AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 30. jūlijā
Inga Karlštrēma

postmodernisms, arhitektūrā

(angļu postmodernism, vācu Postmodernismus, franču postmodernisme, krievu постмодернизм)
arhitektūras stils vai arhitektūras virziens no 20. gs. 70. gadiem līdz 20. gs. beigām

Saistītie šķirkļi

  • arhitektūra
  • dekonstruktīvisms, arhitektūrā
  • funkcionālisms, arhitektūrā
  • industriālā arhitektūra
  • internacionālais stils, arhitektūrā
  • kritiskais reģionālisms, arhitektūrā
  • manierisms, arhitektūrā
  • modernisms, arhitektūrā
Roberta Venturi projektētā Vannas Venturi māja (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā. 1980. gads.

Roberta Venturi projektētā Vannas Venturi māja (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā. 1980. gads.

Fotogrāfe Karola Makinnija Haismita (Carol McKinney Highsmit). Avots: Kongresa bibliotēka (Library of Congress).

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena definīcija un etimoloģija
  • 2.
    Galvenās stila iezīmes
  • 3.
    Vēsturiskā izveidošanās laikmeta kontekstā
  • 4.
    Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti
  • 5.
    Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās
  • Multivide 10
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena definīcija un etimoloģija
  • 2.
    Galvenās stila iezīmes
  • 3.
    Vēsturiskā izveidošanās laikmeta kontekstā
  • 4.
    Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti
  • 5.
    Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās
Jēdziena definīcija un etimoloģija

Jēdzienu “postmodernisms” (no latīņu post ‘pēc, aiz’ un franču modernisme no modern ‘moderns, mūsdienīgs’) lieto, lai apzīmētu filozofijas, literatūras, kultūras kritikas, mākslu u. tml. virzienu, kas 20. gs. otrajā pusē veidojās kā reakcija uz modernismu. Postmodernisma jēdzienu arhitektūras virziena apzīmēšanai pirmoreiz lietoja amerikāņu kultūras teorētiķis un arhitektūras vēsturnieks Čārlzs Dženkss (Charles Alexander Jencks) savā grāmatā “Postmodernās arhitektūras valoda” (The language of post-modern architecture, 1977), lai raksturotu tobrīd aktuālās jaunākās tendences arhitektūras projektēšanā, kur reakcija uz modernismu izpaudās kā internacionālā stila un funkcionālisma principu noliegums.

Galvenās stila iezīmes

Postmodernisma arhitektūrai ir komunikatīvs raksturs. Arhitektūrā izmantotas atsauces uz vēsturi un populāro kultūru, bieži apspēlēti dažādi klasiski motīvi, noformējumā lietots dekors un spilgtas krāsas. Kopumā raksturīga liela dažādība gan formas risinājuma, gan konstrukciju un materiālu lietojuma ziņā. Postmodernisma arhitektūras pamatā ir priekšstats par arhitektūru kā vizuālas izteiksmes veidu, tādēļ lielāka nozīme piešķirta tam, kā ēka vizuāli izskatās un ko tā vēstī, nevis tam, no kā tā ir būvēta. Patiesīgums materiālu lietojumā kā modernisma princips zaudēja nozīmi un postmodernisma arhitektūrā tika pieļauta arī dažādu materiālu imitēšana, apšuvumu veidošana ēku apdarē un tamlīdzīgi. 

Vēsturiskā izveidošanās laikmeta kontekstā

20. gs. 60. gados sāka veidoties modernisma opozīcija gan Eiropā, gan Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV). Arhitekta profesijas prestižs bija ievērojami krities. Sabiedrība sāka apzināties, ka modernisma principu ieviešana praksē daudzās vēsturiskajās pilsētās ir radījusi negatīvu ietekmi uz pilsētas ainavu un tradicionālo pilsētas siluetu, savukārt jaunajās pilsētās visbiežāk nav sekmējusi humānas vides veidošanos. Amerikāņu un kanādiešu žurnāliste un pilsētas teorētiķe Džeina Džeikobsa (Jane Jacobs) grāmatā “Lielo Amerikas pilsētu nāve un dzīve” (The Death and Life of Great American Cities, 1961) asi kritizēja modernisma pilsētās īstenoto funkcionālo zonēšanu un suburbanizācijas tendences. Daudzos iepriekš atzinīgi novērtētos modernisma dzīvojamajos masīvos, piemēram, Amerikas Arhitektu institūta (American Institute of Architects) godalgotajā Prūitas-Aigo (Pruitt-Igoe, 1951–1955) dzīvojamajā masīvā Sentluisā veidojās nelabvēlīgi sociālie apstākļi, ko veicināja segregācija pēc iedzīvotāju ienākumu līmeņa un rases, un 1972. gadā, atzīstot vietas sociālo struktūru par nelabojamu, tika sākta šo ēku nojaukšana; šo notikumu Č. Dženks traktēja kā modernisma beigas.

Sākumu paradigmas maiņai arhitektūrā iezīmēja 20. gs. 60. gados Ņujorkas Modernās mākslas muzeja (Museum of Modern Art, MoMA) apgādā izdotā grāmata – amerikāņu arhitekta Roberta Venturi (Robert Charles Venturi) traktāts “Sarežģītība un pretrunas arhitektūrā” (Complexity and Contradiction in Architecture, 1966), kurā bija kritizēta ortodoksālajam modernismam raksturīgā pārliekā formas novienkāršošana, koncentrēšanās uz funkciju un abstrakciju, kā arī uz arhitektūru tradicionāli attiecinātā simboliskās nozīmes aspekta ignorēšana. R. Venturi nosodīja modernistu tradīcijas elitārismu un aizrādīja, ka ievērojamā vācu modernista Ludviga Mīsa van der Roes (Ludwig Mies van der Rohe) arhitektūrā eleganta vienkāršība ir panākta, ignorējot neatrisināmās pretrunas, reālās dzīves nenoteiktību un sabiedrības vajadzības. R. Venturi norādīja, ka laikā pirms modernisma arhitektūra varēja būt daudznozīmīga, un aicināja atjaunot “pagātnes klātbūtni” (presence of the past) arhitektūrā. Šis arhitektūras teorijas apcerējums atstāja būtisku ietekmi uz arhitektūras turpmāko attīstību. Amerikāņu mākslas vēsturnieks Vinsents Skallijs (Vincent Joseph Scully) jau šīs grāmatas ievadtekstā pauda viedokli, ka šis, iespējams, ir nozīmīgākais arhitektūras teorijas apcerējums, kāds ir tapis 20. gs. gaitā pēc ievērojamā modernista šveiciešu–franču arhitekta Lekorbizjē (Le Corbusier) arhitektūras teorijas darba “Arhitektūras virzienā” (Vers une Architecture, 1923) publicēšanas. Rakstot šo traktātu, R. Venturi projektēja ēku, kas vispārpieņemti tiek uzskatīta par agrāko postmodernisma stila piemēru arhitektūrā, proti, Vannas Venturi māju (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā – savai mātei domātu privātmāju, kuras arhitektūra ir komunikatīva un manifestē modernisma pamatvērtību noliegumu: fasādes kompozīcijā veidota atsauce uz manierisma stila arhitektūrai raksturīgu sašķeltu frontonu, apjomīgs skurstenis simbolizē mājīgumu un tamlīdzīgi. 

Arhitektūras teorijā būtiska nozīme bija arī Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (Massachusetts Institute of Technology, MIT) apgādā izdotajai grāmatai “Mācoties no Lasvegasas” (Learning from Las Vegas, 1972), kurā tās autori – R. Venturi kopā ar sievu arhitekti Denīzu Skotu Braunu (Denise Scott Brown) un biznesa partneri arhitektu Stīvenu Izenūru (Steven Izenour) – analizēja azartspēļu lielpilsētas galvenās ielas apbūvi un norādīja, ka tajā dominē simboli, nevis arhitektūra. R. Venturi ieviesa jaunu arhitektūras klasifikācijas veidu, vispārināti dalot ēkas divās grupās, proti, “pīlēs” (duck) jeb ēkās, kuru skulpturālā forma ietver vēstījumu, un “dekorētos angāros” (decorated shed), kas vēstījumu nodod ar zīmju palīdzību. R. Venturi apšaubīja ideju, ka ēkas formai būtu jāizriet no funkcijas, un norādīja, ka ārpus arhitektūras diskursa esošās ēkas nereti ir daudzfunkcionālas angāra tipa būves, par kuru funkciju liecina vien vienkāršas zīmes to fasādēs, un savā traktātā izteica apgalvojumu, ka arhitekti no šiem piemēriem varētu daudz ko mācīties.

Modernisma noliegšanas un arhitektūras vēsturisko tradīciju nozīmes novērtēšanas procesā nozīmīgs notikums bija R. Venturi 20. gs. 60. gadu nogalē iniciētā un 1975. gadā Ņujorkas Modernās mākslas muzejā atklātā retrospektīvā izstāde “Daiļo mākslu skolas arhitektūra” (The Architecture of the École des Beaux-Arts), kas reabilitēja šīs vēsturiski nozīmīgās Parīzes arhitektūras skolas tēlu (19. gs. un 20. gs. pirmā ceturkšņa periodā rietumu pasaulē galvenais arhitektūras izglītības centrs) un aicināja no jauna izvērtēt tās ietekmē radīto arhitektūru.

Par teorētisku pamatu postmodernisma arhitektūras tālākai attīstībai kļuva 1977. gadā izdotā grāmata “Postmodernās arhitektūras valoda”, kurā Č. Dženkss padziļināti pievērsās laikmetīgās arhitektūras semantikas aspekta analīzei. Postmodernisma arhitektūras teorijā nozīmīgas bija arī vēlākas Č. Dženksa publikācijas, piemēram, “Kas ir postmodernisms?” (What is Post-Modernism? 1986).

Starptautiskas uzmanības centrā postmodernisma arhitektūra pirmoreiz nonāca 1980. gadā, kad tika rīkota Venēcijas biennāles (La Biennale di Venezia) pirmā starptautiskā arhitektūras izstāde “Pagātnes klātbūtne” (La presenza del passato) un kuratora – itāļu arhitekta Paolo Portogēzi (Paolo Portoghesi) – veidotā ekspozīcija “Visjaunākā iela” (Strada Novissima) Arsenāla (Arsenale) telpās (vēlāk demonstrēta arī Parīzē un Sanfrancisko): hipotētisks projekts postmodernas ielas frontei, kurā divdesmit individuāli risināto fasāžu projektus bija izstrādājuši arhitekti no dažādām valstīm – Čārlzs Mūrs (Charles Willard Moore), Frenks Gērijs (Frank Owen Gehry), R. Venturi un D. Skota Brauna no ASV, Leons Krīrs (Léon Krier) no Luksemburgas, Hanss Holeins (Hans Hollein) no Austrijas, Franko Purini (Franco Purini) no Itālijas, Rikardo Bofils (Ricardo Bofill Leví) no Spānijas u. c.; vairums fasāžu projektu piedāvāja atgriešanos pie klasiskas formu valodas, lietojot orderi pārspīlēti dramatiskā, monumentālā, manierīgā vai rotaļīgā veidā, kā arī demonstrēja emancipētu atgriešanos pie ornamenta un dekora lietojuma arhitektūrā.

Vēsturiskā attīstība un nozīmīgākie projekti

Agri postmodernisma stila piemēri ir amerikāņu arhitekta Č. Mūra projekti, t. sk. Mūra māja (Moore House, 1962) Orindā, Kalifornijā – arhitekta privātmāja ar piramidālu jumtu, kas balstīts uz masīvām koka kolonnām un atgādina primitīvu slieteni vai seno civilizāciju templi. Amerikas itāļu kultūras centra (American Italian Cultural Center) pasūtījumā projektējot Itālijas laukumu (Piazza d’Italia, 1975–1980) Ņūorleānā, Luiziānā, Č. Mūrs veidoja atsauci uz Antīkās Romas arhitektūru, ordera formas lietojot brīvā un teatrālā veidā un papildinot tās ar scenogrāfiskiem krāsu un gaismu efektiem.

Agrākā postmodernisma stila augstceltne – Amerikas telefona un telegrāfa kompānijas (American Telephone and Telegraph Company, AT&T) ēka (AT&T Building, 1978–1984; dēvēta par “Čipendeila debesskrāpi” (Chippendale skyscraper), jo pēc savas formas atgādina 18. gs. čipendeila stila kumodi) tika uzbūvēta Manhatanā, Ņujorkā pēc amerikāņu arhitektu Filipa Džonsona (Philip Johnson) un Džona Burdžī (John Burgee) projekta, rotaļīgā veidā apspēlējot tradicionālu Amerikas pirmsmodernisma perioda debesskrāpju arhitektūras projektēšanas paņēmienu – veidot izteiksmīgu bāzi un vainagojošo dzegu (ēkas ieejas daļa akcentēta ar grandioza mēroga venēciešu arkas motīvu un jumtgale veidota kā sašķelts frontons); atsakoties no modernisma debesskrāpju arhitektūrai raksturīga paņēmiena – veidot fasādes no stikla un metāla, AT&T ēkas arhitektūrā izmantots tradicionāls fasādes apdares paņēmiens – no akmens materiāliem veidots apšuvums (granīta plāksnes).

Postmodernisma arhitektūrā varēja tikt izmantotas ne tikai retoriskas atsauces uz pagātni, bet arī tiešas atsauces uz konkrētiem vēsturiskiem paraugiem. F. Džonsons un Dž. Burdžī, projektējot Arhitektūras koledžas ēku (College of Architecture, 1983–1985) Hjūstonas Universitātē (University of Houston) Teksasā, par paraugu izmantoja franču klasicisma arhitekta Kloda Nikolā Ledū (Claude-Nicolas Ledoux) 18. gs. izstrādātu, taču nerealizētu izglītības iestādes ēkas projektu ideālajam industriālajam ciematam (Francijas karaliskās sāls manufaktūra Šo, Saline royale de Chaux, 1774–1779). Žana Pola Getī muzeja (J. Paul Getty Museum) Antīkās Grieķijas un Romas kultūras un mākslas izglītības centra vajadzībām būvētā Getī villa (Getty Villa, 1970–1975) Malibu, Kalifornijā, ko projektēja arhitektu firma Langdon and Wilson, konsultējoties ar mākslas un arhitektūras vēsturnieku Normanu Noierbergu (Norman Neuerberg), būvēta pēc antīkā parauga – Papiri villas (Villa dei Papiri) Herkulānā.

Par vienu no Eiropas postmodernisma arhitektūras augstākajiem sasniegumiem vispārpieņemti tiek uzskatīts britu arhitekta Džeimsa Stērlinga (James Frazer Stirling) izstrādātais Štutgartes Jaunās nacionālās galerijas (Neue Staatsgalerie, 1979–1984) arhitektūras projekts, kas līdzās Vecās nacionālās galerijas (Alte Staatsgalerie, 1843) ēkai īstenots kā eklektiska kolāža: izmantoti tradicionāli paņēmieni (piemēram, šūnakmens un smilšakmens apšuvums fasādē) kombinācijā ar High Tech stilam raksturīgiem elementiem (piemēram, koši krāsotām metāla konstrukcijām). Augstu novērtējumu ieguva arī R. Venturi un D. Skotas Braunas projektētā Londonas Nacionālās galerijas (National Gallery) ēkas piebūve – Seinsberija spārns (Sainsbury Wing, 1985–1992), kura arhitektūru raksturo atbildīga attieksme pret vēsturisko pilsētvides kontekstu: līdzās esošās 19. gs. klasicisma arhitektūras apspēle īstenota postmodernā veidā – piebūves fasādes noformējumā izmantojot akmens apšuvumu un asimetriski kārtotus korintiskā ordera pilastrus.

Postmodernisma idejas par “pagātnes klātbūtnes” nozīmi arhitektūrā atstāja ietekmi arī uz dzīvojamo rajonu, t. sk. arī sociālo mājokļu projektēšanu: šai ziņā nozīmīgi paraugi, kas skaidri apliecināja tieksmi atteikties no modernisma anonimitātes un vienveidības un tā vietā dibināt saikni ar vietas īpatnējo vēsturisko identitāti, bija R. Bofila projektētie lielmēroga daudzdzīvokļu nami Parīzes tuvumā – t. s. “Abraksas pils” (Espaces d’Abraxas, 1975–1983) Marna Lavalē un “Ezera arkādes” (Arcades du Lac, 1975–1981) Ivelīnā, kā arī Antigones dzīvojamā apbūve (Antigone, 1985–1988) Monpeljē, Dienvidfrancijā; šajos projektos vērojamas ietekmes no dažādām franču aristokrātiskās kultūras un arhitektūras vēstures epizodēm, piemēram, no franču renesanses stilā celtās Šenonso pils (Château de Chenonceau), baroka stila Versaļas pils (Château de Versailles), K. N. Ledū klasicisma stila projektiem un citi.

Visplašāk postmodernisms izplatījās komerciāla rakstura arhitektūrā. Tiešu simbolismu izmantoja austriešu arhitekts H. Holeins, projektējot Austrijas tūrisma biroja (Österreichisches Verkehrsbüro, 1976–1978) ēku Vīnē, kur interjera noformējumā bija kombinēti dažādi motīvi – dekoratīvi palmu koki no spoža tērauda, zeltīts Mogulu tempļa kupols, klasisko kolonu fragmenti – kā nepārprotamas norādes uz dažādiem eksotiskiem ceļojumu galamērķiem. Izklaides industrijas korporācijas The Walt Disney Company pasūtījumā darbojās vairāki ievērojami postmodernisti, piemēram, amerikāņu arhitekts Maikls Greivs (Michael Graves), kurš projektēja Disneja komandas biroja ēku (Team Disney Building, 1986) Bērbankā, Kalifornijā, kuras kompozicionāli klasiskās fasādes dekoratīvo tēlniecību frīzes joslā un frontona daļā veido gigantiska izmēra skulptūras, kas attēlo varoņus no Volta Disneja (Walt Disney) producētās multiplikāciju filmas “Sniegbaltīte un septiņi rūķīši” (Snow White and the Seven Dwarfs, 1937); M. Greivs projektēja arī viesnīcas Dolphin (‘delfīns’) (1987–1990) un Swan (‘gulbis’) (1988–1990) Lake Buena Vista kūrortā Floridā, kur gigantiska izmēra gulbju un delfīnu skulptūras novietotas uz abu ēku jumta.

20. gs. 80. un 90. gados postmodernisma stila izplatība arhitektūrā turpinājās, taču 20. gs. beigās tas zaudēja vadošu nozīmi arhitektūras attīstībā. Č. Dženks grāmatā “Postmodernisma stāsts” (The Story of Post-Modernism, 2011) norādīja, ka postmodernisms kā virziens nav noslēdzies.

Čārlza Mūra projektētais Itālijas laukums (Piazza d'Italia, 1975–1980) Ņūorleānā, Luiziānā. 2018. gads.

Čārlza Mūra projektētais Itālijas laukums (Piazza d'Italia, 1975–1980) Ņūorleānā, Luiziānā. 2018. gads.

Fotogrāfs Frank Farm. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Filipa Džonsona un Džona Burdžī projektētā Amerikas telefona un telegrāfa kompānijas ēka (AT&T Building, 1978–1984) Manhatanā, Ņujorkā. 2013. gads.

Filipa Džonsona un Džona Burdžī projektētā Amerikas telefona un telegrāfa kompānijas ēka (AT&T Building, 1978–1984) Manhatanā, Ņujorkā. 2013. gads.

Fotogrāfs Vale Cantera. Avots: Shutterstock.com. 

Džeimsa Stērlinga projektētā Štutgartes Jaunā nacionālā galerija (Neue Staatsgalerie, 1979–1984). Vācija, 2012. gads.

Džeimsa Stērlinga projektētā Štutgartes Jaunā nacionālā galerija (Neue Staatsgalerie, 1979–1984). Vācija, 2012. gads.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Roberta Venturi un Denīzes Skotas Braunas projektētā Londonas Nacionālās galerijas (National Gallery) ēkas piebūve – Seinsberija spārns (Sainsbury Wing, 1985–1992). 2009. gads.

Roberta Venturi un Denīzes Skotas Braunas projektētā Londonas Nacionālās galerijas (National Gallery) ēkas piebūve – Seinsberija spārns (Sainsbury Wing, 1985–1992). 2009. gads.

Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Rikardo Bofila projektētie daudzdzīvokļu nami – "Abraksas pils" (Espaces d'Abraxas, 1975–1983) Parīzes tuvumā. 2005. gads.

Rikardo Bofila projektētie daudzdzīvokļu nami – "Abraksas pils" (Espaces d'Abraxas, 1975–1983) Parīzes tuvumā. 2005. gads.

Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Antigones dzīvojamā apbūve (Antigone, 1985–1988) Monpeljē. 2016. gads.

Antigones dzīvojamā apbūve (Antigone, 1985–1988) Monpeljē. 2016. gads.

Fotogrāfs Jean-Marc Bilquez. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Maikla Greiva projektētā Disneja komandas biroja ēka (Team Disney Building, 1986) Bērbankā, Kalifornijā. 2009. gads.

Maikla Greiva projektētā Disneja komandas biroja ēka (Team Disney Building, 1986) Bērbankā, Kalifornijā. 2009. gads.

Fotogrāfs Loren Javier. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/ 

Novērtējums sava laika sabiedrībā un mūsdienās

Postmodernisma arhitektūras vērtējumi ir pretrunīgi. Postmodernisma parādības, kurās prevalē populistiskas un teatrālas kvalitātes, visbiežāk tiek vērtētas kā kičs. Individuālu postmodernisma stila jaunbūvju atzinīgu novērtējumu sava laika sabiedrībā apliecina dažādi apbalvojumi, piemēram, 1992. gadā Seinsberija spārna arhitektūras projekts saņēma Amerikas Arhitektu institūta godalgu u. c. vietējus un starptautiskus apbalvojumus. Ar Prickera balvu arhitektūrā (Pritzker Architecture Prize) ir godalgoti vairāki postmodernisma stila veidošanā nozīmīgi arhitekti: Dž. Stērlings (1981), H. Holeins (1985), R. Venturi (1991). Mūsdienās atsevišķu postmodernisma stila ēku augstu novērtējumu arhitektūras vēstures kontekstā apliecina to iekļaušana dažādos aizsargājamo objektu sarakstos, piemēram, AT&T ēka ir visjaunākā Ņujorkas būve, kāda ar Ņujorkas pilsētas pieminekļu aizsardzības komisijas (New York City Landmarks Preservation Commission) lēmumu 2018. gadā tika iekļauta pilsētas pieminekļu sarakstā, tādējādi apturot tābrīža ieceri transformēt ēkas fasādi.

Multivide

Roberta Venturi projektētā Vannas Venturi māja (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā. 1980. gads.

Roberta Venturi projektētā Vannas Venturi māja (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā. 1980. gads.

Fotogrāfe Karola Makinnija Haismita (Carol McKinney Highsmit). Avots: Kongresa bibliotēka (Library of Congress).

Minora Jamasaki (Minoru Yamasaki) projektētais Prūitas-Aigo (Pruitt-Igoe, 1951–1955) dzīvojamais masīvs Sentluisā, ASV, 1956. gads.

Minora Jamasaki (Minoru Yamasaki) projektētais Prūitas-Aigo (Pruitt-Igoe, 1951–1955) dzīvojamais masīvs Sentluisā, ASV, 1956. gads.

Avots: Getty Images, 515575004.

Čārlza Mūra projektētais Itālijas laukums (Piazza d'Italia, 1975–1980) Ņūorleānā, Luiziānā. 2018. gads.

Čārlza Mūra projektētais Itālijas laukums (Piazza d'Italia, 1975–1980) Ņūorleānā, Luiziānā. 2018. gads.

Fotogrāfs Frank Farm. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Filipa Džonsona un Džona Burdžī projektētā Amerikas telefona un telegrāfa kompānijas ēka (AT&T Building, 1978–1984) Manhatanā, Ņujorkā. 2013. gads.

Filipa Džonsona un Džona Burdžī projektētā Amerikas telefona un telegrāfa kompānijas ēka (AT&T Building, 1978–1984) Manhatanā, Ņujorkā. 2013. gads.

Fotogrāfs Vale Cantera. Avots: Shutterstock.com. 

Arhitektu firmas Langdon and Wilson projektētā Getī villa (Getty Villa, 1970–1975) Malibu, Kalifornijā. 2009. gads.

Arhitektu firmas Langdon and Wilson projektētā Getī villa (Getty Villa, 1970–1975) Malibu, Kalifornijā. 2009. gads.

Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Džeimsa Stērlinga projektētā Štutgartes Jaunā nacionālā galerija (Neue Staatsgalerie, 1979–1984). Vācija, 2012. gads.

Džeimsa Stērlinga projektētā Štutgartes Jaunā nacionālā galerija (Neue Staatsgalerie, 1979–1984). Vācija, 2012. gads.

Fotogrāfs Claudio Divizia. Avots: Shutterstock.com.

Roberta Venturi un Denīzes Skotas Braunas projektētā Londonas Nacionālās galerijas (National Gallery) ēkas piebūve – Seinsberija spārns (Sainsbury Wing, 1985–1992). 2009. gads.

Roberta Venturi un Denīzes Skotas Braunas projektētā Londonas Nacionālās galerijas (National Gallery) ēkas piebūve – Seinsberija spārns (Sainsbury Wing, 1985–1992). 2009. gads.

Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Rikardo Bofila projektētie daudzdzīvokļu nami – "Abraksas pils" (Espaces d'Abraxas, 1975–1983) Parīzes tuvumā. 2005. gads.

Rikardo Bofila projektētie daudzdzīvokļu nami – "Abraksas pils" (Espaces d'Abraxas, 1975–1983) Parīzes tuvumā. 2005. gads.

Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Antigones dzīvojamā apbūve (Antigone, 1985–1988) Monpeljē. 2016. gads.

Antigones dzīvojamā apbūve (Antigone, 1985–1988) Monpeljē. 2016. gads.

Fotogrāfs Jean-Marc Bilquez. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Maikla Greiva projektētā Disneja komandas biroja ēka (Team Disney Building, 1986) Bērbankā, Kalifornijā. 2009. gads.

Maikla Greiva projektētā Disneja komandas biroja ēka (Team Disney Building, 1986) Bērbankā, Kalifornijā. 2009. gads.

Fotogrāfs Loren Javier. Avots: flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/ 

Roberta Venturi projektētā Vannas Venturi māja (Vanna Venturi House, 1964) Česnathilā, Filadelfijā. 1980. gads.

Fotogrāfe Karola Makinnija Haismita (Carol McKinney Highsmit). Avots: Kongresa bibliotēka (Library of Congress).

Saistītie šķirkļi:
  • postmodernisms, arhitektūrā
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • arhitektūra
  • dekonstruktīvisms, arhitektūrā
  • funkcionālisms, arhitektūrā
  • industriālā arhitektūra
  • internacionālais stils, arhitektūrā
  • kritiskais reģionālisms, arhitektūrā
  • manierisms, arhitektūrā
  • modernisms, arhitektūrā

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Arhitektūras ziņu portāla ArchDaily tīmekļvietnē par postmodernisma arhitektūru
  • Arhitektūras ziņu portāla Dezeen tīmekļa vietnē par postmodernisma arhitektūru
  • Interneta resursi Karaliskā Britu arhitektūras institūta (Royal Institute of British Architects) tīmekļa vietnē par postmodernisma arhitektūras vadlīnijām
  • Karaliskā Britu arhitektūras institūta tīmekļa vietnē par postmodernisma arhitektūru
  • Modernās mākslas muzeja tīmekļa vietnē par Robertu Venturi
  • Venēcijas biennāles tīmekļvietnē par pirmo starptautisko arhitektūras izstādi “Pagātnes klātbūtne”

Ieteicamā literatūra

  • Cohen, J.L., ‘The postmodern season’, in The future of architecture, since 1889, New York, Phaidon, 2012, pp. 412–422.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Davies, C., A New History of Modern Architecture, London, Laurence King Publishing, 2018.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fletcher, B., ‘The Architecture of the Twentieth Century’, in Cruickshank, D. (ed.), Sir Banister Fletcher’s A history of architecture, Oxford, Boston, Architectural Press, 1996, pp. 1313–1593.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jencks, Ch., The story of post-modernism: five decades of the ironic, iconic and critical in architecture, Chichester, Wiley, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jencks, Ch., The new paradigm in architecture: the language of Post-Modernism, New Haven, London, Yale University Press, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jencks, Ch., The language of post-modern architecture, New York, Rizzoli, 1977.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Jencks, Ch., What is Post-Modernism?, London, Acad. ed., 1996.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lupfer, G., Paul, J. and P. Sigel, ‘20th century’, in Architectural theory from the Renaissance to the present, Köln, Taschen, 2003, pp. 658–823.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Mallgrave, H.F. and D. Goodman, D., An introduction to architectural theory: 1968 to the present, Malden, MA, Wiley-Blackwell, 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Pavit, J. and G. Adamson (eds.), Postmodernism: style and subversion, 1970–1990, London, V&A Pub., 2011.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Venturi, R., Complexity and contradiction in architecture, New York, Museum of Modern Art, 1966.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Venturi, R. and D. Scott Brown, D., Learning from Las Vegas, Abingdon, Oxon, New York, Routledge, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Watkin, D., A history of Western architecture, London, Laurence King, 2005.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Дженкс, Ч., Язык архитектуры постмодернизма, Москва, Стройиздат, 1985.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Inga Karlštrēma "Postmodernisms, arhitektūrā". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/106683-postmodernisms,-arhitekt%C5%ABr%C4%81 (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/106683-postmodernisms,-arhitekt%C5%ABr%C4%81

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana