (Игорь Фёдорович Стравинский) atjaunināja baroka laika sākotnējo žanra izpratni – sinfonia.

20. gs. jauns žanra uzplaukums saistās ar D. Šostakoviča vārdu, kuram pateicoties simfonija kļūst par sociāli politisku tēmu un aktuālu problēmrisinājuma iespēju un notiek intensīvas žanra globalizācijas tendences (Sergejs Prokofjevs, Сергей Сергеевич Прокофьев, Nikolajs Mjaskovskis, Николай Яковлевич Мясковский, Artūrs Onegērs, Arthur Honegger u. c.). Liela nozīme žanra inovatizācijā bija Olivjē Mesiānam (Olivier Messiaen) un Lučāno Berio (Luciano Berio) simfonijām, kuras piedāvā jaunus žanra stilistisko un konceptuālos risinājumus.

Tajā pašā laikā notika arī radikāla simfonijas žanra modifikācija un lakonizācija, simfonijai reducējoties un sintezējoties tādos žanros kā sinfonietta, kamersimfonija, simfonija stīgām, mazā simfonija (sinfonia brevis), koncertsimfonija, simfonija koncerts un citos.

Mūsdienās simfonijas žanrs ir ļoti plašs savā daudzveidībā un raksturojumā; tas ietver gan vokālo elementu klātbūtni (solisti, koris), gan arī neakadēmiskās un tradicionālās mūzikas elementus. Žanra piederību nosaka darba saturs, dramaturģija un koncepcija, kas simfonijās vienmēr raksturojas ar nopietnu un aktuālu tēmu risinājumu globālā kontekstā.

Nozīmīgu vietu simfonijas žanrs ieņem arī latviešu mūzikas kontekstā. Latvijas kultūras kanonā ir ierakstīta J. Ivanova 21 simfonija, taču simfonijai nozīmīga vieta ir arī Ādolfa Skultes, Artūra Grīnupa, Ģederta Ramana, Tālivalža Ķeniņa, Romualda Grīnblata, Imanta Kalniņa, Romualda Kalsona, Ilonas Breģes, Andra Vecumnieka, Pētera Vaska u. c. komponistu daiļradē. Pateicoties Latvijas Valsts Filharmonijas kamerorķestra un orķestru Sinfonietta Riga un Sinfonia Concertante iniciatīvām, Latvijā ļoti aktuāls 20. un 21. gs. mijā ir kļuvis kamersimfonijas žanrs.

Nozīmīgākie simfoniju komponisti

Komponists

Simfonisma tips

Nozīmīgākais darbs

Dž. B. Sammartīni (vairāk nekā 78)

Sinfonia

J. Misļivečeks (vairāk nekā 55)

Sinfonia

Karls Fīlips Emanuels Bahs (vairāk nekā 22)

(Karl Philipp Emmanuel Bach)

Sinfonia

J. Haidns (vairāk nekā 104)

Tautiski žanriskais

  • 12 Londonas simfonijas

V. A. Mocarts (vairāk nekā 41)

Liriski dramatiskais

  • Simfonija [Nr. 25] g moll
  • Simfonija [Nr. 29] A Dur
  • Simfonija [Nr. 39] Es Dur
  • Simfonija [Nr. 40] g moll
  • Simfonija [Nr.41] C Dur

L. van Bēthovens (vairāk nekā 9)

Heroiski dramatiskais

  • Trešā simfonija Es Dur “Heroiskā” (Eroica)
  • Piektā simfonija c moll
  • Sestā simfonija F Dur “Pastorālā” (Pastorale)
  • Devītā simfonija d moll

F. Bervalds (4+1)

Romantisms

  • Ceturtā simfonija Es Dur (“Vienkāršāsimfonija”, Sinfonienaïve)

F. Šūberts (8)

Liroepika, liriskais dziesmveida romantiskais simfonisms

  • Simfonija h moll Nepabeigtā
  • Simfonija C Dur Lielā

H. Berliozs (5)

Programmatiskā simfonija

  • “Fantastiskā simfonija” (Symphoniefantastique) CDur

J. Brāmss (4)

Liriski episkais, liriski psiholoģiskais

  • Ceturtā simfonija e moll

S. Franks (1)

Liriski episkais, liriski psiholoģiskais

  • Simfonija d moll

          A. Brukners (9+2)

Liriski monumentālais

  • Trešā simfonija- d moll
  • Septītā simfonija A Dur
  • Devītā simfonija d moll

A. Borodins (2½ )

Episki heroiskais

  • Otrā simfonija “Varoņu” (Богатырская) h moll

P. Čaikovskis (6+1)

Liriski psiholoģiskais

  • Ceturtā simfonija f moll
  • Piektā simfonija e moll
  • Sestā simfonija h moll “Patētiskā” (Патетическая)

A. Dvoržāks (9)

Liriski episkais, liriski psiholoģiskais

  • Devītā simfonija e moll “No jaunās pasaules” (Z nového světa; From the New World)

G. Mālers (10)

Liriski monumentālais

  • Pirmā simfonija d moll
  • Piektā simfonija cis moll
  • Devītā simfonija d moll

K. Nilsens (6)

Modernisms

  • Piektā simfonija Es Dur

A. Glazunovs (9)

Episki monumentālais

  • Piektā simfonija B Dur

Ž. Sibēliuss (7)

Episki monumentālais

  • Otrā simfonija D Dur

Hugo Alvēns (5)

(Hugo Emil Alfvén)

Liriski episkais

  • Ceturtā simfonija c moll “No vistālākajām šērām” (Fromthe Outskirts of the Archipelago; FrånHavsbandet)

M. Karlovičs (1)

Neofolklorisms

  • Pirmā simfonija e moll “Atdzimšana” (Odrodzenie)

N. Mjaskovskis (21)

Episki monumentālais

  • Sestā simfonija es moll
  • 21. simfonija fis moll

K. Šimanovskis (4)

Impresionisms

  • Trešā simfonija “Dziesma par nakti” (Pieśń o nocy)
  • Ceturtā simfonija SinfoniaConcertante klavierēm ar orķestri

B. Martinū (6)

Modernisms / neoklasicisms

  • Sestā simfonija “Simfoniskās fantāzijas” (Symfonické fantazie H. 343)

S. Prokofjevs (7)

Sociāli humānais

  • Pirmā simfonija “Klasiskā D Dur” (Классическая)
  • Piektā simfonija B Dur
  • Septītā simfonija cis moll

A. Onegērs (5)

Sociāli humānais

  • Otrā simfonija D Dur
  • Trešā simfonija “Liturģiskā” / (Symphonie Liturgique)

O. Mesiāns (1)

Modernisms

  • Simfonija Turangalila (Turangalila)

P. Hindemits (5)

Neoklasicisms

  • Simfonija “Mākslinieks Matiss” (Mathisder Mahler) G Dur

Ārons Koplends (3) (Aaron Copland)

Monumentālais

  • Trešā simfonija E Dur

L. Berio (1)

Postmodernisms

  • Simfonija

D. Šostakovičs (15)

Psiholoģiski monumentālais

  • Piektā simfonija d moll
  • 15. simfonija A Dur

J. Ivanovs (21)

Liriski episkais

  • Astotā simfonija h moll
  • 20. simfonija h moll

Vitolds Lutoslavskis (4) (Witold Roman Lutosławski)

Aleatorika

  • Ceturtā simfonija

T. Ķeniņš (8)

Modernisms, neoklasicisms

  • Astotā simfonija

Henriks Gureckis (4) (Henryk Mikołaj Górecki)

Jaunais garīgums (minimālisms)

  • Trešā simfonija “Žēlabu dziesma” (Symfoniapieśni żałosnych)

Kšištofs Pendereckis (8) (Krzysztof Eugeniusz Penderecki)

Sonorika

  • Septītā simfonija “Septiņi Jeruzalemes vārti” (Siedem bram Jerozolimy; Seven Gates of Jerusalem)

Alfrēds Šnitke (9+1) (Альфре́д Га́рриевич Шни́тке)

Polistilistika

  • Pirmā simfonija

I. Stravinskis (5)

Neoklacisms;

Concerto grosso

  • Psalmu simfonija (Simphony of Psalms)
  • Simfonija trijās kustībās (Simphony in Three Movements)

Nozīmīgākie atskaņotājmākslinieki

Pasaules slavenākie diriģenti, kuru ieguldījums simfonijas žanra popularizēšanā ir ievērojams pasaules kontekstā, ir: Artūro Toskanīni (Arturo Toscanini), Vilhelms Furtvenglers (Wilhelm Furtwängler), Šarls Minšs (Charles Munch), Jūdžins Ormandi (Eugene Ormandy), Oigens Johums (Eugen Jochum), Jevgēņijs Mravinskis (Евгений Александрович Мравинский), Herberts fon Karajans (Herbert von Karajan), Serdžu Čelibidake (Sergiu Celibidache), Leonards Bernstains (Leonard Bernstein), Žoržs Pretrs (Georges Prêtre), Kurts Mazūrs (Kurt Masur), Lorins Māzels (Lorin Varencove Maazel), Klaudio Abado (Claudio Abbado), Jevgeņijs Svetlanovs (Евгений Фёдорович Светалнов), Herberts Blomsteds (Herbert Thorson Blomstedt), Bernards Haitinks (Bernard Johan Herman Haitink), Genādijs Roždestvenskis (Геннадий Николаевич Рождественский), Vladimirs Fedosejevs (Владимир Иванович Федосеев), Seidzi Odzava (Seiji Ozawa), Nēme Jervi (Neeme Järvi), Rikardo Muti (Riccardo Muti), Daniels Bārenboims (Daniel Barenboim), Mariss Jansons, Ivāns Fišers (Iván Fischer), Semjons Bičkovs (Семён Маевич Бычков), Valērijs Gergijevs (Валерий Абисалович Гергиев), Saimons Retls (Simon Rattle), Kristiāns Tīlemans (Christian Thielemann), Pāvo Jervi (Paavo Järvi), Andris Nelsons un citi.

Nozīmīgākās iestādes

Valsts

Orķestris

Koncertzāle

Vācijā

Berlīnes filharmoniķi

(Berliner Philharmoniker)

Berlīnes filharmonija

(Berlīner Philharmonie)

Saksijas Valsts kapela

(Sächsische Staatskapelle Dresden)

Drērzdenes semperopera

(Semperoper Dresden)

Leipcigas Gewandhaus orķestris (Gewandhausorchester Leipzig)

Gewandhaus zāle

Bavārijas Radio orķestris

(Bayrischer Rundfunk Orchestra)

Herkulesa zāle (Herkulessaal) Minhenē

Austrijā

Vīnes filharmoniķi

(Wiener Philharmoniker)

Vīnes Mūzikas biedrības zāle

(Haus des Wiener Musikvereins)

Nīderlandē

Karaliskais Concertgebouw orķestris

(Koninklijk Concertgebouworkest)

Amsterdamas Karaliskā Concertgebouw koncertzāle

(Amsterdam Concertgebouw; Koninklijk Concertgebouw)

Šveicē

Cīrihes Tonhalles orķestris

(Tonhalle-Orchester Zürich)

Tonhalles koncertzāle

(Tonhalle concert hall)

Francijā

Parīzes orķestris

(L’Orchestre de Paris)

Parīzes filharmonija

(Philharmonie de Paris)

Krievijā

J. Svetlanova Valsts akadēmiskais Krievijas simfoniskais orķestris

(Государственный академический симфонический оркестр России имени Е.Ф. Светланова)

Maskavas Konservatorijas Lielā zāle

(Большой зал Московской консерватории)

Sanktpēterburgas filharmonijas Akadēmiskais simfoniskais orķestris

(Академический симфонический оркестр Санкт-Петербургской филармонии)

Sanktpēterburgas filharmonijas Lielā zāle

(Большой зал Санкт-Петербургской филармонии)

Marijas teātra simfoniskais orķestris

(Симфонический оркестр Мариинского театра)

Marijas teātra koncertzāle

(Концертный зал Мариинского театра)

ASV

Ņujorkas filharmoniķi

(New York Philharmonic)

Linkolna centrs

(Lincoln Center)

Bostonas simfoniskais orķestris

(Boston Symphony Orchestra)

Bostonas simfoniskā koncertzāle

(Boston Symphony Hall)

Čikāgas simfoniskais orķestris

(Chicago Symphony Orchestra)

Čikāgas simfoniskais centrs

(Chicago Symphony Center)

Filadelfijas orķestris

(Philadelphia Orchestra)

Kimmela mākslas centrs

(Kimmel Center for the Performing Arts)

Klīvlendas orķestris

(Clevland Orchestra)

Severance zāle (Severance Hall)

Losandželosas filharmoniķi

(Los Angeles Philharmonic)

Volta Disneja koncertzāle

(Walt Disney Concert Hall)

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • simfoniskais orķestris

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Cuyler, L., The Symphony, Second Edition, Detroit Monographs in Musicology, Studies in Music 16. Warren, Michigan, Harmonie Park Press, 1995.
  • Holman, K., The Orchestra. A Very Short Introduction, Oxford, Oxford University Press, 2012.
  • Kārkliņš, L, Simfoniskā mūzika Latvijā, Rīga, Liesma, 1990.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lawson, C., The Cambridge Companion to the Orchestra, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.
  • ‘Symphonie’, The New Oxford Dictionary of Music, Oxford, Oxford University Press, 2012.
  • Stedman, P., The Symphony, Second edition, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1992.
  • Steinberg, M., The Symphony. A Listener`s Guide, Oxford, New York, Oxford University Press, 1995.
  • Арановский, М. Г., Симфонические искания, Исследовательские очерки, Лениниград, Советский композитор, 1979.
  • Друскин, М. С., Парадокс симфонии: Очерки. Статьи. Заметки. Ленинград, Советский композитор, 1987.
  • 111 симфоний, КультИнформ, Санкт-Петербург, Прес Санкт-Петербург, 2000.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Andris Vecumnieks "Simfonija". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/195275-simfonija (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/195275-simfonija

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana