AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 24. jūnijā
Klāss Vāvere

The Clash

angļu rokgrupa

Saistītie šķirkļi

  • alternatīvais roks
  • pankroks
  • regejs
  • rokenrols
The Clash koncerts. Londona, 1980. gads.

The Clash koncerts. Londona, 1980. gads.

Fotogrāfs Brian Rasic. Avots: Getty Images, 567215853.

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Radošā un profesionālā darbība
  • 4.
    Dalībnieki
  • 5.
    Ievērojamākās The Clash izpildītās dziesmas*
  • 6.
    Albumi
  • Multivide 4
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Kopsavilkums
  • 2.
    Grupas rašanās
  • 3.
    Radošā un profesionālā darbība
  • 4.
    Dalībnieki
  • 5.
    Ievērojamākās The Clash izpildītās dziesmas*
  • 6.
    Albumi

The Clash 20. gs. 70. un 80. gados ievērojami paplašināja pankroka māksliniecisko un idejisko diapazonu, atstājot tālejošu ietekmi uz alternatīvās rokmūzikas attīstību. Pankroka, rokenrola, rokabilī, ritmblūza, ska, regeja, daba, fanka un citu žanru iezīmes apvienoja ar dumpīgu attieksmi un politiski orientētiem tekstiem.

Grupas rašanās

Clash radās 1976. gadā Londonā, bijušajam grupas The 100’ers mūziķim Džo Strameram (Joe Strummer, īstajā vārdā Džons Greiems Melors, John Graham Mellor) un agrākajam grupas London SS dalībniekam Mikam Džonsam (Mick Jones, pilnā vārdā Maikls Džefrijs Džonss, Michael Geofrrey Jones) sākot muzicēt ar Polu Simenonu (Paul Gustave Simonon) un Teriju Čaimsu (Terence “Terry” Chimes); sākumperiodā grupā neilgi muzicēja arī vēlāk ievērojamais postpanka ģitārists Kīts Lavīns (Keith Levene). Visus ļoti iedvesmoja grupas The Sex Pistols agrīnā darbība un arī Clash pirmā publiskā uzstāšanās notika iesildot Sex Pistols koncertu; vēlāk abas bieži atzītas par pankroka nozīmīgākajām grupām, tomēr to radošajā attīstībā bija daudz principiālu atšķirību. Nosaukuma The Clash (angļu ‘sadursme’) izvēli noteicis fakts, ka 70. gadu angļu presē šis apzīmējums bieži lietots valstī valdošās ekonomiskās un politiskās krīzes procesu raksturošanai.

Radošā un profesionālā darbība

Debijas albums The Clash (1977), kura tematika skāra Lielbritānijas šķiru un rasu problemātiku, policijas brutalitāti, Amerikas Savienoto Valstu (ASV) kultūras un politisko ekspansiju, jaunatnes situāciju darba tirgū un citus aktuālus sociālpolitiskus jautājumus, tāpat kā vairums grupas vēlākā repertuāra, pārsvarā sastāvēja no Dž. Stramera (teksti) un M. Džonsa (mūzika) dziesmām, un kļuva par vienu no pirmajiem plašu ievērību guvušajiem britu pankroka ierakstiem. Savukārt Džuniora Marvina (Junior Murvin) un Lī ‘Skreča’ Perija (Lee ‘Scratch’ Perry) dziesmas Police & Thieves kaverversija pieteica aizraušanos ar regeju, kas turpmāk būtiski ietekmēja gan Clash, gan pankroka žanrisko identitāti.

Pēc albuma ierakstīšanas bundzinieku T. Čaimsu nomainīja Nikijs “Topers” Hidens (Nicky “Topper” Headon, pilnā vārdā Nikolass Bouens ‘Topers’ Hidens, Nicholas Bowen “Topper” Headon) un izveidojās grupas ilglaicīgākais sastāvs.

Globālu atzinību Clash sagādāja trešais albums London Calling (Lielbritānijā izdots 1979. gada nogalē, citur 1980. gadā) – dubultplate, kurā pankroka stilistiku aizstājis daudzveidīgāks skanējums ar dažādu žanru ietekmēm. Desmitgades noslēgumā ASV žurnāls Rolling Stone to atzina par 80. gadu mūzikas labāko albumu. Šajā laikā Clash arī intensīvi koncertēja ASV, kļūstot par vienu no koledžu jaunatnes iecienītākajām grupām.

Albums Sandinista! (1980. gads, nosaukums ir atsauce uz Sandīnistu nacionālās atbrīvošanas fronti, kas 1979. gadā veica valsts apvērsumu Nikaragvā) sastāvēja no trim skaņuplatēm un piedāvāja stilistiski daudzveidīgas dziesmas, kuru tematikā daudz politisku motīvu, bet mūzikā dominēja pankroka apvienojums ar fanku un dabu (izmantoti arī repa elementi). Albumā Combat Rock (1982) bija divas no grupas populārākajām dziesmām – Rock the Casbah un  Should I Stay or Should I Go (1991. gads, otrā vairākus gadus pēc Clash darbības beigām kļuva par grupas vienīgo singlu, kas sasniedzis Lielbritānijas topa 1. vietu). Pabeidzot albuma ierakstīšanu, grupa šķīrās no narkotiku atkarības māktā T. Hidona un nedaudz vēlāk – radošu nesaskaņu dēļ – arī no M. Džonsa. Pēc šīm sastāva izmaiņām Clash vairs nespēja atgūt agrāko radošo enerģiju un 1986. gadā beidza pastāvēt.

The Clash debijas albums The Clash (1977).

The Clash debijas albums The Clash (1977).

Fotogrāfs Klāss Vāvere. 

Pēc grupas izjukšanas

M. Džonss Clash laikā aizsāktos eksperimentus ar roka un deju mūzikas saplūsmi turpināja grupā Big Audio Dynamite (vēlāk Big Audio Dynamite II un Big Audio) – tās otrā albuma No. 10, Upping St. (1986) tapšanā piedalījās arī Dž. Stramers. 2002. gadā M. Džonss ar grupu Generation X un Sigue Sigue Sputnik kādreizējo dalībnieku Toniju Džonsu (Tony Jones) izveidoja panku mūzikas duetu Carbon/Silicon; vēl muzicējis projektā Gorillaz, bijis arī ierakstu producents.

P. Simenons, kurš pirms mūziķa karjeras uzsākšanas studēja mākslu, pēc Clash izjukšanas pievērsās glezniecībai, kā arī darbojās grupā Havana 3am, kas sintezēja rokabilī, latīņu mūziku un regeju; muzicējis arī alternatīvā roka supergrupā The Good, the Bad & the Queen, kā arī projektā Gorillaz. T. Hidons izdevis solo albumu Waking Up (1986).

Dž. Stramers filmējies vairākās spēlfilmās (“Taisnā ceļā uz elli”, Straight to Hell, režisors Alekss Kokss, Alex Cox, Lielbritānija, ASV, Spānija, 1987; “Noslēpumainais vilciens”, Mystery Train, režisors Džims Džārmušs, Jim Jarmusch, ASV, 1989, u. c.), izdevis solo ierakstus un muzicējis ar grupām The Latino Rockabilly War, The Pogues un The Mescaleros. 21. gs. sākumā Dž. Stramers grasījās atjaunot Clash darbību, taču iecere netika realizēta mūziķa nāves dēļ (22.12.2002.).

Nozīme rokmūzikas attīstībā

Divi pirmie Clash albumi palīdzēja definēt pankroka estētiskos pamatus, savukārt grupas vēlākie ieraksti apliecināja pankroka spēju absorbēt daudzveidīgas citu žanru ietekmes, veicinot t. s. postpanka muzikālās estētikas attīstību un padarot Clash par vienu no nozīmīgākajām savas paaudzes grupām. 1952. gadā dzimušais Clash līderis Dž. Stramers ne vien bija dažus gadus vecāks par lielāko daļu pirmā panku viļņa pārstāvjiem (pārējie Clash pamatsastāva mūziķi dzimuši 1955. gadā, vairums Sex Pistols dalībnieku – 1956. gadā), bet, būdams diplomāta dēls, ieguvis arī cita līmeņa izglītību. Tieši viņa intelektuālā bagāža un sabiedriski politiskā erudīcija, bija noteicošais faktors grupas idejiskajā virzībā, neļaujot tai aprobežoties ar pankiem bieži raksturīgo nihilistiski antisociālo ievirzi, bet dodot priekšroku apzinātākai sociālpolitiskai pozīcijai, kas visvairāk balstīta radikālā kreisajā ideoloģijā.

Clash ietekme tālu pārsniedz panka un postpanka robežas, aptverot dažādu žanru un paaudžu māksliniekus: Bad Religion; Beastie Boys; Billijs Bregs (Billy Bragg); Green Day; Manic Street Preachers; Mobijs (Moby); Pixies; Igijs Pops (Iggy Pop); Pet Shop Boys, The Pogues, Public Enemy, Brūss Springstīns (Bruce Springsteen); U2 un citus. 

Mūzikas industrijas novērtējums

Clash uzņemti Rokenrola slavas zālē (Rock and Roll Hall of Fame, 2003). 

Trīs grupas albumi (The Clash; London Calling; Sandinista!) iekļauti ASV žurnāla Rolling Stone “500 visu laiku ievērojamāko albumu” sarakstā (2020), turklāt London Calling tajā ir visaugstāk novērtētais (16. vieta) pankroka estētikā balstītais ieraksts. 

Dalībnieki

Dž. Stramers (vokāls, ritma ģitāra, 1976–1986; miris 2002)

P. Simenons (basģitāra, vokāls, 1976–1986)

M. Džonss (ģitāra, vokāls, 1976–1983)

T. Čaimss (sitamie instrumenti, 1976–1977; 1982–1983*)

K. Lavīns (ģitāra, 1976; miris 2022) 

N. “T”. Hidens (sitamie instrumenti, 1977–1982)

Pīts Hovards (Pete Howard; sitamie instrumenti, 1983–1986)

Niks Šepards (Nick Sheppard; ģitāra, 1983–1986)

Vinss Vaits (Vince White; ģitāra, 1983–1986)

 * koncertturnejās

Ievērojamākās The Clash izpildītās dziesmas*

Brand New Cadillac (Vinss Teilors, Vince Tayor); Career Opportunities; Clash City Rockers; Complete Control; Death or Glory; English Civil War; Garageland; I Fought the Law (Sanijs Kērtiss, Sonny Curtis); Janie Jones; Know Your Rights; London Calling; Lost in the Supermarket; Police & Thieves (Dž. Marvins/L. ‘S’. Perijs); Rock the Casbah; Safe European Home; Should I Stay or Should I Go; Spanish Bombs; Straight to Hell; The Guns of Brixton; The Magnificent Seven; This is Radio Clash; Tommy Gun; Train in Vain; Bankrobber; (White Man) In Hammersmith Palais; White Riot

* ja nav norādīti citi autori, sacerējuši Clash

Albumi

The Clash (CBS/Epic, 1977); Give ‘Em Enough Rope (CBS/Epic, 1978); London Calling (CBS/Epic, 1979); Sandinista! (CBS/Epic, 1980); Combat Rock (CBS/Epic, 1982); Cut the Crap (CBS/Epic, 1985); From Here to Eternity: Live* (CBS/Epic, 1999); Live at Shea Stadium* (Sony, 2008)

 * koncertalbumi

Multivide

The Clash koncerts. Londona, 1980. gads.

The Clash koncerts. Londona, 1980. gads.

Fotogrāfs Brian Rasic. Avots: Getty Images, 567215853.

The Clash. Lielbritānija, 1980. gads.

The Clash. Lielbritānija, 1980. gads.

Avots: CBS/ullstein bild via Getty Images, 541532663.

The Clash uzstājas politiskās un kultūras kustības "Roks pret rasismu" koncertā. Londona, 30.04.1978.

The Clash uzstājas politiskās un kultūras kustības "Roks pret rasismu" koncertā. Londona, 30.04.1978.

Fotogrāfs Val Wilmer. Avots: Redferns/Getty Images, 85100729. 

The Clash debijas albums The Clash (1977).

The Clash debijas albums The Clash (1977).

Fotogrāfs Klāss Vāvere. 

The Clash koncerts. Londona, 1980. gads. No kreisās: Džo Stramers, Topers Hidens, Miks Džonss un Pols Simenons.

Fotogrāfs Brian Rasic. Avots: Getty Images, 567215853.

Saistītie šķirkļi:
  • The Clash
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • alternatīvais roks
  • pankroks
  • regejs
  • rokenrols

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • The Clash tīmekļa vietne
  • The Clash rezultāti Apvienotās Karalistes Oficiālajā singlu un albumu tabulā
  • The Clash rezultāti Billboard singlu un albumu tabulā

Ieteicamā literatūra

  • Gilbert, P., Meltdown!, Mojo, October 2001.
  • Gilbert, P., 10 Questions for Joe Strummer, Mojo, September 2001.
  • Gilbert, P. Break Down, Mojo, April 2003.
  • Gilbert, P., Joe Strummer. Cast a Long Shadow, Mojo, November 2003.
  • Gilbert, P., What Are We Gonna Do Now?, Mojo, December 2004.
  • Gilbert, P., Topper Headon’s Last Stand with the Clash, Mojo, September 2014.
  • Gilbert, P., Punk ‘76, Mojo, February 2016.
  • Gilbert, P., Joe Strummer: To Hell and Back, Mojo, August, 2016.
  • Gilbert, P., The Clash: A Riot of Their Own, Mojo, August 2017.
  • Harron, M., Clash in NYC – waiting for Ivan, Melody Maker, 06.10.1979.
  • Hermes, W., The Clash: The (Album) Guide, Rolling Stone, 21.12.2017.
  • Hughes, R., Kings of New York, Uncut, March 2021.
  • Larkin, C. (ed.), The Encyclopedia of Popular Music, 3rd edn., London; New York, Muze; New York, Exclusive distribution in the USA by Grove’s Dictionaries, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Rhodes, B., Rebel Alliance. Joe Strummer Completes The Clash, Mojo, February 2016.
  • Salewicz, C., The Clash on Broadway, Mojo, August 1994.
  • Smith, P., Joe Strummer. Hero, Mojo, May 2007.
  • Snow, M., Death of Glory, Mojo, November 2008.
  • Ward, E., G. Stokes and K. Tucker, Rock of Ages. The Rolling Stone History of Rock and Roll, London, Penguin Books, 1986.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Klāss Vāvere "The Clash". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/7962-The-Clash (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/7962-The-Clash

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana