AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2025. gada 24. augustā
Jānis Kudiņš

Oskars Stroks

(īstajā vārdā Ošers Stroks; 06.01.1893. Daugavpilī– 22.06.1975. Rīgā. Apbedīts Jaunajos ebreju kapos Šmerlī, Rīgā)
starptautiski pazīstams 20. gs. starpkaru perioda Latvijas šlāgeru, īpaši tangodziesmu, autors un mūziķis (pianists); dēvēts par Rīgas tango karali

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • mūzika Latvijā
  • tango
Oskars Stroks. 20. gs. 50. gadi.

Oskars Stroks. 20. gs. 50. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene un mūzikas gaitu sākums
  • 2.
    Profesionālā darbība
  • 3.
    Nozīmīgākie darbi
  • 4.
    Novērtējums
  • Multivide 5
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Ģimene un mūzikas gaitu sākums
  • 2.
    Profesionālā darbība
  • 3.
    Nozīmīgākie darbi
  • 4.
    Novērtējums
Ģimene un mūzikas gaitu sākums

O. Stroka tēvs Dāvids Stroks bija ebreju klezmeru ansambļu mūziķis, kā arī strādāja 1856. gadā nodibinātajā pirmajā pilsētas teātra orķestrī. Māte Hava (dzimusi Kagane) bija mājsaimniece. Ģimenē bija astoņi bērni – četras meitas (Berta, Marija, Ļiza, Riva/Rozīna) un četri dēli (Avsejs, Moiše/Marks, Leiba, Ošers), kuru vidū O. Stroks bija visjaunākais. D. Stroks vēlējās, lai visi viņa dēli kļūtu par profesionāliem mūziķiem, tādēļ tos virzīja uz studijām Pēterburgas konservatorijā (mūsdienās N. Rimska-Korsakova Sanktpēterburgas valsts konservatorija, Санкт-Петербургская государственная консерватория имени Н. А. Римского-Корсакова). Dēls Leiba (vēlāk mainīja vārdu un uzvārdu uz Leo Strokofs, Leo Strokoff) absolvēja konservatoriju un kļuva par pasaulē atzītu klasisko vijolnieku, un O. Stroks ar savu jaunradi iegāja populārās mūzikas vēsturē.

Jau agrā bērnībā O. Stroks izrādīja interesi par mūziku un muzicēšanu. Pirmo romanci ar Aleksandra Puškina (Александр Сергеевич Пушкин) vārdiem jaunais talants esot komponējis 11 gadu vecumā, pirms visa ģimene 1904. gadā pārcēlās uz dzīvi Pēterburgā.

O. Stroka dzīvē Sanktpēterburgas periods ilga no 1904. līdz 1922. gadam. Uzreiz pēc ierašanās, O. Stroks iestājās Pēterburgas konservatorijas zemākajos jeb bāzes līmeņa kursos klavierspēles apguvei pie profesora Nikolaja Dubasova (НиколайАлександрович Дубасов). Mācības konservatorijas zemākajos kursos ilga līdz 1909. gadam. 1912. gadā O. Stroks iestājās klavierspēles studiju turpināšanai konservatorijas augstākajos (augstskolas līmeņa) kursos. To darot, viņš rakstītajā iesniegumā konservatorijai nomainīja savu vārdu uz Oskars. Ar šo vārdu kā pseidonīmu O. Stroks sevi publiski pieteica līdz pat Otrajam pasaules karam, lai gan personas dokumentos joprojām bija vārds Ošers. Vārda nomaiņa personas dokumentos tika nostiprināta Otrā pasaules kara laikā un Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (PSRS) otrreizējas okupācijas laikā Latvijā.

Studijas klavierspēlē Sanktpēterburgas konservatorijā O. Stroks dažādu apstākļu dēļ nepabeidza. Vēl studiju laikā O. Stroks sāka strādāt Sanktpēterburgas piepilsētas Pavlovskas kinoteātros par tapieri (pianistu – muzikālā fona izpildītājs mēmā kino seansos). O. Stroks 1915. gadā apprecēja austriešu izcelsmes inženiera un itālietes meitu Luīzi Šusleri.     

Pēc Pirmā pasaules kara Krievijā sekojošā Pilsoņu kara apstākļos O. Stroks iztikas meklējumos koncertēja Krievijas pilsētās. 1919. gadā Voroņežā epidēmijas laikā nomira 1917. gadā Stroku ģimenē dzimušais pirmais dēls Jurijs. Tajā pašā gadā šajā Krievija pilsētā piedzima O. Stroka meita Vera (pēc laulībām uzvārdā Šiškina, Вера Шишкина), kura pēc Otrā pasaules kara dzīvoja Maskavā un kļuva par vienu no svarīgākajām atmiņu paudējām par Rīgas tango karaļa personību.

O. Stroks kā Latvijas Republikas teritorijā iepriekš dzimusi persona pieņēma Latvijas pilsonību un 1922. gadā ar sievu un meitu atbrauca uz Latviju, kur pēc dokumentu nokārtošanas Daugavpilī pārcēlās dzīvot uz Rīgu, kurā nodzīvoja lielāko mūža daļu. Rīgā piedzima O. Stroka otrais dēls Jevgeņijs Stroks, kurš, tāpat kā māsa Vera, bija tēva muzikālā mantojuma aktīvs popularizētājs.

Profesionālā darbība

O. Stroka dzīve un muzikālā jaunrade Rīgā iedalās divos lielos posmos: starpkaru Latvijas periodā un pēc Otrā pasaules kara sekojošajā padomju okupācijas periodā.

Oskars Stroks pie klavierēm. 20. gs. 30. gadi.

Oskars Stroks pie klavierēm. 20. gs. 30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka. 

Oskara Stroka kapella. 20. gs. 30. gadi.

Oskara Stroka kapella. 20. gs. 30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka. 

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas Schwarze Augen (1929) ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas Schwarze Augen (1929) ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Avots: Nacionālās enciklopēdijas redakcija.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas “Melnās acis” ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas “Melnās acis” ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Avots: Nacionālās enciklopēdijas redakcija. 

Radošā darbība starpkaru perioda Latvijā

Starpkaru gados O. Stroks Rīgā attīstīja rosīgu darbību piecos virzienos. Viņš aktīvi iekļāvās Rīgas izklaides kultūrā kā mūziķis, muzicēja gan kā solists, gan arī veidoja un vadīja dažādas mūziķu kapelas (ansambļus), kas uzstājās dažādās izklaides vietās Rīgā un Jūrmalā, kā arī citās Latvijas pilsētās.

Pēc ierašanās Rīgā O. Stroks uzsāka arvien aktīvāku populārās mūzikas (dziesmu un deju) komponista darbību. Pirmā zināmā Rīgā publicētā kompozīcija bija 1923. gadā radītā vanstepa (one-step) deja “Mama! Mama!”. Savukārt pēc 1927. gadā radītās pirmās tango kompozīcijas “Nakts Marseļā” klavierēm O. Stroks īpaši pievērsās šlāgeru jeb tolaik populāru modes deju ritmos balstītu dziesmu komponēšanai. 1929. gadā šajā žanrā tapa slavenākā O. Stroka tangodziesma “Melnās acis” un turpināja to vairāki desmiti kompozīciju 20. gs. 30. gados: tango, fokstrota un valša dziesmas, kā arī instrumentāli deju skaņdarbi. O. Stroka kā sava laika populārās mūzikas komponista darbību veicināja pazīšanās ar daudziem tā laika pazīstamiem dziedātājiem. To vidū bija, piemēram, aktieris Artūrs Briedis, operdziedātājs Mariss Vētra, Rīgas dažādajā kultūrvidē plaši pārstāvētie krievu mūziķi, īpaši tenors Konstantīns Sokoļskis.

Īpaša nozīme bija O. Stroka draudzībai un sadarbībai ar 20. gs. 30. gados Eiropā un arī ārpus tās robežām plašu slavu guvušo dziedātāju krievu valodā Pjotru Ļeščenko (Пётр Константинович Лeщенко). Kādreizējā Besarābijā (Kišiņevā) par Rumānijas pilsoni kļuvušais P. Ļeščenko 20. gs. 30. gadu sākumā ieradās Rīgā ar savu pirmo sievu – latvieti Zinaīdu Zaķīti; viņi abi bija pazīstami kā estrādes dejotāju duets. Gaidot dēla piedzimšanu, P. Ļeščenko sāka dziedāt Rīgas restorānos, un viņa talantam uzmanību pievērsa O. Stroks, kurš sakomponēja P. Ļeščenko vairākas tangodziesmas. Pēc dēla piedzimšanas P. Ļeščenko pameta Rīgu un pārcēlās dzīvot uz Rumāniju, Bukaresti. Pazīstamajā skaņuplašu kompānijā Columbia (Amerikas Savienotās Valstis, ASV), kurai bija vairākas filiāles Eiropas valstīs, tika izdotas O. Stroka tango un fokstrota dziesmas P. Ļeščenko izpildījumā. Šie skaņuplašu ieraksti nodrošināja starptautisku popularitāti gan dziedātājam, gan O. Strokam.

Kopumā 20. gs. 30. gadu otrajā pusē O. Stroka šlāgeri tika iedziedāti skaņuplašu izdevumos vairākās valodās daudzu izpildītāju sniegumā dažādās pasaules valstīs, šādi nodrošinot viņam plašu atpazīstamību.

20. gs. 20. gados O. Stroks Rīgā mēģināja gūt panākumos arī preses izdošanā. 1925. gadā viņš krievu valodā sāka izdot “Siņij žurnal” (Синий журнал). Savukārt 1926. gadā šo izdevumu saturiski iekļāva jaunā nedēļas žurnālā krievu valodā “Novaja Ņiva” (Новая Нива). Žurnāls turpināja iznākt līdz 1927. gadam. Šajā laikā, personīgajā dzīvē aizrāvies ar sava nošu, grāmatu un preses izdevumu veikala pārdevēju Leni Libmani, O. Stroks kopā ar viņu devās uz Parīzi, cerot tur veiksmīgi turpināt žurnāla izdošanu pēc Pirmā pasaules kara krievu emigrantu sabiedrībā. Tomēr viņam tas neizdevās, žurnāls bankrotēja, un O. Stroks atgriezās pie ģimenes Rīgā.

Līdz PSRS pirmajai okupācijai 1940. gadā O. Stroks Rīgā izdeva un pārdeva populārās mūzikas nošizdevumus. No 1930. gada Rīgā un īslaicīgi arī Vācijā, Berlīnē, darbojās O. Stroka nošu izdevniecība “Kazanova” (Casanova).

Neveiksmīgi bija O. Stroka mēģinājumi darboties restorānu biznesā. 1931. gadā viņš atvēra kafē-dansingu Barberina Rīgas centrā, Brīvības ielā. Tomēr neprasmīgā saimniekošana ātri noveda pie uzņēmuma bankrota. 1931. gada nogalē O. Strokam bankrotējušā kafē-dansinga lietā tika piespriests vairāku mēnešu cietumsods. Viņš parādu cietumā pavadīja dažas nedēļas, jo dzīvesbiedrei Luīzei bija izdevies atrast naudu parādu atmaksai vairākiem kreditoriem. 

Starpkaru periodā O. Stroks divas reizes meklēja iespēju pārcelties uz Vāciju, Berlīni. Pirmā reize bija saistīta ar sadarbību ar pazīstamo diriģentu un aranžētāju Mareku Vēberu (Marek Weber) un viņa deju orķestri, kad 1929. gadā Berlīnē tapa tangodziesmas “Melnās acis” ieraksts pirmajam skaņuplates izdevumam kompānijās Electrola un His Masters Voice. Otro reizi uz Berlīni kopā ar ģimeni mūziķis devās pēc skandalozā kafē-dansinga Barberina bankrota. Tomēr ieceri tur iekārtoties iztraucēja nacionālsociālistiskās partijas nākšana pie varas Vācijā 1933. gadā. 1935. gadā O. Stroks devās vienu gadu ilgā koncertturnejā uz Āziju – Ķīnu (Šanhaju), Japānu un citām valstīm –, uzstājoties pēc Pirmā pasaules kara uz turieni izceļojušajai krievu emigrantu sabiedrībai.

Radošā darbība pēc Otrā pasaules kara

O. Stroka veiksmīgi izveidojušos karjeru populārās mūzikas jomā Rīgā pārtrauca padomju pirmā okupācija. Otrā pasaules kara laikā viņš ar ģimeni evakuējās uz Kazahstānu, Almati, uzturoties tur no 1941. līdz 1945. gadam. Tur O. Stroks piedalījās tā dēvēto frontes ansambļu koncertos, iztikas nolūkos komponēja patriotiskas dziesmas un maršus. Viņš arī piedalījās PSRS valsts himnas konkursā (1942–1943), tomēr viņa iesniegtā kompozīcija netika novērtēta augstu, konkursa komisijai atzīmējot, ka tā ir “elēģiskā stilā”.

Rīgā O. Stroks atgriezās 1945. gadā un iestājās Latvijas Padomju Komponistu savienībā. Būtisks trieciens O. Stroka muzikālajai darbībai bija no 1946. līdz 1948. gadam PSRS īstenotās politiskās kampaņas, kas tika vērstas pret režīmam nevēlamu tendenču attīstīšanos literatūrā, teātrī, kino un mūzikā. O. Stroka kā neatbilstošas (“buržuāziski sapuvušas”) mūzikas autora vārds sākumā tika nosaukts Maskavā publicētajos Vissavienības Komunistiskās (boļševiku) partijas (VK(b)P, Всесоюзная Коммунистическая партия (большевиков)) paziņojumos un tos retranslējošos rakstos presē saistībā ar teātri un kino.

1948. gada 10. februārī Maskavā tika pieņemts VK(b)P Centrālās Komitejas Politbiroja lēmums par Vano Muradeli (ვანო მურადელი, Вано Ильич Мурадели) operu “Lielā draudzība” (Постановление Политбюро ЦК ВКП(б) “Об опере “Великая дружба” В. Мурадели), par situāciju mūzikas jomā. To izpildot, okupētajā Latvijā tika kritizēti vairāki komponisti, šādi izsakot skaidrus draudus turpmāk nekomponēt mūziku totalitārajam režīmam nevēlamā stilā. Toreizējais Latvijas Komunistiskās (boļševiku) partijas centrālkomitejas ideoloģijas sekretārs Arvīds Pelše kā negatīvi vērtējamās un nevēlamās mūzikas piemērus preses publikācijās īpaši izcēla O. Stroka pirmskara tango un fokstrota kompozīcijas.

Okupācijas totalitārā režīma paustais agresīvais publiskais nosodījums pavadīja viņu līdz pat aiziešanai mūžībā. 1948. gada decembrī O. Stroks tika izslēgts no Latvijas Padomju Komponistu savienības. Neveiksmīgi bija O. Stroka mēģinājumi apelācijas kārtībā panākt atjaunošanu organizācijā 1952. un 1962. gadā. Abas reizes viņa lūgums tika noraidīts, norādot, ka komponista radītā mūzika ir sveša un neatbilstoša padomju valsts kultūras un ideoloģijas nostādnēm.

Varas kontrolētajā publiski redzamajā mūzikas dzīvē, faktiski būdams aizliegta mūziķa statusā, O. Stroks iztiku pelnīja, komponējot arvien jaunus skaņdarbus deju vakariem kultūras namos un klubos. Viņš izsūtīja savu kompozīciju partitūru kopijas kultūras namu un klubu ansambļiem visā PSRS teritorijā, šādi cenšoties nopelnīt autoratlīdzību par savas mūzikas izpildīšanu. Mūzikas nošu izdošana, ierakstīšana un izdošana skaņuplatēs, kā arī skanējums koncertzālēs, radio un televīzijā O. Strokam bija liegts. 

20. gs. 70. gadu sākumā O. Strokam izdevās piedzīvot nelielu morālu reabilitāciju, jo pēc Otrā pasaules kara viņš regulāri devās uz Maskavu, uzturēja sakarus ar turienes mūziķiem un inteliģences pārstāvjiem. Saskaņā ar tuvinieku atmiņām, vienā no šādiem braucieniem O. Stroks kādā viesnīcā nejauši satikās ar PSRS kultūras ministri Jekaterinu Furcevu (Екатерина Алексеевна Фурцева); pēc sarunas ministre deva rīkojumu atļaut izdot skaņuplates ar O. Stroka mūziku.

Komponista mūža pēdējos gados tika arī iesākts darbs pie 20. gs. 30. gadu tangodziesmu melodiju aranžiju radīšanas sadarbībā ar Vissavienības skaņu plašu firmas “Melodija” instrumentālo ansambli. Tomēr pats O. Stroks šo ieceri nepaguva pabeigt, 1975. gadā aizejot mūžībā. Pēc viņa nāves aizmirst ieceri neļāva dēls Jevgeņijs, kurš palīdzēja ansamblim ar pieeju tēva kompozīciju nošurakstiem. 1978. gadā Maskavā iznāca skaņuplate ar O. Stroka pazīstamāko tangodziesmu aranžējumiem instrumentālā ansambļa “Melodija” izpildījumā. Šis ieraksts kļuva ļoti populārs un līdz pat PSRS sabrukumam tika vairākas reizes pārizdots (t. sk. arī firmas “Melodija” skaņuplašu fabrikā Rīgā).

Nozīmīgākie darbi

20. gs. 90. gados tuvinieki O. Stroka kompozīciju nošu pierakstus to autortiesību pārvaldībai nodeva Krievijas autoru biedrībai (Российское авторское общество) Maskavā. 2014. gadā Latvijas Nacionālajai bibliotēkai tika nodots O. Stroka privātais arhīvs (notis, dažādi pieraksti, vēstules, plakāti un citas informācijas apkopojums). Pamatojoties uz šo divu institūciju datiem, kā arī Krievijas Valsts bibliotēkā (Российская государственная библиотека) atrodamo informāciju, provizoriskais O. Stroka muzikālo kompozīciju skaits ir 355 no vairākiem periodiem viņa muzikālajā jaunradē.

Pirmo, vēl Daugavpilī komponēto romanci papildina Sanktpēterburgas dzīves periodā radītie 13 opusi – dziesmas krievu pilsētas romances žanrā un skaņdarbi klavierēm. Starpkaru Latvijas periodā Rīgā O. Stroks sakomponēja 59 skaņdarbus: tango, fokstrota un valša dziesmas, instrumentālas kompozīcijas dažādos populāru deju žanros. Otrā pasaules kara gados un laikā līdz 20. gs. 40. gadu beigām viņš radīja 87 kompozīcijas, daļa no kurām bija ideoloģiski nodevu žesti patriotisku dziesmu un maršu veidolā. Laikā no 20. gs. 50. gadiem līdz 70. gadu sākumam O. Stroks bija autors 195 mūzikas darbiem: gan formālām patriotiskām dziesmām, gan (lielākā daļa) valša, tango, fokstrota, sambas, blūza, šeika un citu populārās deju mūzikas žanru adaptācijām, arī lirisku solodziesmu kompozīcijām. To, ka pēc Otrā pasaules kara O. Stroks radīja kvantitatīvi daudz vairāk skaņdarbu, izskaidro apstāklis, ka komponistam bija nemitīgi jārada arvien jaunas kompozīcijas, ko iztikas pelnīšanai izsūtīt izpildīšanai kultūras namu un klubu ansambļiem visā PSRS.

Vislielāko atpazīstamību O. Stroks populārās mūzikas vēsturē ir ieguvis ar savām tango kompozīcijām. To kopējais skaits ir 44, no kura 17 tango komponēti starpkaru periodā, 27 tango – laikā no 40. līdz 70. gadiem. Visvairāk O. Stroka tangomūzika ir pazīstama ar 20. gs. 20.–30. gados radītajiem šlāgeriem. 

Tos raksturojošo 17 kompozīciju vidū tikai viens, pirmais tango “Nakts Marseļā”, ir instrumentāls skaņdarbs klavierēm. Pārējie 16 tango ir dziesmas, viena ar tekstu jidišā (Farges mich nit/“Neaizmirsti mani”), pārējās ar tekstiem krievu valodā. Savukārt to vidū vislielāko popularitāti, ņemot vērā gan vairākkārtējus izdevumus šellaka skaņuplatēs 20. gs. 30. gados, gan dažādos aranžējumos mūsdienās, ir ieguvušas tangodziesmas “Melnās acis” (Чёрные глаза, 1929); “Gaišzilās acis” (Голубые глаза, 1930);  “Mans pēdējais tango” (Моё последнее танго, 1932); “Jel nepamet!” (Не покидай!,1933);  “Dusi, jel, mana nabaga sirds” (Спи, моё бедное сердце, 1934); “Jel sakiet, kādēļ?” (Скажите, почему?, 1935). Šīm O. Stroka tangodziesmām oriģinālo krievu tekstu autors bija Aleksandrs Perfiļjevs (АлександрМихайловичПерфильев) – Krievijas Tālajos Austrumos dzimis dzejnieks. Nevēloties palikt Padomju Krievijā, A. Perfiļjevs 1921. gadā ieradās Latvijā, kur Rīgā (ar pseidonīmu Aleksandrs Lī, Александр Ли) viņš publicēja vairākus dzejoļu krājumus krievu valodā; 1944. gadā viņš no Latvijas devās prom uz Minheni Rietumvācijā.

Šajās, kā arī citās tango un fokstrota kompozīcijās O. Stroks muzikāli ir sintezējis argentīniešu tango-canción (izteiksmē smeldzīgas, ar īpaši akcentētu sentimentālu tekstu veidotas dziesmas), ebreju klezmeru mūzikas un krievu pilsētas romances stilistiskos slāņus. Tie veido komponista individuālā muzikālā rokraksta pamatu, tā atpazīstamību.

Līdzīgā ievirzē var izcelt arī divas 20. gs. 40. gados O. Stroka komponētas tangodziesmas – “Mēness rapsodija” (Лунная рапсодия, agrāk radītās fokstrotdziesmas “Zilā rapsodija”, Синяя рапсодия, adaptācija tango žanrā ar jaunu tekstu, ko bija radījis dzejnieks Naums Labkovskis, Наум Давыдович Лабковский) un “Bijusī kvēle” (Былое увлечение, O. Stroka vārdi). Vēlāk – 20. gs. 50., 60. un 70. gados – komponētie tango atbalso, arī nedaudz stilizē 30. gadu muzikālo stilistiku, faktiski nepārspējot pirmskara skaņdarbu muzikālās izteiksmes spilgtumu.

Īpašs fakts, saistīts ar O. Stroka tangomūziku, ir pazīstamā jidiša dziesma Vu akhin zol ikh geyn?. Tā radās neilgi pirms Otrā pasaules kara Polijā, kad ebreju publicists Igors Samuels Korntajers (Igor S. (Samuel) Korntayer) uzrakstīja dzejoli jidišā ar nosaukumu “Kur man iet?” (Vu akhin zol ikh geyn?). Dzejoļa nosaukums, visticamāk, tika pārņemts no O. Stroka tangodziesmas “Gaišzilās acis” teksta tulkojuma poļu valodā ar nosaukumu “Kur man doties?” (Dokąd mam iść?). I. S. Kornteijera dzejolis jidišā tika savienots ar O. Stroka tangodziesmas “Gaišzilās acis” mūziku tās tiešā izmantojumā (saglabājot raksturīgo tango ritma zīmējumu), šādi izveidojot kompozīciju, kuras tekstā tiek uzdots jautājums par ebreju kā savas mājvietas mūžīgo meklētāju likteni. O. Stroks nebija pazīstams ar I. S. Kornteijeru un nezināja, ka viņa tangodziesmas mūzika tika izmantota jaunas jidiša dziesmas izveidē ar citu, no “Gaišzilajām acīm” atšķirīgu tekstu un tematiku.

Dziesma Vu akhin zol ikh geyn? Otrā pasaules kara laikā bija pazīstama. Pēc kara, pateicoties tam, ka dziesmai uzmanību pievērsa dziedātājs no Nīderlandes Leo Fulds (Leo Fuld), tā ieguva jaunu popularitāti. L. Fulds sadarbībā ar britiem – aranžētāju Sigmundu Berlendu (Sigmund Berland) un publicistu Soniju Milleru (Sonny Miller) – radīja dziesmas teksta versiju angļu valodā ar nosaukumu “Kur es varu iet?” (Where can I go?), izmantojot O. Stroka tango “Gaisžilās acis” piedziedājuma mūziku jaunā aranžējumā (atkāpjoties no tango raksturīgā metroritma). Pirmo reizi dziesma šādā veidolā tika izdota skaņuplatē 1947. gadā Londonā, L. Fuldam pamīšus dziedot tekstu gan jidišā, gan angļu valodā. 20. gs. 50. un 60. gados dziesma kļuva ļoti populāra ASV, kur to dziedāja pazīstami populārās mūzikas izpildītāji (piemēram, duets The Barry Sisters; Rejs Čārlzs, Ray Charles; Mirjama Makeba, Miriam Makeba; Stīvs Lorenss, Steve Lawrence; Marlīna Šova, Marlen Shaw un citi).

Lielākajā daļā dziesmas izdotajos skaņierakstos (ar tekstu angļu valodā) mūzikas autors netika norādīts, tikai 20. gs. 90. gados atsākās O. Stroka vārda pieminēšana saistībā ar dziesmu. Mūsdienās dziesma ar tekstu gan jidišā (Vu akhin zol ikh geyn?), gan angļu valodā (Where can I go?) joprojām skan arvien jaunās izpildījuma versijās, apliecinot to, ka arī šādā veidā O. Stroka mūzika ir ierakstījusies starptautiskajā populārās mūzikas vēsturē.

Novērtējums

Ņemot vērā to, ka pēc Otrā pasaules kara O. Stroka muzikālā jaunrade padomju okupācijas periodā ilgu laiku tika cenzēta un pazuda no publiskās redzamības un dzirdamības, daudzi, kuri ar patiku klausījās viņa mūziku, neko nezināja par tās autoru. Tas ir veicinājis situāciju, ka joprojām par O. Stroku internetā dažādās valodās var atrast informāciju, kas ietver dažādas faktu neprecizitātes un izdomājumus. Situācija ir pakāpeniski mainījusies 20. gs. beigās un 21. gs., kad O. Stroka mūzika ir atgriezusies dažādos mūzikas kultūras procesos un guvusi publisku novērtējumu.

1990. gadā gandrīz vienlaicīgi preses publikācijās krievu valodā Rīgā un Maskavā O. Stroks tika pagodinoši nosaukts par tango karali. To nostiprināja Raimonda Paula dziesma krievu valodā “Karalis sacer tango” (Король сочиняет танго, teksts – Mihails Taņičs, Михаил Исаевич Танич), kas pirmo reizi izskanēja dziedātājas Laimas Vaikules izpildījumā Krievijas Valsts televīzijā 1995. gadā. Dziesmā kā instrumentālmūzikas citāts iekļauts piedziedājums no O. Stroka šlāgera “Melnās acis”. Kopš 20. gs. 90. gadiem O. Stroku par “savu tango karali” kultūras telpā uzskata gan Latvijā, gan Krievijā, katrā valstī ar savu pamatojumu.

1998. gadā Berlīnē, Vācijā, tika nodibināta “Edija Roznera un Oskara Stroka mantojuma biedrība” (Interessen- und Arbeitsgemeinschaft Oskar Strock und Eddie Rosner, angļu valodā Oskar Strock&Eddie Rosner Heritage Society), kas joprojām darbojas. 

Latvijā O. Stroka populārās mūzikas mantojuma aktualizēšanu 20. gs. 90. gados raksturoja koncertu un pasākumu rīkošana, kā arī preses publikācijas krievu valodā sakņotajā kultūrvidē.

Plašāki O. Stroka mūzikas aktualizācijas procesi ir attīstījušies 21. gs. Galvenie tos raksturojošie notikumi:

- 18.01.2001. Jūrmalā, Dzintaru koncertzālē, kamerorķestra Kremerata Baltija un vijolnieka Gidona Krēmera izpildījumā tika pirmatskaņots komponista Georga Pelēča skaņdarbs Astors Pjacolla, Oskars Stroks un es (Buena Riga), tajā izmantotas melodijas no O. Stroka 20. gs. 30. gadu pazīstamākajām tangodziesmām;

- 15.11.2004. Latvijas Nacionālajā operā notika Latvijā pirmais plašu ievērību guvušais koncerts “Oskars Stroks. Tango”, kurā piedalījās dažādu valstu mūziķi;

- 03.04.2006. Latvijas Nacionālajā operā notika horeogrāfa Iļjas Vlasenko un komponista Kārļa Lāča baleta “Rīgas tango. Bez robežām” pirmizrāde. Balets veltīts O. Stroka personībai, tā muzikālajā partitūrā brīvi aranžētas melodijas no O. Stroka tangodziesmām;

-2007.–2008. gadā O. Stroka dzimtajā pilsētā Daugavpilī notika viņam veltīts festivāls “Mūzika, kas vieno”, kas ietvēra dažādus pasākumus. To ievaros 12.10.2007. Daugavpils domē notika starptautiska konference, veltīta O. Stroka radošajai personībai un muzikālā mantojuma analīzei;

- 10.03.2012. pirmizrādi piedzīvoja un plašu popularitāti ieguva Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra iestudējums “Tango ar Stroku” (Танго между строк). Šis iestudējums tika izrādīts līdz 2020. gadam;

- 06.01.2013., pieminot mūziķa dzimšanas 120. gadskārtu, Rīgā uz nama Tērbatas ielā 50 fasādes tika atklāta tēlnieka Jāņa Strupuļa veidotā piemiņas plāksne O. Strokam. Ar uzrakstiem piemiņas plāksne ir nostiprinājusi titula – Rīgas tango karalis – piešķiršanu un nostiprināšanu;

- 18.01.2014. notikušajā Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas atklāšanas koncertā R. Paula dziesmu “Es nevēlos dejot tango” (Guntara Rača vārdi) simfoniskā orķestra un kora pavadījumā dziedāja soliste Ilona Bagele. Dziesmā kā citāts iekļauts O. Stroka “Melno acu” piedziedājums;

- 06.03.2014. notika O. Stroka dzīvesstāstam un personībai veltītās režisores Ilonas Brūveres filmas-dokumentālās spēles “Tapieris” pasaules pirmizrāde;

- 04.07.2017. jaunbūvētā iela Skanstes kvartālā nosaukta Oskara Stroka vārdā;

- 06.01.2018. par godu O. Stroka 125. dzimšanas dienai Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Pasts” izdeva īpašu aploksni, ko rotāja mūziķa fotoattēls ar fonā redzamu tangodziesmas “Melnās acis” nošu fragmentu un dejotāju pāra zīmējumu (mākslinieks Ģirts Grīva);

- 02.02.–03.02.2023. Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā notika starptautiska zinātniskā konference “Šlāgeris un populārā (izklaides) mūzikas kultūra 20. gadsimta 20.–30. gados”. Konference bija veltīta O. Stroka 130. gadskārtas atcerei.

Multivide

Oskars Stroks. 20. gs. 50. gadi.

Oskars Stroks. 20. gs. 50. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Oskars Stroks pie klavierēm. 20. gs. 30. gadi.

Oskars Stroks pie klavierēm. 20. gs. 30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka. 

Oskara Stroka kapella. 20. gs. 30. gadi.

Oskara Stroka kapella. 20. gs. 30. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka. 

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas Schwarze Augen (1929) ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas Schwarze Augen (1929) ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Avots: Nacionālās enciklopēdijas redakcija.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas “Melnās acis” ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Skaņuplate ar Oskara Stroka tangodziesmas “Melnās acis” ierakstu Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. 16.10.2023.

Avots: Nacionālās enciklopēdijas redakcija. 

Oskars Stroks. 20. gs. 50. gadi.

Fotogrāfs nezināms. Avots: Latvijas Nacionālā bibliotēka.

Saistītie šķirkļi:
  • Oskars Stroks
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • mūzika
  • mūzika Latvijā
  • tango

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Kudiņš, J., Oskars Stroks. Tango karaļa mantojums, Rīga, Zinātne, 2019.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Jānis Kudiņš "Oskars Stroks". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/187968-Oskars-Stroks (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/187968-Oskars-Stroks

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana