AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2023. gada 15. martā
Sanita Osipova

Bazilikas

(grieķu τὰ Βασιλικά 'karaliskie/imperatora likumi'; angļu Basilika, vācu Basiliken, franču Basiliques, krievu Василики; Базилики), arī 60 valdnieka grāmatas (latīņu Hexacontabiblos; grieķu τὰ βασιλικὰ ξ´ βιβλία; angļu Sixty Books of Leo VI)
Bizantijas imperatora Leo VI Gudrā (grieķu Λέων ΣΤʹ ὁ Σοφός, valdīja 886.–912. gadā) 888.–892. gadā izdots romiešu/bizantiešu tiesību krājums

Saistītie šķirkļi

  • administratīvās tiesības
  • Ekloga, tiesībās
  • Eisagoga
  • Justiniāna institūcijas
  • Justiniāna kodekss
  • Justiniāna kodifikācija
  • krimināltiesības
  • kristietība
  • Proheirona
  • romiešu tiesības
  • tiesības
Lappuse no Jāņa Skiļicas (Ιωάννης Σκυλίτζης) manuskripta “Bizantijas imperatoru vēsture no 811. līdz 1057. gadam”.

Lappuse no Jāņa Skiļicas (Ιωάννης Σκυλίτζης) manuskripta “Bizantijas imperatoru vēsture no 811. līdz 1057. gadam”.

Avots: Biblioteca Nacional de Espana.

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts, kurā kodekss radās un personas, kuras piedalījās tā tapšanā
  • 2.
    Baziliku raksturojums
  • 3.
    Baziliku saturs
  • 4.
    Ietekme uz sava laikmeta sabiedrību
  • 5.
    Baziliku ģeogrāfiskā un hronoloģiskā darbības zona
  • 6.
    Ietekme uz vēlākajiem likumdošanas procesiem
  • 7.
    Vēsturiskā nozīme
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Vēsturiskais konteksts, kurā kodekss radās un personas, kuras piedalījās tā tapšanā
  • 2.
    Baziliku raksturojums
  • 3.
    Baziliku saturs
  • 4.
    Ietekme uz sava laikmeta sabiedrību
  • 5.
    Baziliku ģeogrāfiskā un hronoloģiskā darbības zona
  • 6.
    Ietekme uz vēlākajiem likumdošanas procesiem
  • 7.
    Vēsturiskā nozīme
Vēsturiskais konteksts, kurā kodekss radās un personas, kuras piedalījās tā tapšanā

Imperatoram Bazīlijam I (grieķu Βασίλειος Αʹ ὁ Μακεδών, latīņu Basilius I. Macedonicus) bija iecere dot Bizantijai jaunu tiesību kodifikāciju grieķu valodā, kas līdzinātos Justiniāna kodifikācijai (Codex Justinianus, arī Corpus Iuris Civilis) un stātos tās vietā. Tiesību reforma tika apzīmēta kā “likumu revīzija" (grieķu Ἀνακάθαρσις τῶν νόμων), lai atjaunotu “vecos likumus”. Taču Bazīlija I valdīšanas laikā darbs pie kodifikācijas netika pabeigts.

Viņa pēctecis – dēls imperators Leo VI Gudrais turpināja tēva uzsākto darbu. Reformu noslēdza viņa pieņemtais krājums. Leo VI Gudrais bija aktīvs likumdevējs, kurš izdeva 118–120 noveles (latīņu Novellae leges) – jaunas imperatora konstitūcijas. 113 no tām ir saglabājušās līdz mūsdienām.

Baziliku raksturojums

Avots saglabājies daudzos nepilnīgos norakstos grieķu valodā, kā arī tulkojumos, piemēram, slāvu valodās. Norakstos iztrūkst virkne grāmatu: 19., 31.–34, 36 un 37. Baziliku teksta atjaunošanai nozīmīgs avots ir 11./12. gs. tiesību krājums Tipukeitos (grieķu Τιπούκειτος).

Zinātnieki uzsver, ka Bazilikas tika kodificētas, izturoties ar cieņu pret Justiniāna kodifikāciju. Baziliku ievadā atšķirībā no Proheironas (latīņu Legum Procheiron, grieķu Πρόχειρος νόμος) un Eisagogas (latīņu Eisagogē tou nomou; grieķu Εἰσαγωγὴ τοῦ νόμου) tiek runāts par Justiniāna kodifikācijas jaunu redakciju, nevis vienkārši “veco likumu” pārstrādāšanu. Baziliku noslēgumā minēts, ka tā ir Justiniāna kodifikācijas redakcija grieķu valodā. Turklāt avots iekļāva arī virkni Eklogas laulību, ģimenes un sodu tiesību normas, kā arī normas no Proheirona un Eisagogas, piemēram, par valsts un baznīcas tiesībām.

Kodifikācijas procesā no Justiniāna kodifikācijas netika pārņemta lielākā daļa Justiniāna institūciju (latīņu Institutiones Iustiniani), kas saturēja pārspriedumus par tiesību un taisnīguma dabu, kā arī tās tiesību normas, kas minēja amatus, kas impērijā vairs nepastāvēja, teritorijas, kas impērijai nepiederēja, imperatoru konstitūcijas, kas bija vēlāk grozītas utt.

Baziliku saturs

Bazilikas veido 60 grāmatas (biblia), kas atbilstoši romiešu likumdošanas tradīcijai bija dalītas nodaļās (titloi), bet nodaļu teksts – paragrāfos (kephalaia). Tika ievērota Justiniāna kodeksa (latīņu Codex Justinianeus, arī Codex Justiniani) tradīcija arī izklāsta secībā – vispirms baznīcas tiesības, tad tiesību avoti, tiesas process, privāttiesības, administratīvās tiesības un krimināltiesības.

Bazilikas ietver plašu juridisko materiālu, kas regulē publiskās un baznīcas tiesības (1., 3.–5. grāmata – par baznīcu; 6. grāmata – par valsts amatiem; 7.–9. grāmata – par tiesas procesu; 60. grāmata – par noziegumiem utt.). Tomēr lielākā daļa normu veltīta privāttiesību jautājumiem, tostarp personu juridiskajam statusam (46. grāmata – par brīvu cilvēku juridisko statusu, 48. grāmata – par vergiem, 55. grāmata – par zemniekiem – u. c.). Sabiedrības struktūra līdz ar ekonomiskajām attiecībām bija būtiski mainījusies, salīdzinot ar Bizantijas imperatora Justiniāna (latīņu Flavius Petrus Sabbatius Justinianus, grieķu Μέγας Ιουστινιανός) laiku. Tāpēc šajā jomā, tāpat arī mantojuma tiesībās (45. grāmata) tika grozīta virkne no romiešu tiesību institūtiem un principiem. Visbiežāk tiesu praksē tika izmantotas tās Baziliku normas, kas regulē saistību tiesības (19. grāmata – par pirkšanu un pārdošanu, 23. un 25. grāmata, kas veltīta hipotēkai, 26. grāmata – par galvojumu, 50. grāmata – par īpašuma un valdījuma tiesībām – u. c.). Avots satur pilnībā hellenizētas romiešu tiesības.

Ietekme uz sava laikmeta sabiedrību

Lai gan bieži Bazilikas min kā kodifikāciju, kas aizstāja Justiniāna kodifikāciju, tas neatbilda likumdevēja iecerei. Bazilikas tika kodificētas, lai atvieglotu tiesību piemērotāju, visupirms tiesnešu darbu. Likumdevēja iecere tika sasniegta, jo kodifikācija bija normu piemērotājiem saprotamā valodā, saturēja pastāvošajām tiesiskajām attiecībām aktuālu tiesisko regulējumu un bija lakoniskāka, jo neiekļāva plašus filozofiskus traktātus par tiesību dabu. Tāpēc Bazilikas tika plaši izmantotas praksē, lai gan īpaši sarežģītos gadījumos, kurus neizdevās atrisināt ar Bazilikās ietverto regulējumu, tiesneši joprojām izmantoja Justiniāna kodifikāciju. Vēsturnieki uzskata, ka Justiniāna kodifikācija Bizantijā tika piemērota līdz 11./12. gs.

Baziliku ģeogrāfiskā un hronoloģiskā darbības zona

Bazilikas piemēroja Bizantijas Impērijā no 9. gs. beigām līdz valsts krišanai 15. gs. Turpmākā likumu jaunrade Bizantijā pamatā notika, imperatoriem izdodot noveles. Arī pēc impērijas krišanas iekarotāji ļāva vietējiem iedzīvotājiem piemērot bizantiešu tiesības kā vietējās tiesības, ciktāl tās nebija pretrunā ar osmaņu tiesībām.

Tādējādi Bazilikām bija ievērojama ietekme Bizantijas kultūrtelpā arī pēc impērijas krišanas, jo īpaši uz grieķu, kā arī dienvidu slāvu tautu un krievu tiesībām. Grieķijā 19. gs. sākumā pēc neatkarības atgūšanas no Osmaņu Impērijas uz laiku līdz Grieķijas Civilkodeksa pieņemšanai Bazilikas tika atzītas par spēkā esošu likumu. Bazilikas ir kanonisko tiesību avots pareizticīgajā baznīcā.

Ietekme uz vēlākajiem likumdošanas procesiem

Pēc Baziliku pieņemšanas valstī netika turpināti kodifikācijas darbi. Tika izstrādāti privāti tiesību kopojumi, kuri ietvēra saīsinātas Baziliku redakcijas, piemēram, Synopsis Basilicorum maior. Nozīmīgākais no šādiem krājumiem bija 11. gs. Michael Attaleiates (grieķu Μιχαήλ Ἀτταλειάτης) pēc imperatora Mihaela VII Dukas (Μιχαήλ Ζ΄ Δούκας) norādījuma sastādītais Ponema Nomikon.

Bazilikas atstājušas ietekmi uz likumdošanas tradīciju bizantiešu kultūrtelpā, jo to normas tika iekļautas grieķu, krievu, serbu, bulgāru un citu tautu tiesību avotos.  Avots atstājis būtisku ietekmi baznīcas tiesību tālākā attīstībā.

Vēsturiskā nozīme

Leo VI Gudrā Bazilikas tiek atzītas par ievērojamāko likumdevēja darbu Bizantijā pēc Justiniāna kodifikācijas. Avots sekmēja romiešu/bizantiešu tiesību recepciju virknē Austrumeiropas valstu, iekļaujot tās vienotā Eiropas kultūrtelpā, kas veidojās dažādās variācijās, pārņemot kristietību un grieķu–romiešu kultūru, tostarp juridisko.

Baziliku noraksti saglabājušies manuskriptos, kas ir vēsturiska un mākslinieciska vērtība.

Multivide

Lappuse no Jāņa Skiļicas (Ιωάννης Σκυλίτζης) manuskripta “Bizantijas imperatoru vēsture no 811. līdz 1057. gadam”.

Lappuse no Jāņa Skiļicas (Ιωάννης Σκυλίτζης) manuskripta “Bizantijas imperatoru vēsture no 811. līdz 1057. gadam”.

Avots: Biblioteca Nacional de Espana.

Lappuse no Jāņa Skiļicas (Ιωάννης Σκυλίτζης) manuskripta “Bizantijas imperatoru vēsture no 811. līdz 1057. gadam”. Attēlā no labās: Leo VI Gudrais (grieķu Λέων ΣΤʹ ὁ Σοφός) un Bazīlijs I Maķedonietis (grieķu Βασίλειος Αʹ ὁ Μακεδών, latīņu Basilius I. Macedonicus).

Avots: Biblioteca Nacional de Espana.

Saistītie šķirkļi:
  • Bazilikas
Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • administratīvās tiesības
  • Ekloga, tiesībās
  • Eisagoga
  • Justiniāna institūcijas
  • Justiniāna kodekss
  • Justiniāna kodifikācija
  • krimināltiesības
  • kristietība
  • Proheirona
  • romiešu tiesības
  • tiesības

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Byzantine Legal Culture and the Roman Legal Tradition, 867–1056
  • Sherman, C., The Basilica. A Ninth Century Roman Law Code Which Became the First Civil Code of Modern Greece a Thousand Years Later
  • Васильев, А.А., Законодательная деятельность македонских императоров. Социальные и экономические отношения в империи. Прохирон и Эпанагога
  • Византийская империя, часть II. Право и Церковь. Рецепция римского права в Византии. Понятие византийского права
  • Крашенинникова, Н.А., Византийское право. История государства и права зарубежных стран, часть1

Ieteicamā literatūra

  • Basilicorum Libri LX. Series A: Textus; Series B: Scholia, 17 Bände, Hrsg. H.J. Scheltema, Forsten, Groningen, 1953–1988.
  • Chitwood, Z., Byzantine Legal Culture and the Roman Legal Tradition, 867–1056, Cambridge University Press, 2017.
  • Hartmann, W. and K. Pennington,The History of Byzantine and Eastern Canon Law to 1500, The Catholic University of America Press, 2012.
  • Schminck, A., Ausgewählte Schriften zur byzantinischen Rechtsgeschichte und Kulturgeschichte, 2 Bände, Frankfurt am Main, 2018.
  • Schminck, A., Studien zu mittelbyzantinischen Rechtsbüchern, Frankfurt am Main, 1986.
  • Troianos, S., Die Quellen des byzantinischen Rechts, Walter de Gruyter GmbH & Co KG, 2017.
  • Zachariae von Lingenthal, K.E. (ed.), Synopsis Basilicorum, Scientia, 1962.
  • Липшиц, Е.Э., Законодательство и юриспруденция в Византии IX–XI вв.: Историко-юридические этюды, Ленинград, Наука, 1981.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Медведев, И., Правовая культура Византийской империи, Санкт-Петербург, Алетейя, 2017.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Острогорский, Г.А., История византийского государства, пер. М.В. Грацианского, Москва, 2011.

Sanita Osipova "Bazilikas". Nacionālā enciklopēdija. https://enciklopedija.lv/skirklis/99427-Bazilikas (skatīts 26.09.2025)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

https://enciklopedija.lv/skirklis/99427-Bazilikas

Šobrīd enciklopēdijā ir 0 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2025. © Tilde, izstrāde, 2025. © Orians Anvari, dizains, 2025. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana