Kompozīcija, uzbūves īpatnības un svarīgākās diskusijas Noveles žanram raksturīgi vairāki noturīgi struktūras pamatelementi. Par svarīgām pazīmēm uzlūkojama formas koncentrācija, pievēršanās vienam centrālajam notikumam, negaidīts pavērsiens norišu gaitā, pārsteidzošs atrisinājums. Noveles precīzais strukturējums to atšķir no īsā stāsta, kura uzbūve ir daudz brīvāka, kā arī no garstāsta un romāna, kuru sižeta apjoms parasti ir ievērojami plašāks. Nereti literāra darba piederība vienam vai otram prozas žanram ir diskutējama. Vērojamas atšķirības terminoloģijā, ar kādu dažādās valodās apzīmēta novele un tai radniecīgi prozas žanri, nereti apgrūtinot noveles nošķīrumu no stāsta vai romāna.
Novelē attēlotais notikums bieži ir anekdotisks un komisks, taču iespējama arī traģiska ievirze. Renesanses laikmetā dominējošs ir indivīdu darbīguma akcentējums, sižeta risinājums ir spraigs, tam raksturīgi strauji pavērsieni. Tālākajā rakstniecības attīstībā, īpaši 19. un 20. gs., akcentēta arī cilvēku nespēja sasniegt cerētos mērķus nelabvēlīgu apstākļu, tāpat kā nejaušību un pārpratumu iespaidā.
Būtiskākie noveles žanra uzplaukuma posmi ir renesanse un 19. gs., kad gan teorijā, gan praksē izstrādāti literāro darbu uzbūves raksturīgākie mākslinieciskie paņēmieni, kas saistāmi ar romāņu (itāļu, spāņu, franču novele) un ģermāņu (vācu novele) literatūras estētiskajām īpatnībām.
Renesanses periodā īpašu uzplaukumu piedzīvoja itāļu novele, kas dažādos aspektos atklāja šī laikmeta humānismu, vitālo un dzīvespriecīgo sadzīvi, kā arī traģiskos konfliktus. Žanra ietvaros radušies daudzi sižeti, kuri savu popularitāti un atpazīstamību saglabājuši arī vēlākos pārstrādājumos gan prozā, gan dramaturģijā. Angļu dramaturgs Viljams Šekspīrs (William Shakespeare) traģēdijā “Romeo un Džuljeta” (Romeo and Juliet, 1597) līdzās citiem avotiem izmantojis itāļu autora Mateo Bandello (Matteo Bandello) 1554. gadā publicēto noveli “Džuljeta un Romeo” (Giulietta e Romeo). 19. gs. šo pašu sižetu izstrādājis šveiciešu rakstnieks Gotfrīds Kellers (Gottfried Keller) novelē “Ciemata Romeo un Džuljeta” (Romeo und Julia auf dem Dorfe, 1856) un latviešu rakstnieks Rūdolfs Blaumanis novelē “Romeo un Jūlija” (1897).
Būtisks faktors, kas noteicis renesanses noveles ietekmi, ir saistīts ar pārmaiņām literāro žanru hierarhijā. Stilistiskas bagātināšanās rezultātā, atbrīvojoties no didaktikas un rūpīgi izstrādājot sižetiskās norises, novele šī laikposma lasītāju uztverē kļūst par augstvērtīgu un respektējamu literāru darbu. Noveles teorijā izcelts viens centrālais notikums, kam ir noteicoša nozīme noveles sižeta risinājumā un kas pārsteidzoši maina cilvēku dzīves gaitu. Raksturīga renesansē iedibināta tradīcija ir noveles vēstījuma rāmis, ar kuru tiek raksturota stāstījuma situācija. Noveles bieži tiek apkopotas un publicētas ciklos, kuros atklāta vienas tēmas variācija no dažādiem skatpunktiem. Itāļu renesanses noveles principi izmantoti kā pamats arī vēlāk tapušajās teorētiskajās apcerēs. Vācu 19. gs. autors Pauls Heize (Paul Heise) savu t. s. vanaga teoriju (die Falkentheorie) veidojis, balstoties Džovanni Bokačo (Giovanni Boccaccio) krājuma “Dekamerons” (Il Decameron, ap 1348–1353) piektās dienas devītās noveles struktūras analīzē. 19. gs. nogalē, izmantojot gan renesanses noveles mākslinieciskos principus, gan attēloto vidi, uzplaukumu piedzīvoja arī t. s. neorenesanses novele.
17. un 18. gs. spāņu un franču literatūrā noveles attīstība cieši saistīta ar romāna žanra attīstību. Noveles vēstījums kļūst sazarotāks, tās sižeta centrā ir vairāki notikumi, autoru uzmanība pievērsta detalizētākam tēlu raksturojumam.
Būtiskas pārmaiņas noveles attīstībā norisinās 19. gs., kad nozīmīgas ir romantisma un reālisma virziena noveles. Tieši šim periodam visvairāk raksturīgas debates par noveles žanra īpatnībām un literārā darba uzbūvi. Izcelta ārkārtēja, neparasta norise, kas ir vēstījuma centrā. Šī īpatnība spilgti uzsvērta vācu rakstnieka Johana Volfganga fon Gētes (Johann Wolfgang von Goethe) formulējumā, ka noveles pamatā ir ‘nedzirdēts notikums’ (unerhörte Begebenheit). Viens no raksturīgākajiem akcentiem 19. gs. teorijā ir noveles un drāmas satuvinājums. Vācu rakstnieks Teodors Štorms (Theodor Storm) izteicis viedokli, ka novele ir radniecīga drāmai, un šo žanru būtība izpaužas gan sižeta veidojumā pēc piramīdas principa, gan īpašā uzmanībā, kas veltīta personu savstarpējo attiecību risinājumam. Svarīgi ir arī citi šajā laikā risinātie noveles poētikas jautājumi: pavērsiena punkts, kas parasti sakrīt ar sižetiskās līknes virsotni, centrālais poētiskais simbols, caurviju motīvu izmantojums. Līdzās romāna žanram, kas ir dominējošais 19. gs. sociālpsiholoģisko pārmaiņu atklāsmē, noveles žanra darbos iezīmētas būtiskas laikmeta nianses, kas skar indivīda pieredzi. 19. gs. beigās radītas arī noveles, kurās risināti plaša mēroga konflikti.
20. gs. noveles attīstība sazarojas un iezīmējas arī tās tradicionālo izveides principu apvērsums. 20. gs. otrajā pusē un 21. gs. literāro tekstu hibridizācijas apstākļos noveles žanrs ar tā strikti iezīmēto struktūru galvenokārt ir autoru intereses perifērijā.