AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 10. novembrī
Ieva Fībiga

anafora, stilistiska figūra

(no sengrieķu ἀναφορά, anaforā ‘augšup nestais, atpakaļ nestais’; angļu anaphora, vācu Anapher, franču anaphore, krievu анафора)
stilistiska figūra, viena vai vairāku vārdu atkārtojums divu vai vairāku teikumu, rindkopu, dzejas rindu vai frāžu sākumā, izceļot atkārtoto vārdu vai vārdus

Saistītie šķirkļi

  • aliterācija, stilistiska figūra
  • asindetons, stilistiska figūra
  • asonanse, stilistiska figūra
  • blīvējums, stilistiska figūra
  • daudzkāršojums, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • gredzens, stilistiska figūra
  • inversija, stilistiska figūra
  • ķēde, stilistiska figūra
  • literatūrzinātne
  • polisindetons, stilistiska figūra
  • retoriskais izsauciens, stilistiska figūra
  • retoriskais jautājums, stilistiska figūra
  • retoriskā uzruna, stilistiska figūra
  • stilistiskās figūras
  • tropi, literatūrā
  • valodniecība
Anaforas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Anaforas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena praktiskā pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena praktiskais pielietojums
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena praktiskā pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena praktiskais pielietojums
Jēdziena praktiskā pielietojuma vēsture

Anafora pirmo reizi pētīta antīkās retorikas teorijā, kad precīzi izdalītas un aprakstītas vārdu un domu figūras, kā arī tropi. Anafora ietilpst retorikas ornatus jeb izgreznojuma jomā. Antīkajā retorikā anafora tiek uzskatīta par vārdu figūru un nodēvēta par atkārtojumu kolona (rindkopas) vai kommas (teikuma vai teikuma daļas) sākumā. Antīkās retorikas pētnieki Aleksandrs (Ἀλέξανδρος) savā traktātā  “Figūras” (Figurae, 2. gs.) un Foibamons (Φοιβάμμων) savā traktātā “Figūras” (Figurae, 5.–6. gs.), kas tapuši sengrieķu valodā, bet tradicionāli to nosaukumi ir latīniski, aprakstījuši anaforu ļoti līdzīgi mūsdienu definīcijai. Anafora aprakstīta arī traktātos, kas rakstīti latīņu valodā, piemēram, Senās Romas oratoram Ciceronam (Marcus Tullius Cicero) piedēvētajā traktātā “Rētorika Herennijam” (Rhetorica ad Herrenium, 1. gs. p. m. ē.). Anafora izmantota runās, lirikā, eposos u. c. antīkās pasaules literatūras žanros, piemēram, Cicerona runā “Pret Verru” (In Verrem, 70. g. p. m. ē.) – “Verrs apsūdzētāju izvirzīja, Verrs cēloni uzzināja, Verrs spriedumu deva”.

Jēdziena praktiskais pielietojums

Mūsdienās anafora tāpat kā antīkajā pasaulē tiek gan pētīta teorētiski, gan izmantota praksē. Anafora līdzīgi kā tropi, mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi un stilistiskās figūras 20. gs. beigās un 21. gs. tiek pētīta ne tikai literatūrzinātnē, bet arī  valodniecībā, piemēram, pētot anaforas sintaktisko uzbūvi; kognitīvajās zinātnēs, pētot tās veidošanos un iedarbību, u. c. humanitārajās jomās visdažādākajos aspektos.

Spilgti anaforas piemēri ir dzejā. Tā var funkcionēt tikai vienā vai vairākos pantos, piemēram, latviešu dzejnieka Raiņa dzejolī “Vēls viesis” (1912) – “Visu nakti lietus lija, / Visu nakti klausījos” – anafora ir vienā pantā divu rindiņu sākumā. Taču dzejolī "Tev, pamatšķira” (1912) anafora ir visos trīs pantos, kur anafora ir arī kā retoriska uzruna visu pantu pirmajās rindiņās:

Tev, pamatšķira –

Kas izaugs, jutīs, pratīs, izvedīs,

Līdz ļauns un sāpes ļaužu dvēselē dzīs;

Tev, pamatšķira –

Kas celsies pāri sev, iekš vienības

Tās šķiras veiks, kas ļaudis šķīrušas;

Tev, pamatšķira –

Kur lielāks gods kā tas, tev kareivs būt?

Tā izej cilvēci un sauli gūt.

Latviešu literatūrzinātniece Janīna Kursīte uzsver anaforas lietojumu tautasdziesmās, kur anafora ir divu vai trīs rindiņu sākumā, dažkārt arī otrajā pusrindē, piemēram:

Cēla man kviešu maizi,

Cēla man rudzu maizi;

Ne es ēšu, ne es dzeršu,

Kamēr rāda cepējiņu.

Šajā gadījumā lasāmas divas dažādas anaforas, pirmajā un otrajā rindā atkārtojot vārdus ‘cēla man’, savukārt trešajā rindā – ‘ne es’.

Anafora ir bieži izmantota stilistiska figūra runās, it īpaši politiskās runās, tādējādi runātājam radot vajadzīgo uzsvaru un uzmanības piesaisti sev vēlamajam faktam, viedoklim vai uzskatam. Tāds piemērs ir angļu politiķa Eda Milibenda (Edward Samuel "Ed" Miliband) runā 2014. gada Leiboristu konferencē (2014 Labour Conference) – “Kopā. Kopā. Kopā mēs varam atjaunot ticību nākotnei. Kopā mēs varam veidot labāku nākotni strādājošajiem britiem”.

Ar atšķirīgām pieejām anafora tiek pētīta valodniecībā, retorikā u. c. nozarēs. Arī kristietībā tiek lietots šāds termins, taču ar specifiski reliģisku nozīmi. Kopumā būtiskākais ir anaforas atkārtojums, kas attiecīgi iedarbojas uz lasītāju vai klausītāju.                                                          

Multivide

Anaforas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Anaforas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Anaforas piemērs latviešu tautasdziesmā.

Saistītie šķirkļi:
  • anafora, stilistiska figūra
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • aliterācija, stilistiska figūra
  • asindetons, stilistiska figūra
  • asonanse, stilistiska figūra
  • blīvējums, stilistiska figūra
  • daudzkāršojums, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • gredzens, stilistiska figūra
  • inversija, stilistiska figūra
  • ķēde, stilistiska figūra
  • literatūrzinātne
  • polisindetons, stilistiska figūra
  • retoriskais izsauciens, stilistiska figūra
  • retoriskais jautājums, stilistiska figūra
  • retoriskā uzruna, stilistiska figūra
  • stilistiskās figūras
  • tropi, literatūrā
  • valodniecība

Autora ieteiktie papildu resursi

Ieteicamā literatūra

  • Branco, A., McEnery, T., Mitkov, R. (eds.), Anaphora Processing: Linguistic, Cognitive and Computational Modelling, Amsterdam, Philadelphia, John Benjamins Publishing, 2005.
  • Cornish, F., Anaphora, discourse, and understanding: evidence from English and French, Oxford, Clarendon Press, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Fox, B. A. (ed.), Studies in Anaphora, Amsterdam, Philadelphia, Johns Benjamins Publishing Comapny, 1996.
  • Kursīte, J., Dzejas vārdnīca, Rīga, Zinātne, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lausberg, H. (ed.), Handbook of literary rhetoric: a foundation for literary study, Leiden, Boston, Brill, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Quinn, A., Figures of Speech. 60 ways to turn a phrase, New York, London, Routledge, Taylor and Francis Group, 2012.
  • Sloane, T. O. (ed.), Encyclopedia of rhetoric, Oxford, New York, Oxford University Press, 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Valeinis, V., Ievads literatūrzinātnē, Rīga, Zvaigzne ABC, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Ieva Fībiga "Anafora, stilistiska figūra". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/3903-anafora,-stilistiska-fig%C5%ABra (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/3903-anafora,-stilistiska-fig%C5%ABra

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana