Vairāki no reliģijas antropoloģijas virzieniem gan antropoloģijā, gan reliģiju pētniecībā ir attīstījušies un mainījušies paralēli cits citam. Par reliģijas antropoloģijas kā sistemātiskas pētniecības lauka izveidotāju tiek uzskatīts britu antropologs Edvards Teilors (Edward Burnett Taylor), kurš 19. gs. rosināja reliģijas pētīt to darbībā un definēja reliģiju plašāk nekā tikai ideju par misionārajām pasaules reliģijām, kas tās skaidroja pēc līdzības kristietībai. E. Teilora uzmanības centrā bija animisms, kura dažādi skaidrojumi ir bijuši nozīmīgi reliģijas antropoloģijas teorijā. Caur E. Teilora un skotu sociālantropologa Džeimsa Freizera (James George Frazer) darbiem par maģijas analīzi reliģijas antropoloģijas centrā tika izvirzīta vēsturiska un evolucionāra pieeja, salīdzinot dažādas pārliecības un maģijas prakses ar mērķi izprast reliģijas sākotni, ar to lielākoties saprotot mēģinājumus skaidrot pasauli un uz to reaģēt. Attīstoties etnogrāfiskajai metodei, intelektuālais vai emocionalizētais evolucionisms tika atmests, jo cilvēku prakses un priekšstati atklājās daudz kompleksāki kā iztēlots, bet pārliecību novietošana uz pēctecīgas laika skalas – kā koloniālā iztēle.
Kā kritika sociālajam evolucionismam un intelektuālismam gan antropoloģijā, gan reliģijas pētniecībā vispār veidojās sociāli funkcionāli skaidrojumi, interpretatīvisms un reliģijas fenomenoloģija. 20. gs. sākumā, M. Vēberam socioloģiski skaidrojot kapitālisma izcelsmi no protestantisma ētikas, bet īpaši 20. gs. otrajā pusē, antropoloģijā augot koloniālisma, attīstības un varas attiecību sociālpolitiskajai un marksistiskajai izpētei, reliģijas antropoloģija sniedza būtisku pienesumu modernitātes un tirgus ekonomikas ideoloģiskajai analīzei. M. Vēbera sekotājs ir britu filozofs un sociālantropologs Ernests Gelners (Ernest André Gellner), kurš plaši pievērsās reliģiskajām šķiras un nacionālisma dimensijām. Amerikāņu antropoloģe Ruta Landesa (Ruth Landes) jau 1947. gadā analizēja dzimtes attiecības un rasializāciju Brazīlijas candomblé (Āfrikas diasporas reliģija, kas attīstījusies Brazīlijā). Rasializācija ir process, kurā cilvēki tiek kategorizēti kā piederīgi noteiktai rasei un uz tā pamata pakļauti atšķirīgai un nevienlīdzīgai attieksmei, pārvaldei, varmācībai un strukturālai marginalizācijai. Austrāliešu antropologs Maikls Tausigs (Michael Taussig) 80. gados parādīja, kā kapitālistiskas domāšanas ieviešana atspoguļojas analogās naudas kristīšanas praksēs, bet 90. gados – kā valsts cilvēkiem atklājas kā maģiskā klātbūtne. Kopš 80. gadiem ir plaši attīstījušās sociālpolitiskas un intersekcionālas reliģijas etnogrāfijas, kas situē dažādu sabiedrības grupu reliģiskās pieredzes. Piemēram, 21. gs. sākumā, izmantojot situētā feminisma perspektīvu, Saba Mahmuda (صبا محمود) parādīja, kā aģence ir aktualizējama un analizējama reliģiskajās kopienās, kas tiek uzskatītas par apspiestām. Tāpat pēdējos gados ir būtiski paplašinājusies sekulārisma prakšu un reliģiski orientētās politikas analīze, īpaši saistībā ar ģimenes, nacionālās identitātes un migrācijas politikas jautājumiem.
50. gados Klods Levī-Stross (Claude Levi-Strauss) attīstīja strukturālisma pieeju mitoloģijas analīzei, kuras ietekme uz reliģijas antropoloģiju gan bijusi relatīvi maza, jo pats K. Levī-Stross reliģijas jēdzienu vērtēja kritiski, tomēr mitoloģija plaši ietekmējusi dažādas saistītās nozares. Paralēli 60. gados veidojās V. Tērnera un M. Daglasas simboliskā, Roja Rapaporta (Roy Abraham Rappaport) ekoloģiskā un K. Gīrca interpretatīvā antropoloģija. Vienlaikus 80. gadu sociālpolitiskās perspektīvas iznākšana priekšplānā, piemēram, Talāla Asada (طلال أسد) darbos K. Gīrca interpretatīvisma mazo pievēršanos varas attiecībām vērtēja kritiski. 80. gados Vinsents Krapanzano (Vincent Crapanzano) popularizēja fenomenoloģisko un etnopsihiatrisko pieeju, Dženisa Bodija (Janice Boddy) – ķermeņa, patības un dzimtes interakciju analīzi, bet Pols Stolers (Paul Stoller) – maņu un iemiesotības antropoloģiju, ko ietekmēja arī viņa personīgā pieredze, etnogrāfiski mācoties burvestības prakses.
Mobilitātes pagrieziens 90. gadu sociālajās zinātnēs lielu uzmanību pavērsa reliģiskajai identitātei, nākamajās desmitgadēs veicinot daudzas etnogrāfijas par reliģijas translokalitāti un transnacionālismu. 21. gs. sākumā būtiska ietekme reliģijas antropoloģijā bijusi jaunajam materiālismam, afekta teorijai un ontoloģiskajam pagriezienam, kas licis pārvērtēt pētnieku priekšstatus par realitāti, materialitāti un dažādiem veidiem, kā “būt pasaulē” un mijiedarboties ar “vairāk nekā cilvēcisko” pasauli. Zināmā mērā tas aktualizējis reliģijas antropoloģijas sākotnē centrālo animisma analīzi, daudziem pētniekiem liekot atkārtoti pievērsties vecākajiem pētījumiem un tos teorētiski pārinterpretējot. No otras puses, tas ir arī pavēris iespējas jauniem pētījumiem par pieredzēm un interakcijām, kuras nav artikulētas valodiski, kā arī lielākai pētnieku refleksivitātei par saviem priekšstatiem un pieredzēm.