AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2024. gada 1. maijā
Ieva Fībiga

Haoss

(Χάος, Chaos)
sengrieķu mitoloģijas pirmatnēja dievība

Saistītie šķirkļi

  • mitoloģija
  • sengrieķu literatūra
  • sengrieķu reliģija
Mišela de Marolles (Michel de Marolles) ilustrācija "Haoss" izdevumā "Mūzu tempļa attēli, kas ņemti no mirušā Favereau kunga biroja" (Tableaux du temple des muses tirez du cabinet de feu Mr. Favereau). Parīze: Antuāns de Sommavils, 1655. gads.

Mišela de Marolles (Michel de Marolles) ilustrācija "Haoss" izdevumā "Mūzu tempļa attēli, kas ņemti no mirušā Favereau kunga biroja" (Tableaux du temple des muses tirez du cabinet de feu Mr. Favereau). Parīze: Antuāns de Sommavils, 1655. gads.

Avots: Art Media/Print Collector/Getty Images, 463923735.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Īss raksturojums
  • 3.
    Dievības rašanās laiks, izcelšanās
  • 4.
    Vieta mitoloģijas panteonā. Funkcijas. Īpašības. Piedēvētie notikumi
  • 5.
    Dievības atspoguļojums mākslā, tempļi, kas dievībai veltīti
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Īss raksturojums
  • 3.
    Dievības rašanās laiks, izcelšanās
  • 4.
    Vieta mitoloģijas panteonā. Funkcijas. Īpašības. Piedēvētie notikumi
  • 5.
    Dievības atspoguļojums mākslā, tempļi, kas dievībai veltīti
Kopsavilkums

Sengrieķu mitoloģijā Haoss ir pirmatnējā dievība, kas ir visa pirmsākums gan dievu, gan mirstīgo pasaulei.

Īss raksturojums

Sengrieķu mitoloģijas grāmatas bieži iesāktas ar tēmu par pasaules un dievu rašanos, un ievadošais apgalvojums mēdz būt, piemēram, “iesākumā bija tikai Haoss”, “pirms pasaules rašanās pastāvēja Haoss”, “vispirms nāca Haoss” un tamlīdzīgi. Iespējams, šāda veida izteikumi aizgūti no sengrieķu dzejnieka Hēsioda (Ἡσίοδος) poēmas “Teogonija” (Θεογονία, ~ 7. gs. p. m. ē.), kurā 116. rindiņā minēts, ka “pats pirmais ir radies Haoss” (πρώτιστα Χάος γένετ᾽, prōtista Chaos genet).

Haoss parasti tiek raksturots kā mūžīgs, bezgalīgs un tumšs, kā tukšums, kam reizē piemīt gan spēja būt bez jebkāda noteikta veidola, gan spēja radīt. Šajā aspektā konstatējama Haosa pretrunīgā daba – bezgalīgs tukšums, bet tajā pašā laikā nebeidzama spēja radīt. Dažkārt Hosam tiek piedēvēti četri elementi – uguns, ūdens, zeme un gaiss –, tie tajā atrodoties. Citkārt Haoss tiek tēlots kā atmosfēra, sastāvot no gaisa un miglas un aptverot zemi.

Par Haosu var lasīt Hēsioda poēmā “Teogonija”, romiešu autora Gaja Jūlija Higina (Gaius Julius Hyginus) mītu krājumā “Stāsti” (Fabulae, 1. gs. m. ē.), orfiskajā literatūrā (~ 5. gs. p. m. ē. – ~ 2. gs. m. ē.) – rakstu krājumā, kas piedēvēts mītiskajam dziesminiekam Orfejam (Ὀρφεύς) un viņa sekotājiem, romiešu dzejnieka Ovidija (Ovidius) darbos un citos.

Dievības rašanās laiks, izcelšanās

Sengrieķu mitoloģijā var pielietot hronoloģisku principu, kas veidojas, pamatojoties uz paaudžu nomaiņu, un Haoss, būdams visa aizsākums un radības rītausma, ir pirmā un vissenākā paaudze. Šo pirmās paaudzes statusu rāda sengrieķu valodas lietvārda χάος, chaos pamatnozīme – ‘visuma pirmais stāvoklis’. Pārējās nozīmes ir ‘visums’, ‘bezdibenis’ un ‘tumsa’. Turklāt mūsdienu nozīme, piemēram, latviešu valodā, haoss kā ‘sistēmas trūkums’, ‘nekārtība’ vai ‘juceklis’, haotisks kā ‘tāds, kam nav sistēmas’, ‘nekārtīgs’, ‘juceklīgs’, sengrieķu valodā nav pastāvējusi. Šis sengrieķu valodas lietvārds ir nekatrajā dzimtē, taču, uzlūkojot Haosu kā dievību, gramatiskā dzimte tiek mainīta, un Haoss kā dievība ir sieviešu dzimtē.

Vieta mitoloģijas panteonā. Funkcijas. Īpašības. Piedēvētie notikumi

Sengrieķu mitoloģijas panteons sākas ar Haosu, un tās galvenā funkcija ir radīšana, līdz ar to visi ar Haosu saistītie notikumi ir jaunu pirmatnējo dievību radīšana, kas savukārt turpina pasaules veidošanu. Turklāt Haoss kā pirmatnējā sievišķā dievība spēj radīt pēctečus viena pati bez vīriešu kārtas dieviem, t. i., viņa spēj būt partenoģenētiska.

Vispirms no Haosa radās dieve Gāja (Γαῖα) – auglīgā zeme, kas sniedz visiem dzīvību. Gājai izplešoties, dziļi zem zemes radās Tartars (Τάρταρος) – pazeme, tumšs bezdibenis. No Haosa izcēlās arī Erots (Ἔρως) – mīlas un iekāres personifikācija. Veidojas iespaids, ka Gāja, Tartars un Erots ir Haosa bērni, taču, pamatojoties uz Hēsioda poēmu “Teogonija”, to secināt nevar. Šīs trīs pirmatnējās dievības rodas no Haosa, nevis ir Haosa dzemdētas. Šādi sākusi veidoties pasaule.

Nākamā pakāpe pasaules veidošanā ir Haosa pēcteči un Gājas pēcteči, arī radīti partenoģenētiski. No Haosa radās mūžīgā tumsa Erebs (Ἔρεβος) un nakts Nikte (Νύξ). No Ereba un Niktes cēlās gaisma Aiters (Αἰθήρ) un diena Hemēra (Ἡμέρα), un šādi izveidojās dienas un nakts ritējums. Pēc tam, kad Haosa pēcteči izveidoja dienas un nakts ritējumu, Gāja radīja sev varenībā līdzīgu dievību – dievu Urānu (Οὐρανός), debess personifikāciju. Viņa radīja arī Kalnus (Οὔρεα) un jūru Pontu (Πόντος).

Dievības atspoguļojums mākslā, tempļi, kas dievībai veltīti

Haoss ir pirmatnēja dievība, un antīkajos avotos var lasīt par tās radīšanas spējām, bet ne par tās veidolu, līdz ar to mākslā Haosa portretējumi tikpat kā nav sastopami. Haoss salīdzinājumā ar kādu no antropomorfajiem dieviem ir pārāk abstrakta dievība. Arī atsevišķi tempļi Haosam nav veltīti.

Multivide

Mišela de Marolles (Michel de Marolles) ilustrācija "Haoss" izdevumā "Mūzu tempļa attēli, kas ņemti no mirušā Favereau kunga biroja" (Tableaux du temple des muses tirez du cabinet de feu Mr. Favereau). Parīze: Antuāns de Sommavils, 1655. gads.

Mišela de Marolles (Michel de Marolles) ilustrācija "Haoss" izdevumā "Mūzu tempļa attēli, kas ņemti no mirušā Favereau kunga biroja" (Tableaux du temple des muses tirez du cabinet de feu Mr. Favereau). Parīze: Antuāns de Sommavils, 1655. gads.

Avots: Art Media/Print Collector/Getty Images, 463923735.

Mišela de Marolles (Michel de Marolles) ilustrācija "Haoss" izdevumā "Mūzu tempļa attēli, kas ņemti no mirušā Favereau kunga biroja" (Tableaux du temple des muses tirez du cabinet de feu Mr. Favereau). Parīze: Antuāns de Sommavils, 1655. gads. Atrodas Jean Claude Carriere kolekcijā.

Avots: Art Media/Print Collector/Getty Images, 463923735.

Saistītie šķirkļi:
  • Haoss
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • mitoloģija
  • sengrieķu literatūra
  • sengrieķu reliģija

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Par Haosu sengrieķu mitoloģijā angļu valodā

Ieteicamā literatūra

  • Almqvist, O., Chaos, Cosmos and Creation in Early Greek Theogonies: An Ontological Exploration, London, Bloomsbury Publishing, 2022.
  • Cīrule, B. un I. Ķemere, Sengrieķu mīti, Rīga, Zvaigzne ABC, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fry, S., Mythos. The Greek Myths Retold, London, Penguin, 2017.
  • Hard, R. (ed.), The Routledge Handbook Of Greek Mythology: Partially Based on H.J. Rose’s A Handbook Of Greek Mythology, London, New York, Routledge, Taylor & Francis, 2020.
  • Hēsiods, Teogonoja. Darbi un dienas, Rīga, Zinātne, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Kūns, N., Sengrieķu mīti un varoņteikas, Rīga, Latvijas valsts izdevniecība, 1959.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Maguire, S.L., In the Beginning Was Chaos: Greek Myths of the Gods and Creation, United States, Independently published 2018.

Ieva Fībiga "Haoss". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/154437-Haoss (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/154437-Haoss

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana