Nozīmīgākie darbi E. Melderis strādāja stājtēlniecībā, monumentālajā, memoriālajā tēlniecībā un grāmatu grafikā. Viņš veidojis žanriskas figūras, portretus un kapu pieminekļus. Agrīno darbu spektrā būtisks ir 1921. gadā kubisma ietekmē melnā slīpētā granītā kaltais rakstnieka Pāvila Rozīša portrets (Latvijas Nacionālais mākslas muzejs, LNMM), kas ir uzskatāms par hrestomātiski klasisku kubisma stila paraugu latviešu mākslā.
Radikāli vienkāršodams un ģeometrizēdams formas, lai panāktu kubisma stilam raksturīgu ģeometrisko formu izteiksmību, mākslinieks veidoja ciļņus “Smēde” (pēc 1920), “Rijnieka piederumi” (1925), “Bitenieka piederumi” (1925), visi darbi atrodas LNMM.
Šķautņaini konstruktīvā kubisma manierē 1922. gadā kopā ar tēlnieku akmeņkali Vilhelmu Treiju (pilnā vārdā Vilhelms Vilis Jānis Treijs) granītā tika izcirsts Neatkarības karā kritušo 4. Valmieras kājnieku pulka karavīru pieminekļa senlatviešu karavīra tēls Valkā (pieminekli demontēja un kapus nolīdzināja 1951. gadā, bet abus atjaunoja no 1988. līdz 1990. gadam).
20. gs. 20. gadu beigās E. Meldera tēlniecības tēlos Senās Ēģiptes skulptūras ietekmē dominē vienkāršotas formas apaļojumi stingras kompozicionālas uzbūves ietvaros, kā, piemēram, darbos “Puika” (arī ”Sēdošais zēns”, 1933, LNMM) un “Portrets” (arī ”Sievas portrets”, 1927, LNMM). Vienkāršodams formas, viņš allaž ievēroja figūru proporciju dabīgos samērus.
20. gs. 30. gados agrīnā kubisma posma tektoniskie principi pārauga klasiskam reālismam raksturīgā izteiksmē. Skulptūru izteikti konstruktīvā formu uzbūves plastika ieguva vijīgi mīkstinātas virsmas veidojumu stingrā smagnēju masu tektonikā. Tēmu spektrā tika izcelta cilvēka un darba attiecību spriedze vizionāri smagu darba ainu attēlojumā tēlnieciskajā masā. Darba prototipi bija vienkārši lauku darbu darītāji – maisa cēlāji, akmeņu lasītāji, linu sukātāji –, kā, piemēram, darbos “Maisa cēlāji” (1939, LNMM), “Pie lokomobiles” (1938, LNMM), kā arī tika tēlotas lauku sadzīves ainas – “No pirts” (1940, privātkolekcijā).
Pēc Otrā pasaules kara, 20. gs 50. gados, E. Melderis no modernista kļuva par vienu no stingrākajiem sociālistiskā reālisma ieviesējiem, ļaujot daiļradē dominēt padomju okupācijas ideoloģijai atbilstošiem tēlniecības paraugiem ar detalizētu skulptūras naturālismu, piemēram, darbā “Jaunais naturālists” (1950–1960, LNMM). E. Melderis apzināti veidoja gan ideoloģijai atbilstošas skulptūras, gan citus darbus, kā, piemēram, “Tēlnieks” (1967, LNMM), kapa pieminekli T. Ūderam (1968, Valmieras pilsētas centra kapos).
Kopš 20. gs. 60. gadiem E. Meldera daiļradē būtisks bija portreta žanrs. Ievērības cienīgi ar interesi par attēlojamo personu garīgo pasauli ir mākslas un kultūras darbinieku portreti, piemēram, “Mākslinieka T. Ūdera portrets” (1959, LNMM), “LPSR Tautas mākslinieka Ģederta Eliasa krūšutēls” (1974, LNMM), “Tēlnieka Teodora Zaļkalna portrets” (20. gs. 70. gadi, LNMM). Daudz tika veidoti strādnieku (“Darba pirmrindnieka A. Kaškura portrets”, 1949–1960, LNMM) un arī padomju varas ideologu, kā Vladimira Ļeņina (Владuмир Ильuч Лeнин), Pētera Stučkas un Friča Roziņa portreti. No 1962. līdz 1991. gadam Pils laukumā Rīgā bija uzstādīts E. Meldera veidotais P. Stučkas piemineklis. Izcils daiļrades beidzamā posma darbs ar noteiktību formu attiecībās un samēros uzbūves pamatojumā ir skulptūra “Māte” (1973, LNMM).
20. gs. 30. un 40. gados E. Melderis pievērsās arī grāmatu ilustrācijām. Viņš darināja ilustrācijas Andreja Pumpura eposam “Lāčplēsis” (“Valters un Rapa”, Rīga, 1936), Aleksandra Grīna grāmatai “Zemes atjaunotāji” (“Latvju grāmata”, 1942) un vairākiem Antona Austriņa stāstiem (“Vecās dzirnavas”, 1944, papīrs, tuša, LNMM). Tušas spalvas tehnikā izpildītajos zīmējumos mākslinieks atainojis konkrētas norises neatkārtojami spēcīgās un savrupās tēloto personāžu raksturu un vides noskaņās. Kopā ar sievu mākslinieks ilustrēja latviešu tautas pasaku “Lapsa māca vilku zvejot” (“Latvju grāmata”, 1941).