AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 12. novembrī
Ieva Fībiga

personifikācija, trops

(no latīņu personificatio ‘lomas darināšana’; angļu personification, vācu Personifikation, franču personnification, krievu персонификация)
trops (mākslinieciskās izteiksmes līdzeklis), ar kura palīdzību lietām, priekšmetiem, dzīvām būtnēm, dažādām parādībām, arī dabas parādībām, dievībām, abstraktiem jēdzieniem u. tml. tiek piedēvētas cilvēka īpašības, piemēram, ‘saule smaida’, ‘runā radio’

Saistītie šķirkļi

  • ironija, trops
  • anafora, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • salīdzinājums, trops
  • epitets, trops
  • metafora, trops
  • metonīmija, trops
  • tropi, literatūrā
Personifikācijas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Personifikācijas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena pielietojums
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena pielietojums
Jēdziena pielietojuma vēsture

Personifikācija pirmo reizi aplūkota antīkās retorikas teorijā, kad precīzi tika izdalītas un aprakstītas vārdu un domu figūras, kā arī tropi. Tā ietilpst retorikas ornatus jeb izgreznojuma jomā. Šāda satura teksti vispirms tapa sengrieķu valodā. Tāpēc šis termins sākotnēji ir sengrieķu valodā – προσωποποιία, prosopopoia. Šis lietvārds tāpat kā latīņu personificatio ir saliktenis, kas veidojies no sengrieķu lietvārda πρόσωπον ‘maska, seja, raksturs’ un darbības vārda ποιέω ‘darīt’. Latīņu valodā termins ir tiešs tulkojums sengrieķu valodā esošajam terminam.

Līdz mūsdienām nonākušajos sengrieķu tekstos vārds προσωποποιία daļēji sakrīt ar mūsdienu personifikācijas izpratni. Piemēram, Atēnu oratoram Falēras Dēmetrijam jeb Dēmetrijam Falērietim (Δημήτριος Φαληρεύς) piedēvētajā traktātā "Par stilu” (Περὶ Ἑρμηνείας, 2. gs.) προσωποποιία raksturota kā trops, ar kura palīdzību var padarīt klātesošus tos cilvēkus, kuru vairs nav, un sniegt balsi nedzīvām lietām un abstraktiem jēdzieniem. Lai gan sengrieķu filozofs Aristotelis (Ἀριστοτέλης) traktātā "Retorika” (Ῥητορική, 4. gs. p. m. ē.) nelieto terminu προσωποποιία, tomēr ir noprotams, ka tiek aprakstīta personifikācija. Kad Aristotelis raksturo izteicienus, kas veidojas ‘acu priekšā’, burtiski ‘priekš acīm’ (πρὸ ὀμμάτων, pro ommaton), tiek sniegti tādi piemēri, ko var uztvert kā personifikāciju. Aristotelis arī raksta, ka sengrieķu dzejnieks Homērs (Ὅμηρος) mēdzis nedzīvo padarīt par dzīvu, piemēram, eposā "Īliada” (Ἰλιάς, 9., 8. gs. p. m. ē.) ‘dedzīgais šķēps pāršķēla krūtis’. Minētajā piemērā personifikācija ir ‘šķēps pāršķēla’. Aristoteļa izpratnē personifikācija ir metaforas daļa.

Senās Romas valstsvīram un oratoram Ciceronam (Marcus Tullius Cicero) piedēvētajā traktātā "Retorika Herennijam” (Rhetorica ad Herennium, 1. gs. p. m. ē.) norādīts, ka personifikācija rāda klāt neesošu personu kā klātesošu, mēmām lietām tā liek runāt, kā arī var piešķirt kādu noteiktu raksturiezīmi. Senās Romas retorikas teorētiķis Marks Fābijs Kvintiliāns (Marcus Fabius Quintilianus) traktātā “Oratora mācīšana” (Institutio Oratoria, 1. gs.) raksta, ka personifikācijai piemīt spēja ietekmēt klausītājus, padarīt runu emocionālāku un tuvāku, it īpaši tiesu runās, kad noziegumiem un noziedzniekiem it kā tiek piešķirta seja, piemēram, Cicerona runā "Pret Katilinu” (In Catilinam, 1. gs. p. m. ē.) šāda personifikācija ir ‘tēvija tevi, Katilina, dzen un šādā veidā klusa runā’.

Jēdziena pielietojums

Tradicionāli mūsdienu teorija par personifikāciju saglabā tās pamatfunkciju – nedzīvu priekšmetu, lietu, abstraktu jēdzienu u. t. t. iedzīvināšanu, tāpēc, kā norāda latviešu literatūrzinātniece un valodniece Janīna Kursīte, personifikācijas izcelšanās saistīta ar animismu – priekšstatu, ka jebkam var piemist gars. Taču ir arī pētnieki, kas šādu definējumu uzskata par šauru un nepietiekamu.

Lai gan personifikācijas vērojamas jau Homēra eposos, tomēr vienotas definīcijas nav. J. Kursīte personifikāciju definē kā cilvēciskotā veidola atspoguļošanu lietās, priekšmetos u. t. t., latviešu literatūrzinātnieks Vitolds Valeinis to pieskaita tropiem – kā vienu no tropu veidiem,  savukārt "Valodniecības pamatterminu skaidrojošajā vārdnīcā” (2007) personifikācija tiek uzskatīta par metaforas paveidu. Kā norāda amerikāņu literatūrkritiķis Meiers Hovards Abrams (Meyer Howard Abrams), personifikāciju var uzskatīt par metaforas paveidu, jo parasti kaut kam piedēvētās cilvēka īpašības tiek veidotas uz zināmas līdzības pamata, un te arī veidojas piesaiste metaforai.

Personifikācijas ir tēlainas un tās bieži lasāmas dzejā, piemēram, latviešu dzejnieka Ojāra Vācieša dzejolī "Nebūsim gudri...” – "Diena ir jasmīnos iekšā līdz ausīm / un peld, / aizgūtnēm peld / un par krastiem negudro”. . Personifikācijas bieži lasāmas tautasdziesmās, kur parasti personificēta ir daba, piemēram, "Šodien saule agri lēca, / Šodien agri norietēja; / Šodien Saules kāzas dzēra, / Pērkons brauca panākšņos”.

Personifikācijas var būt īsas un vienkāršas, piemēram, latviešu rakstnieces, dramaturģes un dzejnieces Annas Brigaderes romānā "Kvēlošā lokā” (2008) "ceļš tecēja”, bet tās var būt arī garas un izvērstas, kad kāds tēls tiek personificēts. Šādi personificēts ir fauna tēls latviešu rakstnieka un dzejnieka Edvarta Virzas dzejolī "Fauns”. Tas vērojams jau pirmajā pantā –  "Kā velns gan liekos, bet neesmu ļauns. / Caur laikmetu tumšajām ejām / Pie jums nu atnācis esmu es, fauns, / No sengrieķu saulainām ejām”. Fauna personas tēlojums ietver metaforu ‘laikmetu ejas’, epitetus ‘tumšas ejas’ un ‘saulainas ejas’ un salīdzinājumu ‘liekos kā velns’. Tāpēc personifikācija var būt ne tikai viens atsevišķs izteiciens, bet gan tāpat kā alegorija un simbols tēls pārnestā nozīmē. Šādi personificēti tēli kā Iedomis, Apdomība, Miesas Kārība, Labā Nīdējs, Rijīgais, Cerīgais u. c., vērojami angļu rakstnieka Džona Banjana (John Bunyan) romānā "Svētceļnieka taka” (Pilgrim’s Progress, 2014), piemēram, "Es redzēju trīs vīrus – Muļķi, Slinkumu un Iedomi, kuri gulēja ceļmalā, ar važās saistītām rokām un kājām. (..) Sastapu arī Formālistu un Liekuli, kuri rāpās pār Pestīšanas mūra sienu, lai dotos, kā viņi bija iedomājušies, uz Ciānas kalnu”.

Multivide

Personifikācijas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Personifikācijas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Personifikācijas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Saistītie šķirkļi:
  • personifikācija, trops
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • ironija, trops
  • anafora, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • salīdzinājums, trops
  • epitets, trops
  • metafora, trops
  • metonīmija, trops
  • tropi, literatūrā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Aristoteles, Ars Rhetorica, trans. J. H. Freese, Cambridge and London, Harvard University Press, 1926. Pieejams tiešsaistē The Perseus Digital Library Project
  • Cicero, Rhetorica ad Herennium, trans. H. Caplan, London, William Heinemann Ltd, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1954. Pieejams tiešsaistē LacusCurtius: A Gateway to Ancient Rome
  • Quintilian, Institutes of Oratory: education of an orator, trans. J. S. Watson, London, George Bell and Sons, 1891. Pieejams tiešsaistē Internet Archive

Ieteicamā literatūra

  • Abrams, M.H., A Glossary of Literary Terms, United States of Amerika, Wadsworth, Cengage learning, 2012.
  • Dodson, J.R., The ‘Powers’ of Personification. Rhetorical Purpose in the Book of Wisdom and the Letter to the Romans, Berlin, Walter de Gruyter GmbH and Co, 2008.
  • Kennedy, X.J., An Introduction to Poetry, Boston, Little, Brown and Co, 1971.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kursīte, J., Dzejas vārdnīca, Rīga, Zinātne, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lausberg, H. (ed.), Handbook of literary rhetoric: a foundation for literary study, Leiden, Boston, Köln, Brill, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Paxon, J.J., The Poetics of Personification, Cambridge, Cambridge University Press, 1994.
  • Sūna, E., Izteiksmes iespējas. Stila līdzekļu analīze, Lincoln: autora izdevums, 1978.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Valeinis, V., Ievads literatūrzinātnē, Rīga, Zvaigzne ABC, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Ieva Fībiga "Personifikācija, trops". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/3157-personifik%C4%81cija,-trops (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/3157-personifik%C4%81cija,-trops

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana