Atsvešināšanas kategorija bija viena no centrālajām G. V. F. Hēgeļa filozofiskajā sistēmā – daba un vēsture tika saprastas kā absolūtā gara objektivizācijas un pašatsvešināšanas rezultāts, tajā pašā laikā atsvešināšana raksturo arī cilvēka specifisko attieksmi pret apkārtējo realitāti, kad cilvēki vēl nespēj izprast to un sevis pašus kā absolūtā gara izpausmi un saskatīt savu vienotību ar bezgalīgo. Pretēji G. V. F. Hēgeļa uzsvaram uz absolūtā gara paštransformāciju un atsvešināšanas pārvarēšanu caur virzīšanos uz absolūtām zināšanām L. Feierbahs par atsvešināšanas izejas punktu ņem juteklisko un ķermenisko indivīdu un skata atsvešināšanu kā maldīgās apziņas paveidu, kad Dieva idejā no cilvēka tiek atsvešinātas viņa paša būtiskās īpašības. Tieši L. Feierbaha pieeju jaunais K. Markss lika savas atsvešināšanas izpratnes pamatā “1844. gada ekonomiski filozofiskajos rokrakstos”, jo viņš saskatīja iespēju šādā veidā atbildēt uz jautājumu, kas visvairāk nodarbināja viņu Parīzes rokrakstu sarakstīšanas laikā. Runa ir par ekspluatācijas izcelsmi un tās pārvarēšanas iespējām. Viņaprāt, tālaika politekonomija pieņēma privātīpašumu kā faktu, bet nesniedza privātīpašuma skaidrojumu, jo neanalizēja attiecības starp strādnieku un viņa radīto produktu.
K. Markss konstatēja “ekonomisko faktu”, – strādnieks kļūst jo nabadzīgāks, jo vairāk bagātības viņš rada. Tas nozīmē, ka priekšmets, ko rada strādnieka darbs, viņa produkts nostājas pret darbu kā kāda sveša būtne, kā spēks, kas ir neatkarīgs no ražotāja. Kapitālistiskajā sabiedrībā, uzskata K. Markss, darba īstenošana, tā pārvēršana realitātē parādās kā strādnieka izslēgšana no realitātes, darba priekšmetiskošana parādās kā objekta zaudēšana un objekta uzkundzēšanās cilvēkam, priekšmeta apgūšana – kā atsvešināšanās. Atsvešināšanās izpaužas kā strādnieku atsvešināšanās no sava darba produktiem, no paša darba procesa, no savas sociālās iedabas un arī no citiem strādniekiem. Ja darba procesā strādnieks jūtas nelaimīgs, ja viņš nevis izvērš darbā savu fizisko un garīgo enerģiju, bet gan novārdzina savu fizisko iedabu un sagrauj savu garu, darbs kļūst par piespiedu darbu. Reizē darba piespiedu raksturs paredz arī kādu, kam darbs pieder, kas piespiež strādnieku. “Kad cilvēks pretstāv pašam sev, viņam pretī nostājas cits cilvēks.” Līdz ar to “1844. gada ekonomiski filozofiskajos rokrakstos” K. Markss uzskata privātīpašumu par atsvešinātā darba produktu. Savos brieduma gadu darbos K. Markss maina šo nostādni un skaidro strādnieka attieksmi pret savu darbu, par izejas punktu ņemot strādnieka un kapitālista attiecības. Taču “1844. gada ekonomiski filozofiskajos rokrakstos” K. Markss vēl spriež saskaņā ar L. Feierbaha reliģiskās atsvešināšanas modeli un aplūko privātīpašumu kā tādu atsvešinātā darba produktu, kas, savukārt, kļūst par līdzekli atsvešināšanas situācijas uzturēšanai. Atsvešināšanai pakļauti ir ne tikai strādnieki, bet arī citi sabiedrības locekļi, jo pār visiem valda necilvēciskais spēks, kas, pēc K. Marksa domām, savu visspilgtāko izpausmi rod naudā, kas ir “atsvešinātā cilvēces spēja”. Privātīpašuma apstākļos “visu fizisko un garīgo jūtu vietā stājas visu šo jūtu vienkārša atsvešināšana – piederēšanas jūtas”.