20. gs. 60. gadu otrajā pusē, rokmūziķu mākslinieciskajām ambīcijām arvien biežāk pārsniedzot dažu minūšu dziesmas mērogu, tika radīti vairāki tematiski vienotu dziesmu cikli, kuru struktūrā un vēstījuma izklāsta veidā sekots operas un mūzikla tradīcijām. 1968. gadā Brodvejā tika pirmizrādīts Galta Makdermonta (Galt MacDermont), Džeroma Ragni (Gerome Ragni) un Džeimsa Reido (James Rado) rokmūzikls “Mati” (Hair), nereti dēvēts par “hipiju mūziklu”. Kā pirmā rokopera bieži minēta angļu grupas The Pretty Things sacerētā un izpildītā “S. F. Sorouvs” (S. F. Sorrow, 1968), kas vēsta par ikdienišķas personas, t. s. mazā cilvēka, Sebastjana F. Sorouva pieaugšanu, eksistenciāliem meklējumiem un nāvi. 1969. gadā panākumus guva angļu rokmūziķa Pīta Taunzenda (Pete Townshend) divcēlienu darbs “Tommijs” (Tommy) par aklu un kurlmēmu zēnu, kurš kļūst par reliģisku līderi. Vispirms to izpildīja autora rokgrupa The Who, bet vēlāk tas piedzīvojis daudzkārtējus uzvedumus muzikālajos teātros Brodvejā, Vestendā (Londona, Anglija) un citur; atšķirībā no “S. F. Sorouva”, kam apzīmējumu “opera” deva prese, “Tommijs” jau P. Taunzenda iecerē bija paredzēts kā rokgrupas izpildīta opera.