Vēlais bronzas laikmets, 1100.–500. gads pirms mūsu ēras Vēlajā bronzas laikmetā trauki stilistiski kļuva daudz vienkāršāki – izzuda bagātīgi ornamentēta keramika. Tikai retos gadījumos trauku virsma tika klāta ar ornamentu vai plastiskiem elementiem. Ornamentu motīvu kombinācijas praktiski vairs nepastāvēja. Izņēmums ir Asvas smalkkeramika, kurai bieži sastopamas osiņas un rokturi. Nedaudz šādas keramikas konstatēts arī Ķivutkalna pilskalnā un Mušiņu akmens laivveida krāvuma kapulaukā. Vēlajā bronzas laikmetā trauku māla masai lielos apjomos pievienots saberzts granīts. Pavisam reti novērojami citu materiālu liesinātāji. Turpretī keramikas trauku formas kļuva daudzveidīgākas. Blakus jau iepriekš esošajām mucveida un profilētajām formām, parādījās bikoniski trauki – ar asu lūzumu kakla daļā.
Parādījās jauns trauku veids – švīkātā keramika, kas kļuva par šī laikaposma raksturojošo parādību Austrumbaltijā. Šiem traukiem raksturīgs blīvs, retāk viegls, virsmas švīkājums, kas nosedz visu virsmu. Daļai šī veida trauku švīkāta arī iekšpuse. Švīkājums radies, nolīdzinot trauka virsmu pēc formas izveides. Švīkājuma tekstūra atkarīga no izmantotā rīka, piemēram, izmantojot žagaru saišķi, tas būs rupjš un dziļš, savukārt kaula vai koka ķemmes – seklāks un ne tik izteikts. Vēlā bronzas laikmeta švīkātajai keramikai nav raksturīgs konkrēta veida švīkājuma virziens, tas ir dažāds, pat haotisks, taču bieži trauka mutes daļa švīkāta horizontālā virzienā vai atstāta gluda. Šiem traukiem raksturīgas mucveida un profilētas formas. Tajās parādās reģionālas iezīmes – Latvijas centrālajā daļā raksturīgākas mucveida formas, savukārt rietumos un daļā Lietuvas – profilētas.
Šim periodam raksturīgi, bet mazāk sastopami arī trauki ar gludu tekstilu un apmestu (agrā apmestā) virsmu. Formu un veidmasas tehnoloģiskajos risinājumos tās ietur kopējās dominējošās tendences Austrumbaltijā. Arī šo keramikas veidu izplatībā novērojamas reģionālas iezīmes.
Agrā apmestā keramika sastopama vien mūsdienu Latvijas un Lietuvas rietumos esošajās dzīvesvietās un kapulaukos (Bašķu, Dārznieku, Ēglišķu, kapulaukos un Krievu kalna, Padures, Paplakas pilskalnos un Priednieku un Kvietiņu apmetnēs). Šis virsmas apstrādes veids ir sastopams arī Igaunijas teritorijā. Tam raksturīga uz nolīdzinātas trauka virsmas uzsmērēta māla kārtiņa, kurai lielā daudzumā piejaukta smilts, iespējams, lai veicinātu ūdens necaurlaidību. Šī tipa keramikas trauku tradīcija ienākusi no citiem, attālākiem reģioniem (iespējams, Skandināvijas vai Centrāleiropas), kas norāda, ka vietējās senās kopienas maiņas sakaru rezultātā ietekmējušās un apmainījušās ar tehnoloģiskajām zināšanām.
Tekstilā keramika raksturīga Latvijas centrālajā, ziemeļu un austrumu areālos un Igaunijas teritorijā esošajām dzīvesvietām. Šim veidam virsma veidota ar rupju, pītu un mezglotu auklu. Arheoloģe Baiba Dumpe norāda, ka šī tipa keramikai saknes meklējamas vēlā neolīta trauku tehnoloģiskajos risinājumos, kur šāda virsmas apstrāde bijusi raksturīga.
Gludā keramika ir otra izplatītākā trauku grupa, un tā konstatēta visās dzīvesvietās un daļā kapulauku. Ņemot vērā, ka šis virsmas apdares veids ir sastopams visos aizvēstures posmos, tā uzskatāma par vietēju tradīciju bez ietekmēm no citiem reģioniem.
Šajā periodā sastopama arī spodrinātā keramika. Tai raksturīga izteikti gluda, spīdīga virsma un trauki apdedzināti reducējošā atmosfērā. Trauki liesināti ar smilti, reti – ar smalki saberztu granītu. Šādi trauki Latvijas teritorijā sastopami reti – vien Ķivutkalna pilskalnā, savukārt Lietuvā tā vispār nav konstatēta. Spodrinātā keramika lielā skaitā sastopama tikai Igaunijā, īpaši Sāmsalā un piekrastes reģionos esošajos pieminekļos.
Latvijas un Igaunijas teritorijās konstatētas arī dažādas virsmas apstrādes veidu kombinācijas – švīkātā tekstilā, švīkātā apmestā, spodrināti švīkātā un spodrinātā apmestā (pēdējā konstatēta tikai Dārznieku kapulaukā), kuras visas izgatavotas raksturīgajos dominējošos tehnoloģiskos risinājumos.
Šī iemesla dēļ igauņu arheologi keramiku izdala tipos, apvienojot raksturojošos elementus – morfoloģiju, veidmasu un ornamentu. Vēlajā bronzas laikmetā Igaunijas teritorijā tiek izdalīti trīs trauku tipi – Asvas rupjmasas, Asvas smalkkeramikas un Liganuzes.
Asvas rupjmasas keramikai raksturīgi visi minētie virsmas apstrādes veidi (izņemot virsmas spodrināšanu) un tehnoloģiskie risinājumi. Tomēr šim tipam raksturīgas gan profilētas, gan mucveida formas, sastopamas arī bikoniskas. Atšķirībā no Latvijas un Lietuvas teritorijā esošajiem traukiem šie trauki bieži ir ornamentēti, pārsvarā ar iespiestām bedrītēm. Šis tips sastopams visā Igaunijas teritorijā. Arheologs Valters Langs (Valter Lang) norādījis, ka arī Latvijas teritorijā esošajā Brikuļu pilskalnā un daļā Daugavas lejteces pieminekļu novērojamas Asvas rupjmasas trauku stilistiskās tendences. Līdzīga keramika sastopama Skandināvijas piekrastē un Eiropas austrumu reģiona Eiropas zaļās jostas areālā. Tā tiek uzskatīta par vietēju keramikas tipu Austrumbaltijā.
Asvas smalkkeramikai raksturīgas bikoniskas bļodiņas un krūzītes, plānas sienas un gluda vai spodrināta virsma. Šie trauki ir bikoniskas formas un viegli noapaļotu vai plakanu apakšdaļu, lielākoties bagātīgi ornamentēti (plecu un lūzuma daļā) ar dažādiem spiedogiem un iegrieztām svītrām, veidojot motīvus. Tai raksturīgi plastiskie elementi – osiņas un rokturi. Šī tipa keramika sastopama vien dažos pieminekļos, pārsvarā Igaunijas teritorijā (Asvas, Ridalas un Iru pilskalnos, Kāli un Vīmzi apmetnēs un Jāni un Lilles kapulaukos). V. Langs norāda, ka Latvijas teritorijā šī tipa keramika sastopama Ķivutkalna pilskalnā un akmens laivveida krāvumu kapulaukos. Jāatzīmē, ka, lai gan Mušiņu kapulaukā ir atrasta keramika, kas stilistiski pieskaitāma šai grupai (bikoniska forma, ornaments, rokturis un osiņa), abi trauki ir ar rupju masu. Iespējams, notikusi sinerģija starp vietējām un reģionālajām tradīcijām, jo traukiem ir arī lokālas iezīmes – švīkāta virsma un rupja masa. Pastāv uzskats, ka šo trauku izcelsme meklējama Centrāleiropā (Lužicas kultūra) un Skandināvijā.
Liganuzes tipa keramikai raksturīga smalka masa, kas liesināta ar smilti vai smalki saberztu granītu. Virsmas apstrāde ir vai nu ar tekstilu, švīkātu, vai gludu tekstūru, tiem ir profilēta forma, tipisks ir bedrīšu ornaments un apmesta trauka mutes daļa. Pēdējie divi elementi uzskatāmi par definējošo stila pazīmi. Šī tipa trauki Igaunijas teritorijā sastopami vien apmetnēs un uzkalniņkapos ar akmens šķirstu. Igauņu pētnieki pie šī tipa keramikas pieskaita atsevišķus Brikuļu pilskalna un Buļļumuižas senkapu traukus. Liganuzes tipa trauki konstatēti arī Somijas dienvidrietumos. Šī tipa trauki tika izgatavoti arī senākajā dzelzs laikmetā.