AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 23. septembrī
Vladislavs Volkovs

Georgs Zimmels

(Georg Simmel; 01.03.1858. Berlīnē, Prūsijas Karalistē–26.09.1918. Strasbūrā, Vācu Impērijā. Apbedīts Strasburgas-Robercavas kapsētā)
vācu filozofs un viens no ievērojamākajiem klasiskās socioloģijas pārstāvjiem

Saistītie šķirkļi

  • Imanuels Kants
  • socioloģija

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Socioloģiskie pētījumi
  • 5.
    Paustās atziņas
  • 6.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 7.
    Novērtējums
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Izcelšanās
  • 2.
    Izglītība
  • 3.
    Profesionālā darbība
  • 4.
    Socioloģiskie pētījumi
  • 5.
    Paustās atziņas
  • 6.
    Gūto sasniegumu nozīme
  • 7.
    Novērtējums
Izcelšanās

Georgs Zimmels dzimis ebreju uzņēmēja Eduarda Zimmela (Eduard Maria Simmel) un Floras Bodšteinas (Flora Bodstein) ģimenē. G. Zimmela tēvs nomira, kad Georgs vēl bija bērns, unviņa attiecības ar māti bija atsvešinātas. Tajā pašā laikā viņa aizbildnis Jūliuss Frīdlenders (Julius Friedländer) nodrošināja pienācīgus finansiālus ienākumus, kas ļāva G. Zimmelam dzīvot pārticīgu dzīvi visu mūžu. 1890. gadā precējies ar mākslas skolotāju, mākslinieci un rakstnieci Gertrūdi Kinelu (Gertrud Kinel). 1891. gadā piedzimis viņu dēls Hanss, kurš vēlāk kļuva par ārstu.

Izglītība

Pēc Frīdrihsvērdas ģimnāzijas (Friedrichswerderschen Gymnasium) beigšanas G. Zimmels studēja Frīdriha Vilhelma universitātē (Friedrich-Wilhelms-Universität) Berlīnē (1876–1881), kur apguva vēsturi un filozofiju. G. Zimmela interese par plašu humanitāro un sociālo zinātņu klāstu vēlāk kļuva par svarīgu viņa zinātniskā darba iezīmi. 1881. gadā viņš aizstāvēja filozofijas doktora disertāciju “Matērijas daba saskaņā ar Kanta fizisko monadoloģiju” (Die Natur der Materie nach Kants Physikalischer Monadologie).

Profesionālā darbība

Pēc disertācijas “Kanta mācība par laiku un telpu” (Kants Lehre von Raum und Zeit) aizstāvēšanas 1885. gadā G. Zimmels kļuva par privātdocentu Frīdriha Vilhelma universitātē Berlīnē. Universitātē viņš lasīja lekcijas filozofijā, loģikā, ētikā, sociālajā psiholoģijā un socioloģijā. Lai gan lekcijas bija populāras, viņa karjera nebija īpaši veiksmīga. G. Zimmels bija privātdocents līdz 1901. gadam, kad ieguva asociētā profesora amatu – goda amatu, kas nedeva tiesības piedalīties akadēmiskās sabiedrības dzīvē (lai gan tajā laikā viņš bija pazīstams dažādās Eiropas valstīs un Amerikas Savienotajās Valstīs). Viņam tika liegta akadēmiskā statusa paaugstināšana, neskatoties uz ievērojamu zinātnieku, tostarp Maksa Vēbera (Max Weber), Heinriha Rikerta (Heinrich John Rickert) un Edmunda Huserla (Edmund Gustav Albrecht Husserl) ieteikumiem. Tajā pašā laikā G. Zimmels publicēja daudz pētījumu un aktīvi piedalījās Vācijas intelektuālajā dzīvē. Kopā ar M. Vēberu, Ferdinandu Tennīsu (Ferdinand Tönnies) un Verneru Zombartu (Werner Sombart) G. Zimmels kļuva par Vācijas Socioloģijas biedrības (Deutsche Gesellschaft für Soziologie) līdzdibinātāju (1909). 1910. gadā kopā ar filozofiem Rihardu Kroneru (Richard Kroner) un Georgu Mēlisu (Georg Mehlis) kļuva par žurnāla Logos. Internationale Zeitschrift für Philosophie der Kultur (1910‒1933) līdzredaktoru. 1911. gadā Freiburgas Universitātes (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg) Politikas zinātnes fakultāte piešķīra G. Zimmelam goda doktora grādu. Tikai 1914. gadā viņš kļuva par profesoru Strasbūras Universitātē (Kaiser-Wilhelm-Universität Straßburg). Tomēr kara sākums viņam liedza tur lasīt lekcijas, jo universitātes ēkas tika nodotas militārajām slimnīcām. Neskatoties uz to, ka daļa vācu intelektuāļu bija paudusi antisemītismu, kas kavēja G. Zimmela akadēmisko karjeru, līdz ar Pirmā pasaules kara sākumu viņš aktīvi atbalstīja Vācu Impēriju, uzskatot, ka šis karš stiprināja vācu tautas “vienotību un integritāti”.

Socioloģiskie pētījumi

G. Zimmels ir vairāk nekā 200 darbu autors dažādās socioloģijas un filozofijas nozarēs. Par viņa galvenajiem darbiem tiek uzskatīti “Sociālā diferenciācija. Socioloģiskie un psiholoģiskie pētījumi” (Uber Sociale Differenzierung: Sociologische und Psychologische Untersuchungen, 1890), “Naudas filozofija” (Philosophie des Geldes, 1900), “Socioloģija. Pētījumi par socializācijas formām” (Soziologie. Untersuchungen über die formen der vergesellschaftung, 1908), “Socioloģijas pamatjēdzieni. Indivīds un sabiedrība” (Grundfragen der Soziologie (Individuum und Gesellschaft), 1917). G. Zimmela socioloģijā dažādos zinātniskās jaunrades posmos pārstāvēti daudzveidīgi sabiedriskās domas virzieni: pozitīvisms, neokantisms, dzīves filozofija. Herberta Spensera (Herbert Spencer) pozitīvisms radījis ideju par diferenciāciju kā sabiedrības dzīves iekšējo dzinēju. Imanuela Kanta (Immanuel Kant) un vācu neokantisma filozofija būtiski ietekmējusi G. Zimmela socioloģijas vispārmetodoloģisko pamatu. Fridriha Nīčes (Friedrich Wilhelm Nietzsche) ietekme noteikusi interesi atgriezties pie personības problemātikas sociālajā izziņā, kā arī sociālās dzīves skatījumu caur vērtību problemātiku abstrakti pozitīviskās pieejas vietā.

Paustās atziņas

G. Zimmels īpašu nozīmi piešķīra socioloģijas kā zinātnes priekšmeta precizēšanai. Darbā “Sociālā diferenciācija. Socioloģiskie un psiholoģiskie pētījumi” viņš atzīmē tādu socioloģijas īpatnību kā eklektismu. G. Zimmels uzskatīja, ka citas zinātnes sniedz savu materiālu socioloģijai, kas “izmanto vēstures pētījumu, antropoloģijas, statistikas, psiholoģijas datus kā pusfabrikātus”. Turklāt G. Zimmels bija pret to, ka socioloģijas galvenajiem jēdzieniem piešķir neapšaubāmas un precīzas robežas, it sevišķi sociālās izziņas sākuma posmā, kad pētījuma objekts nav izpētīts un socioloģijas zinātne vēl tikai tiek radīta. G. Zimmels brīdina izvairīties no atsevišķu novērojumu vispārināšanas un absolutizēšanas. Sociālajā izziņā jāpastāv daudziem uzskatiem un teorijām, pie kam nav jēgas meklēt kādus sabiedrībai kopējus likumus. G. Zimmels uzskatīja, ka sociālajās zināšanās tādi pamatjēdzieni kā “sabiedrība”, “cilvēks” utt. tiek raksturoti ļoti abstraktā veidā. Realitātē ne tikai sabiedrība attēlo šo cilvēku mijiedarbību un attiecību daudzveidību, bet arī pats cilvēks nav nekāda “savrupa vienība, nedalāma personība”. Cilvēks reālajā īstenībā ir daudzējādības iemiesojums.

Sociālās izziņas apriorisma loma ļoti spilgti atspoguļota darbā “Kā iespējama sabiedrība?” (Wie ist Gesellschaft möglich?, 1908). G. Zimmels neatlaidīgi izvirzīja ideju, ka sabiedrības izziņai jābūt orientētai ne tikai uz sabiedrības dzīves objektīvo īpašību, bet arī uz cilvēku sabiedriskās apziņas sfēru izpēti. G. Zimmels apzināti pat šī raksta nosaukumu formulējis tā, lai nepārprotami būtu jūtama I. Kanta ietekme, kuram cilvēku priekšstatu pasaule ir “reāls dotums, pasaules satura būtība, kuru nākas pieņemt nemainīgu”. Sociālo parādību izpratne cilvēku subjektīvo jūtu izpausmes rezultātā, to racionalizācija, atspoguļojot cilvēku dažādās sociālās mijiedarbības raksturlielumus, un pēc tam viņu subjektīvo ideju institucionalizācija ļoti skaidri izpaudās G. Zimmela izpratnē par reliģijas fenomena būtību. Reliģija kā sociālais institūts ir atvasinājums no cilvēku jūtu īpašās reliģiozitātes. Šie cilvēki izjūt ticības nepieciešamību attiecībā pret tuviniekiem, sociālajām kopienām un vienotības sajūtā ar sociālajām grupām, kas reliģiozitātes pēdējā posmā tiek realizēta Dieva kā “eksistences vienotības” idejā. Tieši šīs subjektīvās reliģiskās idejas ir reliģiozitātes pamatā kā subjektīvās apziņas “miera un pārliecības” iemiesojums. G. Zimmels atzīmē, ka sabiedrības izziņa atšķiras no dabas izziņas, kurā nav vietas apzināmajam un subjektīvajam. Tā kā cilvēku subjektīvā pasaule ir ļoti svarīgs sabiedrības dzīves apstāklis, tad, pēc G. Zimmela domām, nepieciešams norādīt uz to pamatu, kas noved pie atsevišķu procesu socializācijas cilvēku individuālajā apziņā. Šos socializācijas procesus G. Zimmels sauc par sabiedriskošanu (Vergesellschaftung). Šis jēdziens raksturo procesus, kad kā pats cilvēks, tā viņa apziņa iegūst sociālas, tipiskas iezīmes, kad cilvēks iepazīst sociālo īstenību.

Sabiedrības izpratnē G. Zimmels seko neokantisma tradīcijai, kurai bija raksturīga sabiedrisko fenomenu dalīšana formā un saturā. G. Zimmels galveno uzmanību pievērš tieši sabiedrisko parādību formu izpētei. Cilvēku darbību, tieksmju un attiecību radītās struktūras sabiedrībā iegūst patstāvību un kļūst par sabiedriskām formām, kas dzīvo neatkarīgi no atsevišķiem cilvēkiem. Tādas sabiedriskās formas līdz ar patstāvību iegūst arī pašvērtību, neatkarību no cilvēku sākotnējām vajadzībām. Tā veidojas tiesību, mākslas, zinātnes utt. patstāvība. Тāpēc arī G. Zimmels savu socioloģijas teoriju nosauc par formālo. Socioloģijas uzdevums šajā nozīmē ir “apskatīt cilvēku kopējās esamības formas un atrast likumus, kuri ir pamatā attiecībās starp indivīdiem (jo viņi ir grupas locekļi) un starp grupām”. Vienlaikus sabiedrība un tās fenomeni ir cilvēku mijiedarbības rezultāts. Tieši cilvēka mijiedarbība ar citiem cilvēkiem veido sabiedriskošanas parādību. Cilvēku mijiedarbība, viņu saskarsme prasa zināmu uzvedības noteikumu jeb, kā G. Zimmels tos nosauc, “spēles noteikumu” apstiprinājumu. Tieši tādi spēles noteikumi, radīti un leģitimēti, kļūst ne tikai pastāvīgi attiecībā pret cilvēku praktiskajām tieksmēm, bet arī nosaka viņu uzvedību, tāpēc socioloģija, pēc G. Zimmela domām, pievēršas tādu sabiedrības formu izpētei. Mijiedarbībai, kas saprotama kā cilvēku saskarsme, nav nekāda ārēja mērķa: saskarsmes mērķis ir pati saskarsme. Tieši saskarsmē tiek apstiprināta personības vērtība, īstenots vienlīdzības princips ar citiem cilvēkiem, komunikācijas procesa dalībniekiem. Saskarsmes procesā pašvērtība noved pie valodas kā sabiedriskās parādības nozīmes pieauguma. Tāpat kā jebkurš cits sociāls veidojums – neformāla grupa, sociāla šķira, valsts – sabiedrība parādās kā cilvēku mijiedarbības rezultāts. Tomēr sabiedrības zinātniska izpratne prasa īpašu definīciju. Sabiedrība ir tāda personību darbība savā starpā, kas izpaudusies ne tikai viņu subjektīvās attiecībās citam ar citu, bet arī “rada subjektīvu veidojumu, kurš zināma mērā ir neatkarīgs no atsevišķām tajā līdzdalīgām personībām”. Sabiedrība ir “vienība, kas sastāv no vienībām”.

Jēdziens “mijiedarbība” ir pamatideja ekonomiskās dzīves un īpaši naudas fenomenu noskaidrošanai. Sociālā mijiedarbība sabiedrības dzīves ekonomikas sfērā tiek īstenota kā maiņa ar vērtībām. Maiņu cilvēki izmanto, lai “samazinātu subjektīvo zaudējumu daudzumu, sadalot esošos krājumus”. Jēdziens “vērtība”, viens no centrālajiem neokantismā, pieņemts arī G. Zimmela sociālās izziņas teorijā. Vērtību dēļ sociālā pasaule, kultūras pasaule, ir būtiski atšķirīga no dabiskās objektīvās pasaules, kur valda “vispārēja vienlīdzība”. Nauda ir tāda vērtība, kas attiecībā pret sevi ir indiferenta, bet norāda uz citām vērtībām.

Izmantojot jēdzienu “sociālā diferenciācija”, iespējams runāt par zinātniskām atšķirībām starp sabiedrības un sociālo organismu tipiem. Jo stiprāk diferencēta sabiedrība, jo dažādākas ir saistības, kuras veidojas starp cilvēkiem sabiedrībā, jo plašāks izrādīsies sociālo iespēju loks personībai un mazāka cilvēka atkarības pakāpe no sociālās kopienas spiediena. Cilvēka individualitātes attīstību ir tieši noteikusi sociālā diferenciācija. Tas izpaužas, piemēram, morāles jomā. Senatnē šajā sabiedriskās apziņas sfērā valdīja kolektīvās atbildības princips, bet līdz ar civilizācijas attīstību cilvēka uzvedībā sāka dominēt motīvi – individuāli piemēroties dabas un sociālajiem apstākļiem, kas prasa individuāli brīvību un personības atbildību. G. Zimmels neuzskatīja, ka morālā kopība raksturojama vienīgi ar cilvēku altruistiskām attiecībām līdzīgi Emila Dirkema (David Émile Durkheim) aprakstītajai solidaritātei. Rakstā “Cilvēks kā ienaidnieks” (Der Mensch als Feind, 1907) G. Zimmels parāda, ka egoisms ir tikpat raksturīgs cilvēku savstarpējās attiecībās kā altruisms.  

Svarīgs ir arī G. Zimmela ieguldījums socioloģijas un kultūras filozofijas izpratnē. Kultūra ir mehānisms, kas nodrošina cilvēkam iekļaušanos sabiedrības dzīvē, sociālo normu un vērtību apguvi, bet saglabā un paceļ cilvēka individualitāti pāri atkārtotībai un tipiskajam sabiedrībā. Kultūras fenomens ļauj mums izprast cilvēku ne tikai kā sociālās grupas, sociālā tipa pārstāvi, bet arī kā individuālu personību.

Gūto sasniegumu nozīme

G. Zimmela dzīves laikā viņa filozofiskās idejas, piemēram, kultūras teorijā vai epistemoloģijā, neguva daudzu sociologu atzinību. Viņi G. Zimmela darbos nesaskatīja to nepārprotamo korelāciju ar tradicionālajām socioloģiskajām problēmām. G. Zimmela darbi ieguva vislielāko atzinību, kad sāka attīstīties personālistiskas un eksistenciālistiskas socioloģisko zināšanu versijas. G. Zimmela darba analīze ir iekļauta visās autoritatīvajās zinātniskajās publikācijās par socioloģijas vēsturi.

Novērtējums

Atsevišķas G. Zimmela grāmatas viņa dzīves laikā tulkotas itāļu, krievu, poļu un franču valodā. G. Zimmela socioloģiskajam un filozofiskajam darbam bija liela ietekme uz marksisma filozofu Ģerģu Lukāču (Szegedi Lukács György), filozofiskā eksistenciālisma un personālisma pārstāvi Martinu Būberu (Martin Buber), vienu no filozofiskās antropoloģijas pamatlicējiem Maksu Šēleru (Max Scheler), vienu no zināšanu socioloģijas pamatlicējiem Karlu Manheimu (Mannheim Károly), sociologu un ekonomistu Leopoldu fon Vīzi (Leopold Max Walther von Wiese und Kaiserswaldau) un neomarksisma filozofu un sociologu Ernstu Blohu (Ernst Bloch), vācu rakstnieku un žurnālistu Kurtu Tuholski (Kurt Tucholsky), sociologu, kinokritiķi un rakstnieku Zigfrīdu Krakaueru (Siegfried Kracauer), kā arī Frankfurtes filozofijas un socioloģijas skolas ievērojamāko pārstāvi Teodoru Adorno (Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno).

1988. gada 19. augustā Berlīnes mērs atklāja piemiņas plāksni pie bijušās Zimmelu ģimenes mājas Riekstkoku alejā 14 (Nussbaumallee 14) Berlīnē. 2005. gadā Berlīnes Humboltu universitātē (Humboldt-Universität zu Berlin) tika dibināts Georga Zimmela Urbāno studiju centrs (Georg-Simmel-Zentrum für Stadtforschung). 

Saistītie šķirkļi

  • Imanuels Kants
  • socioloģija

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Dzīvais muzejs tiešsaistē (Lebendiges Museum online). Georgs Zimmels (Georg Simmel 1858‒1918)
  • Georga Zimmela urbāno studiju centra (Georg-Simmel-Zentrum für Stadtforschung) tīmekļa vietne
  • Simmel, G., Probleme der Geschichtsphilosophie. Eine erkenntnistheoretische Studie, Leipzig, Duncker & Humblot, 1892
  • Simmel, G., ‘Der Mensch als Feind’, in W. Sombart et al. (Hrsg.), Wochenschrift für deutsche Kultur. 1. Jg. No. 2, 1907, S. 55‒60
  • Simmel, G., Das Problem der historischen Zeit, Berlin, Reuther & Reichard, 1916
  • Simmel, G., Wie ist Gesellschaft möglich?

Ieteicamā literatūra

  • Coser, L. A., Masters of Sociological Thought: Ideas in Historical and Social Context, 2nd edn., Fort Worth, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1977, pp. 177‒215.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Helle, H. J., The social thought of Georg Simmel, Los Angeles, Sage, 2015.
  • Ritzer, G. and Smart, B. (eds.), Handbook of Social Theory, London, SAGE Publications, 2001, pp. 66‒78.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Simmel, G., Uber Sociale Differenzierung: Sociologische Und Psychologische Untersuchungen, Leipzig, Verlag von Duncker & Humblot, 1890.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Simmel, G., Grundfragen der Soziologie. (Individuum und Gesellschaft), Berlin, Walter de Gruyter & Co, 1970.
  • Simmel, G., Soziologie. Untersuchungen über die Formen der Vergesellschaftung (German Edition), Neuilly-sur-Seine, Ulan Press, 2012.
  • Turner, B. S., Classical Sociology, London, SAGE Publications, 1999, pp. 147–163.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Zimmels, G., ‘Saskarsmes spēles. Tīrās jeb formālās socioloģijas piemērs’, Kentaurs XXI. Nr. 4, 1994.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Vladislavs Volkovs "Georgs Zimmels". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/268710-Georgs-Zimmels (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/268710-Georgs-Zimmels

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana