Svētku izcelšanās un svinēšanas tradīcijas Lieldienas atklājas latviešu folklorā – tautasdziesmās, ticējumos, paražās. Lieldienu tradīciju apraksti rodami Latvijas Universitātes (LU) Literatūras, folkloras un mākslas institūta Latviešu folkloras krātuvē, LU Etnogrāfisko materiālu krātuvē, Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Etnogrāfijas nodaļā un citās atmiņas institūcijās. Senākais latviešu Lieldienu apraksts publicēts teologa un literāta Paula Einhorna (Paul Einhorn) grāmatā “Latviešu vēsture” (Historia Lettica, 1649).
Pavasara saulgriežus ievada saullēkta sagaidīšanas rituāli. Lieldienu rītā cenšas pamosties pirms saullēkta un doties ārā mazgāties tekošā ūdenī – avotā, strautā vai upē –, kam šajos svētkos tiek piedēvēts dziedinošs spēks. Ūdenim, kas tek pret rītiem (austrumiem), t. i., pret sauli, tiek piedēvētas maģiskas īpašības, tajā mazgā seju, lai iegūtu skaistumu, mundrumu un veselību (Lieldienas rītā priekš saules jāmazgā mute strautā, kas tek pret rītiem, tad vasarā nenāk miegs no rītiem. LTT 17292). Uzskata, ka Lieldienu rīta saule “danco”, “lēkā” vai “šūpojas”, tādēļ ir svarīgi sagaidīt un vērot šo simbolisko gaismas uzvaru pār tumsu un jauna gada sākumu (Lieldienas rītā agri saule danco un visa zeme trīc. LTT 17172). Latviešu tradīcijā saule, kas lec Lieldienu rītā, ir sarkanā krāsā.
Ar rituālām darbībām pavasarī svinamajās dienās ļaudis palīdz zemei mosties pēc ziemas un laikus nodrošināt svētīgu, auglīgu gadu. Folklorā rodami dažādi svētības rituāli un norādes, piemēram, Lieldienās vajag kratīt ābeles, lai būtu laba ābolu raža; Lieldienu rītā mest zvejas tīklus, lai zivju tik daudz kā ļaužu baznīcā; lasīt skaidas, lai būtu nauda; sukāt matus zem koka, lai tie labi aug. Tāpat svētkos nodrošinās pret kaitējumu, nelabvēļiem, piemēram, vilkiem, vanagiem (Ja grib, lai vanagi cāļus nezog, tad vajaga pa Lieldienām ielikt olu kādā caurumā un tad ar mietu viņu sasist. LTT 17229), burvjiem (Ap Lieldienām ir burvju dienas, tad jāsargās no burvjiem. LFK 935, 11726).
Šūpoļu kāršana un šūpošanās ir viena no spilgtākajām Lieldienu tradīcijām. Tās simbolisko nozīmi mēdz skaidrot ar pavasara atdzimšanu un saules kustību, pacelšanos augstāk debesīs. Šūpošanās nodrošina veselību, labklājību cilvēkiem un lopiem, aizsardzību pret ļauniem gariem, kā arī kukaiņiem vasarā (Kas vienreiz kāris šūpotnes, tam jākar arī citās Lieldienās, jo citādi lopiem neklājas labi. LTT 17193; Jo augstāk Lieldienās šūpojas, jo garāki aug lini. LFK LiepU 13, 10013; Kad Lieldienās šūpoles neceļ, ļauns gars iet kūtē. LFK 1225, 33166; Lieldienās jāšūpojas, lai odi nekož. LFK 32, 3516).
Šūpošanās rituālā piedalās visa saime. Parasti puiši aicina šūpolēs meitas, par to pretī saņemot krāsotu Lieldienu olu. Tradicionāli Lieldienu šūpoles tika būvētas no koka un pēc svētkiem izjauktas vai sadedzinātas, lai tajās nešūpotos raganas.
Raksturīga Lieldienu tradīcija, kas pazīstama daudzās tautās, ir olu vārīšana un krāsošana. Ola ir saules simbols, un ar Lieldienu olām saistītie rituāli cēlušies no seniem priekšstatiem pat olas maģiskajām īpašībām dzīvības un auglības veicināšanā. Latviešu tradīcijās vistu olas krāso, izmantojot sīpolu mizas un citus dabas materiālus. Olu rotājumus veido, gan ieskrāpējot čaumalā ornamentus, gan ar nelielu augu, dzijas dzīparu nospiedumiem u. c. Ticējumos uzsvērts, ka olas ēdamas ar sāli (sāls senos priekšstatos – līdzeklis pret ļauniem gariem). Arī ticējumi un paražu pieraksti vēstī, ka Lieldienu olas veicina lopu un mājputnu veselību, auglību. Iecienītas ir olu kaujas jeb sišanās ar olām, kā arī olu ripināšana un citas rotaļas. Vārītas olas Lieldienās ir galvenais svētku ēdiens, bet mielojas arī ar alu, plāceņiem, raušiem (Par olām ļot daudz ticējum ir: ka ol jāēd ar sāli, bez sāls – tad melos. LFK LiepU 26, 982; Kad olas vāra, tad nevajag uguni pūst, lai tās neiet pušu. LTT 17197; Lieldienās bērniem vajag ēst daudz olu, lai augtu apaļi kā olas. LTT 17202; Lieldienās jāvāra olas, lai telītes apaļas barojās. LFK 464, 504; Olas ēdot, čaumalas jāsadrupina labi smalki, lai vistas labi dēj. LFK 464, 505).
Tradicionālajā kultūrā svētkiem un svinamajām dienām ir izteikts cikliskums. Tāpat kā citus svētkus Lieldienas ļaudis sagaida, sapošoties paši un sakārtojot vidi (arī karot šūpoles), un pavada (Pavadu Lieldienu / Pār augstu kalnu, / Pār augstu kalnu, / Caur zaļu birzi, / Caur zaļu birzi / Upītes malā. / Guli nu, Lieldiena, / Līdz citam gadam, / Līdz citam gadam / Upītes malā. LD 32292).
Lieldienu tradīcijas ir samērā līdzīgas visā Latvijā. Tautas mūzika – Lieldienu un šūpoļu dziesmu melodijas pierakstītas galvenokārt Latgalē. Savdabīga ir putnu dzīšanas tradīcija, kas konstatēta dažos Lejaskurzemes apvidos, sevišķi ap Užavu. Tai tuva ir putnu saukšanas jeb modināšanas tradīcija lībiešu apdzīvotajā Kurzemes ziemeļu un ziemeļrietumu piekrastē: Lieldienu rītā pirms saullēkta gājuši uz jūras krastu vai kalniņu modināt sīkos putniņus.
Šie svētki kopš kristietības izplatīšanās Latvijas teritorijā kļuvuši sinkrētiski. Saulgriežu svinēšanu mēdz pielāgot kristīgajam liturģiskajam gadam un Lieldienu paražu īstenošanu pielāgot Gregora kalendāram (vai Jūlija kalendāram Austrumu pareizticīgās baznīcas tradīcijā). Tāpat dažādās kristīgajās konfesijās vērojama pagānisko elementu iekļaušana baznīcas Lieldienās. Tas izpaužas, piemēram, priekšstatos par Lieldienās smeltā ūdens svētumu, olu svētīšanā baznīcā – ola simbolizē gan atdzimšanu dabā, gan Kristus augšāmcelšanos. Daudzveidīgi tautas ticējumi un tradīcijas saistās ar gada periodu, kas iezīmē sagatavošanos kristīgajām Lieldienām: Pelnu dienu, gavēni, Kluso nedēļu, Zaļo ceturtdienu un Lielo Piektdienu. Šo divu tradīciju saplūšana Latvijā ir radījusi bagātīgu Lieldienu svinību kultūru, kurā pagāniskie rituāli un kristīgie simboli ir savstarpēji saistīti.