Gunāra Priedes luga “Trīspadsmitā” uzrakstīta 10 gadus pēc tam, kad 1955. gadā Dailes teātrī tika iestudēta rakstnieka debijas luga “Jaunākā brāļa vasara” (1954). Līdz 20. gs. 60. gadu vidum G. Priede bija kļuvis par populāru un atzītu autoru, kura darbos tika risināti individuāli likteņi un skartas sabiedrībā aktuālas tēmas. Viņa darbībai raksturīga principialitāte un prasīgums pret sevi un citiem, drosme sabiedrības vērtību aizstāvībā, ko G. Priede apliecināja jau 20. gs. 50. gados, kad iestājās par Vecrīgas arhitektūras mantojuma saglabāšanu. Rakstnieka lugās ietvertās atziņas nereti izpelnījās oficiālo aprindu nosodījumu, jo G. Priede savos darbos nepakļāvās ideoloģijas prasībām un nepauda uzskatus, kas slavina padomju okupācijas iekārtu un sociālismu. Vairākas viņa 60. gadu lugas, tostarp “Miks un Dzilna” (1963), tika izrādītas ar cenzūras svītrojumiem, ierobežota tika arī darbu publicēšana. 60. gadu vidū rakstnieks saskatīja arī staļinisma atgriešanās draudus padomju sabiedrībā, par ko viņš rakstīja savās dienasgrāmatās. Gan cenzūras iejaukšanās, gan birokrātijas pastiprināšanās, kā arī ideoloģiskais spiediens kļuva par svarīgām viņa lugas “Trīspadsmitā” tēmām. Nozīmīgs šī darba iecerē un stilistikā bija vācu rakstnieka Bertolta Brehta (Bertolt Brecht) “Trīsgrašu operas” (Die Dreigroschenoper) iestudējums, ko G. Priedem 1965. gada pavasarī bija iespēja noskatīties Vācijā teātra “Berlīnes ansamblis” (Berliner Ensemble) uzvedumā. Tā kā G. Priede ne vienmēr bija apmierināts ar savu lugu skatuvisko interpretāciju, viņš iecerēja pats veidot lugas “Trīpadsmitā” iestudējumu, strādājot ar konkrētiem aktieriem, kuru personības tika ņemtas vērā teksta tapšanas laikā. Luga rakstīta Dinai Kuplei, Ausmai Kantānei un Uldim Pūcītim, sadarbībā ar kuriem autors arī uzsāka mēģinājumu procesu, taču iestudējuma iecere neīstenojās. G. Priede bija lugas pirmuzveduma režisors Jaunatnes teātrī 1966. gadā, tomēr izrāde tika sagatavota citā aktieru sastāvā.