Jau 1869. gadā teātri pārdēvēja par Pilsētas teātri (Stadt-Theater) ar pilsētas ģerboni defises vietā. Lai nodrošinātu nepieciešamās teātra funkcijas, monumentālais un kompaktais ēkas apjoms tomēr jau drīz izrādījās par mazu, tam nepietika skatuves palīgtelpu. Tāpēc 19. gs. 70. gadu beigās pēc Rīgas galvenā arhitekta Reinholda Georga Šmēlinga (Reinhold Georg Schmaeling) projekta ēkai piebūvēja nelielu aizskatuves kabatu apsīdas veidā, fasāžu apdarē atkārtojot L. Bonšteta lietoto arhitektūras detaļu valodu. Mēģinājuma laikā 1882. gada 14. jūnijā teātra ēka nodega, palika tikai ārsienas. Uzreiz pēc ugunsgrēka, pēc arhitekta H. Šēla projekta, tuvāk Daugavai uzcēla liela apjoma pagaidu teātra ēku – “Interimteātri”, koka konstrukciju būvē atradās skatītāju zāle ar 1200 sēdvietām un 100 stāvvietām. Teātra darbība tanī norisinājās līdz 1887. gada 30. aprīlim. Nodegušā teātra atjaunošana sākās 1885. gadā arhitekta R. Šmēlinga vadībā. Darbus pabeidza 1887. gadā un 1. septembrī teātris atkal atguva nosaukumu – Pilsētas teātris. Rekonstrukcijas gaitā ēkas ārējā arhitektūra tika saglabāta bez izmaiņām. Būtiskas izmaiņas notika iekšpusē – skatītāju zāle kļuva augstāka, skatuves portāls dziļāks un ugunsdrošības dēļ izrāžu starplaikā skatuvi no zāles šķīra dzelzs priekškars. Zāles griestu dekoratīvo krāsaino vitrāžu plafonu ar gāzes apgaismojumu aizstāja kasešu griesti ar renesanses un baroka motīvu stilizāciju. Pēc R. Šmēlinga projekta 1886. gadā starp teātra ēku un kanālu sāka celt Rīgā pirmo ar tvaiku darbināmu elektroenerģijas ražotni, kurai vajadzēja nodrošināt teātra ēku ar elektrību, jo tika pieņemts lēmums atteikties no nedrošā gāzes apgaismojuma.
Teātra interjeru dekoratīvo apdari veidoja tobrīd Rīgas slavenākās Augusta Folca (August Volz) tēlniecības darbnīcas meistari. Skatītāju zāles grezno ietvaru, sākot ar skatuves apmalēm, jaunizveidotām ložām, balkoniem un augstiem kupola griestiem, piepildīja greznu zeltīto ziedu vītņu, graciozo putti figūriņu, simbolisko teātra masku plastiskie veidojumi. Virs skatuves tika izvietoti četru pasaules slavenu mākslinieku – komponista R. Vāgnera, dzejnieku F. Šillera, Viljama Šekspīra (William Shakespeare) un Johana Volfganga fon Gētes (Johann Wolfgang von Goethe) – portretciļņi. Sienu un griestu plaknes rotāja renesanses manierē gleznoti krāšņie dekoratīvie panno. Glezniecības darbus veica R. Pētersona dekoratīvās glezniecības darbnīca Rīgā. Šādā izskatā zāle saglabājusies līdz mūsdienām. Mākslas vēsturnieks, profesors Ojārs Spārītis uzskatīja, ka visā 19. gs. tika likts uzsvars uz nacionālās piederības etiķetes piešķīrumu, vienai vai otrai parādībai, procesam vai kultūras simbolam, piemērojot epitetu – krievu, vācu, vēlāk arī latviešu. Un šādā visai asā garīgās konkurences situācijā Rīga auga par modernu lielpilsētu un nežēloja nedz pūļu, nedz līdzekļu savu namu rotas izveidei.

Latvijas Nacionālās operas un baleta ēkas Lielā zāle. 2008. gads.
Fotogrāfs Gunārs Janaitis.
Pēc teātra darbības atsākšanas turpinājās nelielas pārbūves, piemēram, paplašināja biļešu kases. Līdz 1888. gadam atjaunoja arī kanālmalas apstādījumus, kas cieta ugunsgrēka laikā – zemākajā terasē pie teātra izveidoja regulāru parteru, pieskaņojot kompozīciju ēkas arhitektūrai. Parterā no teātra puses varēja nokļūt pa četrām akmens kāpnēm. Teātra priekšā izveidotajā skvērā uz atjaunotās ēkas galvenās fasādes ass 1888. gadā uzstādīja A. Folca darināto strūklaku “Nimfa” ar dinamisku cinka lējuma skulpturālo grupu. Kanālmalā, blakus atjaunotājam teātrim uzbūvēja tam laikam lielāko ar centrālapkures katla māju apvienoto elektrostacijas ēku. Tai pieslēdza arī apkārtējo pilsētas apbūvi 300 metru rādiusā. 19. gs. beigās celtās katlumājas skurstenis vēl šodien akcentē teātra piebūves apjomu. 1900. gadā pie Operas ēkas, pāri kanālam, atklāja jaunu tiltiņu. “Timma tiltiņu” uzbūvēja pēc civilinženiera Ivana Krapivjanska (Иван Крапивянский) projekta, būvi pabeidza 1899. gadā, bet naudas līdzekļus tam piešķīra Pēterburgas Mākslas akadēmijas (Императорская Академия художеств) un Prūsijas Karaliskās Mākslas akadēmijas (Königlich Preußische Akademie der Künste) profesora, rīdzinieka Georga Vilhelma Timma (Georg Wilhelm Timm, arī Василий Фёдорович Тимм) atraitne Emīlija Nikolīna Timma (Emilie Nikoline Timm (Pfab)), tāpēc tiltiņš ieguva “Timma tilta” nosaukumu. Pie Timma tiltiņa mūsdienās redzams arī igauņu tēlnieku, profesoru Jāna Tomika (Jaan Toomik) un Jiri Ojavera (Jüri Ojaver) veidotais slavenā latviešu baletdejotāja Māra Liepas piemineklis.