P. Dāles zinātniskās tēmas aptver atziņas teoriju, filozofisko un eksperimentālo psiholoģiju, ētiku, literatūras filozofiju, reliģiskos uzskatus.
P. Dāle ir radījis oriģinālu koncepciju, ko viņš nosauca par “enerģētisko ideālismu” un kurā ir savijušās augšminētās idejas. P. Dāli nodarbināja jautājums par reālā (ar ko viņš saprot enerģiju, dinamiskos elementus kā fiziski reālo un psihiski reālo) un ideālā (logoss, prāts, idejas kā formas, kārtības, jēgas princips) attiecībām, kas sintezējas Garā. Šiem jautājumiem ir veltīta jau pirmā P. Dāles grāmata “Cilvēka dvēsele un centrālā nervu sistēma”, kas publicēta 1921. gadā. Šajā grāmatā, tāpat kā vēlākajā doktora disertācijā, P. Dāle pievērsās Šveices filozofa Riharda Avenārija (arī – Avenāriusa, Richard Ludwig Heinrich Avenarius) uzskatiem un to kritikai. P. Dāli saistīja R. Avenārija pievēršanās empīriskajai un psiholoģiskajai pieredzei, taču viņš nepieņēma šīs pieredzes galīgo pamatojumu centrālajā nervu sistēmā. P. Dāles uzskati vairāk atbilst vācu filozofa un psihologa Franca Brentano (Franz Clemens Honoratus Hermann Josef Brentano) uzskatiem par psihisko fenomenu ne tikai reālo, bet arī transcendentālo iedabu, jo, piemēram, objekts atklājas sajūtā, taču nav idents tai. Savukārt, atšķirībā no E. Huserla un Teodora Celma, P. Dāle neuzsver “Es” centrālo lomu dvēseles un apziņas struktūrā, bet gan Garu kā paliekošu un identisku, kā dvēseles dzīves radošo spēku. Dvēsele P. Dālem ir viens no viņa uzskatu pamata nojēgumiem, kas ir balstīts ne tikai filozofijā un psiholoģijā, bet arī ētikā. P. Dāles uzskatos var sazīmēt arī Platona (Πλάτων), Gotfrīda Leibnica (Gottfried Wilhelm Leibniz), Vladimira Solovjova (Владимир Сергеевич Соловьёв), Anrī Bergsona (Henri-Louis Bergson) ietekmes.
Otra P. Dāles oriģinalitātes zīme ir viņa panenteisma koncepcija, kas tapa par viņa reliģiski filozofisko un ētisko uzskatu pamatu. Panenteisms ir uzskats, ka pasaule ir iekš Dieva, kas ar savu spēku un prātu aptver to, manifestējas un darbojas pasaulē, bet nav idents ar to, ir pasaules centrs un tās augstākā vienība. Panenteisma idejas P. Dāle ir saskatījis arī Jāņa Poruka un Friča Bārdas uzskatos, par kuriem viņš sarakstīja apceres.
Vēl viens būtisks P. Dāles devums filozofiskās tradīcijas veidošanā Latvijā ir saistīts ar viņa veikumu filozofiskās terminoloģijas izstrādē.
Nozīmīgākie darbi: “Vēsturisks pārskats par Latvijas Augstskolas nodibināšanu un viņas darbību pirmā (1919./20.) mācības gadā” (1921), “Cilvēka dvēsele un centrālā nervu sistēma: R. Avenariusa psicholoģiski filozofiskie uzskati un viņu kritika” (1921), “Ievads filozofijā” (1928), “Gara problēmas” (1935), “Imanuēls Kants” (1936), “Vai Ilga Ķ. spēj lasīt domas?: eksperimentāls pētījums par latviešu “brīnumbērnu”” (1938), Lettische Psychologie (1941 [?]), “Vērojumi un pārdomas: par cilvēku un gara kultūru” (1944) un citi.