AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 16. jūlijā
Benedikts Kalnačs

Vācu teātris, Berlīne

(angļu German Theatre, Berlin, vācu Deutsches Theater Berlin, franču Théâtre allemand, Berlin, krievu Немецкий театр, Берлин)
viens no ievērojamākiem vācu dramatiskajiem teātriem, kam ir būtiska nozīme modernās vācu skatuves kultūras attīstībā un kurā strādājuši izcili režisori un aktieri

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • 19. gs. Skandināvijas nacionālie teātri
  • Abatijas teātris
  • Brīvais teātris
  • Brīvā skatuve
  • Dailes teātris, Parīze
  • Dailes teātris, Rīga
  • Franču Komēdijas teātris
  • Maskavas Dailes teātris
  • naturālisms, literatūrā
  • Rēveles vācu teātris
  • teātris Amerikas Savienotajās Valstīs 19. gs.
  • teātris Igaunijas teritorijā 19. gs.
  • Vanemuines teātris
Vācu teātris, Berlīne, 2020. gads.

Vācu teātris, Berlīne, 2020. gads.

Fotogrāfs Alexander Glintschert. Avots: Flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums
  • 3.
    Ievērojami darbinieki
  • 4.
    Teātra ievērojamākie sasniegumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums
  • 3.
    Ievērojami darbinieki
  • 4.
    Teātra ievērojamākie sasniegumi
Kopsavilkums

Vācu teātris Berlīnē ir vēsturiski nozīmīgs kā kolektīvs, kura darbībā, sekojot 19. gs. otrajā pusē Meiningenas teātrī (Meininger Theater) un biedrībā “Brīvā skatuve” (Die Freie Bühne) iedibinātajām tradīcijām, tika likti pamati izrādes ansambļa darbam un nostiprināta naturālisma estētika skatuves mākslā. Vācu teātris, apliecinot saturisko un stilistisko meklējumu daudzpusību un novatorismu, bez pārtraukumiem turpinājis darbu 20. un 21. gs.; arī mūsdienās tā ir viena no nozīmīgākajām vācu skatuvēm.

Īss teātra vēstures svarīgāko posmu pārskats, repertuāra raksturojums

Teātra darbības sākums saistāms ar 1850. gadā skatuves vajadzībām uzcelto ēku, kurā sākotnēji notikušas populāru lugu izrādes. 1881. gadā namu iegādājās autors un kritiķis Ādolfs Laronžs (Adolph L’Arronge). Pēc ēkas pārbūves jauns darba posms tika uzsākts 1883. gadā, dodot kolektīvam nosaukumu “Vācu teātris”. Repertuāru veidoja gan izklaidējoša literatūra, gan klasiķu darbi. 1894. gadā teātri pārņēma režisors Oto Brāms (Otto Brahm), kurš to vadīja līdz 1904. gadam. O. Brāma lielākais nopelns bija vācu naturālisma dramaturģijas aktualizēšana uz skatuves, izstrādājot tai atbilstošu, dzīves konkrētībai pietuvinātu telpas iekārtojumu un veicinot piemērotu aktierspēles veidu, kas jau iepriekš bija aprobēts O. Brāma vadītajā biedrības “Brīvā skatuve” teātrī. O. Brāma iestudēto autoru lokā vislielākā nozīme bija Gerhartam Hauptmanim (Gerhart Hauptmann), kura vērienīgā sociālā drāma “Audēji” (Die Weber, 1892) Vācu teātrī tika uzvesta 1894. gada rudenī. 1905. gadā teātra pārraudzību pārņēma režisors Makss Reinharts (Max Reinhardt), kura vadībā tika ievērojami paplašināts estētisko meklējumu lauks un veikti arī organizatoriski un tehniski uzlabojumi. Viena no pirmajām M. Reinharta īstenotajām iecerēm bija Vācu teātrim blakus esošās ēkas, kas kopš tās uzcelšanas 1850. gadā bija kalpojusi par balles zāli, iekļaušana teātra kompleksā, pārbūvējot to mazāka mēroga iestudējumu vajadzībām. M. Reinharts šo skatuvi nosauca par Kamerteātri (Kammerspiele), turpinot t. s. neatkarīgo teātru darbības periodā (19. gs. nogalē) būtisko iestudējuma pietuvinājumu skatītājiem. Režisors Vācu teātri un ar to saistīto Kamerteātri turpināja pārzināt līdz 1933. gadam, kaut gan daudz izrāžu iestudēja arī citur un nereti paļāvās uz asistentu veikumu.

Nacisma varas periodā Vācu teātris no 1934. gada līdz 1944. gadam strādāja intendanta Heinca Hilperta (Heinz Hilpert) vadībā, iespēju robežās cenšoties saglabāt humānisma tradīcijas skatuves mākslā un pievēršoties vācu klasikas iestudējumiem. Pēc Otrā pasaules kara Vācu teātris turpināja darbu padomju okupācijas zonā un vēlāk no Rietumu teātra estētiskajiem meklējumiem mākslīgi nošķirtajā Austrumberlīnē. No 1946. gada līdz 1963. gadam teātra intendants bija Volfgangs Langhofs (Wolfgang Langhoff), kurš darbu pārtrauca pēc nesaskaņām ar Vācijas Demokrātiskās Republikas ideoloģiskajiem vadītājiem. V. Langhofa darbības periodā no 1949. gada līdz 1954. gadam Vācu teātris bija arī dramaturga Bertolta Brehta (Bertolt Brecht) un aktrises Helēnas Veigeles (Helene Weigel) vadībā dibinātā Berlīnes ansambļa (Berliner Ensemble) mājvieta, kurā praksē tika nostiprināti B. Brehta izstrādātā t. s. episkā teātra (episches Theater) principi. Vācu teātra repertuārā arī vēlākajā periodā nereti parādījās iestudējumi, kuros tika saskatīta slēpta opozīcija varai. 1989. gadā teātra darbinieki aktīvi piedalījās protesta demonstrācijās pret sociālistisko iekārtu, kas aizsāka mierīgās revolūcijas notikumus un sekmēja Vācijas atkalapvienošanos. Teātra darbībai raksturīga pārdomāta repertuāra politika, spēja piesaistīt spilgtus skatuves māksliniekus un rosināt novatoriskus meklējumus. 21. gs. Vācu teātris ar vairāk nekā divsimt izrādēm viesojies Eiropā, Dienvidamerikā, Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV) un Japānā.

Vācu teātra komplekss mūsdienās ietver trīs spēles telpas: Lielo zāli ar 600 skatītāju vietām (1850), Kamerzāli ar 230 vietām (1906) un 2006. gadā atvērto t. s. Melno kasti (Box) ar 80 vietām teātra foajē, kas paredzēta jaunās un eksperimentālās dramaturģijas iestudējumiem. 2018. gadā atvērts t. s. mēģinājumu centrs (Probebühnenzentrum) teātra piebūvē, kurā ietilpinātas trīs mēģinājumu skatuves. 

Ievērojami darbinieki

Vēsturiski par Vācu teātra dibinātāju uzskatāms Ā. Laronžs, un pirmos spilgtos panākumus tas guva 19. un 20. gs. mijā O. Brāma un M. Reinharta vadībā. Arī vēlāk teātra attīstībā būtisks ir bijis vācu skatuves mākslas tradīcijā nozīmīgais teātra vadītāja jeb intendanta postenis, kuru ilglaicīgi ieņēmuši H. Hilperts, V. Langhofs, Gerhards Volframs (Gerhard Wolfram, 1972–1982), Dīters Manns (Dieter Mann, 1984–1991), Tomass Langhofs (Thomas Langhoff, 1991–2001) un citi. Par teātra goda biedriem tā vairāk nekā simt gadu ilgajā vēsturē kļuvuši četrpadsmit cilvēki, viņu vidū aktieri un režisori Ģertrūde Eizolde (Gertrud Eysoldt), H. Hilperts, M. Reinharts, Tilla Derjē (Tilla Durieux), Volfgangs Haincs (Wolfgang Heinz) un Elizabete Bergnere (Elisabeth Bergner).

Gerharts Hauptmanis un Oto Brāms. 1904. gads.

Gerharts Hauptmanis un Oto Brāms. 1904. gads.

Avots: ullstein bild via Getty Images, 541071715.

Teātra ievērojamākie sasniegumi

Izcili iestudējumi veidojuši Vācu teātra vizītkarti visos tā darbības posmos. 1894. gadā O. Brāma iestudētā G. Hauptmaņa drāma “Audēji” aktualizēja 19. gs. nogalei būtisko sociāli kritisko sabiedrības interpretāciju. M. Reinharta inscenējumi saistīja skatītājus ar savu stilistisko daudzveidību un spēles prieku, un režisors iestudēja arī laikmetīgo dramaturģiju, piemēram, 1906. gadā Kamerteātrī sagatavojot Franka Vēdekinda (Frank Wedekind) līdz tam cenzūras aizliegtās lugas “Pavasara atmoda” (Frühlings Erwachen, 1891) pirmuzvedumu.

Arī pēc Otrā pasaules kara nozīmīgs bija Vācu teātra uzvedumu sociālais un politiskais konteksts. 1949. gadā ar izciliem panākumiem tika iestudēta B. Brehta luga “Kuražas māte un viņas bērni” (Mutter Courage und ihre Kinder, 1941), kurā titullomu spēlēja H. Veigele, izpelnoties visaugstāko novērtējumu arī teātra viesizrādēs.

Režisora Benno Besona (Benno Besson) vadībā tika sagatavots Aristofana (Ἀριστοφάνης) komēdijas “Miers” (Εἰρήνη) iestudējums 1962. gadā, neilgi pēc Berlīnes mūra celtniecības, kur skatuves noformējumā izmantots dzelzs priekškara motīvs, un Jevgeņija Švarca (Евгений Львович Шварц) lugas “Pūķis” (Драkoн, 1943) uzvedums 1965. gadā, kas kļuva par populārāko iestudējumu Vācu teātrī pēc Otrā pasaules kara ar sešsimt izrādēm, teātra repertuārā paliekot vairāk nekā piecpadsmit gadu.

Multivide

Vācu teātris, Berlīne, 2020. gads.

Vācu teātris, Berlīne, 2020. gads.

Fotogrāfs Alexander Glintschert. Avots: Flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Gerharts Hauptmanis un Oto Brāms. 1904. gads.

Gerharts Hauptmanis un Oto Brāms. 1904. gads.

Avots: ullstein bild via Getty Images, 541071715.

Aina no Augusta Strindberga lugas "Spēles ar uguni" (Leka med elden). Vācu teātra Kamerteātris, Berlīne, ap 1920. gadu.

Aina no Augusta Strindberga lugas "Spēles ar uguni" (Leka med elden). Vācu teātra Kamerteātris, Berlīne, ap 1920. gadu.

Fotogrāfi Zander & Labisch. Avots: Imagno/Getty Images, 82094733.

Otrā no kreisās: Helēna Veigele Kuražas mātes lomā Bertolta Brehta lugā "Kuražas māte un viņas bērni". Berlīnes ansamblis, 1956. gads.

Otrā no kreisās: Helēna Veigele Kuražas mātes lomā Bertolta Brehta lugā "Kuražas māte un viņas bērni". Berlīnes ansamblis, 1956. gads.

Avots: ullstein bild via Getty Images, 541060081.

Vācu teātris, Berlīne, 2020. gads.

Fotogrāfs Alexander Glintschert. Avots: Flickr.com. Licences noteikumi: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Saistītie šķirkļi:
  • Vācu teātris, Berlīne
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • 19. gs. Eiropas teātris
  • 19. gs. Skandināvijas nacionālie teātri
  • Abatijas teātris
  • Brīvais teātris
  • Brīvā skatuve
  • Dailes teātris, Parīze
  • Dailes teātris, Rīga
  • Franču Komēdijas teātris
  • Maskavas Dailes teātris
  • naturālisms, literatūrā
  • Rēveles vācu teātris
  • teātris Amerikas Savienotajās Valstīs 19. gs.
  • teātris Igaunijas teritorijā 19. gs.
  • Vanemuines teātris

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Vācu teātris, Berlīne

Ieteicamā literatūra

  • Banham, M. (ed.), The Cambridge Guide to Theatre, Cambridge, Cambridge University Press, 1988.
  • Koberg, R., Stegemann, B. and H. Thomsen (Hg.), Max Reinhardt und das Deutsche Theater: Texte und Bilder aus Anlass des 100-jährigen Jubiläums seiner Direktion, Berlin, Henschel Verlag, 2005.
  • Kuschnia, M. (Hrsg.), 100 Jahre Deutsches Theater Berlin 1883–1983, Berlin, Henschel Verlag, 1983.
  • Weigel, A., Das Deutsche Theater. Eine Geschichte in Bildern, Berlin, Propyläen, 1999.

Benedikts Kalnačs "Vācu teātris, Berlīne". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/26089-V%C4%81cu-te%C4%81tris,-Berl%C4%ABne (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/26089-V%C4%81cu-te%C4%81tris,-Berl%C4%ABne

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana