Nozīmīga augstskolas pedagoģijas daļa ir augstskolas didaktika – mācīšanas un mācīšanās teorija un prakse (mācīšanās māksla) augstākās izglītības iestādēs. Vēsturiski bijušajā Vācijas Demokrātiskajā Republikā tika izmantots jēdziens "augstskolas pedagoģija", bet Vācijas Federatīvajā republikā – "augstskolas didaktika". Vāciski runājošajā izglītības telpā termins "augstskolas didaktika" mūsdienās tiek izmantots pat vairāk nekā "augstskolas pedagoģija". Augstskolas didaktikā analizē kvalitatīva studiju procesa augstskolā indikatorus. Didaktika atbild uz jautājumiem: kas? kāpēc? ko? kad? ar ko? kur? kā? Atbildēs tiek ietvertas didaktikas pamatkategorijas: students, docētājs, mērķis, saturs, metodes, mācīšana, mācīšanās, vērtēšana. Latviešu valodā augstskolas pedagoģijā terminu, kas apzīmē docētāja darbību – mācīšanu –, dēvē arī par docēšanu, studenta mācīšanos – par studēšanu, bet mācību procesu augstskolā kopumā – par studiju procesu. Augstskolas didaktikā tiek atzīts, ka docētājiem nepieciešams būt kvalificētiem ne tikai zinātniski pētnieciskās darbības jomā, bet arī pedagoģiskās darbības jomā. Augstskolas pedagoģija un augstskolas didaktika daudzu pasaules valstu (Vācijas, Lielbritānijas, Austrālijas, Jaunzēlandes u. c.) augstskolās institucionalizējusies, veidojot pētnieciskas un pakalpojumu struktūrvienības, kuru mērķis ir mācīšanas un mācīšanās augstskolā pētniecība, pamatota tālākizglītības piedāvājuma izstrāde akadēmiskajam personālam, kā arī šī piedāvājuma īstenošana, tādējādi veicinot studiju procesa kvalitātes uzlabošanos un virzot aktuālās studiju reformas augstākajā izglītībā. Nereti universitātēs doktora studiju neatņema sastāvdaļa ir augstskolas pedagoģijas/ augstskolas didaktikas apguve jeb mācīšanās docēt augstākajā izglītībā.
Augstskolas pedagoģijā tiek izdalīta vispārējā didaktika un nozaru didaktika, kas konkretizē mācīšanās kultūras specifiku zinātņu nozarēs. Attīstās, piemēram, inženierzinātņu, medicīnas didaktika, kurās tiek analizēta, sistematizēta docēšanas un studēšanas pieredze, izmantoto mācību metožu specifika atbilstīgajā nozarē. Medicīnas didaktiku attīsta, piemēram, Kompetences centrs medicīnas augstskolas didaktikā Bādenē-Virtembergā (Kompetenzzentrum für Hochschuldidaktik in Medizin Baden-Württemberg), nodrošinot augstskolu docētājiem medicīnā starptautiski atzītu pedagoģiskās kvalifikācijas paaugstināšanu. Inženierzinātņu didaktika attīstās Vācijas industriālā Reinas – Rūras apgabala universitātēs, piemēram, Dortmundes Tehniskajā Universitātē (Technische Universität Dortmund), kā arī Minhenes Tehniskajā Universitātē (Technische Universität München), Drēzdenes Tehniskajā universitātē (Technische Universität Dresden).
Augstskolas pedagoģijā pēta arī studentu audzināšanu un socializāciju augstākās izglītības iestādēs. Iegūstot augstāko izglītību, tiek izmantotas dažādas metodes un paņēmieni, kritiski apgūts nozares saturs, indivīda līmenī notiek personības garīgā un morālā bagātināšanās. Audzināšana ir neatņemama izglītības daļa un īpaši pašaudzināšanā un audzināšanā ar paraugu nodrošina, ka cilvēka personība attīstās arī pieaugušā vecumā. Piemēram, attīstot sociālās prasmes, pilsoniskās prasmes, veidojas attieksme pret profesiju, pienākumiem tajā u.tml. Audzināšana un mācīšanās augstskolas pedagoģijā skatāma kā vienots process. Piemēram, par personības audzināšanas aspektiem studijās un docētāju kā skolotāju un audzinātāju rakstījis vācu psihiatrs un filozofs Karls Jasperss (Karl Jaspers) darbā "Kas ir izglītība" (Was ist Erziehung?), savukārt ilggadējais Hamburgas Universitātes Starpdisciplinārā augstskolas didaktikas centra (Interdisziplinäre Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Hamburg) vadītājs profesors Ludvigs Hūbers (Ludwig Huber) pētījis studentu socializāciju augstskolā. Studentu personības attīstības augstskolas pedagoģiskajā procesā izpēte ir cieši saistīta arī ar pētījumiem psiholoģijā un socioloģijā.