Viens no ietekmīgākajiem 20.–21. gs. mijas elektroniskās mūzikas pārstāvjiem, kas darbojas tādos žanros kā ambientais tehno, t. s. inteliģentā deju mūzika (Intelligent Dance Music, IDM), drum and bass un acid.
Viens no ietekmīgākajiem 20.–21. gs. mijas elektroniskās mūzikas pārstāvjiem, kas darbojas tādos žanros kā ambientais tehno, t. s. inteliģentā deju mūzika (Intelligent Dance Music, IDM), drum and bass un acid.
R. D. Džeimss dzimis Īrijā un uzaudzis Kornvolā, Anglijā. Saskaņā ar viņa paša stāstīto kādā 1996. gada intervijā, pirms viņa mātei bijis vēl viens dēls, kas nomiris dzemdībās, arī saukts par Ričardu, un viņš mantojis tā vārdu. Vārds twin (angļu 'dvīnis') mūziķa pseidonīmā ir atsauce uz šo notikumu, savukārt Aphex aizgūts no audiotehnoloģiju uzņēmuma Aphex Systems Limited nosaukuma. Žurnālisti gan vēlāk noskaidrojuši, ka stāsts par brāli bijis izdomājums. Brīvs izdomas un faktu sajaukums Aphex Twin ir raksturīgs visā radošās darbības un dzīves gājumā. Agrīnus muzikālus eksperimentus R. D. Džeimss sācis vēl bērnībā, rotaļādamies ar vecāku klavieru stīgām, bet deviņu gadu vecumā pievērsies mēģinājumiem veidot jaunas skaņas, izmantojot magnetofona lentas. Vienpadsmit gadu vecumā zēnam esot izdevies izvilināt skaņas no Sinclair ZX81 personālā datora, kas tam nav bijis paredzēts, gadu vēlāk viņš iegādājies savu pirmo sintezatoru, bet 13 gadu vecumā jau esot sakomponējis vairāk nekā 100 stundas ambientas elektroniskas mūzikas, kas gan nav tikusi publicēta. Pusaudža gados, paralēli inženierzinātņu studijām Kornvolas koledžā, darbojies par dīdžeju vietējos krodziņos un drīz vien izpelnījies ievērību ar mūziku, kas, kā izrādījies, bijusi viņa paša veidota. Muzikālās intereses, ģeogrāfiskā izolētība provincē un dīdžeja darbs 1989. gadā R. D. Džeimsu satuvināja ar dīdžeju un elektroniskās mūzikas entuziastu Grāntu Vilsonu Kleridžu (Grant Wilson-Claridge), kurš mudināja pašu veidoto un draugiem tīkamo mūziku izdot ierakstos, kopīgi nodibinot mūzikas apgādu Rephlex Records.
1991. gadā tika izdots pirmais oficiālais Aphex Twin (vēlāk apzīmēts ar AFX) singls Analogue Bubblebath. Tas nonāca ietekmīgās Londonas radiostacijas Kiss FM programmā un guva ievērojamus panākumus. 90. gadu sākumā R. D. Džeimss sāka elektronikas studijas Kingstonas Politehniskajā institūtā Londonā un paralēli tam turpināja veidot mūzikas ierakstus ar dažādiem pseidonīmiem – AFX; Polygon Window; Blue Calx un citi.
1992. gadā apgādā R&S Records iznāca un tūlītēju kritiķu atzinību guva pirmais pilna apjoma Aphex Twin albums Selected Ambient Works 85–92. Tajā pašā gadā R. D. Džeimss izdeva vēl piecus ierakstus – Digeridoo; Xylem Tube; Pac-Man; Joyrex J4 un Joyrex J5 (pēdējos divus ar pseidonīmu Caustic Window). Divus gadus vēlāk apgādā Warp Records iznāca otrais pilna apjoma albums Selected Ambient Works Volume II, kurā ir mazāk elektroniskas ritmikas, bet vairāk – ambientu noskaņu. Intervijās autors stāstīja, ka šajā laikā tapušo ierakstu iedvesmas avots bijusi apzināta atteikšanās no miega, tā dēvētie nomoda sapņi (lucid dreams) un sinestēzija.
1995. gadā iznāca Aphex Twin albums ...I Care Because You Do, un uz tā vāka pirmo reizi bija redzama mūziķa seja – motīvs, kuru viņš atšķirībā no citiem tehno mūzikas autoriem, kas labprātāk izvēlas palikt anonīmi, albumu noformējumā un videoklipos izmantoja arī turpmāk. Pēc R. D. Džeimsa uzaicinājuma laikmetīgās klasiskās mūzikas komponists Filips Glāss (Philip Glass) radīja simfoniskā orķestra versiju skaņdarbam Icct Hedral.
Ceturtais Aphex Twin studijas ieraksts Richard D. James Album iznāca 1996. gadā, un tajā dzirdami ekstremāli eksperimenti ar datora sintezētām skaņām, neparastiem ritmiem un džangla (jungle) žanra ietekmēm. Izdevums Pitchfork albumu novērtēja kā 40. labāko no 100 izcilākajiem 90. gadu ierakstiem, savukārt New Musical Express to 2003. gadā atzina par 55. labāko no visu laiku izcilākajiem 100 ierakstiem.
1996. gadā iznāca kritiķu un publikas augsti novērtētais singls Come to Daddy, tam sekoja Windowlicker – abu skaņdarbu videoklipus veidoja režisors Kriss Kaningems (Chris Cunningham).
Aphex Twin. 1996. gads.
2001. gadā iznāca Aphex Twin albums Drukqs – kritiķu un publikas pretrunīgi vērtēts Erika Satī (Éric Satie) un Džona Keidža (John Cage) daiļradē balstīts ieraksts, kurā R. D. Džeimss eksperimentē ar datorkontrolētiem taustiņinstrumentiem un lauzītiem ritmiem.
2005. gadā ar pseidonīmu AFX R. D. Džeimss izdeva 11 ierakstu sēriju Analord, kuras radīšanā izmantota viņa bagātīgā analogo sintezatoru, bungmašīnu un sekvenceru kolekcija. Divus gadus vēlāk medijos izplatījās baumas, ka mūziķis gatavo ierakstu ar jaunu pseidonīmu – The Tuss. Viņš pats šo faktu gan atzina tikai pēc vairākiem gadiem.
Lai gan jau 2010. gadā R. D. Džeimss apgalvoja, ka pabeidzis sešus jaunus albumus, bet gadu vēlāk – desmit vai vienpadsmit, viņa nākamais darbs Syro iznāca pēc ilgāka pārtraukuma – vien 2014. gadā. Albuma reklamēšanai tika izmantotas partizānu un interneta mārketinga metodes – Aphex Twin logotips parādījās uz ietves iepretī Ņujorkas Radio City Music Hall, bet pirmās albuma kopijas tika izplatītas, izmantojot t. s. deep web pārlūkprogrammu Tor. Syro novērtēts ar Grammy balvu kā gada labākais deju un elektroniskās mūzikas albums (Best Dance/Electronic Album).
Turpmākajos gados, sākot ar albumu Modular Trax (2014), R. D. Džeimss veica dažādiem pseidonīmiem apzīmētus eksperimentus mūzikas izplatīšanā vietnē SoundCloud – publiskots un periodiski dzēsts tiek ievērojams apjoms gan agrāk tapuša, gan jauna muzikālā materiāla.
2017. gada vasarā Aphex Twin interneta vietnē tika atklāts tiešsaistes veikals, kurā iespējams iegādāties daudzus gan iepriekš publiskotus, gan nepubliskotus ierakstus. 2018. gadā ar noslēpumainu Aphex Twin logotipa parādīšanos uz namu sienām Lielbritānijā, Itālijā un Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) tika pieteikta mini albuma Collapse iznākšana.
Kā Aphex Twin muzikālās ietekmes tiek minēts Karlheincs Štokhauzens (Karlheinz Stockhausen); Dž. Keidžs; Kraftwerk; Braiens Īno (Brian Eno) un Deriks Mejs (Derrick May). Tāpat R. D. Džeimss atzinīgi izteicies par Led Zeppelin un Pink Floyd daiļradi.
Lai raksturotu Aphex Twin muzikālo stilu, R. D. Džeimsa un G. Vilsona Kleridža kopīgais apgāds Rephlex Records 1991. gadā ieviesa apzīmējumu “braindance” (burtiski 'smadzeņu deja'), uzsverot ka braindance apvieno visu žanru labākos elementus – piemēram, tradicionālo, klasisko, elektronisko mūziku, populāro mūziku, moderno, industriālo, ambiento mūziku, hiphopu, elektro, hausmūziku, tehno, breikbītu, hārdkoru, regeju, garage, drum and bass un citus. Nereti Aphex Twin daiļrade klasificēta kā inteliģentā deju mūzika.
Aphex Twin ietekmi mūzikas attīstībā novērtējuši gan žurnālisti, gan citi mūziķi. Laikrakstā The Guardian viņš 2001. gadā tika atzīts par “oriģinālāko un ietekmīgāko mūsdienu elektroniskās mūzikas autoru”. Kā nozīmīgu ietekmi savā daiļradē Aphex Twin minējuši tādi mākslinieki kā Tomass Bengalters (Thomas Bangalter) no Daft Punk, Toms Jorks (Thom Yorke) no Radiohead, Maiks Edvardss (Mike Edvards) no Jesus Jones, Džons Frušante (John Frusciante) no Red Hot Chili Peppers; Skrillex un citi. R. D. Džeimss ir sadarbojies ar The London Sinfonietta orķestri, Alarm Will Sound, komponistiem Stīvu Raihu (Steve Reich), F. Glāsu un Kšištofu Penderecki (Krzysztof Penderecki).
Aphex Twin “klusēšanas periodā” no 2001. līdz 2014. gadam R. D. Džeimss turpināja radīt un izdot mūziku ar dažādiem segvārdiem – AFX; Blue Calx; Bradley Strider; The Universal Indicator; Brian Tregaskin; Caustic Window; The; Smojphace; GAK; Karen Tregaskin; Martin Tressider; PBoD (Phonic Boy on Dope); Polygon Window; Power-Pill; Q-Chastic; Dice Man; The Tuss un Soit-P.P.
Lai gan uz Aphex Twin ierakstu apvākiem un videoklipos R. D. Džeimss bieži izmantojis dažādi deformētus savas sejas attēlus, rotaļāšanās ar mainīgām identitātēm un dažādas mistifikācijas ir būtiska viņa radošās biogrāfijas daļa. 90. gadu vidū viņš iegādājās bankas ēku Londonā un dzīvoja bijušajā naudas glabātavā, bet vēl pēc kāda laika pa savām bērnības vietām Kornvolā sāka vizināties 20. gs. 50. gadu bruņmašīnā. Kopš 2014. gada viņš kopā ar diviem dēliem no pirmās laulības un otro sievu dzīvo Skotijā.
3 Gerald Remix / 24 TSIM 2; Come to Daddy; Girl/Boy; MARCHROMT3 0A edit 2b 96; minipops 67 [120.2]; Ventolin; Windowlicker.
Selected Ambient Works 85–92 (Apollo, 1992); Selected Ambient Works Volume II (Warp-Sire, 1994); ...I Care Because You Do (Warp, 1995); Richard D. James Album (Warp, 1996); Drukqs (Warp, 2001); Syro (Warp, 2014).
* ar pseidonīmu Aphex Twin ierakstītie studijas albumi