Teātra dibināšana Zviedrijas kultūras vēsturē noslēdza pārejas posmu no galma teātra uz plašākai publikai pieejamu teātri, kas norisinājās 18. gs. gaitā. Nozīmīga loma šajā procesā bija vispārējai skatuves kultūras izaugsmei, kā arī ārzemju, it īpaši franču, profesionālo aktieru darbībai Zviedrijā. Karaliskais dramatiskais teātris tika izveidots 1788. gadā, kad karalis Gustavs III (Gustav III) piešķīra tam pastāvīga ansambļa funkcijas, atdalot dramatiskā teātra trupu no jau agrāk eksistējušā Karaliskā teātra (Kungliga Teatern), kurā tika uzvestas gan operas, gan dramaturģiski darbi. Viens no teātra mērķiem bija veicināt zviedru valodas un literatūras attīstību, un pirmajos darbības gados tajā tika iestudētas arī Gustava III vēsturiskās lugas, kas bija tapušas sadarbībā ar dzejnieku Juhanu Kellgrēnu (Johan Henrik Kellgren), piesaistot to skatuves interpretācijām komponistu Juhanu Gotlību Naumanu (Johann Gottlieb Naumann) un ieguldot uzvedumos ievērojamus līdzekļus. Nopietns trieciens teātra attīstībai bija karaļa nogalināšana masku balles laikā Stokholmas Karaliskajā operā 1792. gadā. Tomēr 1793. gadā teātra darbība tika atjaunota. Uzvedumiem sākotnēji tika izmantoti agrākie tenisa korti un vēlāk arsenāla celtne. 1819. gadā pirmo reizi Karaliskajā dramatiskajā teātrī tika iestudēta Viljama Šekspīra (William Shakespeare) luga – traģēdija “Hamlets, dāņu princis” (Hamlet, Prince of Denmark, 1601). Hamleta lomu atveidoja trupas vadošais aktieris Gustavs Obergsons (Gustaf Åbergson), bet Horāciju – populārs komisko lomu tēlotājs Larss Hjortsbergs (Lars Hjortsberg).
1825. gadā teātra ēkā izrādes laikā izcēlās ugunsgrēks, un tā pilnībā izdega. Turpmākajās desmitgadēs dramatiskā teātra izrādes notika vienās telpās ar Karalisko operu (Kungliga Operan). Līdzās operas ēkai jauna Karaliskā dramatiskā teātra mājvieta tika uzbūvēta tikai 1863. gadā. Jau 19. gs. 70. gadu sākumā šeit tika uzvestas dramaturga Augusta Strindberga (Johan August Strindberg) pirmās lugas, tomēr mākslinieciski pilnvērtīgi viņa darbu iestudējumi īstenojās tikai 20. gs. Viens no pirmajiem veiksmīgajiem A. Strindberga interpretiem, sākot ar lugas “Uz Damasku” (Till Damaskus, I–II 1898, III 1901) pirmās daļas iestudējumu 1900. gadā, bija režisors Emīls Grandisons (Emil Grandison), kurš uzvedumu tapšanā cieši sadarbojās ar autoru.
1888. gadā Karaliskais dramatiskais teātris tika denacionalizēts, un gandrīz divas desmitgades par to rūpējās aktieru pašpārvalde. 20. gs. sākumā teātris atguva valsts subsīdijas, kas nodrošināja tā attīstību un izaugsmi. 1908. gadā tika uzsākts darbs jaunuzceltā jūgendstila ēkā prestižā Stokholmas rajonā Nybroplan, kas ievadīja jaunu posmu teātra darbībā. Atklāšanas uzvedumam tika izvēlēta A. Strindberga luga “Meistars Ulofs” (Mäster Olof, 1872). Celtnē ir izveidotas piecas skatuves, no kurām plašākā ir ar 770 vietām skatītāju zālē, un tā ir teātra mājvieta arī 21. gs.

Karaliskais dramatiskais teātris Stokholmas rajonā Nybroplan. 1925. gads.
Avots: digitaltmuseum.se/Jūras vēstures muzejs (Sjöhistoriska museet).
Teātra panākumos noteicoša ietekme bijusi augstajam aktiermeistarības līmenim, ko sekmēja Karaliskā dramatiskā teātra aktieru skola (Kungliga Dramatiska Teaterns Elevskola), kura darbojās no 1787. līdz 1967. gadam, sagatavojot vairākus izcilākos teātra māksliniekus. Jau trīs gadus pirms pēdējā ar teātri saistītā izlaiduma skola tika nošķirta no tā kā patstāvīga administratīva struktūra.
Būtiska loma teātra attīstībā bijusi A. Strindberga dramaturģijas atkārtotām interpretācijām, kā arī norvēģu rakstnieka Henrika Ibsena (Henrik Johan Ibsen) un vācu dramaturga, episkā teātra principu iedibinātāja Bertolta Brehta (Bertolt Brecht) lugu iestudējumiem. 20. gs. vidū Karaliskajā dramatiskajā teātrī tapa amerikāņu rakstnieka Jūdžina O’Nīla (Eugene O’Neill) darbu pirmuzvedumi, tostarp jau pēc autora nāves izrādītā luga “Garās dienas ceļš uz nakti” (Long Days Journey Into Night, 1956).
Mūsdienās Karaliskais dramatiskais teātris pilda valsts pasūtījumu, iestudējot klasisko dramaturģiju, laikmetīgās zviedru lugas un starptautiskajā apritē nozīmīgus darbus, kā arī izrādes bērniem un jauniešiem. Tā mākslinieciskais vadītājs kopš 2015. gada ir norvēģu režisors Eiriks Stube (Eirik Stubø).