AizvērtIzvēlne
Sākums
Atjaunots 2021. gada 5. jūlijā
Ieva Fībiga

retoriskā uzruna, stilistiska figūra

(angļu rhetorical address, vācu rhetorische Anrede, franču apostrophe (rhétorique), krievu риторическое обращение)
stilistiska figūra, kas izteikta uzrunas formā un uz kuru parasti netiek gaidīta atbilde

Saistītie šķirkļi

  • aliterācija, stilistiska figūra
  • anafora, stilistiska figūra
  • asindetons, stilistiska figūra
  • asonanse, stilistiska figūra
  • blīvējums, stilistiska figūra
  • daudzkāršojums, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • gredzens, stilistiska figūra
  • inversija, stilistiska figūra
  • ķēde, stilistiska figūra
  • literatūrzinātne
  • polisindetons, stilistiska figūra
  • retoriskais izsauciens, stilistiska figūra
  • retoriskais jautājums, stilistiska figūra
  • stilistiskās figūras
  • tropi, literatūrā
  • valodniecība
Retoriskās uzrunas piemērs Aleksandra Čaka dzejolī "Pārsistā spuldze".

Retoriskās uzrunas piemērs Aleksandra Čaka dzejolī "Pārsistā spuldze".

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena pielietojums
  • Multivide 1
  • Saistītie šķirkļi
  • Tīmekļa vietnes
  • Ieteicamā literatūra
  • Kopīgot
  • Izveidot atsauci
  • Drukāt

Satura rādītājs

  • 1.
    Jēdziena pielietojuma vēsture
  • 2.
    Jēdziena pielietojums
Jēdziena pielietojuma vēsture

Retoriskā uzruna pirmo reizi pētīta antīkās retorikas teorijā, kad precīzi izdalītas un aprakstītas vārdu un domu figūras, kā arī tropi. Retoriskā uzruna ietilpst retorikas ornatus jeb izgreznojuma jomā. Antīkajā retorikā retoriskais uzruna tiek uzskatīts par vārdu figūru – latīņu figura verborum. Sengrieķu valodā šis termins ir ἀποστροφή, apostrofē ‘griešana atpakaļ’. Tas ir lietvārds, kas veidojies no darbības vārda ἀποστρέφω, apostrefo ‘griezt atpakaļ’. Latīņu valodā tas ir lietvārds aversio, kas veidojies no darbības vārda avertere ‘pagriezt’. Šī lietvārda pirmā nozīme ir riebums, pretīgums, taču retorikā tas nosauc visu, kas novērš auditorijas uzmanību no galvenā jautājuma. Antīkajā retorikā retoriskā uzruna tiek definēta kā pagriešanās no vienas auditorijas pie citas – parasti pie klāt neesošas personas. Šo pārmaiņu nosaka runātājs, tādējādi radot emocionālu efektu. Retoriskā uzruna aprakstīta tādos antīkās retorikas teorētiķu darbos kā Senās Romas oratoram Ciceronam (Marcus Tullius Cicero) piedēvētajā traktātā “Rētorika Herennijam” (Rhetorica ad Herennium, 1. gs. p. m. ē.), Senās Romas retorikas teorētiķa Marka Fābija Kvintiliāna (Marcus Fabius Quintilianus) traktātā “Oratora mācīšana” (Institutio Oratoria, 1. gs.) u. c.

Jēdziena pielietojums

Mūsdienās retoriskā uzruna tāpat kā antīkajā pasaulē tiek pētīta gan teorētiski parasti literatūrzinātnē un valodniecībā, gan izmantota praksē. Amerikas Savienoto Valstu retorikas profesora Tomasa O. Slouna (Thomas O. Sloane) redakcijā tapušajā grāmatā “Retorikas enciklopēdija” (Encyclopedia of Rhetoric, 2001) retoriskā uzruna raksturota kā stilistiska figūra, kas norāda uz pēkšņu pārtraukumu runā, dzejā u. c. ar nolūku, lai uzrunātu kaut ko īstu vai iedomātu, klāt esošu vai klāt neesošu, cilvēku vai priekšmetu, dzīvu vai nedzīvu. Piemēram, latviešu dzejnieka un rakstnieka Aleksandra Čaka dzejoļu krājumā “Čaks. Padegs. Rīga” (1985) dzejolī “Mans prusaku ansamblis” vairākkārt ir uzrunāta dārgā un mīļā, taču dzejoļa vidū ir pēkšņa cita uzruna – Pasaule, stāvi! Līdzīgi retorisko uzrunu aplūko arī latviešu literatūrzinātnieki, uzsverot, ka tā ir dzejnieka vēršanās pie objekta, kas nevar atbildēt. Bieži retoriskā uzruna funkcionē kopā ar retorisko jautājumu un retorisko izsaucienu. Literatūrzinātnieki uzskata, ka retoriskā uzruna dzejā vai runā sniedz konkrētu intonāciju – svinīgu, sirsnīgu, sērīgu, ironisku u. tml. Piemēram, tā paša krājuma dzejolī “Pārsistā spuldze” retoriskā uzruna:

“Ak, spuldze pārsistā pie mana tumšā loga,

Es tevi mīlēju, kā tikai mīl vairs sevi – rāda skumju intonāciju.”

Multivide

Retoriskās uzrunas piemērs Aleksandra Čaka dzejolī "Pārsistā spuldze".

Retoriskās uzrunas piemērs Aleksandra Čaka dzejolī "Pārsistā spuldze".

Retoriskās uzrunas piemērs Aleksandra Čaka dzejolī "Pārsistā spuldze".

Izmantošanas tiesības
Skatīt oriģinālu

Saistītie šķirkļi

  • aliterācija, stilistiska figūra
  • anafora, stilistiska figūra
  • asindetons, stilistiska figūra
  • asonanse, stilistiska figūra
  • blīvējums, stilistiska figūra
  • daudzkāršojums, stilistiska figūra
  • epifora, stilistiska figūra
  • gredzens, stilistiska figūra
  • inversija, stilistiska figūra
  • ķēde, stilistiska figūra
  • literatūrzinātne
  • polisindetons, stilistiska figūra
  • retoriskais izsauciens, stilistiska figūra
  • retoriskais jautājums, stilistiska figūra
  • stilistiskās figūras
  • tropi, literatūrā
  • valodniecība

Autora ieteiktie papildu resursi

Tīmekļa vietnes

  • Cicero, Rhetorica ad Herennium, trans. H. Caplan, London, William Heinemann Ltd, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1954. Pieejams tiešsaistē: LacusCurtius: A Gateway to Ancient Rome
  • Quintilian, Institutes of Oratory: education of an orator, trans. J. S. Watson, London, George Bell and Sons, 1891. Pieejams tiešsaistē: Internet Archive

Ieteicamā literatūra

  • Kursīte, J., Dzejas vārdnīca, Rīga, Zinātne, 2002.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Lausberg, H. (ed.), Handbook of literary rhetoric: a foundation for literary study, Leiden, Boston, Köln, Brill, 1998.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Sloane, T. O. (ed.), Encyclopedia of rhetoric, Oxford, Oxford University Press, 2001.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā
  • Valeinis, V., Ievads literatūrzinātnē, Rīga, Zvaigzne ABC, 2007.
    Skatīt bibliotēku kopkatalogā

Fībiga I. "Retoriskā uzruna, stilistiska figūra". Nacionālā enciklopēdija. (skatīts 28.09.2023)

Kopīgot


Kopīgot sociālajos tīklos


URL

Šobrīd enciklopēdijā ir 4052 šķirkļi,
un darbs turpinās.
  • Par enciklopēdiju
  • Padome
  • Nozaru redakcijas kolēģija
  • Ilustrāciju redakcijas kolēģija
  • Redakcija
  • Sadarbības partneri
  • Atbalstītāji
  • Sazināties ar redakciju

© Latvijas Nacionālā bibliotēka, 2023. © Tilde, izstrāde, 2023. © Orians Anvari, dizains, 2023. Autortiesības, datu aizsardzība un izmantošana